Permalänk

En fråga om RAM

Hej!

En liten snabb fråga.

Jag har idag 2x4gb ram.
Vill ha 16b ram men problemet är att min CPUKylare + Fläkt "täcker" den innersta ram platsen.
Funkar det att köpa till 1x8gb eller blir det knas att köra 2x4b + 1x8gb?

mina Ram platser på Moderkortet är 4st i Blå/svart/Blå/svart

mvh

Permalänk
Medlem

kolla manualen för ditt moderkort, i den brukar stå vilka konfigurationer som fungerar.

Har du inte kvar den så kolla moderkortstillverkarens hemsida, alla har manualerna i pdf-format under supportavdelningen.

Permalänk
Medlem

@Griffinsx: Vilket moderkort,minnen samt cpu kylare o fläkt har du? Ibland kan man böja till kylfenor på cpu kylaren. Eller kanske det rent utav går att ha 4 stickor så länge dem är utan kylflänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Griffinsx:

Hej!

En liten snabb fråga.

Jag har idag 2x4gb ram.
Vill ha 16b ram men problemet är att min CPUKylare + Fläkt "täcker" den innersta ram platsen.
Funkar det att köpa till 1x8gb eller blir det knas att köra 2x4b + 1x8gb?

mina Ram platser på Moderkortet är 4st i Blå/svart/Blå/svart

mvh

Sitter kylaren så lågt att det inte fungerar med Low-Profile minnen heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Permalänk

@BrutalSwede:

Ingen aning hur ser dem ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Griffinsx:

@BrutalSwede:

Ingen aning hur ser dem ut?

http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl9...

Exempelvis.

Finna ett par olika tillverkare och modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Kan du inte sätta fläkten på baksidan av kylaren? Då borde ju RAM'et få plats?

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av pixzie:

Kan du inte sätta fläkten på baksidan av kylaren? Då borde ju RAM'et få plats?

Mvh
Hugo

har ju en fläkt på vardera sida. en suger in o en suger ut luft. så går ej på det viset.

Permalänk
Medlem

Moderkortet brukar jobba parallellt med RAM för att dubbla prestandan. Om du använder tre moduler, blir det kanske en liten prestanda förlust då du tappar denna parallell läs/skriv möjlighet. Men det borde fungera ändå. Och det är inte säkert du kommer sakna den förlorade minnes prestandan. Beror ju alldeles på vad dy använder datorn till. I alla fall är det därför som minnes socklar alltid sitter parvis.

Sedan finns det ju lågprofil minnen, så du kanske kan få "skohornat" ner två låga minnen och behålla funktionen med parallell läs/skriv till minnet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl9...

Exempelvis.

Finna ett par olika tillverkare och modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

ska mäta efter dem där o se om det funkar =)...

men ingen rekommenderar att ja kan köra 2x4 och 1x8? utan 4x4 är bäst?

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Moderkortet brukar jobba parallellt med RAM för att dubbla prestandan. Om du använder tre moduler, blir det kanske en liten prestanda förlust då du tappar denna parallell läs/skriv möjlighet. Men det borde fungera ändå. Och det är inte säkert du kommer sakna den förlorade minnes prestandan. Beror ju alldeles på vad dy använder datorn till. I alla fall är det därför som minnes socklar alltid sitter parvis.

Sedan finns det ju lågprofil minnen, så du kanske kan få "skohornat" ner två låga minnen och behålla funktionen med parallell läs/skriv till minnet.@Griffinsx:

kanon tack

ska kolla på dessa low profiles och se om de funkar annars kanske de blir 1x8 o 2x4

Permalänk
Medlem

Nog borde du få plats med ett par låga minnen under den?
Du kanske måste avlägsna kylaren vid monteringen av RAM, men det ser ut att finnas plats. Och är det riktigt tight kan man kanske vända kylaren 180 grader, om man kan tjäna ett par millimeter montage höjd? Jag vet ju inte vilket håll den sitter nu? Den ser inte liksidig ut...
Givetvis får man i så fall vända fläktarna 180 grader också, så de blåser åt rätt håll.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Nog borde du få plats med ett par låga minnen under den?
Du kanske måste avlägsna kylaren vid monteringen av RAM, men det ser ut att finnas plats. Och är det riktigt tight kan man kanske vända kylaren 180 grader, om man kan tjäna ett par millimeter montage höjd? Jag vet ju inte vilket håll den sitter nu? Den ser inte liksidig ut...
Givetvis får man i så fall vända fläktarna 180 grader också, så de blåser åt rätt håll.

kass bild men

Permalänk
Medlem

@Griffinsx: Kör ner en tumstock o mät, hur många millimeter har du till godo?
Får du mera eller mindre plats om du vänder kylaren 180 grader?
Du kanske kan lossa fläkten vid montage av RAM och eventuellt montera fläkten ett par millimeter "off" så du får plats med RAM?

Allternativet blir väl att byta kylare annars? En sluten vatenkylare typ https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/vattenkylning...
Förutom att du får massor med plats runt processorn, får du också ut den varma luften ur lådan.

Men mät först. Kolla om du kan vända kylaren, om det hjälper.
Med dessa minnen http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl9... behöver du 26.25mm plats..

tryckfels nisse
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Inte för å låta dum men varför anser du egentligen att behöva mera minnen? Skulle du vilja rada upp alla komponenter du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Inte för å låta dum men varför anser du egentligen att behöva mera minnen? Skulle du vilja rada upp alla komponenter du har?

Mängden RAM handlar inte om hur många komponenter man har, utan vad för program man kör, hur många program man vill köra samtidigt och sådanna saker. Har man en SSD vill man till exempel kanske stänga av Widows växlings fil för att inte windows skall skriva så mycket till disken. Själv ville jag ha minst 12Gb, men med mitt moderkort jobbar minnena inte i trippel, utan dubbel kanaler, så det fick bli två 8Gb moduler. Nu kan jag ha "Windows pagefile" avstängd och ändå Photoshoppa ganska stora projekt utan att springa på halt.

Mest är det en smaksak. Man klarar sig på 4Gb om man inte har någonting emot att vänta ett par minuter emellanåt, medans windows håller på att "tugga". Men då faller idén med tex en SSD lite tokigt, man uppgraderar ju lagring, grafik osv för att få mera fart på datorn.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av n0rp:

Inte för å låta dum men varför anser du egentligen att behöva mera minnen? Skulle du vilja rada upp alla komponenter du har?

jobbar mycket inom media=)

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@Griffinsx: Kör ner en tumstock o mät, hur många millimeter har du till godo?
Får du mera eller mindre plats om du vänder kylaren 180 grader?
Du kanske kan lossa fläkten vid montage av RAM och eventuellt montera fläkten ett par millimeter "off" så du får plats med RAM?

Allternativet blir väl att byta kylare annars? En sluten vatenkylare typ https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/vattenkylning...
Förutom att du får massor med plats runt processorn, får du också ut den varma luften ur lådan.

Men mät först. Kolla om du kan vända kylaren, om det hjälper.
Med dessa minnen http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl9... behöver du 26.25mm plats..

ska gå efter dina tips och se vad det blir
tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Det enklaste vore att köpa 2*8GB och sälja dina 2*4Gb. Håll utkik här på sweclockers eller tradera/ebay och du kan köpa begagnade billigt. Visst, det blir kanske något dyrare men det kan det vara värt om det löser dina andra problem. Enligt prisjakt kostar 2*8Gb ca 750:-.
Jag tog en snabbtitt bland säljes och hittade en annons. Tyvärr stod det inget pris.:
http://www.sweclockers.com/marknad/119095-kopes-2-x-8gb-corsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Mängden RAM handlar inte om hur många komponenter man har, utan vad för program man kör, hur många program man vill köra samtidigt och sådanna saker. Har man en SSD vill man till exempel kanske stänga av Widows växlings fil för att inte windows skall skriva så mycket till disken. Själv ville jag ha minst 12Gb, men med mitt moderkort jobbar minnena inte i trippel, utan dubbel kanaler, så det fick bli två 8Gb moduler. Nu kan jag ha "Windows pagefile" avstängd och ändå Photoshoppa ganska stora projekt utan att springa på halt.

Mest är det en smaksak. Man klarar sig på 4Gb om man inte har någonting emot att vänta ett par minuter emellanåt, medans windows håller på att "tugga". Men då faller idén med tex en SSD lite tokigt, man uppgraderar ju lagring, grafik osv för att få mera fart på datorn.

Jag förstår att det i sig inte handlar om vilka övriga komponenter finns. Men ibland har folk tyckt att desto mer desto snabbare som inte behöver vara som så. Nu har det förtydligats att det används hungriga program. Har sett folk proppa i 64gb minne bara för att dem kan medans dem har ett 6 år gammalt videokort i förhoppning att dem skulle nå bättre prestanda i spel. Där mån då kunnat lägga dem pengar på näst största flaskhals istället. Va mer därför jag undrade för att just kunna konstatera flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Jag förstår att det i sig inte handlar om vilka övriga komponenter finns. Men ibland har folk tyckt att desto mer desto snabbare som inte behöver vara som så. Nu har det förtydligats att det används hungriga program. Har sett folk proppa i 64gb minne bara för att dem kan medans dem har ett 6 år gammalt videokort i förhoppning att dem skulle nå bättre prestanda i spel. Där mån då kunnat lägga dem pengar på näst största flaskhals istället. Va mer därför jag undrade för att just kunna konstatera flaskhalsen.

Du har helt rätt!
Ofta köper folk mer än de behöver. Lika ofta köper andra inte nog...

Tyvärr så slösar program idag med RAM, då de flesta har gott om det.
Prova att öppna din web läsare och kolla i aktivitets hanteraren vad din startsida drar i ram. Öppna en ny flik och gå in på en dagstidnings hemsida, kolla hur mycket minne som din web läsare drar?
Det är inte ovanligt med närmare 1 Gb per öppen sida om man kör full HD. (Full HD kanske inte ens är en bidragande faktor.)
Jag vet bara att vissa saker idag drar löjligt mycket RAM.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!