Vilka har du använt och har du mätt upp någon av dem? Utan riktiga siffror är det helt subjektivt.
Jag vet inte vad du ser som mellanprisklass men för mig innebär det runt 3000Kr. Där kommer Dell U2417H kalibrerad från fabrik med ett genomsnittligt dE ~2 och maximalt dE ~3-6 (beroende på vilken preset man väljer, sRGB ger bättre gamma med större maximalt dE). Den har även över 100% täckning av sRGB samt en kontrast runt 1200:1.
Som jämförelse skulle jag uppskatta att hans skärm idag har ett genomstnittligt dE nånstans mellan 6-10 och ett maximalt dE som närmar sig 20. Vitbalansen lär vara förskjuten 1000-1500 Kelvin, samtidigt som den drar alldeles för mycket åt magenta (dvs. inte ens i närheten av någon vitpunkt på varken D50 eller D65). Färgrymden är inte heller i närheten av 100% sRGB.
Jag mätte själv upp min gamla Eizo S2411W på kul medan jag väntade på att få min nya skärm. Det är en två år nyare S-PVA panel som var klart bättre än PVA-panelen i Dell 2405FPW. Jag vill minnas att maximalt dE var runt 16 och vitbalansen var runt 1000K för varm. Den hade också förlorat lite av färgrymden.
Av äldre skärmar som jag testat så klarade den sig ändå väldigt bra. Du får möjligen bättre resultat med ColorEdge eller SpectraView, men i övrigt kan du inte hoppas på bättre resultat med så gamla skärmar.
En ny Dell för under 3000Kr är avsevärt mycket bättre. Andra tillverkare har garanterat också modeller som är mycket bättre. Jag nämner endast Dell därför att det är sån TS har, samt att Dell har bra mellanmjölksskärmar. Särskilt sedan de började med fabrikskalibrering. Annars är jag en inbiten Eizo-fanboy.
Nu menar jag på intet sätt att TS ska byta skärm om han är nöjd. Är man nöjd så är man nöjd, och sen är det inget mer med det. Däremot vill jag mena att det är bra att göra informerade val. Skärmarna har blivit betydligt bättre de senaste 10 åren, samtidigt som priserna sjunkit rejält.
För 10,000Kr idag får du en Eizo CS270. 2005 fick du en 22" ColorEdge för nästan dubbla priset, om jag inte minns helt fel.