HTC Vive dominerar Oculus Rift på Steam

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Räcker ju med att kolla på svenska opinionsundersökningar för att se att viktning av vilka som svarar är väldigt svårt. Oftast ligger mp över och sd under verkligt resultat för att ta ett exempel.

Men det är ju en helt annan situation? Eller missförstår jag dig? Jag trodde vi ville veta hur många av steams användare som äger en vive? Inte hur många av steams användare som gillar vive (vilket ditt scenario passar in på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja, jag är en utav Vive -ägarna

.. känns lite som Bluray .vs. HD-DVD
... eller Nvidia .vs. AMD

Att jämföra Bluray vs HD-DVD med Nvidia vs AMD måste vara den pissigaste generaliseringen jag har sett.. Nvidia har redan visat sitt ess i rockärmen medan AMD har bara gett ut ett enda jävla mellanklasskort den här sommaren. Synd om dig ifall du tror det kortet har nått höjden för all prestanda som finns för AMD.
--

Jag tror det här visar mer utav vilken enhet som har lyckats producera flest VR-enheter. För dom som förhandsboka för Oculus Rift får väl typ vänta nu till Augusti och dom andra ännu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kostar mer än 9000 i Sverige..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3471133

Så ja.. lite sjukt på sätt och vis!

Inet, Komplett och Webhallen hade alla sålt slut på sina första "stora" leveranser efter 3 dagar. Följt Viven ganska noga för jag hoppas på lägre pris när lagersaldona börjat stabiliseras, hade egentligen tänkt köpa från första leveransen men hade is i magen. Inet fick in 50+ idag så ska bli intressant att se ifall de säljer slut lika fort även den här gången.

Permalänk

@Garderoben:
Hur menar du när man vänder sig? Nu vet vi inte vad som kommer med vid köp av touch, men med det som kommer med idag när man köper Rift så är det ju LEDs i bakre delen av HMD, så även om du vänder dig om så ser kameran LEDsen och kan tracka dig. När touch kommer så kan det nog bli så att man blockerar dem med kroppen om man vänder sig om, och därför gissar jag att man kanske får med sig en kamera till.

Permalänk

Sen så kan det ju vara så här att det är Valve som säljer Vive, och man köper sina spel till Vive via Stream. Rift har sin egen store (Oculus Home), och alla som har Rift behöver inte använda Stream för att köpa sina spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Hur spelar det någon roll (Jag har för övrigt en vive men inte skickat in min ännu)? Deras användarbas är känd, om 500 000 personer väljer att svara på undersökningen (väldigt lågt antal), och 200 000 har en Vive så är det ju samma som att om alla 125 000 000 svarar och 200 000 har en Vive.

Jag tror @Chibariku menade att det inte har med det du nämner att göra.

Snarare så är det en fråga om statistisk osäkerhet när man gör undersökningar där deltagarna själva får välja sitt deltagande.
Exempel:
Skulle man ställa upp en frågelåda på stan om hur snabbt man klarar att springa en mil i nuläget så kommer troligen främst löpare att engagera sig och svara. Det är alltså inte otroligt att folk som inte motionerar låter bli att engagera sig och svara alls. Det leder till att man får fram statistik på att folk generellt kan springa milen på exempelvis under en timma och frågeställningen var öppen men resultatet är högst påverkat av att främst engagerade personer inom området deltagit.

Det är en möjlighet att folk med steams hårdvara även är mer lojala i deras mjukvara och därmed sänder in sina svar i större utsträckning. Alltså att det exempelvis skulle vara 60% av viveanvändarna som skickar in hårdvaruundersökningen och bara 30% av riftanvändarana som gör likadant. Hur det egentligen ligger till vet vi väl inte däremot så det är bara en statistisk osäkerhet.

Så tror jag snarare att Chibariku menade ;).

Sedan kommer även statistiken från en partisk källa snarare än ett undersökningsinstitut.
Det är möjligt att steam själva har sett ett sådant mönster (eller så är det inte så). Oavsett så har steam ett intresse av att presentera statistik som är gynnsamma för dem så den här typen av avvikelser kan det finnas motiv för att direkt undvika att ta med. Värt att tillägga är att deras nuvarande presentationssystem inte ens kan ta hänsyn till felkällor och deras inverkan så steam hade behövt publicera den här statistiken på annat sätt med felkällor redovisade vilket de inte gjort utan det är ju andra som granskat steams statistik i standardformatet som sedan blivit till artiklar.

Utöver detta så verkar det som att riften kan uppfattas som en vive. Även google cardboard kan kopplas in till en del PCspel och de kanske också registreras som en vive-enhet. Har själv kollat lite på videos för hur mån får igång elite dangerous med cardboarden och där skulle man emulera att man hade en vive med steams egna SDK. Om det ger utslag i steams statistik eller inte vet jag däremot ej så det kan vara irrelevant.

Som sagt. Hur det egentligen ligger till är svårt att svara på. Men att misstänka en viss statistisk osäkerhet är nog rimligt här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Men det är ju en helt annan situation? Eller missförstår jag dig? Jag trodde vi ville veta hur många av steams användare som äger en vive? Inte hur många av steams användare som gillar vive (vilket ditt scenario passar in på)

Nej eftersom det är ungefär samma sak 0,15% av de som har skickat in sin hårdvaruundersökning har en vive inte 0,15% av steams alla användare. Om Steam inte använder sig av någon viktning som vi inte vet om. Dessutom är undersökningar väldigt osäkra när det handlar om hundradelars procentenheter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja, jag är en utav Vive -ägarna

.. känns lite som Bluray .vs. HD-DVD
... eller Nvidia .vs. AMD

VHS & Betamax kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MrJB:

***bort/moderator*** Rift har lika bra tracking I 360 som 1st lighthouse kamera till vive. Riften har flera sensorer bakom huvudet också och jag kör bilspel och sims hur bra som helst och kan kolla rakt bakom mig i cockpiten. Sen när touch släpps och man får en till kamera så funkar det lika bra som vive I roomscale dessutom.

kolla videon här när man testar hur 1 samt 2 rift kameror följer. Funkar hur bra som helst och kan nog ställas in att funka bättre än det i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=QvQiQgLA6RA

***bort/moderator***

***bort/moderator***
Jag skrev att Rift inte har 360 graders tracking eller "roomscale" vilket den inte har IDAG.

Vive har två fyrar, Rift har 1 kamera. Vives tracking är betydligt bättre än Rifts, till och med nere på millimeter nivå.
Vive har två kontrollers, Rift har 0.
Även med en till Kamera så kommer Rifts tracking aldrig vara lika bra på Vive.

Skulle vilja se dig i ett 3x3 meter rum, vänd från kameran och böjer dig framåt då kommer din Rift tappa tracking. Där Viven inte skulle gjort det.

Allt detta är baserat på det som finns ute idag och inte några framtida produkter som inte släppts ännu.

Svar på §1/fanboytrams /screamin-daemon, moderator
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nej du har inte 360 graders tracking med Rift eller "roomscale, som det är idag ha du bara 1 kamera, och vänder du dig ifrån den så kan den inte se allt.

Även när du köper en till kamera och dina två kontrollers så kommer du inte ha bra 360 graders tracking. För rifts kameror täcker inte lika stor yta som med Viven.

Jo du har 360 graders tracking med Rift med Touch, trodde det var uppenbart att jag syftade på en setup med två kameror.

Ytan är rätt intressant då det finns flera som vittnar om att den yta som täcks med 2 kameror är betydligt större. Antar det är något vi får se när Touch släpps.

Edit: Mkt bra video från inlägg ovan: https://www.youtube.com/watch?v=QvQiQgLA6RA

Skrivet av Garderoben:

Vive har två fyrar, Rift har 1 kamera. Vives tracking är betydligt bättre än Rifts, till och med nere på millimeter nivå.
Vive har två kontrollers, Rift har 0.
Även med en till Kamera så kommer Rifts tracking aldrig vara lika bra på Vive.

Skulle vilja se dig i ett 3x3 meter rum, vänd från kameran och böjer dig framåt då kommer din Rift tappa tracking. Där Viven inte skulle gjort det.

Allt detta är baserat på det som finns ute idag och inte några framtida produkter som inte släppts ännu.

Får väl köpa två headsets så man kan sätta upp två kameror då? Det är ju faktiskt möjligt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade:

Jo du har 360 graders tracking med Rift med Touch, trodde det var uppenbart att jag syftade på en setup med två kameror.

Ytan är rätt intressant då det finns flera som vittnar om att den yta som täcks med 2 kameror är betydligt större. Antar det är något vi får se när Touch släpps.

Edit: Mkt bra video från inlägg ovan: https://www.youtube.com/watch?v=QvQiQgLA6RA

Ja den kommer bli större med två kameror men inte dubbelt så stor då dem måste överlappa varandra om man vill täcka hela ytan. (inte tappa tracking på sidor etc)

Jag finner dock Vives tracking betydligt bättre än Rifts.

I videon är han nästan hela tiden vänd mot kameran också det reflekterar inte direkt vad jag försöker förklara.
Antar att ni inte lirat så mycket roomscale då ni verkar ha Rift men poängen med det är ju att man inte ska behöva vara vänd mot kameran utan ha full tracking vart ni än är i rummer.

Finns ju en anledning till varför dom själva rekommenderar 180 grader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ja den kommer bli större med två kameror men inte dubbelt så stor då dem måste överlappa varandra om man vill täcka hela ytan. (inte tappa tracking på sidor etc)

Jag finner dock Vives tracking betydligt bättre än Rifts.

Har du tittat på filmen? Betydligt större yta än de 1.5m i sidled som bilden från Tom's hardware visar. Så vi får nog ta bilden med en näve salt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror @Chibariku menade att det inte har med det du nämner att göra.

Snarare så är det en fråga om statistisk osäkerhet när man gör undersökningar där deltagarna själva får välja sitt deltagande.
Exempel:
Skulle man ställa upp en frågelåda på stan om hur snabbt man klarar att springa en mil i nuläget så kommer troligen främst löpare att engagera sig och svara. Det är alltså inte otroligt att folk som inte motionerar låter bli att engagera sig och svara alls. Det leder till att man får fram statistik på att folk generellt kan springa milen på exempelvis under en timma och frågeställningen var öppen men resultatet är högst påverkat av att främst engagerade personer inom området deltagit.

Det är en möjlighet att folk med steams hårdvara även är mer lojala i deras mjukvara och därmed sänder in sina svar i större utsträckning. Alltså att det exempelvis skulle vara 60% av viveanvändarna som skickar in hårdvaruundersökningen och bara 30% av riftanvändarana som gör likadant. Hur det egentligen ligger till vet vi väl inte däremot så det är bara en statistisk osäkerhet.

Så tror jag snarare att Chibariku menade ;).

Sedan kommer även statistiken från en partisk källa snarare än ett undersökningsinstitut.
Det är möjligt att steam själva har sett ett sådant mönster (eller så är det inte så). Oavsett så har steam ett intresse av att presentera statistik som är gynnsamma för dem så den här typen av avvikelser kan det finnas motiv för att direkt undvika att ta med. Värt att tillägga är att deras nuvarande presentationssystem inte ens kan ta hänsyn till felkällor och deras inverkan så steam hade behövt publicera den här statistiken på annat sätt med felkällor redovisade vilket de inte gjort utan det är ju andra som granskat steams statistik i standardformatet som sedan blivit till artiklar.

Utöver detta så verkar det som att riften kan uppfattas som en vive. Även google cardboard kan kopplas in till en del PCspel och de kanske också registreras som en vive-enhet. Har själv kollat lite på videos för hur mån får igång elite dangerous med cardboarden och där skulle man emulera att man hade en vive med steams egna SDK. Om det ger utslag i steams statistik eller inte vet jag däremot ej så det kan vara irrelevant.

Som sagt. Hur det egentligen ligger till är svårt att svara på. Men att misstänka en viss statistisk osäkerhet är nog rimligt här.

Aha. Jag tror jag ser var vi pratar olika. Jag bryr mig enbart om hur många som har en vive. Man kan också titta på förhållandet mellan vive och rift (men det brydde jag mig inte om).

På samma sätt fungerar ju ditt exempel om att springa en mil. Om jag vet att det bor 9 miljoner personer i Sverige och ställer upp en frågelåda där jag frågar hur många som kan springa en mil (jag kommer ju som du säger få flest sportintresserade som svarar) kanske jag får 700 som säger att det kan och 300 som säger att de inte kan. Jag kan ju inte säga något om hur stor andel av Sveriges befolkning som kan springa en mil, men jag kan säkert säga att av 9 miljoner svenskar finns det minst 700 som kan springa en mil

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1 (otrevligheter)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ja den kommer bli större med två kameror men inte dubbelt så stor då dem måste överlappa varandra om man vill täcka hela ytan. (inte tappa tracking på sidor etc)

Jag finner dock Vives tracking betydligt bättre än Rifts.

I videon är han nästan hela tiden vänd mot kameran också det reflekterar inte direkt vad jag försöker förklara.
Antar att ni inte lirat så mycket roomscale då ni verkar ha Rift men poängen med det är ju att man inte ska behöva vara vänd mot kameran utan ha full tracking vart ni än är i rummer.

Finns ju en anledning till varför dom själva rekommenderar 180 grader.

Videon är ett test med 1 kamera, med två kameror som du sätter upp på samma sätt som du sätter upp lighthouse så har du alltid bra tracking. I videon når 1 kamera strax under 15 feet, det är ca 4.5m.

Du får gärna förklara vad den anledningen är? Ingen som riktigt vet, bara massa gissningar. Kan helt enkelt vara att du inte ska trassla in dig i sladden.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade:

Har du tittat på filmen? Betydligt större yta än de 1.5m i sidled som bilden från Tom's hardware visar. Så vi får nog ta bilden med en näve salt.

Ja, väldigt imponerande faktiskt, men som sagt börjar man vara vänd från kameran kommer problem uppstå.
Detta löses ju då med deras andra kamera som kommer senare, som man kan sätta upp i motsatt riktning.
Krävs ju dock en väldigt väldigt lång usb kabel till den.

Skrivet av Fade:

Videon är ett test med 1 kamera, med två kameror som du sätter upp på samma sätt som du sätter upp lighthouse så har du alltid bra tracking. I videon når 1 kamera strax under 15 feet, det är ca 4.5m.

Du får gärna förklara vad den anledningen är? Ingen som riktigt vet, bara massa gissningar. Kan helt enkelt vara att du inte ska trassla in dig i sladden.

Vet faktiskt inte har följt Oculus ett bra tag och sen Rift, men som jag tolkat det kommer dom inte ha lika bra tracking/roomscale som Vive. Vi får se när det kommer, och vad det kostar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ja, väldigt imponerande faktiskt, men som sagt börjar man vara vänd från kameran kommer problem uppstå.
Detta löses ju då med deras andra kamera som kommer senare, som man kan sätta upp i motsatt riktning.
Krävs ju dock en väldigt väldigt lång usb kabel till den.

Vet faktiskt inte har följt Oculus ett bra tag och sen Rift, men som jag tolkat det kommer dom inte ha lika bra tracking/roomscale som Vive. Vi får se när det kommer, och vad det kostar.

Jag "tror" att de båda headsetsen kommer vara rätt likvärdiga i allt i slutändan. Kommer handla mer om tycke och smak vilket headset man köper.

Skulle gissa på att Touch kommer täcka upp hålet mellan Rift och Vive prismässigt. Slutpriset för en komplett produkt kommer nog vara detsamma.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Glad att VR har brakat iväg och blivit så populärt. Efter att ha kört med HTC Vive som vi har i lekrummet på jobbet så fattar man att detta är framtiden. Kommer nog däremot vänta på nästa generation när det inte är så pixelerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

***bort/moderator***
Jag skrev att Rift inte har 360 graders tracking eller "roomscale" vilket den inte har IDAG.

Vive har två fyrar, Rift har 1 kamera. Vives tracking är betydligt bättre än Rifts, till och med nere på millimeter nivå.
Vive har två kontrollers, Rift har 0.
Även med en till Kamera så kommer Rifts tracking aldrig vara lika bra på Vive.

Skulle vilja se dig i ett 3x3 meter rum, vänd från kameran och böjer dig framåt då kommer din Rift tappa tracking. Där Viven inte skulle gjort det.

Allt detta är baserat på det som finns ute idag och inte några framtida produkter som inte släppts ännu.

Rift har 360 graders tracking perfekt IDAG. Och dess kamera kör 360 hur bra som helst i ganska stor area (inte lika stor som vive såklart för vive har ju 2 kameror).

Och rift har lika bra tracking som vive "nere på millimeter nivå" du har bara tydligen inte provat dom båda utan kör som medelsvennen idag och tror på allt den läser på nätet eller hittar bara på massa konstiga saker.

Kolla på videon jag länkade till istället så ser du att rift klarar stor yta bra på bara 1 kamera. Med 2 kameror klarar den ännu större yta.

"Allt detta är baserat på det som finns ute idag och inte några framtida produkter som inte släppts ännu." Återigen pratar du om något som du inte har en aning om! Oculus touch har funnits hos developers vääääldigt länge nu och återigen kolla videon där det är en dev som kör engineering sample av touch så ser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Jag "tror" att de båda headsetsen kommer vara rätt likvärdiga i allt i slutändan. Kommer handla mer om tycke och smak vilket headset man köper.

Skulle gissa på att Touch kommer täcka upp hålet mellan Rift och Vive prismässigt. Slutpriset för en komplett produkt kommer nog vara detsamma.

Precis! Priset hamnar på samma. Jag själv föredrar ljuset i vive. men annars allt annat på rift därför jag gick med oculus.

Permalänk
Medlem

Pundet har ju rasat så man får ju enheten för 7700:- exkl frakt från OC.co.uk, finns dock inte i lager. Det är ju en hel del mindre än via Sveriges återförsäljare eller via deras egen kundvagn.

Dock pyntar Komplett med 24mån fabriksgaranti, medans på annat håll tycks det endast vara ett år.

Köp-ha-begär är --- massivt. Men det känns mer som en vintertid produkt, när det är mest mörker mellan Nov-Feb.

Permalänk
Medlem

Lite märklig artikel då Vive är helt integrerad med Steam medan Oculus har sin egna klient där de flesta titlar hittas. Flera titlar som fungerar med Rift som köpts i Steam ger dig bara en nyckel så du aktiverar i Oculus Home. Så i många fall har man inget alternativ än att spela utanför Steam än så länge som Rift-ägare.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av MrJB:

Rift har 360 graders tracking perfekt IDAG. Och dess kamera kör 360 hur bra som helst i ganska stor area (inte lika stor som vive såklart för vive har ju 2 kameror).

Och rift har lika bra tracking som vive "nere på millimeter nivå" du har bara tydligen inte provat dom båda utan kör som medelsvennen idag och tror på allt den läser på nätet eller hittar bara på massa konstiga saker.

Kolla på videon jag länkade till istället för käfta emot så ser du att rift klarar stor yta bra på bara 1 kamera. Med 2 kameror klarar den ännu större yta.

"Allt detta är baserat på det som finns ute idag och inte några framtida produkter som inte släppts ännu." Återigen pratar du om något som du inte har en aning om! Oculus touch har funnits hos developers vääääldigt länge nu och återigen kolla videon där det är en dev som kör engineering sample av touch så ser du.

Ledsen men det där är inte sant. Rift har inte millimeter precis tracking, bara du googlar.
Vive har inte heller några kameror som du säger utan lighthouse fyrar som fungerar på helt annan teknologi.

Och om du testar att göra som jag sa tidigare, gå iväg från din Rift kamera ~2 meter och böj dig framåt och titta ner så kommer du tappa tracking.

Allt detta är fakta som du enkelt kan googla fram alternativt räkna ut själv om du inte tror på folk på interent.
Ritade en bild åt dig i paint så du ska förstå att Rift inte kan tracka i 360 grader med en kamera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Strunt siffror. Kan lika gärna mäta det med att titta på hur många som sett oculus setup videos på youtube eller något annat taget ur luften.

Oculus är mer känt, htc har lyckats prångla ut i butiker ett par månader innan oculus, vad som sålt bäst vet vi inget om tills officiella siffror kommer ut.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fade:

Bluray vs HD-DVD handlade om två olika format. Nvidia / AMD är mer likt, men tror det kommer finnas rätt många olika tillverkare inom ett par år.

Inte så konstigt att Vive går bra heller, de har lyckats enormt med deras marknadsföring. Medans Oculus gång på gång gjort tagit felaktiga beslut för att försöka slå sig in på en marknad där Valve näst intill har monopol och religiös status.

Plus det faktum att Vive är integrerat med Steam.. bara en sådan sak.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Men du har inte 360 graders tracking.

Jo det har Rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Skarpare bild, högre komfort och ATW är tre saker jag kommer på sådär spontant.

Vad grundar du det på?

Här finns detta att läsa:
https://www.engadget.com/2016/04/08/oculus-rift-vs-htc-vive/

"Both the Rift and Vive feature two OLED displays running at 1200 by 1080 pixels each, so you won't notice a resolution difference between them. The Vive's displays appeared a bit sharper to my eyes, but not by a huge margin. For the most part, the quality of what you see will depend on your graphics card and CPU"

Det står garanterat olika i alla recensioner angående det du skrev och det blir då en smaksak, ungefär som Nvidia vs. AMD...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vad grundar du det på?

Här finns detta att läsa:
https://www.engadget.com/2016/04/08/oculus-rift-vs-htc-vive/

"Both the Rift and Vive feature two OLED displays running at 1200 by 1080 pixels each, so you won't notice a resolution difference between them. The Vive's displays appeared a bit sharper to my eyes, but not by a huge margin. For the most part, the quality of what you see will depend on your graphics card and CPU"

Det står garanterat olika i alla recensioner angående det du skrev och det blir då en smaksak, ungefär som Nvidia vs. AMD...

Jag grundar det på att jag har testat båda produkterna, dessutom har Tested en ganska iögonfallande jämförelse här: https://www.youtube.com/watch?v=EBieKwa2ID0#t=8m45s

YMMV, såklart.

Permalänk
Medlem

Vive kommer ha varit ute med sina kontroller/roomscale hårdvara i ett halvår innan Touch kommer ut :P. Lite som när AMD/Nvidia kommer med ett grafikkort som ska konkurrera med det som är på marknaden just nu, 1 år efter och har lägre strömförbrukning. Ja klart något är bättre med tanke på att det tagit längre tid.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|