Använda en 10 år gammal bildskärm till en ny dator?

Permalänk
Avstängd

Jag har inte märkt så stor skillnad på mina, inte så att man tänker på det iaf.
Litet dassigare ljus kanske på de allra äldsta men inte så att jag tänkt på det alls egentligen.

Eftersläpning kommer du aldrig att ens märka vid kontorsarbeten, filmer och liknande, bara om du kör de senaste FPS spelen typ...

Ändrar du dig så är det ju bara att skicka efter en ny menar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en 2005FPW. Toknöjd. Använder till kontorsarbete samt spelar spel någon timme per vecka.

Kommer inte uppgradera innan det finns vettiga 4K Oledskärmar med bra prislapp och specs i övrigt.

Har inte hänt mycket på skärmfronten tycker jag. Om man inte är extremt kräsen gamer som lockas av marknadsföringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glenn-Evert:

Vad gjorde du med din gammla skärm kaya? Har precis också en Eizo S2431W som jag köpte för 9 år sedan. Har skaffat en ny då hag ville ha 1440p, 144Hz och freesync. Om du sålde din Eizo, vad fick du för den? Har svårt att uppskatta vad man kan få, gissar på att det inte är så mycket.

Sorry för trådkapningen.

Jag har inte försökt sälja den, har en komplett dator, den i sign som jag borde sälja men jag har inte orkat bygga ihop den nya än :/
Men 800-1000kr borde vara vettigt, den är ju bättre än nya 1000kr skärmar.
Annars om du har plats, använd den som extra skärm.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@Clockovic: Din skärm är lika bra idag som den var för 10 år sedan.

Det är den absolut inte. Bakgrundsljuset har degraderats avsevärt och därmed är vitpunkten också förskjuten. Det är inte heller osannolikt att den förlorat några procent av sin färgrymd.

Ett fulhack för att korrigera det är att använda mobil eller platta som referens, om han har någon med bra skärm, och ställa färgtemperaturen efter det. Finns dock bara ett läge på den skärmen ("blue preset", vilken gissningsvis ska motsvara 7500K). Gain-kontrollerna är ingen idé att ge sig på, lär bara bli mer fel.

Annars behövs en riktig kalibrering och är det stora avvikelser, vilket det troligen är, introducerar det en del bandning.

Skärmar tappar en hel del genom åren. Huruvida det sen föranleder ett byte är förstås upp till en själv.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Men upplever du att skärmen är ljus nog finns ingen anledning att byta.

Jag litar dock inte på mitt eget omdöme att bedöma en gammal bildskärms kvalitet. Det beror på att jag nästan alltid tycker att den bildskärm jag har duger till dess att jag ersätter bildskärmen med en ny och inser vilken dålig kvalitet min gamla bildskärm hade. Bildkvalitet är relativt och ofta blir jag blind för utvecklingen när jag varje dag tittar på min gamla skärm. Jag behöver alltså egentligen ställa den gamla skärmen bredvid en ny skärm för att se hur mycket bättre en ny bildskärm är men samtidigt så är det ofta slående hur mycket bättre en ny skärm är jämfört med en gammal skärm tycker jag. Anledningen till att jag tvekar om jag ska köpa en ny bildskärm den här gången är att den gamla skärmen var så mycket bättre än standardskärmar för 10 år sedan. Om den hade varit en genomsnittlig skärm för 10 år sedan så hade jag nästan garanterat köpt en ny skärm till min nya dator.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Clockovic: Din nuvarande skärm är bättre än de flesta nya skärmar. Ska du ha något som känns bättre ska du gå in på en 27" 2560x1440 IPS/PLS skärm i så fall.

Men din nuvarande fungerar hur bra som helst för att vara en 1920x1200 skärm.

Permalänk
Avstängd

Ställda mot varandra, sida vid sida så kan jag inte annat än instämma i att en 15 år gammal skärm av bra kvalitet fortfarande är bättre än en halvdan modern skärm.
En modern skärm av halvdan kvalitet har också problem med färgåtergivning, seghet och annat, den är faktiskt ännu segare än en gammal CRT skärm... Jag har jämfört de plattskärmar jag har hemma mot varandra och mot CRT skärmar, och det är stor skillnad mellan två olika plattskärmar trots att de jag jämfört med varandra använt samma typ av teknologi.

Kort sagt, det beror ju på vad du skall göra som sagt, film och kontorsarbete, mm kräver nästan inget i prestandaväg eller perfektion, du kommer ändå inte att se någon tydligt skillnad i tex en film, medan de allra senaste FPS spelen, tex naturligtvis ställer helt andra krav.

Titta på skärmar hos fysiska elektronikbutiker, tex då kan du ju bilda dig en egen uppfattning om du tycker att det är svårt.
(Jag gör det ofta och jag jobbade tidigare med grafik så detaljåtergivning och skärpa är extremt viktigt för mina tillämpningar.)

Men, skulle jag köpa en ny skärm idag skulle jag gå upp ett snäpp i pris och inte välja de allra billigaste.

Jag använder som sagt fortfarande en del av mina gamla CRT skärmar för vissa ändamål.

Inget slår riktiga fysiska butiker där man kan se grejerna på riktigt och provköra, men sedan kan man beställa på nätet för bästa pris eller exakt de produkter man söker kanske inte finns i fysisk butik nära.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Den där skärmen har första generationens PVA-panel. Kontrast runt 660:1, ~94% sRGB och avvikelser du bara hittar i budgetskärmar idag.

Ni som påstår att den står sig mot moderna skärmar är ute och cyklar. Den hade inte gjort det ens om den var ny, och alla skärmar degraderas genom åren.

Permalänk
Medlem

Beror på hur kräsen man är. Min är 23 tum och 1080p och skostade runt 1500kr så ingen superskärm men är inte så kräsen och ville ha med inbyggt ljud då jag inte har bra plats för högtalare å sånt på skrivbordet. Bra skärm(TV) och ljud har jag istället till min HTPC. Är nöjd med den för helt ok färger och ljudet är riktigt bra för att vara inbyggda i en skärm. Kör bara på typ 20-30% av maxvolymen och räcker gott och väl utan att det låter burkigt eller så. Inte samma som mina golvhögtalare men extremt mycket bättre än min laptop eller tablet. Hade en liknande skärm som du 2007 som var dyr då men sålde den 2009 när jag i princip slutade med PC spel. Men köpte denna när jag började spela igen 2013.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Ja, men måste ju jämföra med grejer som ligger likvärdigt i vad de kan prestera.

Naturligtvis får man en bättre skärm idag om man slänger upp 2-3k, för det priset får man en bra skärm idag (tror jag gav runt 1700 för min kontors skärm (var något nytt LED bajs på den men den var också en tum bredare om man lade på ca 200 pix just då när den kom.) , kanske inte den allra bästa som finns men den duger fint för det jag använder den till) men billiga plattskärmar av idag är ändå rent ut sagt skit tycker jag när jag testar dem, färgåtergivningen är katastrofal, ljuset är dassigt och man har ingen garanti mot döda pixlar (det verkar man tyvärr inte ha i dyrare skärmar heller idag... inga döda pixlar tycker jag är ett absolut minimum man borde kunna kräva... allt som inte håller det måttet efter tester borde skrotas redan på fabriken så man slapp se skiten ute i butikerna!), osv.

Så, mitt svar är fortfarande nej, den är inte per automatik bättre bara för att den är ny.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

För vanligt kontorsbruk så finns det ju annars massor med begagnade plattskärmar av hygglig kvalitet för småpengar på tex loppmarknader (tex Röda korset och liknande), kommunala utgallringar, samhalls återvinning, mm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, men måste ju jämföra med grejer som ligger likvärdigt i vad de kan prestera.

Naturligtvis får man en bättre skärm idag om man slänger upp 2-3k, för det priset får man en bra skärm idag (tror jag gav runt 1700 för min kontors skärm (var något nytt LED bajs på den men den var också en tum bredare om man lade på ca 200 pix just då när den kom.) , kanske inte den allra bästa som finns men den duger fint för det jag använder den till) men billiga plattskärmar av idag är ändå rent ut sagt skit tycker jag när jag testar dem, färgåtergivningen är katastrofal, ljuset är dassigt och man har ingen garanti mot döda pixlar (det verkar man tyvärr inte ha i dyrare skärmar heller idag... inga döda pixlar tycker jag är ett absolut minimum man borde kunna kräva... allt som inte håller det måttet efter tester borde skrotas redan på fabriken så man slapp se skiten ute i butikerna!), osv.

Så, mitt svar är fortfarande nej, den är inte per automatik bättre bara för att den är ny.

Varför vore den jämförelsen bättre? Rimligare vore snarare att kolla på Dells 24-tummare idag, där han får betala strax under 3000kr för en U2417H som är helt överlägsen det han har idag.

Permalänk
Avstängd

Benq och liknande tror jag fungerar bra åt honom också, de kostar hälften men jag tycker de var helt ok.
Använder själv motsvarande skärmar och har varit nöjd med dem sett till priset.

Tycker bara att skärmar i mellanprisklassen är jobbiga att ställa in korrekt, antingen blir det isblått, eller pissgult med lättåtkomliga standardinställningarna på de jag använt.

Dessutom blir bilden skitkonstig om man tex ligger i soffan och kollar på film, så att vinkeln blir fel, då måste man vrida ner hela skärm h--e, annars blir typ allt svart, vilket man inte behövde med de gamla (eller en äldre CRT TV).

Jag tycker att detdär är väldigt irriterande att hålla på och vrida skärmen kors och tvärs om man vill använda den som TV ibland och kolla på film och nyheter, tex, vilket jag ofta gör,.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clockovic:

Jag har i dag en ca 10 år gammal bildskärm som heter Dell 2405FPW: http://www.sweclockers.com/forum/trad/502359-dell-ultrasharp-...

Jag har i dag en stationär dator som är lika gammal som skärmen (2005/2006). Jag funderar på att köpa en ny dator tex en: https://www.dustinhome.se/product/5010899724/vivomini-un65h?s...

Bildskärmen som jag har kostade ca 10 000 kr när den var ny och var väldigt bra för sin tid. I dag får man en lika stor Dell-bildskärm till en tredjedel av priset. Är det idé att köpa en ny bildskärm också eller tycker ni att min gamla skärm duger lika gott även åt min nya dator som den gamla? Datorn och bildskärmen ska användas till kontorsarbete, spela enkla spel och titta på film/fotografier.

Jag har tittat lite på en Dell UltraSharp U2515H: https://www.dustinhome.se/product/5010816494/ultrasharp-u2515...

10 år brukar göra stor skillnad i datorvärlden men har tekniken utvecklats så mycket att en Dell UltraSharp U2515H för ca 3 500 kr är påtagligt bättre en 10 år gammal Dell 2405FPW för ca 10 000 kr?

Behåll den skärmen. De flesta nya är 16:9 vilket suger hårt om man gör något annat än ser på TV serier på grund av bristande mängd pixlar i höjdled. De du kommer märka med en nyare (om du hittar 16:9 skärm) är mindre strömförbrukning då de flesta kör med LED nu för tiden. Skillnaden är dock för liten för att det ska vara värt att köpa nytt för att spara in på elen.

När skärmen börjar fungera dåligt är det dags att byta, innan dess finns det ingen mening att byta.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DasIch:

Den där skärmen har första generationens PVA-panel. Kontrast runt 660:1, ~94% sRGB och avvikelser du bara hittar i budgetskärmar idag.

Ni som påstår att den står sig mot moderna skärmar är ute och cyklar. Den hade inte gjort det ens om den var ny, och alla skärmar degraderas genom åren.

Jag gillar att cykla, du med verkar det som.. Vad är det som degraderas mer än att CCFL belysningen inte klarar av att avge maximal ljusstyrka längre? Den där skärmen gav ifrån sig 500cd/m2 när den var ny, så tror nog den klarar av att ge minst 120cm/m2 idag och därmed är inom ramarna för vad man bör ha som ljusstyrka.

De äldre PVA panelerna ger ju bra färger och är betydligt bättre än budgetskärmar idag. Du slipper dessutom IPS-glow som var och varannan IPS skärm har idag.

Sen för de nya skärmarna med sig beskymmer, speciellt om man ska ha en IPS. LED'sen i kanterna ger backlight bleed och gör även IPS-glow betydligt mer påtagande.

Sedan om man inte har grejer att kalibrera med så brukar färgerna vara helt åt helvete från fabrik, men detta går ju såklart att undvika om man sätter sig och läser på om flertalet skärmar och hur de brukar komma från fabrik.

Nej, om pixlarnas snabbhet inte spelar någon roll så fungerar de äldre premiumskärmarna till det mesta.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker personligen också att man får ut mer av ett bredare format än formatstandarder som bygger å höjdled, det vinner man inte så mycket med på en dator monitor som på en TV, jämför tex de gamla 19" skärmarna (som var en budgetvariant till äkta "wide screen" på den tiden då de var mycket enklare att tillverka) med de gamla äkta 24" hade själv en "kvadratisk" 19" på den tiden, den var stor och fin, men man fick inte ut så mycket praktiskt användbar bildyta som man jämförelsevis haft av en vanlig TV (för vanligt TV tittande) i samma format om förstås vad jag vill komma åt... Även om jag naturligtvis tyckte att den var häftig när den kom, så var den litet av en flopp att använda till datorn då vinsten sett till upplevelsen var mycket mindre mellan 15 och 19" än mellan 19" och 24"
Men, det förutsätter att skärmen har äkta stöd för respektive upplösningsformat om det skall fungera vettigt när man använder den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Bildexpert 📺

Några av problemen jag observerat på gamla skärmar som tuffat på i flera år är men i övrigt verkar fungerar är:

• Förändrad färgtemperatur. Går iofs att kalibrera bort om man vet vad man gör.

• Lysrören har förändrats olika. Någon är ljusare, någon mörkare, en är mer lila, grönt, rött etc. Ett kanske flimrar synligt. Ett rör kanske är trasigt. Detta ger band avvikande över skärmen.

• Värmeutvidning/slitage har förändrat hur lightguide och poiariseringsfilter ligger an. Limningar kan ha släppt eller ändrats på annat sätt där man får fläckvisa avvikelser. Ungefär som vattenfläckar över bilden.

Som alla sådana är diskussioner handlar det om vad man jämför med. Gamla skärmar kan ha åldrats individuellt på sätt man kanske inte tänker på i första hand. Å andra sidan har budgetjakten efter låga kostnader inte alltid tillfört högre kvalitet hos nyare skärmar i budgetklass. Dvs skärmarna har kanske inte blivit så mycket bättre, men däremot mycket billigare.

Överlag är mitt intryck att tillverkarna är mycket bättre på att skapa korrekt fungerande skärmar idag. Körde själv en gammal Dell 2407 (tror jag), 1920x1080-skärm som hade helt feljusterade nivåer. Den klippte i svärtan om man ljusstyrkan på belysningen. Den typen av felkonstruktioner är mycket ovanligare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tycker personligen också att man får ut mer av ett bredare format än formatstandarder som bygger å höjdled, det vinner man inte så mycket med på en dator monitor som på en TV, jämför tex de gamla 19" skärmarna (som var en budgetvariant till äkta "wide screen" på den tiden då de var mycket enklare att tillverka) med de gamla äkta 24" hade själv en "kvadratisk" 19" på den tiden, den var stor och fin, men man fick inte ut så mycket praktiskt användbar bildyta som man jämförelsevis haft av en vanlig TV (för vanligt TV tittande) i samma format om förstås vad jag vill komma åt... Även om jag naturligtvis tyckte att den var häftig när den kom, så var den litet av en flopp att använda till datorn då vinsten sett till upplevelsen var mycket mindre mellan 15 och 19" än mellan 19" och 24"
Men, det förutsätter att skärmen har äkta stöd för respektive upplösningsformat om det skall fungera vettigt när man använder den.

Vilka har du använt och har du mätt upp någon av dem? Utan riktiga siffror är det helt subjektivt.

Jag vet inte vad du ser som mellanprisklass men för mig innebär det runt 3000Kr. Där kommer Dell U2417H kalibrerad från fabrik med ett genomsnittligt dE ~2 och maximalt dE ~3-6 (beroende på vilken preset man väljer, sRGB ger bättre gamma med större maximalt dE). Den har även över 100% täckning av sRGB samt en kontrast runt 1200:1.

Som jämförelse skulle jag uppskatta att hans skärm idag har ett genomstnittligt dE nånstans mellan 6-10 och ett maximalt dE som närmar sig 20. Vitbalansen lär vara förskjuten 1000-1500 Kelvin, samtidigt som den drar alldeles för mycket åt magenta (dvs. inte ens i närheten av någon vitpunkt på varken D50 eller D65). Färgrymden är inte heller i närheten av 100% sRGB.

Jag mätte själv upp min gamla Eizo S2411W på kul medan jag väntade på att få min nya skärm. Det är en två år nyare S-PVA panel som var klart bättre än PVA-panelen i Dell 2405FPW. Jag vill minnas att maximalt dE var runt 16 och vitbalansen var runt 1000K för varm. Den hade också förlorat lite av färgrymden.

Av äldre skärmar som jag testat så klarade den sig ändå väldigt bra. Du får möjligen bättre resultat med ColorEdge eller SpectraView, men i övrigt kan du inte hoppas på bättre resultat med så gamla skärmar.

En ny Dell för under 3000Kr är avsevärt mycket bättre. Andra tillverkare har garanterat också modeller som är mycket bättre. Jag nämner endast Dell därför att det är sån TS har, samt att Dell har bra mellanmjölksskärmar. Särskilt sedan de började med fabrikskalibrering. Annars är jag en inbiten Eizo-fanboy.

Nu menar jag på intet sätt att TS ska byta skärm om han är nöjd. Är man nöjd så är man nöjd, och sen är det inget mer med det. Däremot vill jag mena att det är bra att göra informerade val. Skärmarna har blivit betydligt bättre de senaste 10 åren, samtidigt som priserna sjunkit rejält.

För 10,000Kr idag får du en Eizo CS270. 2005 fick du en 22" ColorEdge för nästan dubbla priset, om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Överlag är mitt intryck att tillverkarna är mycket bättre på att skapa korrekt fungerande skärmar idag. Körde själv en gammal Dell 2407 (tror jag), 1920x1080-skärm som hade helt feljusterade nivåer. Den klippte i svärtan om man ljusstyrkan på belysningen. Den typen av felkonstruktioner är mycket ovanligare idag.

Heh, det där minns jag också. Att ändra ljusstyrkan kunde få vissa oanade effekter. Var in till Eizo i Upplands Väsby en gång runt -07 och tog tillfället i akt att fråga en av deras tekniker om det:

"Hur tycker du jag ska ställa ljusstyrkan på skärmen?"

Han tittar bara på mig som om jag vore helt dum i huvudet, så jag fortsätter:

"Jag menar, vissa skärmar får sämre bild om ljusstyrkan inte är rätt. Det har jag läst på nätet."

"Hrmpf! Det här är Eizo. Vi tillverkar inte skit."

Idag är det ju, precis som du säger, knappast ett problem med vettiga skärmar.

Eller, ja... numera är det väl förskjutet till kontrast-reglaget. Det kan det ju få vara. Så länge man inte rör det är det inget att bry sig om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Vilka har du använt och har du mätt upp någon av dem? Utan riktiga siffror är det helt subjektivt.

Jag vet inte vad du ser som mellanprisklass men för mig innebär det runt 3000Kr. Där kommer Dell U2417H kalibrerad från fabrik med ett genomsnittligt dE ~2 och maximalt dE ~3-6 (beroende på vilken preset man väljer, sRGB ger bättre gamma med större maximalt dE). Den har även över 100% täckning av sRGB samt en kontrast runt 1200:1.

Som jämförelse skulle jag uppskatta att hans skärm idag har ett genomstnittligt dE nånstans mellan 6-10 och ett maximalt dE som närmar sig 20. Vitbalansen lär vara förskjuten 1000-1500 Kelvin, samtidigt som den drar alldeles för mycket åt magenta (dvs. inte ens i närheten av någon vitpunkt på varken D50 eller D65). Färgrymden är inte heller i närheten av 100% sRGB.

Jag mätte själv upp min gamla Eizo S2411W på kul medan jag väntade på att få min nya skärm. Det är en två år nyare S-PVA panel som var klart bättre än PVA-panelen i Dell 2405FPW. Jag vill minnas att maximalt dE var runt 16 och vitbalansen var runt 1000K för varm. Den hade också förlorat lite av färgrymden.

Av äldre skärmar som jag testat så klarade den sig ändå väldigt bra. Du får möjligen bättre resultat med ColorEdge eller SpectraView, men i övrigt kan du inte hoppas på bättre resultat med så gamla skärmar.

En ny Dell för under 3000Kr är avsevärt mycket bättre. Andra tillverkare har garanterat också modeller som är mycket bättre. Jag nämner endast Dell därför att det är sån TS har, samt att Dell har bra mellanmjölksskärmar. Särskilt sedan de började med fabrikskalibrering. Annars är jag en inbiten Eizo-fanboy.

Nu menar jag på intet sätt att TS ska byta skärm om han är nöjd. Är man nöjd så är man nöjd, och sen är det inget mer med det. Däremot vill jag mena att det är bra att göra informerade val. Skärmarna har blivit betydligt bättre de senaste 10 åren, samtidigt som priserna sjunkit rejält.

För 10,000Kr idag får du en Eizo CS270. 2005 fick du en 22" ColorEdge för nästan dubbla priset, om jag inte minns helt fel.

Jo, det är nog helt korrekt, tyvärr har jag ingen bra gammal skärm här, men har kvar ett par 15 tummare, samt en halvbilligt 19" dell skärm (som jag dock inte har här just nu) men den var ganska dålig redan från början.
Har inte grejer att mäta med, men viss skillnad kan man se på de båda 15" har för mig ett en av dem är en gammal fujitsu eller motsvarande. Har dock inte tillgång till riktiga grejer att mäta färgåtergivning (en vanlig hand dator eller smart-mobil ger inkorrekta värden) men, men min känsla säger att du troligen har rätt, arbetar man med viktigare grafiska tillämpningar (tex katalogbilder för papperstryck och motsvarande) är naturligtvis detta av större vikt, jag använder inte heller gamla eller billiga skärmar till sådant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför vore den jämförelsen bättre? Rimligare vore snarare att kolla på Dells 24-tummare idag, där han får betala strax under 3000kr för en U2417H som är helt överlägsen det han har idag.

Är inte 250 cd/m2 relativt medioker ljusstyrka? Tycker snarare att U2417H verkar vara en budgetskärm jfm trådskaparens gamla 2405FPW (500 cd/m2 som ny). Visst, sitter man med kontrollerat ljus, så är inte ljusstyrkan lika viktig. Däremot trevligt i kontorslandskap.

Permalänk
Bildexpert 📺

@walkir: När det kommer till ljusstyrka är det viktigare med rätt ljusstyrka. 250 nits är ofta mer än tillräckligt för ett genomsnittligt kontor. Särskilt den här tiden på året. 500 nits lär blända de flesta användare. Det är samma sak som att dra sin iPhone 5 eller nyare på maximal ljusstyrka. Fast på 24-tum istället. Vilket är vad, 10-15 cm från ansiktet för att täcka upp samma synfält? Bara att testa!

Då talar jag om mätara nits. Specad ljusstyrka har en tendens att variera i förhållande till verkligheten. De kan faktisk syfta på ljusstyrkan från de nakna lysrören, inte ljuset som passerar genom panel och filter...

Permalänk
Avstängd

Exakt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Det kan även nämnas att sRGB-standarden specar en ljusstyrka på 80cd/m2 och 200 lux bakgrundsljus. Nu är det visserligen ingen som riktigt följer standarden men det sätter det hela i lite perspektiv.