Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Datorn dör mitt i allt.

Tjenare allesammans, fick en dator av en polare (mer eller mindre komplett, slängde bara in ett gammalt 550ti i en)
Sitter dessutom ett i5 661 o 4Gb 1333mhz ram (o lite annat smått o gott)

Formaterade om hela datorn, installerade win 7 o uppgraderade sedan till 10an direkt.

Till problemet först fungerade allt utmärkt jag kunde starta speccy o se alla delar men så installerade jag ett spel o skulle testa hur bra det gick men helt plötsligt dog datorn o kom direkt till bios Bolt skärmen o så startade datorn om. När jag skulle logga in på mitt konto som inte har lösenord så stod det att jag behövde skriva in lösenord men klickade bara enter för något va skumt. Då stod det att ett RPC (remote procedure call) inte nådde fram och utfördes inte. Kom dock förbi det och kunde logga in.

Nu så står det likadant i speccy o datorn är seg o vill inte starta program ordentligt.
Whocrasched säger att det inte finns någon krach kod,

vad kan felet vara?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/13...

fick btw speccy o funka men andra problemet kvarstår tillochmed efter en clean installation av windows 10.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12...

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

Tjenare allesammans, fick en dator av en polare (mer eller mindre komplett, slängde bara in ett gammalt 550ti i en)
Sitter dessutom ett i5 661 o 4Gb 1333mhz ram (o lite annat smått o gott)

Formaterade om hela datorn, installerade win 7 o uppgraderade sedan till 10an direkt.

Till problemet först fungerade allt utmärkt jag kunde starta speccy o se alla delar men så installerade jag ett spel o skulle testa hur bra det gick men helt plötsligt dog datorn o kom direkt till bios Bolt skärmen o så startade datorn om. När jag skulle logga in på mitt konto som inte har lösenord så stod det att jag behövde skriva in lösenord men klickade bara enter för något va skumt. Då stod det att ett RPC (remote procedure call) inte nådde fram och utfördes inte. Kom dock förbi det och kunde logga in.

Nu så står det likadant i speccy o datorn är seg o vill inte starta program ordentligt.
Whocrasched säger att det inte finns någon krach kod,

vad kan felet vara?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/13...

fick btw speccy o funka men andra problemet kvarstår tillochmed efter en clean installation av windows 10.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12...

tråkigt att du inte testade datorn med Win7 först då hade man ju vetat om det funkade med ett äldre OS ?
öppna datorn läs på lappen vad det är för nätagg, inte watt utan modellnummer

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

tråkigt att du inte testade datorn med Win7 först då hade man ju vetat om det funkade med ett äldre OS ?

iallafall ett corsair vx 450w men kan leta efter andra siffror eller så om det behövs

kan slänga in windows 7 igen. fick det tipset av en annan polare också.

kan säga att polaren jag fick datorn av hade kört med win 7 fast med ett annat grafikkort och det hade funkat bra.

så antar antingen windowset eller grafikkortet :/

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Verkar vara ramet som är fel, tankade memtest och körde det o får detta som error:

http://s4.postimg.org/fayulr0os/2016_04_18_14_21_09.jpg

http://s1.postimg.org/hp0oaki0u/2016_04_18_14_45_41.jpg

http://s3.postimg.org/pb6ajai5u/2016_04_18_14_49_46.jpg

har inte överklockat och allt i bios står på "auto" ser även att timingsen är rätt, samt volten o hastigheten (9-9-9-25, 1,5v, 1333mhz) står både i bios, speccy och på ram modulerna.

edit:

tycker dock det är väldigt konstigt att jag inte får bluescreen utan att det bara blir svart och sedan kommer moderkortets startskärm upp. fläktarna slutar inte ens snurra alls utan det är som att datorn är på hela tiden.

whocrashed hittar ingen krasch kod

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det låter som att hela den PCn behöver en felsökning från grunden.

Tror det jag hade tittat på först är RAM och Nätaggregat, för dessa kan orsaka kraftig instabilitet och extremt konstigt beteende. Du har fått bekräftat att den inte "RAM" fungerar, men det kan också vara instabilt nätagg som orsakar det felet.

Om möjligt kör memtest86, i ren DOS läge. När du gör testet, dra ut alla HDD, alla extra fläktar som inte behövs... allt som kan dra kraft från nätagget och inte behövs. Om du kan sätt in enklare GPU eller iGPU också. Tanken är att du ska med minimal last testa bara RAM modulerna.

Testa dem en och en (antar 2x 2GB moduler), fungerar dem, testa allt som det satt innan. Fungerar det så är det mer troligen PSUn och du kan koppla in allt igen.

Just att du får ingen BSOD lutar mer åt nätagget också, eftersom du får total spänningsfall som inte datorn kan hantera... den bara bootar om. Detta kan också skada Windows, filsystem mm, så det bör åtgärdas direkt.

Om du har tillgång till multimeter, testa mät 12V och 5V på en molex kontakt. De ska ha max 5% avvikelse, dvs 11,40-12.60V och 4,75-5,25V är det utanför detta så är det fel på nätagget. Notera att dessa värden kan lätt hoppa upp och ner beroende på last, så bästa är att lasta datorn. OCCT är ett gratis verktyg som kan hjälpa dig att stresstesta datorn. Finns en flik som heter "Power Supply" som lastar datorn till max, och du kan se lite värden mm. Notera dock att spänningarna i Windows, BIOS och detta program kan visa helt fel, om saker är helt ur specifikation. Så multimeter är enda sättet att få referenspunkt som är vettig.

PS, tänk på ESD skydd när du jobbar med datorn, för dessa fel kan också orsakas av ESD skador.