bidrag som arbetslös 18åring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

aha fantastiskt men det verkar inte som att dom flesta arbetsgivare har någon aning

Mjo, fast det håller inte riktigt att dra den slutsatsen baserat på dina förhållandevis pyttelilla erfarenheter; risken är även stor att slutsatsen du drar antingen inte existerar eller beror på något helt annat. Är man ändå orolig över att arbetsgivaren i fråga inte ska veta vad arbetsträning innebär är det dessutom fritt fram att lägga till en kort beskrivning på antingen CV:t eller i det personliga brevet.
Såvida man inte ansöker hos Jannes Måleri med tre anställda är nog de flesta rekryteringsansvariga dock fullt medvetna om vad arbetsträning är för något.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Mjo, fast det håller inte riktigt att dra den slutsatsen baserat på dina förhållandevis pyttelilla erfarenheter; risken är även stor att slutsatsen du drar antingen inte existerar eller beror på något helt annat. Är man ändå orolig över att arbetsgivaren i fråga inte ska veta vad arbetsträning innebär är det dessutom fritt fram att lägga till en kort beskrivning på antingen CV:t eller i det personliga brevet.
Såvida man inte ansöker hos Jannes Måleri med tre anställda är nog de flesta rekryteringsansvariga dock fullt medvetna om vad arbetsträning är för något.

ok då, då fortsätter jag o skriver in det då o ser vad som händer. har du någon aning om varför arbetsgivare så sällan svarar på folks ansökningar? jag får nästan aldrig ett svar är de pga att det är många som söker eller vad? jag vet att mamma sökte flera olika jobb för ett tag sen hon har ju jobbat i 30+ år inom samma område och ändå fick hon inte särskilt mycket svar vilket var riktigt konstigt tycker jag

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheStudent:

ok då, då fortsätter jag o skriver in det då o ser vad som händer. har du någon aning om varför arbetsgivare så sällan svarar på folks ansökningar? jag får nästan aldrig ett svar är de pga att det är många som söker eller vad? jag vet att mamma sökte flera olika jobb för ett tag sen hon har ju jobbat i 30+ år inom samma område och ändå fick hon inte särskilt mycket svar vilket var riktigt konstigt tycker jag

Jadu, jag söker själv jobb och det är inte än att man blir lite förvånad om man faktiskt får ett svar på sin ansökan.

Om man tänker på hur många det är som söker en tjänst så kan man förstå att den ansvarige för rekryteringen inte bryr sig om att läsa mer än vad som är intressant för aktuell tjänst.

För egen del känns det ganska så hopplöst nu eftersom jag bara har en massa utbildningar men ingen som helst jobberfarenhet på något sätt. Företag vill ha folk med erfarenhet, inte nyutbildade. Tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

Ja det är för att många söker. själv sökte jag för några år sedan jobb på volvo, när jag ringde och frågade fick jag veta att det var runt 50 platser och 2000 ansökningar. Innan jag fick jobbet jag har nu sökte jag mellan 200-300 jobb, varav de flesta inte gav något svar alls. När jag väl fick svar var det nästan alltid ett opersonligt "tyvärr har tjänsten gått till en annan sökande men tack för din ansökan". tänk dock på att:

• bara för att du inte får svar betyder det inte att du inte hade någon chans.

• även om du inte fick svar nu kan arbetsgivaren spara personligt brev/cv till en kommande rekrytering (speciellt om du går till ett företag och pratar med chefen, och säger att de gärna får spara ansökan ifall behov dyker upp senare) (det har hänt mig, jag fick ett jobberbjudande ca 8 månader efter att jag sökt jobb, men tackade nej eftersom jag redan fått ett annat jobb)

• Du kanske behöver fixa ett bättre personligt brev så att det inte sållas bort.

• Om du ringer eller på annat sätt tar kontakt med arbetsgivaren efter att du har skickat in ansökan visar du att du är intresserad, vilket kan öka dina chanser drastiskt. Om du skickar in ett personligt brev och sedan bara väntar på svar så kommer det nästan alltid finnas andra som visar mer intresse för jobbet och då går jobbet till någon av dessa, alternativt någon med mer erfarenhet. har man ett tunt CV kan man behöva gottgöra genom att visa intresse/engagemang.

• Om du går till ett företag för att lämna en ansökan/intresseanmälan (behöver inte vara en utanonnserad tjänst), se till att du pratar med rätt person. Be inte första bästa att lämna ditt CV hos den som är ansvarig utan försök att personligen få någon minut att prata med chef/personalansvarig. har hört från personer som ur egen erfarenhet vet att personliga brev ofta hamnar på något skrivbord och sedan ner i papperskorgen om de inte lämnas direkt till den ansvarige. Det är dessutom svårt att göra ett bra intryck på en chef du aldrig träffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jaså så du hade inte frågat dig varför personen har haft arbetsträning? själv har jag upplevt att jag får mer svar på mina ansökningar när jag inte skriver in det (får nästan aldrig svar oavsett) än när jag faktiskt skriver in det om jag nu får några svar överhuvudtaget. och till den som postade första inlägget, gymnasiet räcker inte idag man måste tydligen gå vidare utbildningar på högskolan för att ens ha en chans att få ett jobb även då är det svårt.

Det mesta (allt?) ser bättre ut än att bara inte ha gjort någonting i två år. Vill man ha ett jobb måste man vara beredd och kriga lite, knalla runt på stan och fråga alla ställen som kan ha behov av timanställningar eller vad som helst. Men enklast är nog ändå att studera vidare och att då välja ett yrke där det råder brist på arbetskraft. Det finns mängder med utbildningar och välja mellan som är allt från 1 år till 5 år långa och som så klart också varierar kraftigt i hur mycket man behöver anstränga sig.

Här finns en bra sammanställning på yrken som det råder brist på nu eller som prognoserna visar kommer ha brist inom 5-10 år: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-f...

Om du inte orkar läsa verkar CNC-operatör/lärare/sjuksköterska/undersköterska vara bra val om du vill ha jobb.