Permalänk
Medlem

Speldator 50k

Det börjar bli dags att köpa en ny dator och då alla grejer jag äger är så ålderstigna (10år) behöver jag köpa precis allt nytt.

Jag har plockat ihop en lista på prisjakt med vad jag tror är vettiga prylar, men jag har säkert gjort några felval och tar gärna emot tips på förbättringar.

Datorn kommer i första hand användas till:

  • sim racing

  • fps-spel

  • leka med virtualisering

  • jobb

  • lite bildbehandligt

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3069516

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kostat på den ordentligt, iofs är de skärmarna som är dyra så borde du kunna ta en bättre cpu-kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157

Permalänk
Medlem

Finns något skäl att du inte valt 2 grafikkort, t.ex. att du har tankar på att uppgradera när nya GPUer släpps? Annars känns det nästan som ett måste i en sån setup för 50 papp tycker jag, då jag antar att du vill kunna köra det senaste i Ultra settings i 4K?

Permalänk
Medlem

Som @improwise sa skulle jag också köra på 2-3 grafikkort i den prisklassen! Men jag skulle också vänta på 1080 som släpps i slutet av Maj om man ska tro på ryktena.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Rent spontant är det väl lite i underkant att ha ett 980TI på 3st 1440p skärmar?!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Reagerar också på 3 stycken 1440p skärmar och ett 980 Ti...

Permalänk

3 skärmar? Jag har 2 skärmar och den ene används bara till att visa mailen på. Tänkte testa 2 skärmar i spel för första gången nu med division, men fick det aldrig att fungera. Varför inte ta och köpa 1 rejäl skärm istället (PG3487Q) och att sen köpa en VR setup när de släpps nu när som helst.

bortglömt ord
Permalänk
Medlem

3 skärmar i sig är en grej men 3 ROG Swift? Galet men smaken är som baken. Jag gjorde en lista för 2000 mer än din där jag gick med på 2 stycken skärmar. Jag skulle aldrig kasta ut så här mycket på en dator, särskilt inte som uppgraderingar är runt hörnet men denna kommer hålla läääänge men är samtidigt galet overkill för 1440p då det är gjort för 4k gaming.

Kunde inte länka listan av någon anledning så du får bild.

EDIT: Visade sig att jag glömt mer lagring än 500 gig men oh well.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hoppas du är medveten om att skärmarna du har valt må vara bra men dom har en hel del problem med blb, döda pixlar o annat. Finns ett flertal trådar om det och även en hel del recensioner på prisjakt. Kan vara bra o läsa på om dom.
Asus kvalitéskontroll är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Hoppas du är medveten om att skärmarna du har valt må vara bra men dom har en hel del problem med blb, döda pixlar o annat. Finns ett flertal trådar om det och även en hel del recensioner på prisjakt. Kan vara bra o läsa på om dom.
Asus kvalitéskontroll är under all kritik.

Gäller det alla ASUS datorkomponenter överlag eller just bara skärmar?

Permalänk
Medlem

Nu verkar många hoppa till lite förhastade slutsatser. Det är inte bekräftat, eftersom inget om det står i specifikationen, OM han kommer spela i eyefinity, dvs på alla tre skärmarna samtidigt.

Om du ska spela i eyefinity, som flera redan har nämn, behövs nog mer än ett gtx 980ti för att rulla på behagligt. Om du INTE ska spela i eyefinity utan på 1 skärm så är ett gtx 980ti godkänt enligt mig.

Fast ändå, jag kan ändå tycka att för den summan borde motiven för två grafikkort vara tillräckliga i alla fall eftersom det just är spel som datorn ska användas för, eyefinity eller ej. Det mesta av pengarna går till är skärmarna. Är det exakt dom skärmarna du vill ha? Det finns ju andra skärmar som lever upp till samma "prestanda" som är billigare, för att då t.ex kunna lägga in ett till grafikkort.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelof:

Med tanke på att du kostat på den ordentligt, iofs är de skärmarna som är dyra så borde du kunna ta en bättre cpu-kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157

Jag antog att stock-kylaren klarar av att göra jobbet då jag inte kommer överklocka och inte har så många komponenter i datorn.

Skrivet av improwise:

Finns något skäl att du inte valt 2 grafikkort, t.ex. att du har tankar på att uppgradera när nya GPUer släpps? Annars känns det nästan som ett måste i en sån setup för 50 papp tycker jag, då jag antar att du vill kunna köra det senaste i Ultra settings i 4K?

Jag trodde att ett kort skulle duga. Jag har inga planer på att uppgradera datorn under väldigt lång tid.
Jag är, tyvärr, inte den som har tid att spela speciellt mycket, men tänkte återuppta hobbyn med sim racing på kvällarna. Oftast är dessa spel inte speciellt grafikkrävande.

Skrivet av xcluzive:

Som @improwise sa skulle jag också köra på 2-3 grafikkort i den prisklassen! Men jag skulle också vänta på 1080 som släpps i slutet av Maj om man ska tro på ryktena.

Jo, jag har läst lite om Pascal och det är absolut värt att vänta om jag har möjlighet till det.. (finns några faktorer som göra att jag kanske inte kan vänta)

Skrivet av 1Z3C0LD:

Rent spontant är det väl lite i underkant att ha ett 980TI på 3st 1440p skärmar?!

Har ingen aning om det, men jag hoppades att det skulle räcka. Det är ca 33% fler pixlar på dessa tre skärmar än en 4k-skärm.

Skrivet av ChristerZ:

3 skärmar? Jag har 2 skärmar och den ene används bara till att visa mailen på. Tänkte testa 2 skärmar i spel för första gången nu med division, men fick det aldrig att fungera. Varför inte ta och köpa 1 rejäl skärm istället (PG3487Q) och att sen köpa en VR setup när de släpps nu när som helst.

En skärm ger inte samma upplevelse i sim racing.

Skrivet av Pelegrino:

3 skärmar i sig är en grej men 3 ROG Swift? Galet men smaken är som baken. Jag gjorde en lista för 2000 mer än din där jag gick med på 2 stycken skärmar. Jag skulle aldrig kasta ut så här mycket på en dator, särskilt inte som uppgraderingar är runt hörnet men denna kommer hålla läääänge men är samtidigt galet overkill för 1440p då det är gjort för 4k gaming.

Kunde inte länka listan av någon anledning så du får bild.

http://i.imgur.com/nmztpZG.png

EDIT: Visade sig att jag glömt mer lagring än 500 gig men oh well.

3 skärmar vill jag ha. Att jag tog dessa var pga de är hyfsat stora, har ips-panel och g-sync.
Om det går att tumma på g-sync kan jag ju få ner priset.. Nu har jag ingen aning om hur störande tearing är idag, sist jag spelade på pc var på crt-tiden..

Skrivet av Jonathanknet:

Hoppas du är medveten om att skärmarna du har valt må vara bra men dom har en hel del problem med blb, döda pixlar o annat. Finns ett flertal trådar om det och även en hel del recensioner på prisjakt. Kan vara bra o läsa på om dom.
Asus kvalitéskontroll är under all kritik.

Jo, jag har läst om det och tänkte köpa skärmarna lokalt för att lättare kunna byta ut dem om det visar sig vara problem med dem.

Skrivet av vikham:

Nu verkar många hoppa till lite förhastade slutsatser. Det är inte bekräftat, eftersom inget om det står i specifikationen, OM han kommer spela i eyefinity, dvs på alla tre skärmarna samtidigt.

Om du ska spela i eyefinity, som flera redan har nämn, behövs nog mer än ett gtx 980ti för att rulla på behagligt. Om du INTE ska spela i eyefinity utan på 1 skärm så är ett gtx 980ti godkänt enligt mig.

Fast ändå, jag kan ändå tycka att för den summan borde motiven för två grafikkort vara tillräckliga i alla fall eftersom det just är spel som datorn ska användas för, eyefinity eller ej. Det mesta av pengarna går till är skärmarna. Är det exakt dom skärmarna du vill ha? Det finns ju andra skärmar som lever upp till samma "prestanda" som är billigare, för att då t.ex kunna lägga in ett till grafikkort.

Jag vill kunna spela med 3 skärmar. Att det blev just dessa skärmar är pga storleken, ips och g-sync. Finns det andra med liknande specifikationer går det bra det med.

Förhoppningen var att det skulle gå bra med ett gfx-kort då det endast rör sig om 33% fler pixlar än en 4k-skräm.

Permalänk
Medlem

Målet är liknande det här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

Inte utan att man blir sugen på att uppgradera den 40" man nu kör med

Permalänk
99:e percentilen

Du kan inte köpa en dator för 50 000 spänn och plåga öronen med ett Kraken! Om du föredrar headset framför dedikerade lurar, välj åtminstone ett riktigt sådant.

Ej heller ska du välja en så billig kylare. Köp en Noctua.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jag förstår att det är en kul idé att köra på 3x 1440p skärmar med 144hz - men med ett 980ti kommer du aldrig kunna driva något över 60fps utan att ställa ner inställningar rejält, och därmed är det ganska onödigt med 7k per skärm.

Permalänk
Medlem

Jag kör EN 1440p-skärm med GTX 980 Ti och harvar fram med knappt 60 FPS i grafiktunga spel. Visst är bilspel ofta lite mer lättdrivna, men jag tror att du skulle bli missnöjd med prestandan om du kör ETT 980 Ti på tre skärmar i den upplösningen, oavsett vad du spelar. Man vill ju ändå ha ett visst flyt om man spelar bilspel kan jag tänka.

Kan du tänka dig att ställa ner grafiken en hel del så funkar det nog, men frågan är om det inte är bättre att satsa på 3 st 1080p-skärmar istället då?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cider123:

Jag förstår att det är en kul idé att köra på 3x 1440p skärmar med 144hz - men med ett 980ti kommer du aldrig kunna driva något över 60fps utan att ställa ner inställningar rejält, och därmed är det ganska onödigt med 7k per skärm.

Behövs minst 2-3 kort överklockade.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hade undvikit Razer, plastigt och överprisade. Tycker mina Qpad QH-90 låter väldigt bra, men hade kanske satsat på något ännu bättre i din prisklass.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag förstår att det är en kul idé att köra på 3x 1440p skärmar med 144hz - men med ett 980ti kommer du aldrig kunna driva något över 60fps utan att ställa ner inställningar rejält, och därmed är det ganska onödigt med 7k per skärm.

Egentligen "behöver" jag bara en skärm som är bra och de andra två kan vara av TN-typ utan g-sync då de endast används för perferiseendet, men då det inte går att mixa skärmar med och utan g-sync utan att stänga av g-sync helt så faller det.. Då behöver jag 3 med g-sync. Och det blir dyrt..

Förhoppningsvis håller väl skärmarna 10 år..

Skrivet av Azureye:

Jag kör EN 1440p-skärm med GTX 980 Ti och harvar fram med knappt 60 FPS i grafiktunga spel. Visst är bilspel ofta lite mer lättdrivna, men jag tror att du skulle bli missnöjd med prestandan om du kör ETT 980 Ti på tre skärmar i den upplösningen, oavsett vad du spelar. Man vill ju ändå ha ett visst flyt om man spelar bilspel kan jag tänka.

Kan du tänka dig att ställa ner grafiken en hel del så funkar det nog, men frågan är om det inte är bättre att satsa på 3 st 1080p-skärmar istället då?

Möjligheten finns väl att köra 2 st 1080p och en 1 st 2160p (fast med 1080p när man spelar).. Då får jag en skärm som funkar "bra" i Windows och duger till att spela med.. men det känns rackligt och Windows har väl inte perfekt stöd för att skala om programmen?

Skrivet av tvelander:

Behövs minst 2-3 kort överklockade.

SLI går nog bort. Många verkar klaga på det..

Skrivet av gujukal:

Hade undvikit Razer, plastigt och överprisade. Tycker mina Qpad QH-90 låter väldigt bra, men hade kanske satsat på något ännu bättre i din prisklass.

Headsetet är ingen prioritet för mig då jag kommer använda det väldigt sällan. Dock var ju dina bra prissatta så jag kan lika gärna ta ett par sådana.

Permalänk
Medlem

2560x1440 delat med 2 => 1280*720 vilket är en standardupplösning som man kanske kan leva med i spel?

3 skärmar med 1280*720*3 är 75% av antalet pixlar på en (2560*1440 skärm. Då borde väl åtminstone bilspelen flyta på bra? Eller blir det andra effekter på prestandan när man kör 3 skärmar så man inte kan räkna på det sättet?

Alla andra spel kan jag tänka mig att köra på endast en skärm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

2560x1440 delat med 2 => 1280*720 vilket är en standardupplösning som man kanske kan leva med i spel?

3 skärmar med 1280*720*3 är 75% av antalet pixlar på en (2560*1440 skärm. Då borde väl åtminstone bilspelen flyta på bra? Eller blir det andra effekter på prestandan när man kör 3 skärmar så man inte kan räkna på det sättet?

Alla andra spel kan jag tänka mig att köra på endast en skärm..

Alltså om det är simracing du är intresserad av (jag antar att du redan har ratt och sånt då) skulle jag satsat på VR. Köp din dator med ett 980Ti, köp en bra skärm och sedan en HTC Vive eller Oculus Rift.

Bilspel i VR går inte att jämföra med tre skärmar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

2560x1440 delat med 2 => 1280*720 vilket är en standardupplösning som man kanske kan leva med i spel?

3 skärmar med 1280*720*3 är 75% av antalet pixlar på en (2560*1440 skärm. Då borde väl åtminstone bilspelen flyta på bra? Eller blir det andra effekter på prestandan när man kör 3 skärmar så man inte kan räkna på det sättet?

Alla andra spel kan jag tänka mig att köra på endast en skärm..

Jag har en idé...
I och med att du sa att de 2 skärmarna till höger och vänster skulle duga med TN -> köp Asus swift TN panel -> 2560 x 1440 @ 144 Hz och de har G-sync. Dessa kan du få begagnade på SweC marknad för 3.5k = du sparar 8k på 2 skärmar. Sen köper du IPS ny.

Dessa 8k kan du lägga på ett till 980 Ti eller annat. Dock som du själv sa, du ska spela sim-racing, du klarar dig säkert på ett gtx 980 ti, i värsta fall kan lägga undan dessa 8k du sparat till ett nytt grafikkort i framtiden =]

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså om det är simracing du är intresserad av (jag antar att du redan har ratt och sånt då) skulle jag satsat på VR. Köp din dator med ett 980Ti, köp en bra skärm och sedan en HTC Vive eller Oculus Rift.

Bilspel i VR går inte att jämföra med tre skärmar.

/hulle.

Jag har läst några kommentarer om att folk tycker att den låga upplösningen gör att detaljerna blir svåra att se och att det därför är bättre att köra med skärm nåt år till. Men annars vore det jävligt grymt med Oculus!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bonad:

2560x1440 delat med 2 => 1280*720 vilket är en standardupplösning som man kanske kan leva med i spel?

På 7″ kanske. Det vore parodi att köpa tre PG279Q och köra 3840x720.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Administrativ avgift

Sim racing det enda vettiga är 4k tv apparater på 60tum eller vr. Dator med x99 och 980ti's för project cars mumma <3 väntar bara på recensioner :)^^

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gäller det alla ASUS datorkomponenter överlag eller just bara skärmar?

Vissa av deras skärmar, endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

SLI går nog bort. Många verkar klaga på det..

Min erfarenhet säger att de som klagar på SLI oftast är de som aldrig testat det själva.
Visst finns det spel där SLI stödet är obefintligt eller dåligt, men i de flesta icke indiespel funkar det ypperligt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Min erfarenhet säger att de som klagar på SLI oftast är de som aldrig testat det själva.
Visst finns det spel där SLI stödet är obefintligt eller dåligt, men i de flesta icke indiespel funkar det ypperligt.

Har haft det själv i de 3 senaste datorerna och varje gång svurit på att aldrig köpa det igen. Men nu sitter man ju ändå där med en varukorg med 2 GPUer i Tycker dock att det blivit smidigare numera, bara en sån sak att man kan aktivera SLI utan att behöva starta om underlättar en hel del.

Permalänk
Medlem

Hur är det med CPU och SLI/CrossFire, har X99 en fördel mot Skylake där?

Skickades från m.sweclockers.com