Parkeringsregler för tillfälligt parkeringsförbud

Permalänk
Medlem

Parkeringsregler för tillfälligt parkeringsförbud

Hej!

Jag har sökt och sökt utan att hitta någon bra relevant information, så jag försöker här.
Imorse när jag kommer ut till bilen så har jag fått en bot (onsdag) pga tillfälligt parkeringsförbud för snöröjning.

Samtliga skyltar jag ser runtomkring mig är nedblåsta pga den mycket kraftiga blåsten i Stockholm (sverige) just nu. Det är klass 1 varning.

När jag parkerade var det mörkt (ingen ursäkt i sig), och skyltarna måste ha legat ned för jag såg dem inte då heller.
Enligt parkeringsvakten som bötfällde mig spelade det ingen roll att dem blåst ned för skyltarna vid korsningen (infarten till denna väg) stod upp enligt denne. Efter dessa skyltar fram till min bil är det dock andra parkeringsförbudsskyltar som säger att det är parkeringsförbud på måndagar (detta var en onsdag).

Det jag undrar är följande:
När slutar en tillfällig parkeringsförbudsskylt att gälla?
Ersätter en ny parkeringsförbudsskylt en tidigare, eller kompletterar den bara denna? Vad händer om båda dessa är motstridigt i det senare fallet?
Gäller den oavsett vad till nästa korsning? Om så är fallet, varför sätter dem ens ut sergeanter med tillfälligt parkeringsförbudsskyltar längs med resten av gatan?

Tacksam för kunskap inom detta och helst referenser till något regelverk. Knåpar ihop en överklagan.
Har bilder på alla nedblåsta skyltar samt referens till SMHI med klass 1 varningen till hands.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Många frågetecken och få svar som framgår i första inlägget.
Tomtmark eller gatumark? (Kontrollavgift eller Parkeringsanmärkning)

Vilken förseelse är fordonet rapporterat på?
Sen kan jag ju fundera över hur vägmärken påverkas av den väldigt begränsade blåst det är här i Stockholm. De är ju varken stora eller särskilt tunga och sitter normalt väldigt bra fast i de stolpar som används.

För att besvara slutfrågorna:
1. Ett tillfälligt vägmärke är precis som vilket annat vägmärke i juridisk mening.
2. Där råder vissa diskussioner och det finns ett rättsfall från HD där man bedömt att lastplatser ska bedömas vara avgiftsfria eller liknande om ingen tilläggstavla finns (Dvs, en lastplats som bara gäller en viss tid, övriga tiden är det inte "tidigare reglering" som gäller. Denna tolkning finner iaf jag väldigt svårt att se hur det är överensstämmande med den vägmärkesförordning vi har, men när HD valde att inte meddela prövningstillstånd så stod sig ju HovR-domen och vi har en praxis som numera inte stämmer med den författning vi har).
Varför man sätter ut X3 med tillfälliga förbudstavlor, kan det hänga samman med att man vill ha fler dagar att städa rent gatan på?

Du kan börja med att titta på 1998:1276 samt 2007:90 och de tillhörande "lathundar" som finns bl.a. på Transportstyrelsens hemsida avseende stannande och parkering.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Rekordmedlem

En förbudsskylt gäller till nästa korsning eller enligt tilläggstavla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Boten ska betalas innan överklagan.
Min erfarenhet är att det inte går att vinna över parkeringsvakter.
Fick själv bot på ett ställe där jag absolut fick stå, överklagade med bilder samt brev från ordförande i den bostadsrättsförening jag parkerat utanför, vaktbolag skrev i sin tur att de inte hade tagit hänsyn till lokala regler och skyltningar ändå så "vann" de.

Betala och klaga men förvänta dig inte att du vinner.
Och för att besvara en av dina frågor, ny skylt ersätter den gamla.

T.ex, en gata kan vara uppdelad vad gäller servicedagar.
På den gata jag bor på är det onsdag och tisdag som gäller, 50/50 av längden på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Många frågetecken och få svar som framgår i första inlägget.
Tomtmark eller gatumark? (Kontrollavgift eller Parkeringsanmärkning)

Du kan börja med att titta på 1998:1276 samt 2007:90 och de tillhörande "lathundar" som finns bl.a. på Transportstyrelsens hemsida avseende stannande och parkering.

Det var på gatumark.
Jag tittade på 2007:90 och tycker mig kunna styrka att jag inte ska behöva betala boten.

C35 (vilket var överträdelsen) Förbud mot att parkera fordon
"Märket anger förbud mot att parkera fordon. Angivelsen gäller på den sida av vägen där märket är uppsatt. Angivelsen börjar gälla där märket satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut...."

"Om en annan bestäemmelse gäller på en kortare sträcka gäller angivelsen på nytt efter sträckans slut utan att det upprepas".

Dvs: Parkeringsvakten jag träffade höll med om att skyltarna tycks ha blåst omkull. Hon hänvisade till att vid korsningen innan där jag parkerade fanns en skylt av typ C35 och att den gällde min bil oavsett om skyltarna inte syntes eller gällde. Jag tolkar vägmärkesförordningen att den hänvisade C35 slutar gälla till förmån för den nya, som ger mig rätt att stå där jag stod.

Jag kommer att bifoga bilder på nedblåsta skyltar (de sitter inte i stolpar utan i gummifötter där vissa hela skylten inklusive fundament hade vält medan andra hade själva skylten lossnat. Kommer även hänvisa till parkeringsvakten som bekräftade att de blåst omkull. Tänkte även bifoga bild från SMHI som visar klass 1 varningen samt hänvisa till vägmärkesförordningen med utdrag därifrån. Självklart även bild på ordinarie skyltning.

Skrivet av mrqaffe:

En förbudsskylt gäller till nästa korsning eller enligt tilläggstavla.

Inte helt korrekt enligt vägmärkesförordningen, se ovan.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Det du behöver ta reda på är hur den tillfälliga trafikföreskriften ser ut. Den tillfälliga trafikföreskriften ska innehålla uppgifter om vilken "permanent" trafikföreskrift som i så fall ersätts och i vilken omfattning.

Att skyltningen var nedblåst spelar ingen roll egentligen, det är föreskriften som gäller oavsett skyltning.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle: På den tillfälliga stod det "Snöröjning 1/11 07:00-16:00".

Men som sagt, sedan var det nedblåsta överallt varpå jag tycker att den ordinarie som jag stod bakom "Parkeringsförbud Måndagar 07:00-16:00" borde gälla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Men som sagt, sedan var det nedblåsta överallt varpå jag tycker att den ordinarie som jag stod bakom "Parkeringsförbud Måndagar 07:00-16:00" borde gälla?

Skyltarna informerar bara om föreskriften. Det är föreskriften som anger vad som gäller. Åtminstone på kommunal mark.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jo. Men om en ny skylt uppkommer hur vet man att föreskriften inte blir ersatt av denna? Vart kan jag läsa reglerna om detta annat än de regler jag tidigare hänvisade till? Tack för info

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Kika på tv4play kalla fakta hade nått om detta. Vill minnas att dom sa att ungefär 40% av alla pböter som överklagas blir "rivna" eller vad man ska kalla det

Edit: här är den. Den var sevärd
http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=3502935

Skrivet av Rattnalle:

Skyltarna informerar bara om föreskriften. Det är föreskriften som anger vad som gäller. Åtminstone på kommunal mark.

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde ju ts ha rätt för ordinarie föreskrift är ju i hans favör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Då borde ju ts ha rätt för ordinarie föreskrift är ju i hans favör?

Nja, vi vet ju faktiskt inget om den tillfälliga föreskriften. Skyltningen är inte föreskriften. Oavsett om skyltarna finns där, inte finns där eller är nedblåsta. Skyltarna ska bara informera om föreskriften.

TS: Kommunen har information om föreskrifter. Transportstyrelsen har en tjänst för att söka bland trafikföreskrifter också men jag är osäker på om tillfälliga är med där.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem

För återkoppling så fick jag tillbaka pengarna nu i veckan.

Visa signatur