Permalänk
Medlem

Är min hyra för hög?

Har fått erbjudande om en 1a i Handen Stockholm (20min från Stockholm central). Utanpå såg fasaden sliten och gammal ut men väl inne i bostaden var den ljus och fin, den verkar vara renoverad i både kök och badrum med kakel och klinkers, upphöjd diskbänk, handduksvärmare, badkar, stort kök med plats för bord och 4 stolar utan problem , spishäll, stor kyl och frys, sovalkov och stor balkong, säkerhetsdörr, totala lägenheten är 38kvm (se bild) https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b745af57f01af8c20a.png

Hyran ligger på 5459kr utan el. Är detta billigt eller dyrt? är ju trots allt i Stockholm och rätt centralt. Jag har inte skrivit kontrakt än. Har en inkomst på 15-17k per månad, fasta utgifter (räkningar) på 3800kr , bensin för bil 2000kr och sen mat ca 3000kr (äter specialkost för taskig mage) tror ni man kan klara sig på den inkomsten och ha en hyra på 5459kr plus el ca 300kr med övriga utgifter? Kommer bli tight dock och utrymme för spara lär ju inte infinna sig så länge man har den inkomsten :/ Är 31år och har varit tvungen att bo hos min far i många år nu p.g.a. sviktande ekonomi. Men nu har jag hunnit blivit skuldfri och kan därmed utnyttja mina 11år i bostadskön. Hur skulle ni gjort?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Känns som du inte riktigt har rätt budskap i tankarna. Är du i behov av att bo så är du. Sen om det är billigt eller dyrt är väll relativt. Du har juh fått ett erbjudande... Det är inte så att du kan välja o vraka?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Känns som du inte riktigt har rätt budskap

Vad menar du?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Vad menar du?

Förlåt, mitt inlägg hoppa till. Läs igen

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

5500 är riktigt bra, kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Har fått erbjudande om en 1a i centrala Stockholm, Södra sidan närmare bestämt Handen. Utanpå såg bostaden sliten och gammal ut men väl inne i bostaden var den ljus och fin, den verkar vara renoverad i både kök och badrum med kakel och klinkers, upphöjd diskbänk, handduksvärmare, badkar, stort kök med plats för bord och 4 stolar utan problem , spishäll, stor kyl och frys, sovalkov och stor balkong, säkerhetsdörr, totala lägenheten är 38kvm (se bild) https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b7...f01af8c20a.png.

Hyran ligger på 5459kr utan el. Är detta billigt eller dyrt? är ju trots allt i Stockholm och rätt centralt. Jag har inte skrivit kontrakt än. Har en inkomst på 15-17k per månad, fasta utgifter (räkningar) på 3800kr , bensin för bil 2000kr och sen mat ca 3000kr (äter specialkost för taskig mage) tror ni man kan klara sig på den inkomsten och ha en hyra på 5459kr plus el ca 300kr med övriga utgifter? Kommer bli tight dock och utrymme för spara lär ju inte infinna sig så länge man har den inkomsten :/ Är 31år och har varit tvungen att bo hos min far i många år nu pga sviktande ekonomi. Men nu har jag hunnit blivit skuldfri och kan därmed ta vara på mina 11år i bostadskön. Hur skulle ni gjort?

Hyran enligt mig låter biligt. DÅ jag har fått jobb istockholm och börjat kollat på bostad har inte sätt någon bostad under 10k om man ska ha en egen lägenhet. 3-5000kr har jag sätt men då är det ett rum i en lägenhet och delar rästen av lägneheten.
Så Ja det är billigt för att vara stockholm

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

De var inte mkt till över isf. Låter dyrt för en 1a men sen är de i Stockholm. Vad ligger andra 1or i hyra? Är de centralt lr?

Permalänk
Medlem

du svarar ju på din fråga själv igentligen, utgifter på 14600kr utan några nöjen inräknade och inkomster på 15-17 tusen.
Bo fint e ju trevligt men man ska ju leva också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

billigare blir det inte, tänk på att måste ha parkering oxå

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Har fått erbjudande om en 1a i centrala Stockholm, Södra sidan närmare bestämt Handen. Utanpå såg bostaden sliten och gammal ut men väl inne i bostaden var den ljus och fin, den verkar vara renoverad i både kök och badrum med kakel och klinkers, upphöjd diskbänk, handduksvärmare, badkar, stort kök med plats för bord och 4 stolar utan problem , spishäll, stor kyl och frys, sovalkov och stor balkong, säkerhetsdörr, totala lägenheten är 38kvm (se bild) https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b7...f01af8c20a.png.

Hyran ligger på 5459kr utan el. Är detta billigt eller dyrt? är ju trots allt i Stockholm och rätt centralt. Jag har inte skrivit kontrakt än. Har en inkomst på 15-17k per månad, fasta utgifter (räkningar) på 3800kr , bensin för bil 2000kr och sen mat ca 3000kr (äter specialkost för taskig mage) tror ni man kan klara sig på den inkomsten och ha en hyra på 5459kr plus el ca 300kr med övriga utgifter? Kommer bli tight dock och utrymme för spara lär ju inte infinna sig så länge man har den inkomsten :/ Är 31år och har varit tvungen att bo hos min far i många år nu pga sviktande ekonomi. Men nu har jag hunnit blivit skuldfri och kan därmed ta vara på mina 11år i bostadskön. Hur skulle ni gjort?

15-17k före eller efter skatt?

Det är betydligt billigare än vad det hade kostat att hyra i andrahand i alla fall

Att jämföra med: Vi betalar 10k för vår 100kvm femrumslägenhet på Södermalm och en kompis betalar 6.6k för sin tvårumslägenhet på 67kvm ett kvarter bort. En annan kompis som hyr i andrahand betalar 10k för en enrumslägenhet på 40kvm vid slussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Ta lägenheten! Eftersom jag bor i Gbg så har jag inte hundra insikt i Sthlms priser men det låter bra enligt din beskrivning. Äger 1.5 lägenheter i Göteborg respektive Fotö och 15% av syrrans lägenhet i Bromma och jag tycker 5.5 papp för en hyreslägenhet i centrala Stockholm borde vara kanon även om den är i minsta laget.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Avstängd

Nu skulle jag inte kalla Handen för centralt men jag bor ju inte heller i Stockholm.
Jag tycker hyran låter hög men det är kanske den pengen man får räknamed för att fånågon stans att bo.
Kolla ekonomin hos föreningen innan du skriver på bara så du inte åker pånågra höjningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Länken till ritningen blev "trasig" Här är korrekt länk https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b745af57f01af8c20a.png
Tack för era input. man får försöka vända på varje kr, ev ställa av bilen då och köpa SL kort. Det gör inget att jag bor hos min far från hans sida då han har stor 3a och är ensamstående så han gillar sällskapet men efter ha bott här i 6 år så känns det som man aldrig blir vuxen, som man blev ett barn igen, behöver stå på egna ben när man är 31åring man! Känns riktigt pinsamt när man träffar tjejer och berätta att man bor hos sin far.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Conny85:

Länken till ritningen blev "trasig" Här är korrekt länk https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b745af57f01af8c20a.png
Tack för era input. man får försöka vända på varje kr, ev ställa av bilen då och köpa SL kort. Det gör inget att jag bor hos min far från hans sida då han har stor 3a och är ensamstående så han gillar sällskapet men efter ha bott här i 6 år så känns det som man aldrig blir vuxen, som man blev ett barn igen, behöver stå på egna ben när man är 31åring man! Känns riktigt pinsamt när man träffar tjejer och berätta att man bor hos sin far.

Sälj bilen

Permalänk
Medlem

Låter inte alls dyrt för en etta i den storleken i centrala stockholm.
Däremot låter dina övriga utgifter lite väl höga. Behöver du verkligen ha bil i centrala stockholm för 2000kr/mån?
Övriga räkning på ca 4000kr/mån är väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

1. Handen är inte i Centrala stockholm. Det ligger en bra bit utanför i Västerhaninge

2. 5500 för en etta är vad man får betala i Sthlm. Även i ytterförort om det är en nyrenoverad.

Du kommer inte få tag på något väsentligt billigare.

Handen har bra kommunikationer så fimpa bilen om du vill spara pengar.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Klart du ska ha en egen lägenhet! Dina bilkostnader känns väldigt höga, ställa av bilen är nog en utmärkt ide.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

Tänk så här också, vad kan du få ut för din kötid annars?
Om ett år? Tre år?
Då du verkar ha det rätt tight så kanske det är bättre att kunna lägga undan 4-5k per månad genom att bo hos din far?
Och sen kanske få högre lön etc, och få något än mer centralt i Stockholm.
Beror ju dock också på var du håller hus i vanliga fall, jobbar, har vänner etc.
Om det går personligt sett, jag flyttade ut så fort jag kunde

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Många svar och bra respons Delade meningar också ser jag! Centralt kanske är att ta i , Handen ligger söder om stan, ca 20min med tåg till Stockholm central. Jag får ut netto 14-17k beroende på hur många dagar det är per månad då jag får betalt per timme. Som sagt , vet inte hur man ska göra , har kollat runt några månader nu och alla verkar ligga nånstans där i pris. Tittade dock på en liten 1a i solberga som kostade 3800kr men den var så äcklig och liten med kokvrå etc. Då känns 2k till för en stor etta som jag fått erbjudande om mycket mer tilltalande. Parkering finns gratis på gatan, men det jag är orolig för är just att det går plus minus noll. vad händer om man blir sjuk? tandvärk? etc.. man vill ju kunna ha en buffert. Man kanske ska tacka nej till denna trots att den är jätte fin och bo kvar hos farsan ett tag till, tills att man fått tag på heltidsarbete istället för 75% som jag har nu. Men risken finns ju att man inte får tag på nå så fin igen, kändes riktigt bra där faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för fasta avgifter du har på 3800?

Kör på! Tycker inte det låter som en speciellt hög hyra.

Permalänk

Skulle säga att hyran är ganska normal för en vad du verkar säga lägenhet i äldre bestånd och renoverad inne och troligen stambytt och tillfixat kök så är de hyran du nämnt inte orimlig.
20min från centralen är klart ok.

Jag bor 38min från Centralen 1:a 41kvm har 4400:- stambytt dock ej nytt kök men stambytt och renoverat i övrigt har ingen balkong.
Sen beror det också på om du har nära till kommunikationer samt affärer mm mycket som avgör hyran.
Du har 20min och 38kvm för drygt 5500:- sen har du även balkong och säkerhetsdörr. Tidigare lägenheten jag hade nybyggd 2013 kostade då 5500:- för 36kvm 50min från centralen.
Sen om du själv skriver att du gillar lägenheten och tycker den är fin så bör du ta den förstahandskontrakt växer inte på träd och vissa lägenheter är riktigt sunkiga så har man tur att få en fin så kör på om ekonomin tillåter saker kan hända alla ekonomiskt att man blir utan jobb, arbetslöshetskassan skall nog kunna täcka det, det brukar ge 9-11k beroende på tidigare lön dock kräver det att man betalt till arbetslöshetskassan man är medlem i i 6mån eller 1år.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Många svar och bra respons Delade meningar också ser jag! Centralt kanske är att ta i , Handen ligger söder om stan, ca 20min med tåg till Stockholm central. Jag får ut netto 14-17k beroende på hur många dagar det är per månad då jag får betalt per timme. Som sagt , vet inte hur man ska göra , har kollat runt några månader nu och alla verkar ligga nånstans där i pris. Tittade dock på en liten 1a i solberga som kostade 3800kr men den var så äcklig och liten med kokvrå etc. Då känns 2k till för en stor etta som jag fått erbjudande om mycket mer tilltalande. Parkering finns gratis på gatan, men det jag är orolig för är just att det går plus minus noll. vad händer om man blir sjuk? tandvärk? etc.. man vill ju kunna ha en buffert. Man kanske ska tacka nej till denna trots att den är jätte fin och bo kvar hos farsan ett tag till, tills att man fått tag på heltidsarbete istället för 75% som jag har nu. Men risken finns ju att man inte får tag på nå så fin igen, kändes riktigt bra där faktiskt.

Lägenheter växer inte på trän, jag tycker definitivt att du ska slå till direkt. Att bo hos farsan vid din ålder är inte hälsosamt, man behöver vara sin egen. Skit kan alltid inträffa givetvis men det värsta som kan hända är ju att du blir tvungen att flytta tillbaka till pappa. Jag personligen har ett mycket bra förhållande till mina föräldrar (bor 20 minuter bort) men jag skulle dö en långsam död om jag var tvungen att bo tillsammans med dem...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Om du verkligen känner för lägenheten så ta den bara! Eftersom du ändå har en anställning om än på 75% så har du definitivt råd med den. Det finns alltid uppoffringar du kan göra på andra ställen. Vi studenter klarar oss bra på 10K i månaden och marginellt lägre hyror liksom

Det är riktigt befriande att få en egen bostad! Beroende på vad du har och vad du känner för din bil så skulle jag kanske inte sälja den men du kan ju helt enkelt dra ner lite på körandet bara och åka kollektivt. Då sparar du massor bara där.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Pake:

Låter inte alls dyrt för en etta i den storleken i centrala stockholm.
Däremot låter dina övriga utgifter lite väl höga. Behöver du verkligen ha bil i centrala stockholm för 2000kr/mån?
Övriga räkning på ca 4000kr/mån är väldigt mycket.

host host handen/haninge är inte centrala stockholm

@Conny85: 5400kr är helt ok.. det har dock varit ganska oroligt i handen/jordbro med bilbränder och annat, har du varit där så fråga grannar kolla hur det är med portkoder, källare, finns det brytmärken på dörrar osv..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Moderator

Betalar du inte underhållsbidrag för barn i tidigare förhållande eller någon form av skadestånd eller annan kostnad du är ålagd bör du kunna skära rejält i de 3800:- i "fasta" utgifter du säger dig ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan slänga in att jag betalar 8500kr för en tvåa på 50kvm i Linköping.
Det är dock nyproduktion, men ändå. Smakar det så kostar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

det jag är orolig för är just att det går plus minus noll. vad händer om man blir sjuk? tandvärk? etc.. man vill ju kunna ha en buffert.

Kanske inte det svar du ville ha men det är faktiskt inte så komplicerat, antingen tar du den sunkiga lägenheten och får lite pengar över varje månad eller så accepterar du erbjudandet och ligger på +/-0.

Det är dock betydligt enklare att styra över sina utgifter snarare än inkomster och 3800kr i räkningar låter väldigt högt för en ensamstående person som inte lever något extravagant liv. Du verkar dessutom uppskatta enkelheten att ta dig in till city och det finns i så fall inget behov av bil - bara där kan du kapa ett par tusenlappar i månaden direkt utöver intäkterna från försäljningen.

Se över dina fasta kostnader, säg upp alla onödiga utgifter, sluta röka/snusa/köpa hämtmat etc. Det största problemet för många är alla dessa småkostnader - en takeawaykaffe på väg till jobbet, spontant handlande efter jobbet etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Lägenheter växer inte på trän, jag tycker definitivt att du ska slå till direkt. Att bo hos farsan vid din ålder är inte hälsosamt, man behöver vara sin egen. Skit kan alltid inträffa givetvis men det värsta som kan hända är ju att du blir tvungen att flytta tillbaka till pappa. Jag personligen har ett mycket bra förhållande till mina föräldrar (bor 20 minuter bort) men jag skulle dö en långsam död om jag var tvungen att bo tillsammans med dem...

Känner lite som du skriver, känner att jag inte växer något som person, som om jag blivit ett barn igen. Bodde själv som 19åring och flytta tillbaka när jag var 24år och har bott här sen dess då jag drog på mig massa skulder och räkningar :/ Det enda jag är orolig för är just OM jag inte klarar av ekonomiskt så kanske man får leta extra jobb på helger, ev byta arbete till heltid. För tar jag lägenheten så försvinner mina 11 år som är sparade och därmed måste jag börja om från år 1 igen :/ och då sitter jag väl här hos pappa tills jag är 45år..

Någon frågade om mina övriga utgifter som låg på 3700kr/mån ,
Volvo bensinkort betalar 240kr/mån (2000kr kvar)
mobilen 240kr/mån
privat skuld 2462kr/mån
akassa 112kr/mån
Bilförsäkring 596kr/mån
internet 269kr/mån

Den stora boven är den privata skulden som ligger och gror ännu :/ där förlorar jag en hel del! hade inte den funnits hade det gått bra skulle jag tro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Höga fasta utgifter och dyr bil. Inget med det du kan ändra?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag kollar just nu på studentlägenhet i (centrala) Stockholm. De är 20-25 m^2 och kostar 4000-5000 inklusive bredband. Så 5500 för 38 m^2 är fan ett bra pris.