@Beginner:
Kraftfull överreaktion.
1) Myrr, särskilt såna där block med gift som de äter, dödar dem. Det tar en vecka, sen är de borta.
2) De springer runt i huset för att du har något de vill ha, antingen vatten (droppande kran?) eller mat (glömt att ha sirapslimpan i plastpåse?)
3) Det är svartmyror. Ofarliga. Hade det varit trämyror hade det varit mer läge att få panik.
Inga droppande kranar eller föda där. Därför jag inte blir klok på vad de ska in och göra! Kör som sagt med Anticimex variant av Myrr men är numer tveksam till det då Anticimex mest nu rekommenderar Myrr själva. Myrr är svindyrt att köpa. Köpt annat "Myr Effekt" jag ska prova sen.
De andra "onämnbara" du nämner. Det var de (viskar svagt "hästmyror" för att inte jinxa) som bodde i ruttna stubben förut och de tog sina promenader in i kåken och kollade läget förut. Nu är stubben övertagen av svartmyrorna. De "andra" skrämde skiten ur mig!
Ta Myrr Extra (granulat) häll det runt stubben där du tror de är, häll även ut det utanför huset med jämna mellanrum (där du ser att myrorna går) avvakta. Håll koll på om granulatet försvinner, du lär även se myrorna kämpa med det för att få ned det in i boet.
Tar av presenningen från stubben varje år och döstar runt Anticimex pulver och har förr strösslat runt Myrr Granulat. Nu sist i våras hade jag en kasse med gammal aska jag vräkte över stubben och runt om den innan jag drog tillbaks presenningen.
Ättika är väl ett gammalt knep. Inte lika skadligt för dig själv som myrgift. Skura toaletten med ättika! Häll ut runt hela huset.
Är det svartmyror, alltså sådana som har bona nere i marken eller stackmyror?
Är det sådana som bor i marken borde du försöka hitta deras huvudschackt. Alltså en plats med hål i marken där de verkar strömma ur i större mängder. Häll ner något flytande gift i det.
Är det stackmyror så kan man förgöra dem i vinter genom att slå ett järnspett i myrstacken. Järnspettet blir på vintern så kallt att det dödar myrorna som sover inne i stacken.
Jordlevande små svartmyror, inte stackmyror. Hittar inte deras gångvägar ute. Försökt leka "spårare" men skiter sig. Gräsmattan blev förstörd när fiberslangen grävdes ner och är grymt ojämn med jordhögar och gropar. Går inte att klippa gräset där. Allt är överväxt nu med högt gräs. Precis utanför plattorna utanför verandan. Misstänker att när vi grävde ner fiberslangen i april att vi kan ha pajat (väckt upp) något för dem.
Herregud det här är DEFINITIONEN av intressant läsning!
Kul att stå till tjänst.
Dessa köpte jag: https://www.byggmax.se/byggmax-tr%C3%A4dg%C3%A5rd/bek%C3%A4mp...
La ut i svartmyrornas väg, de var där och käkade, tog med sig ned i boet. Voila alla myror borta.
Fick dock fylla på efter ngn dag.
Exakt såna jag köpte fast på Bauhaus. 95 öre dyrare. Ska testa dem!
Har läst nånstans att kokande vatten med mycke tvål eller såpa funkar kanon om man hittat boet
Utdrag från sidan.
Diskmedel är effektivt mot myror
Diskmedel eller en tvållösning kan verka på en insekt på flera olika sätt. Vilket av sätten som slutar med skadedjurets död varierar beroende på vilken insekt det rör sig om, och yttre förhållanden som rådande väderlek.
1. Tvållösningen kan täppa till spiraklerna i insektens andningssystem, så att insekten kvävs.
2. Tvålen kan lösa det tunna vaxlagret på insektens yta och få den att torka ut.
3. Cellmembranet består mest av fettmolekyler, som tvålen förstör så att djuret dör.
http://illvet.se/djur/insekter/myror-kan-kaffesump-doda-myror
går ju alltid å prova
Tack för tipsen!
Känner igen "chocken". Fast det gällde istället tvesjärtar som jag tycker är bra mycket värre än myror. De var i vart enda skrymsle på altanen förra sommaren. Men som tur är så är de ju bara i skrymslen och bygger inga stora bon med tusentals av dom som myror gör. Dammsög upp säkerligen 200 stycken och var i halvt chock efteråt bara för det stora antalet kryp.
*ryser* Tvestjärtar! Barndomstrauma när vi var på landet och man skulle hämta posten och lådan var alltid full av dem! Man fick lyfta locket på lådan och smälla igen X antal gånger innan de kröp bort ett tag.
Du kan ju alltid prova vattna ner Myrr till utvattning (billigare i andra butiker) t.ex. på/runt plattorna eller vid uteplats där de har bo och gångar. Kör med gift ute och vänta ett par veckor, finns ju giftfria produkter att använda inne också.
Tack för tipset! Hmmmm. Kollar nu och stod nog och tittade på något liknande inne på Bauhaus förra veckan men då var det i en liten flaska. Man skulle dosera ner i vattenkanna och hälla ner i gångar. Hittar inte det på Bauhaus hemsida. Var rätt dyrt. 169 eller däromkring......
Hittade det du länkade till nu på Bauhaus! https://www.bauhaus.se/myrr-till-utvattning-100ml.html#full-d... 119 kr. Får nog köpa hem det eller det där flytande jag tittade på att hälla ner i gångarna på plattorna på andra sidan kåken.
Som sagt. Håller på att rensa plattorna på andra sidan huset där jag vet att det finns bon. Funnits där i decennier. Såpass att betongplattorna "flyttat" på sig. Inte sett att det ska komma därifrån. De verkar hålla sig till rabatterna där och under plattorna men rensar mellan plattorna nu och rensat en rabatt som var helt vildvuxen med två meter höga rosbuskar som fått "göra som de vill".
På sidan av huset där de gjort "besök" så har jag rensat utmed verandan, brutit upp halva verandagolvet, rensat ogräs och brännässlor utmed verandan, skovlat bort ett par dm av gräsmattan utmed plattorna. Ser numer just inga alls där längre. Haft på pulver, spray. Dosetter under verandataket och Myrr granulat utmed jordsträngen jag frilagt (som jag tror Nötskrikorna och Koltrastarna åt upp!?). Så nu har jag fokus på stora uppsättningen med plattor, att rensa dem så jag kan utesluta och dränka allt i gift där med så ska jag på stubben på baksidan sen som jag vet är proppfull av dem.
Vet inte riktigt än vad jag kan dränka stubben i, alternativt slå sönder den och sen dränka resterna med för något. Salt? Ogräsättika? Myrr? Såpa?......... osv.............
Ber om ursäkt för stavfel! Har huvudvärk och orka inte korrläsa! :/
Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk