Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Jag har en http://www.electroluxhome.se/dammsugare-hushallsmaskiner/hemm...
Den står igång dygnet runt här hemma. Är detta något man ska undvika då med tanke på ozon ?

Det är primärt "billiga" joniserande filter som producerar ozon. Så jag håller med ovanstående talare. Det är nog inte ett problem med den där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så det är morgon och jag ser ett tjockt lager av dam flyta runt i solstrålarna som kommer genom fönstret. Blåser lite lätt och ser hur dammet flyger runt.

Är det någon ide att införskaffa en luftrenare? Det blir ganska mycket dam i mitt rum, och undrar om en luftrenare skulle göra någon skillnad. Har kollat lite på en BAP600-050 som är på rea för 650kr.

Hej, har du köpt någon luftrenare? Kolla den här länken som kan vara intressant.

http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hush%C3%A5ll/luftrenar...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: En liten uppdatering. Började själv bli trött på allt damm då jag har en hårt trafikerad väg vid vardagsrummet. Samlades upp kopiösa mängder snabbt på bord,tv-bänk,bänkskiva till datorn osv. Köpte en billig och totalt ljudlös http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-lu... och jag är supernöjd. Luften känns bättre och knappt något damm alls!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk

@MrQke "Där värms luften upp till över 200 °C, och luften blir renad." Så den spyr ut varmluft? på vintern är det väl inga problem, fast på sommaren skulle den då vara oanvändbar. Samt så är väl frågan hur mycket effekt den använder för att värma luften.

Vet inte om jag kommer att köpa en Electrolux Z9124 när den kommer på rea. Har också läst lite om tvättbara HEPA filter som finns (tror att passformen är den samma), är nog inte lika effektiv som vanliga, men bara jag får bort dammvågorna som jag ser när solen skiner så är jag nöjd.

Blåste rent datorn med tryckluften för ett tag sedan, brandlarmet gick igång. Behöver nog rengöra mer än tre gånger per år. Så damm finns det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så det är morgon och jag ser ett tjockt lager av dam flyta runt i solstrålarna som kommer genom fönstret. Blåser lite lätt och ser hur dammet flyger runt.

Är det någon ide att införskaffa en luftrenare? Det blir ganska mycket dam i mitt rum, och undrar om en luftrenare skulle göra någon skillnad. Har kollat lite på en BAP600-050 som är på rea för 650kr.

Mindre dammigt lär det inte bli så sett, men du får ju bort mögel, lukt, allergener, bakterier, virus osv... Jag tror man har mest nytta av en om man är kvalsterallerkiker eller så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mindre dammigt lär det inte bli så sett, men du får ju bort mögel, lukt, allergener, bakterier, virus osv... Jag tror man har mest nytta av en om man är kvalsterallerkiker eller så.

Lukt, allergener, bakterier, och virus bryr jag mig inte så mycket om. Mögel är väl alltid bra att motverka, men den största anledningen är ju just damm. Jag är inte allergiker eller har hälsoproblem på grund av damm. Är väl att det blir lite lättare att städa och får bort dammet. Samt så känns det väl inte sådär hälsosamt att andas i ett tjock lager av damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Vill väl helst undvika filter som man måste köpa nya var 3-månad och liknande.

Jag har själv 3st Z9124 och är riktigt nöjd med dom. Kolfiltren byter man var 6:e månad, om man vill att den ska filtrera bort lukter. HEPA filtret rengörs genom att skölja med vatten, vilket också ska göras var 6:e månad. 6 gånger kan man rengöra HEPA filtret innan det ska bytas. Eftersom jag inte är allergiker utan mest använder luftrenarna för att slippa damm så dammsuger jag kolfiltren typ var 6:e månad (det är där dammet fastnar). HEPA filtren rengör jag rätt sällan, men det märks rätt väl hur mycket skit dom plockat bort när man väl rengör dom.

Mitt tips är iaf att köpa en luftrenare som är en av de som rekommenderas av Astma & Allergiförbundet (Z9124 är en av dom).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@MrQke: Det är ytterst lite värme den spyr ut i toppen trots sina "200" C, inget som märks alls på sommaren när både dator och tv är betydligt varmare. Energisnål också, även noll underhåll(inga filter). Märks ej på elräkningen! Precis som du så bryr jag mig noll om pollen eller virus, men damm rensar den fan. Dammfritt för den late!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Lukt, allergener, bakterier, och virus bryr jag mig inte så mycket om. Mögel är väl alltid bra att motverka, men den största anledningen är ju just damm. Jag är inte allergiker eller har hälsoproblem på grund av damm. Är väl att det blir lite lättare att städa och får bort dammet. Samt så känns det väl inte sådär hälsosamt att andas i ett tjock lager av damm.

Den typen jag har suger in luft genom konvektion, hettar upp till 400c, kyler av, och släpper ut, så för damm som redan ligger still gör det ju inte någon skillnad, men för det damm som flyger omkring kanske det blir en positiv förändring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Bobokrull:
Den tittade jag på just... Electroux EAP300. Jag hade tänkt att ha den att gå på steg 1 dygnet runt. Du får gärna berätta om den låter.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Skrivet av Lengab:

@Bobokrull:
Den tittade jag på just... Electroux EAP300. Jag hade tänkt att ha den att gå på steg 1 dygnet runt. Du får gärna berätta om den låter.

Svårt att svara egentligen. Ljud uppfattas så olika. Jag tycker inte den låter speciellt mycket på steg 1. Visst man hör ju den på natten och det är ju skönt när den går in i "night mode" och blir i stort sätt helt tyst.

Permalänk

Ok, nu står det mellan 2 stycken,

Airfree Luftrenare E50 2000Kr
Electrolux Z9124 1700Kr

Den första behöver inte ha några filter men är mindre effektiv.
Den andra behöver ha kolfilter som måste köpas, och HIPA-filter som kan tvättas ett antal gånger.

Jag vet inte om jag kommer att lyckas att sova med dem när de är igång (night-mode), så kommer troligen skaffa en timmer eller stänga av dem innan jag går och lägger mig. Fast att vara tyst under dagen är väl ett plus då jag inte vill bli störd av den.

Och helst vill jag ju inte byta filter och liknande hela tiden, så att sätta den i ett hörn och låta den göra sitt jobb. Så det lutar mot Airfree. Sedan är det väl vilken som kommer att hållas längst, så att de fortfarande fungerar efter 5+år.

Någon son har input om detta, då jag har väldigt svårt att bestämma mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ok, nu står det mellan 2 stycken,

Airfree Luftrenare E50 2000Kr
Electrolux Z9124 1700Kr

Den första behöver inte ha några filter men är mindre effektiv.
Den andra behöver ha kolfilter som måste köpas, och HIPA-filter som kan tvättas ett antal gånger.

Jag vet inte om jag kommer att lyckas att sova med dem när de är igång (night-mode), så kommer troligen skaffa en timmer eller stänga av dem innan jag går och lägger mig. Fast att vara tyst under dagen är väl ett plus då jag inte vill bli störd av den.

Och helst vill jag ju inte byta filter och liknande hela tiden, så att sätta den i ett hörn och låta den göra sitt jobb. Så det lutar mot Airfree. Sedan är det väl vilken som kommer att hållas längst, så att de fortfarande fungerar efter 5+år.

Någon son har input om detta, då jag har väldigt svårt att bestämma mig.

Z9124 är riktig tyst om man ställer den i "night mode". Kommer inte exakt ihåg siffran, men jag blir lätt störd av fläktljud och jag har inga problem med att den låter. En av mina Z9124 låter lite mer än dom andra. Jag tror att det är ett lagerljud, men jag har inte orkat låta fixa den eftersom det var enklare att ställa den i mitt hobbyrum där den kan få leva om bäst den vill (där använder jag den för att filtrera bort slipdamm o dyl). Vad man inte vill är att låta Z9124 gå i autoläge i sovrummet, eftersom den då prompt kommer gå upp i fult ös och väcka dig varje gång du fjärtar i sömnen

Förutsatt att du mest är ute efter "avdammning" så är min erfarenhet vad det gäller rengöring av Z9124 att det mest är kolfiltret du behöver dammsuga av var 6:e månad och det tar typ 3 minuter. HEPA filtren klarar sig betydligt längre utan rengöring.

Hur Airfree funkar vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om du inte behöver göra ren den lite då och då (dammet kan ju inte magiskt försvinna av sig själv).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

En luftrenare är "bara" en fläkt med ett filter. En del joniserar partiklarna för att kunna filtrera dem bättre.
Och ja, sålänge den får jobba som den ska så kommer den hjälpa.

Jag hade utan tvekan köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2560407 som brukar ligga runt 2500:-.

Det viktiga att titta på förutom själva fläktens kapacitet, är hur stort filtret är och hur mycket det kostar att byta.

En klenare och/eller mindre luftrenare kommer antingen tjocka igen snabbare eller börja släppa igenom partiklarna utan att filtrera. Men om man har en kompressor och orkar blåsa rent filtret ofta så funkar det kanske till ett litet rum.

Så teoretiskt kan jag sätta en fin filtermatta bakom min 10" biltema fläkt, och damma av utomhus vid behov?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

@Hurtigbullen
Jag antar att den har ett fack där allt dam finns som man sedan kan tömma. Jag vill ju helst inte köpa nya filter varje halvår.

@MrQke
Du som köpte den och vart nöjd (är du fortfarande nöjd btw?), hur rengör man Airfree?

Skrivet av Fisken1986:

Så teoretiskt kan jag sätta en fin filtermatta bakom min 10" biltema fläkt, och damma av utomhus vid behov?

Det är väl så ett filter fungerar. Ett filter som filtrerar allt damm från luften, och sedan skickar ut den igen. Typ som man har filter för datorn, så att det inte kommer in dam där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frejoh466:

@Hurtigbullen
Jag antar att den har ett fack där allt dam finns som man sedan kan tömma. Jag vill ju helst inte köpa nya filter varje halvår.

@MrQke
Du som köpte den och vart nöjd (är du fortfarande nöjd btw?), hur rengör man Airfree?

Det är väl så ett filter fungerar. Ett filter som filtrerar allt damm från luften, och sedan skickar ut den igen. Typ som man har filter för datorn, så att det inte kommer in dam där.

Stämmer det, ska faktiskt testa detta.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Typ som den här killen gör: https://www.youtube.com/watch?v=FAkM4W_9aC8

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Handlar det om att reducera damm i luften så är typen med filter bättre än den med varmluft för i Faq på Airfrees egen hemsida så står det översatt att man måste damma lika ofta som vanligt då den inte har filter som fångar damm.

Citat från Faq punkt 28:

28. Does Airfree reduce the necessity of dusting surfaces?
A The operation of an Airfree unit does not eliminate the usual dusting frequencies. Airfree is not an air filter that “traps” dust. It incinerates dust particles turning them into harmless components.

http://www.airfree.com/sv-SE/Products/product-detail/Airfree-...

Dessutom kan man anta att Airfrees brända restprodukter(det är lågintensiv förbränning den arbetar med)istället ger viss dammbildning så även om en del förbränns så tillkommer då resterna istället.

Är det däremot huvudsaken att minska allergener och lukt man är ute efter så då kan Airfree nog fungera bra men vill man ha mindre damm i datorn är det bättre att dammet fastnar i filtren hos en vanlig effektiv luftrenare istället.

Har själv Electrolux renaren och även om den inte tar bort allt damm så har mängden minskat avsevärt så jag tycker den fungerar bra.
Nackdelen är då föståss att den låter,speciellt på högre effekt lägen. Vi kör vår i auto och då och då varvar den upp en stund tillfälligt när den känner att den behöver. Givetvis behöver filtren tvättas/bytas också typiskt var tredje månad.

I Silent sovläget låter den bara diskret och det annars starka blå ljuset från dioderna dämpas för att vara natt vänligt. Står den i sovrummet och man störs är annars ett alternativ att stänga av den nattetid men vår luftvärmepump låter ändå så vår står på auto dygnet runt.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Jag köper inte nya filter varje halvår. Det sitter 2 filter i Z9124. Innerst sitter ett HEPA filter och framför det sitter ett kolfilter. Kolfiltret har två funktioner; dels att samla upp damm och dels att neutralisera lukter. Om man inte är bryr sig om lukterna och enbart är ute efter att plocka bort dammet ur luften så går det utmärkt att helt enkelt bara dammsuga av kolfiltret typ var 6 månad. HEPA filtret har jag sköljt av i duschen ett par gånger, typ en gång per år.

Att göra på detta sätt är naturligtvis inte att rekommendera om man är allergiker, men som jag fattat det så är du, precis som jag, mest ute efter att bli av med dammet och då funkar det utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Tack för tipset

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Ja fast den kommer inte bli särskilt effektiv. Bättre att köra dammsugaren 5 minuter (förutsatt att den har bra filter).

De flesta luftrenare joniserar som sagt "luften"/partiklarna för att fånga upp dem effektivare. Det finns både aktiv jonisering och passiv.
Men visst går det att bygga en egen om man får tag i ett prisvärt filter. Jag själv hade inte gjort det när det finns prisvärda luftrenare att köpa.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Airfree är helt driftfri och ljudlös. Bara plugga in och behövs aldrig bytas filter. Jag må uppleva någon placebo eller liknande, men tycker jag fått betydligt mindre damm!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Kolla gärna på hans andra videos också. Han verkar rätt vass på att träarbeten

Visa signatur