Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem

Blev nyligen första köp med belåningsgrad på 85%, fick 1.25% på 3år via Handelsbanken.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Hedersmedlem

SBAB med 50% belåning
Halva lånet bundet med: 1.39%
Halva rörligt: 1.34%

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Här har ni en länk som uppdateras dagligen med input från användare på Byggahus

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Köpt fritidshus nyligen och har 85% belåningsgrad med 1,50% - Rörligt. SEB.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Detta kanske är en dum fråga.

Min far och jag stod på lägenheten som vi köpte tidigare och stod jag 50% och han 50%. Ett par senare tog jag över lånet 100%, innebär detta att jag idag äger lägenheten 100%?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

15% belåning just nu med 1.7% låst på 3 år, det är såpass lite pengar så orkade inte riktigt shoppa runt. Men nu har vi köpt ny bostad och belåningen ökar till 40-50% (beroende på hur mycket vi får för vår nuvarande BR), så då kommer jag leta runt mer. Lutar nog åt SBAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Min far och jag stod på lägenheten som vi köpte tidigare och stod jag 50% och han 50%. Ett par senare tog jag över lånet 100%, innebär detta att jag idag äger lägenheten 100%?

Nej. Det innebär bara att du har hela lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej. Det innebär bara att du har hela lånet.

Hur och vart ändrar man då så att man äger hela bostaden 100%?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hur och vart ändrar man då så att man äger hela bostaden 100%?

Ansöker hos lantmäteriet

Permalänk
Medlem

@Dashio: Skriftligt kontrakt samt kontakt med bostadsrättsföreningen.

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Lantmäteriet är inte för bostadsrätter.

Permalänk
Medlem

Vi ska förhandla bolånen nu i höst när bindningstiden går ut. Finns det någon bra sida man kan göra en automatisk värdering på sitt hus? För tillfället får jag mejl från Booli med en värdering. Är Boolis värdering någorlunda träffsäker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@Dashio: Skriftligt kontrakt samt kontakt med bostadsrättsföreningen.

Jaha? Detta var någonting nytt jag lärde mig.

Men då vi ändå ska sälja lägenheten, då kanske det bara räcker med ett samtycke eller är det kanske smartare att överta 100% och därefter sälja det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Vi ska förhandla bolånen nu i höst när bindningstiden går ut. Finns det någon bra sida man kan göra en automatisk värdering på sitt hus? För tillfället får jag mejl från Booli med en värdering. Är Boolis värdering någorlunda träffsäker?

Nej, inte tillräckligt träffsäker för banken. Ring din bank först och främst, de har egna verktyg för att värdera. Om du inte är nöjd får du vänta dig till en mäklare och få en skriftlig värdering.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Detta var någonting nytt jag lärde mig.

Men då vi ändå ska sälja lägenheten, då kanske det bara räcker med ett samtycke eller är det kanske smartare att överta 100% och därefter sälja det?

Överta först och sälja sedan. I annat fall kommer även din far få betala eventuell skatt om du säljer med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Den är en fingervisning, men verkar gå mycket/helt på senaste kvadratmeterpriserna och inte ta så mycket hänsyn till annat som kan påverka mycket.
Kolla hemnet om det finns slutpriser i ditt område på liknande hus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Överta först och sälja sedan. I annat fall kommer även din far få betala eventuell skatt om du säljer med vinst.

Tack verkligen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Det är inte alls en dum fråga utan en väldigt bra!

Det är nog många som inte vet att den ena personen kan stå på halva eller hela bolånet medan samma person bara på halva (eller mindre (eller mer )) ägandeskapet av fastigheten. Man kan göra som man vill bara alla inblandade är med på avtalet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det är inte alls en dum fråga utan en väldigt bra!

Det är nog många som inte vet att den ena personen kan stå på halva eller hela bolånet medan samma person bara på halva (eller mindre (eller mer )) ägandeskapet av fastigheten. Man kan göra som man vill bara alla inblandade är med på avtalet.

Jag lärde mig någonting nytt idag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Du får endast omvärdera fastigheten var 5e år.

Du kan göra nya värderingar när du vill i syfte att lägga om topplån/låna mer pengar men du får inte göra en amorteringsgrundande värdering mer än vart 5e år.

Permalänk
Medlem

@Kakann: välkommen tillbaka till din tråd! Din expertis och vilja att hjälpa till har saknats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

SBAB bytte strategi ganska tätt inpå när jag tog mitt bolån 2019. De premierar sedan dess låg belåningsgrad så jag som har ~59% belåningsgrad har 1,34% rörlig ränta hos dem utan diskussion. Andra banker har andra system så har man högre belåningsgrad så kan det nog vara värt att kolla runt.

Vi ligger väl i princip på 85% belåningsgrad eftersom vi bara haft lägenheten i drygt två år och lånade hela beloppet plus ett privatlån för kontantinsatsen, och vi har 1,6% ränta eller nått sånt hos SBAB. Fick ett brev från dem förra året som sa att de hade sänkt räntan för att vi bor i ett lågenergihus. Det var ju schysst kan jag tycka eftersom jag inte hade funderat på att försöka förhandla ner den själv ens. Däremot kan jag tänka mig att du kan få ännu lägre ränta om du flyttar lånet någonstans eftersom att det fortarande så klart är en hel del marginal för dem på det lånet.

Jag vet att man som anställd på SEB har en löneförmån som säger att du får låna pengar av SEB till deras inlåningsränta plus någon tiondels procent, och det är bra mycket lägre än de 1,5% många ligger kring. Är man bra på att förhandla och orkar ringa runt till massor av långivare tycker jag inte alls att det vore uppseendeväckande att kunna få en ränta på strax över en procent även om du har en belåningsgrad som är över 60-70%.

Permalänk
Medlem

@OC&Burn: Tack för tipset om att Landshypotek har sänkt sin till 1.15! Blev ett byte för min del med nu.

Och som svar på någon som frågade om booli räcker som värdering så verkar tex landshypotek använda de då jag nu under flytten fick upp att de själva värderade bostaden till det som booli värderade den till innan jag själv köpte den och de då fick ett pris att anpassa sig med. Dock vet jag inte om de faktiskt använder den värderingen till något. Jag ligger rätt långt under de 60% de kräver för lägsta ränta även om jag räknar med det jag köpte huset för vilket råkar vara ca 65% av det de själva värderar den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Du kan göra nya värderingar när du vill i syfte att lägga om topplån/låna mer pengar men du får inte göra en amorteringsgrundande värdering mer än vart 5e år.

Aha! Vi köpte hus för ett år sedan, lånade 85% av värdet där vi har amorterat ner det till något lägre än 83% än så länge. Vi ska renovera ett badrum nu, som kommer gå på en inte oansenlig summa pengar. Ponera att vi vill värdera om huset för att ta hänsyn till den standardhöjande åtgärd vi har gjort; får vi då använda den värderingen till att beräkna om belåningsgraden när det kommer till räntan?

En helt annan fråga, som någon snuddade vid för några inlägg sedan:
Jag har också bevakning på huset i fråga på Booli, med deras "värdegissning". Jag vet att en bank inte bryr sig nämnvärt om vad Booli råkar tycka och det har jag förståelse för. Hursom, de gissar att huset har ökat med 10% i värde sedan vi köpte huset (vilket jag tycker låter fruktansvärt mycket) - men hur träffsäker är Booli på just förändringar? Det har sålts lite här i området nyligen så det finns ju mätpunkter, och Booli vet ju vad vi gav för huset när vi köpte det.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Aha! Vi köpte hus för ett år sedan, lånade 85% av värdet där vi har amorterat ner det till något lägre än 83% än så länge. Vi ska renovera ett badrum nu, som kommer gå på en inte oansenlig summa pengar. Ponera att vi vill värdera om huset för att ta hänsyn till den standardhöjande åtgärd vi har gjort; får vi då använda den värderingen till att beräkna om belåningsgraden när det kommer till räntan?

En helt annan fråga, som någon snuddade vid för några inlägg sedan:
Jag har också bevakning på huset i fråga på Booli, med deras "värdegissning". Jag vet att en bank inte bryr sig nämnvärt om vad Booli råkar tycka och det har jag förståelse för. Hursom, de gissar att huset har ökat med 10% i värde sedan vi köpte huset (vilket jag tycker låter fruktansvärt mycket) - men hur träffsäker är Booli på just förändringar? Det har sålts lite här i området nyligen så det finns ju mätpunkter, och Booli vet ju vad vi gav för huset när vi köpte det.

Ja, men ni kan som sagt inte sänka amorteringen (krävs långt mer än ett renoverat badrum).

Så länge startvärdet var korrekt prickar de nog in svängningarna på marknaden bra, priserna har gått upp en del i allmänhet på villor senaste tiden så det låter inte helt orimligt. Be banken göra en egen statistisk värdering och blir inte den tillräckligt bra ringer ni en mäklare som får komma ut och kika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@swetox: Lantmäteriet är inte för bostadsrätter.

Undantaget är om det är en ägarlägenhet och inte en bostadsrätt, vilket dock statistiskt inte är så sannolikt. Sedan finns även den ovanliga specialaren andelslägenhet, men en sådan går inte att belåna, så det är inte aktuellt i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Har en fundering om hur det fungerar om man börjar amortera mer än man måste. Har en del av lånet med högre ränta (3,69 för tillfället, rörlig på 3 månader). Våra betalningar på hela huslånet fungerar just nu så att vi lägger hela amorteringen på den dyra biten och bara betalar räntan på de andra två delarna. Funderar nu på att amortera mer varje månad, runt 50% mer.

Vad händer om man gör en sådan lösning? Ökar banken räntan för att få ut sin vinst eller kommer vi kunna kapa en del tid av låneperioden? Kan man generellt sedan minska till den amorteringsnivå man hade tidigare utan att det blir problematiskt? Är det bättre att spara ihop en klump och köra in den när man känner att det är dags?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@Daz: det skall inte vara några problem att öka amorteringstakten om du har ett rörligt lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

@OC&Burn: Tack för tipset om att Landshypotek har sänkt sin till 1.15! Blev ett byte för min del med nu.

Och som svar på någon som frågade om booli räcker som värdering så verkar tex landshypotek använda de då jag nu under flytten fick upp att de själva värderade bostaden till det som booli värderade den till innan jag själv köpte den och de då fick ett pris att anpassa sig med. Dock vet jag inte om de faktiskt använder den värderingen till något. Jag ligger rätt långt under de 60% de kräver för lägsta ränta även om jag räknar med det jag köpte huset för vilket råkar vara ca 65% av det de själva värderar den till.

Snyggt!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har en fundering om hur det fungerar om man börjar amortera mer än man måste. Har en del av lånet med högre ränta (3,69 för tillfället, rörlig på 3 månader). Våra betalningar på hela huslånet fungerar just nu så att vi lägger hela amorteringen på den dyra biten och bara betalar räntan på de andra två delarna. Funderar nu på att amortera mer varje månad, runt 50% mer.

Vad händer om man gör en sådan lösning? Ökar banken räntan för att få ut sin vinst eller kommer vi kunna kapa en del tid av låneperioden? Kan man generellt sedan minska till den amorteringsnivå man hade tidigare utan att det blir problematiskt? Är det bättre att spara ihop en klump och köra in den när man känner att det är dags?

Det är bara och öka, är lånet rörligt har ni rätt att amortera precis som ni vill och det kommer inte påverka er ränta i övrigt (kanske snarare positivt i och med att belåningsgraden sjunker). Det går också "alltid" bra att sänka till nivå med lagkravet framöver om ni vill göra det. Kommer ni vilja höja den månatliga amorteringen under iaf hyfsat lång tid så höjer ni den, rör det sig om några månader så är det bättre och spara lite och sen extraamortera.

Permalänk
Medlem

Detta har säkert svarats på flera gånger.

Men ifall man vinner ett hus på låt säga 700 000 kr och sedan behöver man byta värmesystem i huset på 150 000 kr. Kan man höja huslånet då eftersom denna renovering höjer husets värde?

Eller hur ska jag kunna byta ut exempelvis oljepannan mot bergvärme på 150 000 kr?