måste man ha en ssd kan man inte bara ha en mekanisk

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lossah:

Fast ett grafikkort behöver man.

Jag menar iof ett diskret, s.a.s. CPU/moderkort brukar ha nåt hjälpligt för windows och film, och det är det jag menar man bör likställa med en mekanisk disk om man funderar på SSD. Ska du spela - ja, SSD och (diskret) grafikkort är mer eller mindre krav, men klart att det går att köra utan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Inte måste måste MEN om du skaffar en så kommer du inte ångra dig.
Om du skaffar en så är det i fortsättningen otänkbart att vara utan.

Du kan ju köra mekanisk nu och lägga till SSD senare.

Skrivet av Sprängd Anka:

Man måste inte men det är oftast gött att ha en. En ssd är betydligt snabbare en en hdd. Om du har råd så rekommenderar jag dig att köpa en ssd som du kan installera os på och program du ofta använder. Och så köper du en hdd också som du installerar stora spel och program du inte använder ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gevsan:

@Limpan3300:

Klart du inte behövet det...

Men du skjuter dig själv i foten om du inte köper en.

Ssd diskar är väldigt billiga idag och en 120gb räcker oftast till de flesta.

Jag ser många som bygger datorer på budget kör Ssd och skiter i hdd. Men då har man oftast fixat lagringen på något annat sätt..

Personligen hade jag aldrig kunnat leva utan en Ssd och har en eller flera i alla mina datorer!

Skillnaden är enorm!

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Om man jämför en SSD med HDD så är SSD som en oljad blixt. Det är inte inbillning utan datorn startar / laddar program mycket snabbare. Har du prövat en SSD så kommer datorn kännas som sirap om du återgår till HDD.

Har du möjlighet så rekommenderar jag verkligen en SSD till systemdisk.

Skrivet av Neonodia:

Ja går emot alla och säger,, Ja du MÅSTE HA en SSD. .. ..

För att förtydliga.. Man går inte till ett formel 1 stall och säger, Jag ska bygga en formel 1 racerbil. Måste jag ha en snabb motor? går det inte lika bra med fiat punto motorn.

Skrivet av snajk:

@Limpan3300: Det är verkligen inget måste men det är gött då saker startar snabbare, startmenyn är snabbare och så vidare. Men för spel så är det ju ingen skillnad när du väl spelar för då ligger ju det mesta i minnet liksom. Däremot blir ju förstås laddningstiderna kortare om spelen ligger på en SSD. Men står valet mellan exempelvis ett bättre grafikkort eller en SSD så hade jag nog kört på grafikkortet. Det är heller inte så komplicerat att lägga till en SSD när du har mer pengar och då kanske de har gått ner i pris en del och så.

Skrivet av erssn:

Skippa hellre hdd än ssd

Skrivet av Zero Cool:

Om du måste välja ett sämre grafikkort eller sämre cpu får att få råd med ssd skulle jag nog avvakta med ssdn. Om det är primärt spel datorn ska användas till så är cpu och grafik av större betydelse än diskprestanda. Däremot skulle jag nog ha som mål att införskaffa en ssd så snart som möjligt, eller i alla fall bestämma att nästa uppgradering blir en ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Christley:

har du aldrig använt en ssd så kommer endast mekanisk hårddisk inte att vara ett problem. eftersom du inte är van vid hastigheten. om du däremot använt en ssd förr så starkt avråder jag dig att inte ha ssd. allt kommer kännas brutalt segt.

Skrivet av Exeo:

Efter jag byte till en SSD så lär jag aldrig gå tillbaka, dels för mekaniska diskar ett riktigt oväsen som man inte tänker på förrän dem är borta, köpte till och med en 460 gig SSD för att ha alla spel på och inget jag ångrar. Köpte mig ocz trion, kanske inte dem snabbaste som finns att välja mellan men vilken ssd som helst är snabbare än en mekanisk, och jag var mest bara ute efter att minska ljudvolymen på datorn

Men som andra har sagt att är du van vid en mekanisk hårddisk och du inte har pengarna till en SSD så kör på en större mekanisk hårddisk och köp sen en ssd som du sen lägger OS på, Komplett/CDON har ju rea titt som tätt.

[b]Tack för alla svar nu har jag bestämt mig för en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Med tanke på att en SSD kostar från ca. 2,40:-/GB och en HDD ~0,30:-/GB kan inte alla köra med bara SSD. Det beror helt på vilken budget och vilka krav på lagringsutrymme du har, men behöver du flera TB blir kostnaden för SSD snabbt orimligt hög. Visst är SSD framtiden, men det lär dröja många år till tills man klarar sig utan HDD.

Beträffade ljudnivån så har jag gått över till 5400/5900 RPM diskar. De är lite billigare och drar mindre ström, men framförallt låter de mindre. Den lilla prestandavinsten man får med 7200 RPM är inte längre värt det när de bara används för lagring och inte för spel eller program.

Trodde jag underströk den ekonomiska biten, visst är det så. Men en speldator kan utrustas med minst 512 GB SSD utan att det svider för mycket i plånboken, man har ju redan gjort upp en budget för ett stort inköp. En bra SSD har man nytta av länge.

Finns billiga SSD idag, t.ex. från Toshiba för lagring och program som inte kräver samma prestanda som dyrare Samsung och Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fast hela din jämförelse är ju fel från början eftersom SSDn inte på något sätt är motorn i datorn. Det är mer som att gå till Formel 1-stallet och säga att vi måste ha fantastiska och snordyra däck på bilen trots att vi då inte har råd med något annat än Puntomotorn eller växellådan från en gammal skåpbil. Det extra greppet gör att bilen känns snabbare men du kommer ändå bli varvad av de som satsade på det viktigaste först.

Står valet mellan SSD eller processor/grafikkort ett snäpp upp är det helt självklart att man satsar på det sistnämnda.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med till stor del.
Hela handlar om en balans.

Jag har inte förstått de som ska ha en i7a och ett litet pytte grafikkort och HDD.
Jag har inte heller förstått de som ska ha M.2 SSD till mid-end grafikkort i5a och övrigt halvdan dator.
Jag har absolut inte förstått de som ska ha 2TB HDD på 980Ti, 6700k och övrigt värsting dator heller.

Dock finns där behov för alla av dessa ovan i vissa situationer. Det handlar helt och håller på vad man vill prioritera, vad man tänkte använda datorn mest till och vad man är villig att offra för att få något annat. Bästa för "all-around" brukar betyda kompromisser för något.

I slutändan handlar det om $$$ eller kronor om vi ska vara lite mer "lokala". Vad har du råd med?
Detta gäller även F1 stallet. Vissa stall hade ju förr råd att övertrimma en motor, köra kvalificeringen och sen slänga den, sätta in en ny för racet och köra. Allt för att vina pole position. Och med ditt ex så är snabbaste motorn och bästa växellådan totalt värdelös om du inte har grepp att få ner kraften med. Sen har F1 regler, vilket tyvärr har bannat CVT (den var för effektiv) och tidigare bannade turbos pga 80-talets enorma maskiner. Så det är svårt att jämföra med en PC

Men det handlar om balans i vad man väljer.
SSD är utan tvekan inget krav. Men beroende på spel så kan laddtider och även datorns upplevda respons (snabbhetskänsla) verkligen påverkas av det. Är dock din FPS usel så hjälper inte en SSD dock. Jag ser utan tvekan mer nytta med en SSD än tex en i7a iaf. SSD är också enkelt att komplettera med, även om det är ännu enklare att komplettera med lagrings HDD i efterhand. CPU/GPU är dyrare att byta i efterhand, och kan påverka mer i framtiden. Dock med DX12 så verkar i7an inte mer till nytta än en bra i5a, så CPU mässigt är nog i5a mer än nog.

Eftersom vi inte vet TS övriga delar så kan vi endast basera det på en "åsikt" om våra egna maskiner, därav att många svarar som de gör också.

Personligen så har jag gått så långt att jag personligen (ur egen ficka) betalt för en SSD för jobbets dator, just för att de inte ville ha SSD när de inskaffades. HDD är sirap segt på alla sätt, jämfört. Men jag har 100% förståelse för folks ekonomi och budgets i byggen.

PS. Kan dock säga att kvalitetsdäck på även min lilla sportsbil har gett den något enormt i grepp och väghållning. Blev som en ny bil med rätt däck...

Permalänk
Avstängd

Men det är bra, för dom turbosorna finns fortfarande kvar för privat bruk nu. och jävlar vilket psi man kan trycka ur dom

Skrivet av Paddanx:

Håller med till stor del.
Hela handlar om en balans.

Jag har inte förstått de som ska ha en i7a och ett litet pytte grafikkort och HDD.
Jag har inte heller förstått de som ska ha M.2 SSD till mid-end grafikkort i5a och övrigt halvdan dator.
Jag har absolut inte förstått de som ska ha 2TB HDD på 980Ti, 6700k och övrigt värsting dator heller.

Dock finns där behov för alla av dessa ovan i vissa situationer. Det handlar helt och håller på vad man vill prioritera, vad man tänkte använda datorn mest till och vad man är villig att offra för att få något annat. Bästa för "all-around" brukar betyda kompromisser för något.

I slutändan handlar det om $$$ eller kronor om vi ska vara lite mer "lokala". Vad har du råd med?
Detta gäller även F1 stallet. Vissa stall hade ju förr råd att övertrimma en motor, köra kvalificeringen och sen slänga den, sätta in en ny för racet och köra. Allt för att vina pole position. Och med ditt ex så är snabbaste motorn och bästa växellådan totalt värdelös om du inte har grepp att få ner kraften med. Sen har F1 regler, vilket tyvärr har bannat CVT (den var för effektiv) och tidigare bannade turbos pga 80-talets enorma maskiner. Så det är svårt att jämföra med en PC

Men det handlar om balans i vad man väljer.
SSD är utan tvekan inget krav. Men beroende på spel så kan laddtider och även datorns upplevda respons (snabbhetskänsla) verkligen påverkas av det. Är dock din FPS usel så hjälper inte en SSD dock. Jag ser utan tvekan mer nytta med en SSD än tex en i7a iaf. SSD är också enkelt att komplettera med, även om det är ännu enklare att komplettera med lagrings HDD i efterhand. CPU/GPU är dyrare att byta i efterhand, och kan påverka mer i framtiden. Dock med DX12 så verkar i7an inte mer till nytta än en bra i5a, så CPU mässigt är nog i5a mer än nog.

Eftersom vi inte vet TS övriga delar så kan vi endast basera det på en "åsikt" om våra egna maskiner, därav att många svarar som de gör också.

Personligen så har jag gått så långt att jag personligen (ur egen ficka) betalt för en SSD för jobbets dator, just för att de inte ville ha SSD när de inskaffades. HDD är sirap segt på alla sätt, jämfört. Men jag har 100% förståelse för folks ekonomi och budgets i byggen.

PS. Kan dock säga att kvalitetsdäck på även min lilla sportsbil har gett den något enormt i grepp och väghållning. Blev som en ny bil med rätt däck...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Förlåt, men vad du tycker är i det här fallet helt irrelevant. Man MÅSTE inte ha en SSD, vilket var det TS frågade om.
Sen håller jag med dig om att det är starkt rekommenderat, men det är en annan sak.

Jag anser att det är tydligt att det är en åsikt och antyds indirekt då inlägget börjar med "jag går emot alla andra...". Visst går det att skapa diskussioner för sakens skull och påpeka grejer, men i detta fall är det knappast konstruktivt.

Skickades från m.sweclockers.com