Bilköp: Är Dacia Duster ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har själv en KIA Ceed(Diesel kombi, 2011). Servicen är på ca 4000(3000mil/1år). Tycker inte det är så dyr service faktiskt med tanke på 7 års garanti. Men visst, är säkert billigare på vissa andra märken.

Servar min Saab 9-3 ttid i samma intervaller och betalar 2500kr för en vanlig service på auktoriserad Saabverkstad Då är det ända lite dyrare olja till den motorn. Men visst, det finns värre exempel än KIA, ville bara uppmärksamma att de där garantierna inte handlar om välgörenhet eller goodwill.

Renault är dock dyrare. Handlar mycket om märkliga val av montering och konstruktion som gör att mekanikern behöver extra mycket tid för att göra små och enkla saker.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har kört min logan ca 8000mil nu på lite mer än två år och jag säger precis som till alla kunder so frågar om bilen..

En riktig skitbil men räknar man in priset så är den oslagbar! Liksom du får nästan 3st fullutrustade logan för samma pris som en v70 i grundutförande!

Så skulle vilja säga att med dacia så får du vad du betalar för vilket inte är mycket men för det priset och en helt ny bil med det bästa andrahandsvärdet på marknaden så är det oslagbart (prismässigt)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hejsan

Tänkte bidra med mina åsikter.

Till att börja med, anledningar till mitt val på Dacia Duster:

* 3 års garanti, krånglar något så fixar "Dacia" det.
* Billig i inköp.
* Fyrhjulsdrift och hög markfrigång, håller på med jakt/fiske, bor dessutom på landet.
* Stor inuti, bra bagageutrymme.

Har nu ägt min Dacia Duster i nästan exakt tre år (29 maj), köpte alltså min innan face-liften.
Jag är extremt noggrann med mina köp, googlar och läser på väldigt mycket, dessutom är man ju lite småsnål.

Läste som många andra om de tre stjärnorna i EU-ncap men hittade snart förklaring i att en stjärna försvann i och med avsaknad antispinn/sladd, vilket idag och vid tidpunkten för mitt köp var standard.
Dessutom fick den avdrag för fotgängarskydd, alltså om man kör på en fotgängare så är dels bilen för hög och så finns "hårda komponenter" för nära under huven, vilket resulterar i att om fotgängare dunsar mot huven så kan denne träffa den hårda komponenten.

Säga vad man vill, men i min värld är inte fotgängarskydd det allra viktigaste, dessutom bor jag på landet och kör sällan på ställen där jag skulle ha "möjlighet" att köra på en fotgängare i en sådan fart att denne skulle överleva en påkörning.

Har tills idag kört knappt 8000 mil, och det har varit väldigt bekymmersfritt, de problem som har uppstått är:

1. Blinkershuset på vänster sida bil var inte helt tätt och det blev som ett litet akvarium, fixades snabbt på garantin och har inte varit något bekymmer sedan dess.
2. "Kofångaren" bak, ett plastclips var trasigt vilket gjorde att skärmen/kofångaren buktade ut en aning, detta fixades också på garanti.
3. När jag haft bilen i två år, ~5500 mil, så började det knaka från framvagnen, visade sig att det var styrväxeln som var på gång att ge sig. Har intensivt googlat detta, men aldrig hittat någon annan med detta bekymmer, dessutom tog det två veckor att få fram en reservdel, så kändes som att jag troligtvis var en av de första som råkat ut för detta. Styrväxeln byttes på garanti.

Förutom detta då?
Tja, vi har i min syskonskara tre stycken Dusters, två stycken från 2013 och en från 2015.
Min syster har en 2013, med 1.6 liters bensinmotorn, 2WD.
Jag sitter på Laurettepaketet, 4WD, diesel och sist brorsan min har en PHII, 4WD, STCC-edition, diesel, alltså en faceliftad variant,

Jag vart först ut, var väldigt nöjd med min och syrran köpte också en, men jag kan verkligen inte rekommendera den gamla bensinmotorn hon har, den är trött och törstig, dieselmotorn däremot fungerar fint.

Jämför jag min bil med min brors, så är det en väldig skillnad, interiört har det hänt en hel del, inte jätteviktigt för mig, men ljudisoleringen är en väldig skillnad. Det märks verkligen att de stoppat i mer fluff för att få ned ljudvolymen i kupen.

Så är jag nöjd med min Duster?
Extremt!
Ljudvolymen i kupen är högre än på andra ”dyrare” bilar, men den har blivit avsevärt mycket bättre på de senare årsmodellerna.
Stolarna är väl inte gjorda för att sitta 30 mil i, även om det går.
Dämpningen är mjuk, på gott och ont, den kränger i svängar, men på grusvägar och dåliga asfaltsvägar märker man knappt guppen.
Utrymmet i bagage är bra, baksätet också, fick plats med två bakåtvända stolar och hade ändå god komfort fram. I min frus V50 vi hade innan så satt jag med knäna i instrumentbrädan när vi hade bakåtvända stolar bakom, då är jag bara 175 cm lång.
Man kan dra 1500 kg, vilket verkar vara någon magisk gräns för husvagnar enligt min bror som håller på med att dra runt en sådan på semestern.
Det är väldigt skönt att verkligen kliva in och ur en bil, istället för att ”sätta sig på backen”. Man börjar väl bli gammal kanske.
Har kört en del skogsvägåkrar/oplogade vintervägar och aldrig haft bekymmer med att ta mig fram, har fungerat väldigt bra.
Bra andrahandsvärde vad jag sett hittils.
Kostar hälften av min frus V60!
Dessutom känslan av att det inte är världens dyraste/snyggaste bil, gör det lättare att svälja det första stenskottet, den första repan osv. Man bryr sig mindre om att barnen hoppar in med leriga stövlar eller för den delen så kan man slänga in det nyskjutna rådjuret i bagagen.

Jag kommer dock att byta bil inom en snar framtid...

Siktet är inställt på en ny Duster.
För den bättre ljudisoleringen och tre nya år med garanti.

Permalänk
Medlem

Jag har några vänner som kör Dacia och tycker de är en as bra bil. Jag har själv åkt med i dom och hatar dom. Även kört Dacia duster och sandero.

Körde Dacia Sandero när jag hade en Audi A5 och trodde de var ett skämt först. Visst allt fungera men noll komfort.

Körde Dacia Duster nu när jag har min BMW X4 och större skillnad på bil går inte att hitta fast båda är suv. Kvaliten i duster enligt mig är skit allt känns så sjukt billigt och ingen kör glädje.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag har några vänner som kör Dacia och tycker de är en as bra bil. Jag har själv åkt med i dom och hatar dom. Även kört Dacia duster och sandero.

Körde Dacia Sandero när jag hade en Audi A5 och trodde de var ett skämt först. Visst allt fungera men noll komfort.

Körde Dacia Duster nu när jag har min BMW X4 och större skillnad på bil går inte att hitta fast båda är suv. Kvaliten i duster enligt mig är skit allt känns så sjukt billigt och ingen kör glädje.

Hej!
Det känns som lite konstiga jämförelser, men nu när jag tänker efter så tror jag bara att du trollar... Fult av dig.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Jag har budget för en bil långt över Dacia Dusters prislapp, men gissa vilken som blir min nästa bil, en Dacia Duster.

En nära släkting som är miljonär flera ggr om och äger flera verksamheter, bla åkeri sågverk pumpfirma mm köpte just denna bil för ett par år sedan, och brukar den framför sin Volvo V70, raggaråket, och sin Benz, mer bil per krona får inte en köpare av något annat märke.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Det känns som lite konstiga jämförelser, men nu när jag tänker efter så tror jag bara att du trollar... Fult av dig.

Mvh, Jakob

Nej de är inget skämt.

Visst dom bilarna jag jämnför är ju mycket dyrare än vad dacia är men man får som sagt vad man betalar för. Men kan förstå att köper Dacia om man bara ser sin bil som ett transportmedel. Dock skulle jag aldrig kunna äga en Dacia.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Först av allt, weird jämförelse med Audi A5 och BMW X5, de köstar ju en del mer...
Men troligtvis trollande, hehe, hoppas jag.

Skrivet av Aeig:

Jag har budget för en bil långt över Dacia Dusters prislapp, men gissa vilken som blir min nästa bil, en Dacia Duster.

En nära släkting som är miljonär flera ggr om och äger flera verksamheter, bla åkeri sågverk pumpfirma mm köpte just denna bil för ett par år sedan, och brukar den framför sin Volvo V70, raggaråket, och sin Benz, mer bil per krona får inte en köpare av något annat märke.

MVH

Exakt min "reflektion", har tittat på bil genom jobbet, eller en dyrare, finare bil vilken man skulle åka mer komfortabelt i.
Men varje gång jag tittar på det så kommer jag fram till samma sak, det finns ingen bil(märke) som ger lika mycket "bang for the buck".
Det är billigare att köpa och äga i tre år, för nybilsgarantin, än att att leasa bil, och då har jag ändå möjlighet att utnyttja rabatt (15%) på nya volvobilar.

Kanske inte lika bekväm, men rent ekonomiskt är det ett smart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Nej de är inget skämt.

Visst dom bilarna jag jämnför är ju mycket dyrare än vad dacia är men man får som sagt vad man betalar för. Men kan förstå att köper Dacia om man bara ser sin bil som ett transportmedel. Dock skulle jag aldrig kunna äga en Dacia.

Man skulle kunna göra den jämförelsen mellan en Volvo och en Maybach eller Bentley och säga att Volvon känns billig och inte är lika konfortabel eller stor i baksätet med mera... Lika dålig jämförelse.

Ska du jämföra Dacias modellprogram med andra bilar så kolla på de som är i samma prisklass. Kia, Suzuki m.m.
Eller snäppet dyrare som Renault, Skoda, Peugeot, Ford, Nissan, Hyundai, Opel, Mazda, Seat, Subaru, Citroen, Mitsubishi, Honda.
Många av de märkena har bilar som ligger kring 100.000 och uppåt.

Självklart får man det man betalar för i många lägen. Men i vissa lägen betalar man för märket också och det är som du säger att ser du bilen som enbart ett transportmedel så är de här billigare märkena och modellerna väldigt bra för sitt pris.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Bara dumdristigt att jämföra en bil med grundpris på 99,900 med en som kostar 427,000.
Vad hade du förväntat dig?

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår att de är bilar från helt olika världar och därför jag aldrig skulle kunna ha en Dacia.

Jag skulle aldrig valt en sådan bil för jag ser bilen mer än ett transportmedel som tar mig från A till B. Har ett bilintresse och gillar att åka på träffar och liknade.

Dock för mig är det hela med ny bil att bilen känns solid och ny och det tycker jag verkligen att man inte får av en Dacia. En Volvo tex för 120.000 kr ger ju mer ny bil känsla enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att drevsatserna går igenom samma kvalitékontroller som resterande, dvs porsche, lambo, volvo, fiat, mini cooper, amg.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Under förutsättning att deras garantiprocess är smidig och omfattande så kan det väl vara okej, men enligt mig så är det alltid mycket smartare att köpa en fem år gammal tysk/japansk bil för samma pengar och få något som är gediget från grunden.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jo jag förstår att de är bilar från helt olika världar och därför jag aldrig skulle kunna ha en Dacia.

Jag skulle aldrig valt en sådan bil för jag ser bilen mer än ett transportmedel som tar mig från A till B. Har ett bilintresse och gillar att åka på träffar och liknade.

Dock för mig är det hela med ny bil att bilen känns solid och ny och det tycker jag verkligen att man inte får av en Dacia. En Volvo tex för 120.000 kr ger ju mer ny bil känsla enligt mig.

Men varför kommenterar du ens då?
Det är ju bara att trolla.

Du får tre Dusters för samma pris som en X5.
Då kan du ha en med sommardäck till sommaren, en med vinterdäck till vintern, så slipper du byta däck, och du kan ha en tredje att lek-köra med i skogen.

Jag håller helt med om att en bil för 3 ggr slantarna är bättre på alla sätt och vis, men jag skulle aldrig ta en 450k bil och bränna ut på gärdet, eller köra in i skogen på en traktorväg, eller lasta cementsäckar eller fällda vilt i bagaget på.
Jag skulle dessutom grina varje gång jag hittade en ny buckla eller repa påhttp:// en 450k bil, medan jag nu mest rycker på axlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Under förutsättning att deras garantiprocess är smidig och omfattande så kan det väl vara okej, men enligt mig så är det alltid mycket smartare att köpa en fem år gammal tysk/japansk bil för samma pengar och få något som är gediget från grunden.

Garantiprocessen har fungerat väldigt bra för mig, de har ordnat allt, de få saker, som krånglat.

Med en fem år gammal bil, så kan det handla om 10000 mil och ingen garanti what so ever kvar. Du betalar lika mycket för en gammal bil som för en Duster, men varje pryl som går sönder måste du laga och pröjsa för det, förutom månadsbetalningen...

Men, jag förstår folk som vill köpa speciella bilar, eller ser bilen som något annat än ett "verktyg", men tre år/10000 mil garanti och halvförsäkring i tre år, det lockar hos duster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Garantiprocessen har fungerat väldigt bra för mig, de har ordnat allt, de få saker, som krånglat.

Med en fem år gammal bil, så kan det handla om 10000 mil och ingen garanti what so ever kvar. Du betalar lika mycket för en gammal bil som för en Duster, men varje pryl som går sönder måste du laga och pröjsa för det, förutom månadsbetalningen...

Men, jag förstår folk som vill köpa speciella bilar, eller ser bilen som något annat än ett "verktyg", men tre år/10000 mil garanti och halvförsäkring i tre år, det lockar hos duster.

De kör en drive nu med 4 års garanti Du kommer att bli nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

De kör en drive nu med 4 års garanti Du kommer att bli nöjd.

Japp, jag är i fasen att välja färg, kometgrå eller svart.
Handlaren gav dessutom ett riktigt rövarpris på Dustern jag har idag, så blir att kränga den på blocket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Handlaren gav dessutom ett riktigt rövarpris på Dustern jag har idag, så blir att kränga den på blocket istället.

Jag gjorde det en gång, ångrar det än idag, stod med 2 bilar i 6 månader. Innan mor skulle skaffa bil så fick hon byta in den till typ halva blocketpriser. Detta var drygt 1,5 år sedan bilhandlaren har den kvar än idag. Men det var förvisso inte en Dacia utan en Mercedes som gått ~20000 mil och kostar ungefär som en Duster gör ny:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Men varför kommenterar du ens då?
Det är ju bara att trolla.

Du får tre Dusters för samma pris som en X5.
Då kan du ha en med sommardäck till sommaren, en med vinterdäck till vintern, så slipper du byta däck, och du kan ha en tredje att lek-köra med i skogen.

Jag håller helt med om att en bil för 3 ggr slantarna är bättre på alla sätt och vis, men jag skulle aldrig ta en 450k bil och bränna ut på gärdet, eller köra in i skogen på en traktorväg, eller lasta cementsäckar eller fällda vilt i bagaget på.
Jag skulle dessutom grina varje gång jag hittade en ny buckla eller repa påhttp:// en 450k bil, medan jag nu mest rycker på axlarna.

Det är en X4 jag har och när jag inte kör med mina 20 tums fäljar så kan jag allt lek köra lite. Annars har jag min Yamaha YZF 426 att leka med. Börjar dock inte grina men kan bli tjurig om jag ser en repa eller liknade men finns alltid försäkering.

Om bilen ändå skulle kostat 450k så skulle jag vart riktigt glad. Fick ge strax under 600k

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog nyligen och besiktade polarns Duster då han inte kan köra den för tillfället. Enda klagmålet var ju winchen som jag fick plocka av innan. Tog tillfället i akt att köra en genväg genom skogen då ochså. Visst orginal är de inte så rologa att köra. Men med en motoroptimering, LSD , höjning och vettiga offroaddäck så är det en ruskigt rolig bil.

Jag rekommenderar verkligen att ni med kontakter i östeuropa kolla upp Mudster.

https://youtu.be/wrFXZ_HS2e0

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Jag tog nyligen och besiktade polarns Duster då han inte kan köra den för tillfället. Enda klagmålet var ju winchen som jag fick plocka av innan. Tog tillfället i akt att köra en genväg genom skogen då ochså. Visst orginal är de inte så rologa att köra. Men med en motoroptimering, LSD , höjning och vettiga offroaddäck så är det en ruskigt rolig bil.

Jag rekommenderar verkligen att ni med kontakter i östeuropa kolla upp Mudster.

https://youtu.be/wrFXZ_HS2e0

Motoroptimering? Låter trevligt, hur påverkar sådant försäkringar osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Det är en X4 jag har och när jag inte kör med mina 20 tums fäljar så kan jag allt lek köra lite. Annars har jag min Yamaha YZF 426 att leka med. Börjar dock inte grina men kan bli tjurig om jag ser en repa eller liknade men finns alltid försäkering.

Om bilen ändå skulle kostat 450k så skulle jag vart riktigt glad. Fick ge strax under 600k

Vad bra nu fick du sagt det också.

Sitta med lyxbil och klanka ner på en budgetbil är faktiskt ganska patetiskt.

Men det är klart att när din bil tappat 300k i värde efter 3år får du väl passa att njuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Motoroptimering? Låter trevligt, hur påverkar sådant försäkringar osv?

What they dont know wont hurt them. Har kört trimmat i åratal och har aldrig haft nåt problem.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

What they dont know wont hurt them. Har kört trimmat i åratal och har aldrig haft nåt problem.

Som sagt så....det de ej vet lider de ej av så att säga xD.

Har själv en chippad SAAB 9-5. Från 170hk 290Nm till ca 260hk 370Nm tror jag den ligger på nu, något i den stilen, glömmer hela tiden då det är helt hemmagjort med en dator hemma kopplad till bilen, så till och från har den chippats om så jag vetifan längre. Enbart bytt avgassystemet och insuget till lite grövre samt ett sportluftfilter så motorn får det den vill ha och kan göra sig av med det lite enklare resten fanns redan under huven, riktigt trevlans sånt där! :D. Ska sätta på en lite grövre turbo och intercooler till sommarn eventuellt och satsa på ca 300hk 400Nm på ett ungefär. Går att satsa på högre moment men då pajar ju bara sakerna plus att kopplingen inte pallar mer än 400Nm, trevligare att ha 350Nm-400Nm mellan 2000-5800 ca än 450Nm+ en kort stund och sen dött efter det och innan. Blir ett jävla sug då genom hela registret

Chippning kräver ju dock en turbokärra om det ska vara lönt men har bilen turbo finns nästan alltid mer att ta av, annars sabbar man ju mest och för att inte tala om att man inte får ut något även om vissa trimningar säkert påstår att de sänker bränsleförbrukning eller liknande med dittan och dattan. Man kanske kan få lite mer toppeffekt på sin höjd men göra dem bränslesnålare osv är ju snarare en skröna för att lura folk på pengar de är ju optimerade för låg bränsleförbrukning från fabrik och då få bilar går att göra som med SAAB, chippa med datorn hemma, ser ju vissa firmor ett fint sätt att få sig en hacka på att inte göra ett skit med bilen utan lutar sig mot placebo, vilket är trist.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hej hej på er och det verkar som jag är lite sen till "Dacia-festen" så jag tänker bara bidra med egen erfarenhet då jag själv äger den nyaste Dacia Duster modell från 2016!

Efter att ha läst genom tråden så verkar det som att det blivit en trend att kränka ner på Duster (antagligen av folk som aldrig ens haft en Duster själv utan gått på BS reviews som finns på internet - och även märkeskåt: Allt som inte är mainstream måste vara sämst-mentalitet).

Det är lite synd att folk fått för sig liknande tankar utan att gett Duster en ärlig chans. Så var det också för flera år sen när folk höjde ögonbryn så fort man snackade om Skoda...

Först och främst så är det redan dag och natt-skillnad mellan en 2015-modell och en 2016-modell. Och här sitter ni och generalisera en 2011-modell och tror att en 2016 är exakt likadan! (Helt otroligt).

Hur många år sedan var det Euro Ncap testade Duster? 5 år sen? Och då var det bara antisladd och fotgängarsäkerhet som drog ner betyget. Antisladd fick Duster redan för flera år sen och fotgängare... det är ju de som sitter i bilen som ska prioriteras, inte tvärtom. Sen får ni gärna punga ut lite mer pengar om ni nu ska bry er så mycket om fotgängare.

Jag köpte den som splitterny och fabriken tog en månad på sig att tillverka och skeppa iväg den. Har bara testat att köra i 30 km totalt så jag kommer med en update senare när jag kört mer men hittills har det varit UNDERBART! Det ska bli kul att testa mer i helgen då jag ska ta den ut på en åktur till Tyskland. Märkte inte ens "högljud" när jag körde på motorvägen så jag ska ta bilen till autobahn och se om det är jag som är döv eller om det är vissa här som är petiga gamla tanter.

För 130 000 kr (ny från fabrik med senaste updates - och då har jag en modell med nästan allt tillbehör och inte den där basic one.) tycker jag det är helt värt det!

PS: Nyaste motorn i Duster är från Nissan och inte från Renault längre! De har uppgraderat den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Hej hej på er och det verkar som jag är lite sen till "Dacia-festen" så jag tänker bara bidra med egen erfarenhet då jag själv äger den nyaste Dacia Duster modell från 2016!

Efter att ha läst genom tråden så verkar det som att det blivit en trend att kränka ner på Duster (antagligen av folk som aldrig ens haft en Duster själv utan gått på BS reviews som finns på internet - och även märkeskåt: Allt som inte är mainstream måste vara sämst-mentalitet).

Det är lite synd att folk fått för sig liknande tankar utan att gett Duster en ärlig chans. Så var det också för flera år sen när folk höjde ögonbryn så fort man snackade om Skoda...

Först och främst så är det redan dag och natt-skillnad mellan en 2015-modell och en 2016-modell. Och här sitter ni och generalisera en 2011-modell och tror att en 2016 är exakt likadan! (Helt otroligt).

Hur många år sedan var det Euro Ncap testade Duster? 5 år sen? Och då var det bara antisladd och fotgängarsäkerhet som drog ner betyget. Antisladd fick Duster redan för flera år sen och fotgängare... det är ju de som sitter i bilen som ska prioriteras, inte tvärtom. Sen får ni gärna punga ut lite mer pengar om ni nu ska bry er så mycket om fotgängare.

Jag köpte den som splitterny och fabriken tog en månad på sig att tillverka och skeppa iväg den. Har bara testat att köra i 30 km totalt så jag kommer med en update senare när jag kört mer men hittills har det varit UNDERBART! Det ska bli kul att testa mer i helgen då jag ska ta den ut på en åktur till Tyskland. Märkte inte ens "högljud" när jag körde på motorvägen så jag ska ta bilen till autobahn och se om det är jag som är döv eller om det är vissa här som är petiga gamla tanter.

http://i.imgur.com/TxSbrK6.jpg

För 130 000 kr (ny från fabrik med senaste updates - och då har jag en modell med nästan allt tillbehör och inte den där basic one.) tycker jag det är helt värt det!

PS: Nyaste motorn i Duster är från Nissan och inte från Renault längre! De har uppgraderat den!

Du får gärna höra av dig om bränsleförbrukningen vid långkörning !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Sanning med modifikation, 1.5 dCi är co developed mellan Renault och Nissan och hittas i bådas segment med skillnader i hästkrafter, finns även i snikmodeller av Mercedes A/CLA tror även den kan sitta i snikigaste C-klassen.
Vad gäller bensinmotorerna så är 1.2 TCe Renaults egna och 1.6 16V modellen är en Nissan motor.

Duster verkar vara trevliga bilar dock har jag jäääääävligt svårt för interiören som trots uppdatering på senare år fortfarande ser ut som att dom tagit in självaste Stalin för att designa den. Utsidan tycker jag är tuff, den är mer snygg än ful.
Är man inte ute efter utrymme och väldigt hög markfrigång så hade jag personligen nog gått på en Fiat Panda 4x4 även om interiören verkar vara gjord av nån neokonstnär som knaprat svamp eller Suzuki S-Cross som har mer modern touch invändigt.

Permalänk
Föredetting

1.5dCi-motorn är skräp, rent objektivt. Jag personligen är ändå ganska insnöad på Renault och är trots det av den åsikten. De är så billiga att tillverka att Renault helt enkelt gladeligen byter ut dem på garanti (om bilen har någon, vill säga) ett par gånger för att sedan lämna ägaren med en ännu värre rykande hög skit till motor än den som rullade ut från fabriken.

I princip alla nyare motorer i Renault och Nissan är utvecklade i samarbete inom RNA. Nu är det ju iofs inte Dacia de nyaste motorerna hamnar i, men K4M/K7M (1.6l bensinare ~80-105hk) är en gammal Renault-konstruktion. 1.5dCi-missfostret heter K9K och är också en gammal Renault-relik (omän utvecklad ihop med Nissan) som gick i produktion i början av 00-talet, inte riktigt Renaults starkaste tid i historien.

Den mycket bättre dieselspisen som RNA producerar numera heter R9M, 1.6dCi.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sanning med modifikation, 1.5 dCi är co developed mellan Renault och Nissan och hittas i bådas segment med skillnader i hästkrafter, finns även i snikmodeller av Mercedes A/CLA tror även den kan sitta i snikigaste C-klassen.
Vad gäller bensinmotorerna så är 1.2 TCe Renaults egna och 1.6 16V modellen är en Nissan motor.

Duster verkar vara trevliga bilar dock har jag jäääääävligt svårt för interiören som trots uppdatering på senare år fortfarande ser ut som att dom tagit in självaste Stalin för att designa den. Utsidan tycker jag är tuff, den är mer snygg än ful.
Är man inte ute efter utrymme och väldigt hög markfrigång så hade jag personligen nog gått på en Fiat Panda 4x4 även om interiören verkar vara gjord av nån neokonstnär som knaprat svamp eller Suzuki S-Cross som har mer modern touch invändigt.

Skrivet av Meantek:

1.5dCi-motorn är skräp, rent objektivt. Jag personligen är ändå ganska insnöad på Renault och är trots det av den åsikten. De är så billiga att tillverka att Renault helt enkelt gladeligen byter ut dem på garanti (om bilen har någon, vill säga) ett par gånger för att sedan lämna ägaren med en ännu värre rykande hög skit till motor än den som rullade ut från fabriken.

I princip alla nyare motorer i Renault och Nissan är utvecklade i samarbete inom RNA. Nu är det ju iofs inte Dacia de nyaste motorerna hamnar i, men K4M/K7M (1.6l bensinare ~80-105hk) är en gammal Renault-konstruktion. 1.5dCi-missfostret heter K9K och är också en gammal Renault-relik (omän utvecklad ihop med Nissan) som gick i produktion i början av 00-talet, inte riktigt Renaults starkaste tid i historien.

Den mycket bättre dieselspisen som RNA producerar numera heter R9M, 1.6dCi.

Ja, ni båda två har rätt. Jag kör själv på 1.6 bensinare så därför nämnde jag 100 % Nissan motor - vilket är sant.

Ville ha LPG / Bensin -installerat men då sa säljaren till mig att det inte går längre i och med att nyare 1.6-motorn numera tillverkas av Nissan. Dessa motorer är starkare och man kan tyvärr inte installera LPG längre som man kunde förut på äldre modellerna.

Hade varit riktigt nice med LPG-installerat vilket folk faktiskt har gjort och det har gått hur bra som helst! Tänk ändå hur billigt det är att köra på LPG....

Jag tänkte först på att köpa Diesel 1.5 men det är mest för folk som kör längre sträckor. Själv kör jag mest inne i stan på korta sträckor dagligen så det är nog inte värt det (i och med att Diesel-delarna kostar mer att reparera och dessutom är de inte lika hållbara - enligt försäljningschefen)

Permalänk
Medlem

Dacia Duster är en riktigt trevlig och prisvärd bil, om den hade haft större lastutrymme hade jag köpt den.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED