Svartmyror som kan driva en till psyket...... (Nästan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

@Beginner:
Kraftfull överreaktion.
1) Myrr, särskilt såna där block med gift som de äter, dödar dem. Det tar en vecka, sen är de borta.
2) De springer runt i huset för att du har något de vill ha, antingen vatten (droppande kran?) eller mat (glömt att ha sirapslimpan i plastpåse?)
3) Det är svartmyror. Ofarliga. Hade det varit trämyror hade det varit mer läge att få panik.

Inga droppande kranar eller föda där. Därför jag inte blir klok på vad de ska in och göra! Kör som sagt med Anticimex variant av Myrr men är numer tveksam till det då Anticimex mest nu rekommenderar Myrr själva. Myrr är svindyrt att köpa. Köpt annat "Myr Effekt" jag ska prova sen.

De andra "onämnbara" du nämner. Det var de (viskar svagt "hästmyror" för att inte jinxa) som bodde i ruttna stubben förut och de tog sina promenader in i kåken och kollade läget förut. Nu är stubben övertagen av svartmyrorna. De "andra" skrämde skiten ur mig!

Skrivet av Aktsu:

Ta Myrr Extra (granulat) häll det runt stubben där du tror de är, häll även ut det utanför huset med jämna mellanrum (där du ser att myrorna går) avvakta. Håll koll på om granulatet försvinner, du lär även se myrorna kämpa med det för att få ned det in i boet.

Tar av presenningen från stubben varje år och döstar runt Anticimex pulver och har förr strösslat runt Myrr Granulat. Nu sist i våras hade jag en kasse med gammal aska jag vräkte över stubben och runt om den innan jag drog tillbaks presenningen.

Skrivet av anon284015:

@Beginner:

Ättika är väl ett gammalt knep. Inte lika skadligt för dig själv som myrgift. Skura toaletten med ättika! Häll ut runt hela huset.
Är det svartmyror, alltså sådana som har bona nere i marken eller stackmyror?
Är det sådana som bor i marken borde du försöka hitta deras huvudschackt. Alltså en plats med hål i marken där de verkar strömma ur i större mängder. Häll ner något flytande gift i det.
Är det stackmyror så kan man förgöra dem i vinter genom att slå ett järnspett i myrstacken. Järnspettet blir på vintern så kallt att det dödar myrorna som sover inne i stacken.

Jordlevande små svartmyror, inte stackmyror. Hittar inte deras gångvägar ute. Försökt leka "spårare" men skiter sig. Gräsmattan blev förstörd när fiberslangen grävdes ner och är grymt ojämn med jordhögar och gropar. Går inte att klippa gräset där. Allt är överväxt nu med högt gräs. Precis utanför plattorna utanför verandan. Misstänker att när vi grävde ner fiberslangen i april att vi kan ha pajat (väckt upp) något för dem.

Skrivet av MVPernula:

Herregud det här är DEFINITIONEN av intressant läsning!

Kul att stå till tjänst.

Skrivet av eat:

Dessa köpte jag: https://www.byggmax.se/byggmax-tr%C3%A4dg%C3%A5rd/bek%C3%A4mp...
La ut i svartmyrornas väg, de var där och käkade, tog med sig ned i boet. Voila alla myror borta.
Fick dock fylla på efter ngn dag.

Exakt såna jag köpte fast på Bauhaus. 95 öre dyrare. Ska testa dem!

Skrivet av MooKn:

Har läst nånstans att kokande vatten med mycke tvål eller såpa funkar kanon om man hittat boet

Utdrag från sidan.
Diskmedel är effektivt mot myror
Diskmedel eller en tvållösning kan verka på en insekt på flera olika sätt. Vilket av sätten som slutar med skadedjurets död varierar beroende på vilken insekt det rör sig om, och yttre förhållanden som rådande väderlek.

1. Tvållösningen kan täppa till spiraklerna i insektens andningssystem, så att insekten kvävs.

2. Tvålen kan lösa det tunna vaxlagret på insektens yta och få den att torka ut.

3. Cellmembranet består mest av fettmolekyler, som tvålen förstör så att djuret dör.

http://illvet.se/djur/insekter/myror-kan-kaffesump-doda-myror

går ju alltid å prova

Tack för tipsen!

Skrivet av Pellemanify:

Känner igen "chocken". Fast det gällde istället tvesjärtar som jag tycker är bra mycket värre än myror. De var i vart enda skrymsle på altanen förra sommaren. Men som tur är så är de ju bara i skrymslen och bygger inga stora bon med tusentals av dom som myror gör. Dammsög upp säkerligen 200 stycken och var i halvt chock efteråt bara för det stora antalet kryp.

*ryser* Tvestjärtar! Barndomstrauma när vi var på landet och man skulle hämta posten och lådan var alltid full av dem! Man fick lyfta locket på lådan och smälla igen X antal gånger innan de kröp bort ett tag.

Skrivet av Petterk:

@Beginner

Du kan ju alltid prova vattna ner Myrr till utvattning (billigare i andra butiker) t.ex. på/runt plattorna eller vid uteplats där de har bo och gångar. Kör med gift ute och vänta ett par veckor, finns ju giftfria produkter att använda inne också.

Tack för tipset! Hmmmm. Kollar nu och stod nog och tittade på något liknande inne på Bauhaus förra veckan men då var det i en liten flaska. Man skulle dosera ner i vattenkanna och hälla ner i gångar. Hittar inte det på Bauhaus hemsida. Var rätt dyrt. 169 eller däromkring......

Hittade det du länkade till nu på Bauhaus! https://www.bauhaus.se/myrr-till-utvattning-100ml.html#full-d... 119 kr. Får nog köpa hem det eller det där flytande jag tittade på att hälla ner i gångarna på plattorna på andra sidan kåken.

Som sagt. Håller på att rensa plattorna på andra sidan huset där jag vet att det finns bon. Funnits där i decennier. Såpass att betongplattorna "flyttat" på sig. Inte sett att det ska komma därifrån. De verkar hålla sig till rabatterna där och under plattorna men rensar mellan plattorna nu och rensat en rabatt som var helt vildvuxen med två meter höga rosbuskar som fått "göra som de vill".

På sidan av huset där de gjort "besök" så har jag rensat utmed verandan, brutit upp halva verandagolvet, rensat ogräs och brännässlor utmed verandan, skovlat bort ett par dm av gräsmattan utmed plattorna. Ser numer just inga alls där längre. Haft på pulver, spray. Dosetter under verandataket och Myrr granulat utmed jordsträngen jag frilagt (som jag tror Nötskrikorna och Koltrastarna åt upp!?). Så nu har jag fokus på stora uppsättningen med plattor, att rensa dem så jag kan utesluta och dränka allt i gift där med så ska jag på stubben på baksidan sen som jag vet är proppfull av dem.

Vet inte riktigt än vad jag kan dränka stubben i, alternativt slå sönder den och sen dränka resterna med för något. Salt? Ogräsättika? Myrr? Såpa?......... osv.............

Ber om ursäkt för stavfel! Har huvudvärk och orka inte korrläsa! :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Min farsa rökte i ~10 års tid innan cigaretterna tog hans liv.

Och idag har vi en aning bättre teknik med att kolla upp vad som är farligt och inte farligt att förtära haha, kan ju inte jämföra 1800-talets teknik mot 2017? 1920 upptäckte man att folk dog av cigaretter.

http://tyngre.se/artiklar/myror-tycker-om-aspartam/

Påhittade saker ang sötningsmedel.

De skriver om allt för att få uppmärksamhet..

Vadå teknik? Låtsas inte som att vi 2000tals människor är allvetande, det är bara hybris.
Tror du att det bara är att ta ett prov för att kunna avgöra hur något påverkar oss?
Man kan endast kolla kortsiktig verkan här och nu och även då så testar man något på x antal (t.ex möss) och jämför med x antal som inte blev utsatt. Det är statistik och gissningslek.
Dessutom kan gener och övrigt leverne påverka. Vi blir utsatta för gift från alla håll hela tiden. Kroppen kan processa en del men blir det för mycket så blir det konsekvenser för kroppen. Det enda man kan göra är att inte tillföra extra gifter i onödan. Däribland tobak och aspartam.

Permalänk
Inaktiv

@Beginner:

Klippa kan man väl. Köp en grästrimmer. Finns billiga på Jula. Kan man klippa fast marken är ojämn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

@Beginner:

Klippa kan man väl. Köp en grästrimmer. Finns billiga på Jula. Kan man klippa fast marken är ojämn

Har en grästrimmer hemma men får inte igång den. Ska få hjälp. Blir svårt oavsett vilket för där slangen är nedgrävd ser det ut lite som i ett grustag som gräset börjat växa över. Ska harva över sen med maskinen när den är igång.

Blir bökigt att se passager, gångar bland alla småkullar och gropar med gräs över.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har du besegrat myrorna än?

Fick en mindre invasion i bilen(!) förra veckan och kom tänka på den här tråden medan jag satt och mosade myror med en gammal parkeringsbiljett.

Körde och tvättade bilen och köpte ett par myrr-dosor som jag placerade under bilen samt en i buskarna framför bilen. Köpte även någon myrr-sprej och dränkte plattorna runt bilen med. Tog tre-fyra dagar så verkar det som jag är kvitt invasionen. - Letar fortfarande nojigt efter överlevare varje gång jag sätter mig i bilen dock. :S
Stod på beskrivningen att dosorna var för inomhusbruk men tycks ju ha fungerat ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Har du besegrat myrorna än?

Fick en mindre invasion i bilen(!) förra veckan och kom tänka på den här tråden medan jag satt och mosade myror med en gammal parkeringsbiljett.

Körde och tvättade bilen och köpte ett par myrr-dosor som jag placerade under bilen samt en i buskarna framför bilen. Köpte även någon myrr-sprej och dränkte plattorna runt bilen med. Tog tre-fyra dagar så verkar det som jag är kvitt invasionen. - Letar fortfarande nojigt efter överlevare varje gång jag sätter mig i bilen dock. :S
Stod på beskrivningen att dosorna var för inomhusbruk men tycks ju ha fungerat ändå.

Avvaktar än! Har lärt mig nu att de förvånar mig alltid. Kom en i lördags och kutade över golvet så Usain Bolt hade fått svårt att hänga med, vilket betydde att min lördagskväll var över. Hade varit ut innan på eftermiddagen som jag skriver om nedan.

Jag reagerar som Pavlos hund! Får panikångest och svettningar bara jag ser dem numer, ute med. Patetiskt.

Trodde jag hade fått bukt på dem på utsidan, verandan och betongplattorna men i lördags eftermiddag var det rejält många som rörde sig mellan verandan och ut på plattorna. Tror de var ute efter dosetten (Neudorff). Fick en mindre blackot och reagerade tyvärr som lillRambo.

Sprayade Anticimexgift ner där de smet ner mellan plattorna och verandan.

När jag kom till sans igen så insåg jag att jag är en jubelåsna. De var ju inne i dosetten (båda bars ju bort av en räv vi har här. Hittade den ena dosetten men inte den andra! Försökt göra en egen dosa. En mindre plastburk som jag skurit två jack i botten på som jag sen har lite gift i och "locket på". Har lagt vedträn på dosetten sen och min "uppfinning" så inte räven kånkar iväg dem igen.)

Var ut dagen efter och grävde ur två gigantiska urnor vi har på tomten. Vete fan var förra ägaren, han byggde huset på 60talet, fått tag på dem. De är i gjutjärn. Rätt låga på biten som sticker upp ur jorden, ca två dm. Diametern kan jag inte gissa ens men de är rejält stora. Upptäckte till min förvåning att de går riktigt djupt ner i backen. Grävde ner lite över en meter! Sen var det som stenhård jord. Avsmalnande. Men var som små hål ner i stenhårda jorden/sanden/smågruset. Blev väl fyra skottkärror per urna. Ska jag få bort dem så får jag ta hjälp av en lyftkran. De rör sig inte trots att jag grävt ur dem och står och sparkar som en åsna på dem.

Myror har boat i den ena, troligen i den andra med. Rullade iväg skottkärrslass på lass en bra bit bort på byvägen och dumpade i skogskanten och på vägen tillbaks så var det många svartmyror i skottkärran jag fick sopa ur.

Misstänker att urnorna inte har någon botten då rötter gick ner där jag inte kan gräva längre och de där förbenade småhålen jag ser som sagt. Strösslat ut Anticimexpulver över botten på urnorna.

Var ut mot kvällningen sen och hade blandat ut Bayer Gardens "Natria Myrr" vatten och hällde vid verandan.

Som sagt. Vet själv hur beklämmande jag är men kan inte hjälpa det! Har köpt hem ett gäng produkter jag testar med lite överallt. Känns som Anticimex egna produkter är sämst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det kan vara livsfarligt stt bekämpa myror om man gör på fel sätt

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/artic...

Hoppas du blir av med dina på annat sätt😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

som husdjur kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det kan vara livsfarligt stt bekämpa myror om man gör på fel sätt

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/artic...

Hoppas du blir av med dina på annat sätt😀

Haha. Hade jag haft en eldkastare hemma eller handgranater när det var som värst så hade jag suttit inlåst nu.......

Ojoj så övermätt den stackarna hade blivit. *keel over, buuuurp*

F-n ingen rolig känsla att inse att man står sig slätt mot dem. Gräver runt, sprider ut gifter i olika format och har sig bara för att några dagar senare se dem spatsera obekymrat på plattorna och in under verandan. Att bli slagen av en drottning som ligger och jäser någonstans. Samtidigt fascinerande hur samordnade de är. Allt sker samtidit, som om de har radiokommunikation med varandra.

Men överlag så gillar jag dem inte allt för mycket nu mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:
Skrivet av Defender:

ja fy fan för myror , äckliga jävlar. Jag satte ut 10 sånna små runda myrtraps som har gift i sig tillslut efter att fått frispel i en vecka. Tog nån dag sen var alla borta. Dem kosta ju nån krona men det var det värt.

Detta kan jag voucha för, några bekanta hade enorma myr problem, de körde 2-3 dosor och var av med problemet sen.
Är nå gift som de inte dör av direkt, så de tar med det hem sen och utplånar hela boet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Beginner

Var glad så länge de inte hittar till skafferiet/all mat och inte klättrar på dig De är ju ändå inte mycket till skadedjur. I lägenheten för 11-12 år sedan var det hemskt, tredje våningen och de var överallt, alltså fyllde man ett glas vatten, eller en bringare så var de snart framme och skulle klättra. Klättrade såklart på en också, är inte så nojig, men man kände de rätt som det var. Hur som helst är jag inte skraj för de idag och sånt mindre militanta husspindlar får gärna klättra runt för min del inne, men skulle inte bjuda in myrorna ett par våningar upp för bon är de bra på att bygga. Ute i "skogen" kan man säkert döda några kolonier, men det finns alltid andra och man får väl se till att tvätta bort doftspåren de lägger ut också, de är effektivare än att samordna över radio.