Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: värt att notera att snackar vi företag med första större investering är det inga 15% kontantinsats som gäller. Vänd på siffrorna så är du närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@bubbelbabbel: värt att notera att snackar vi företag med första större investering är det inga 15% kontantinsats som gäller. Vänd på siffrorna så är du närmare.

Nu tog du i lite väl. Men säg att man som företag måste satsa ungefär 40% plus lite personlig borgen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Har en lägenhet köpt för strax under 2,2 miljoner. Belånad så högt det gick vid köptillfället, så det kvarstår drygt 150kkr i topplån. Drog nytta av amorteringslättnaden nu i coronatider och har valt att bara amortera på topplånet och höjde den amorteringen till motsvarande vad vi amorterade på bolån och topplån tillsammans (d.v.s. flyttade amorteringen från bolånet till topplånet). Planerar nu när vi är full styrka på arbetsmarknaden här hemma (efter mammaledighet) att höja amorteringen till ca 8000kr i månaden, vilket ger 88k amorterat på 11 månader till augusti 2021 vilket lämnar oss med under 70k i topplån, vilket är nog lite för att jag ska kunna betala av det i en enda betalning utan att störa min buffert och övriga ekonomi för mycket.

Medger detta att jag kan flytta mitt bolån utan större problem till andra lånegivare och spela dem mot varandra vad gäller ränta? Tanken på sikt är att sälja lägenheten till en smärre vinst (lägenheter har sålts i samma byggnad, med samma planlösning, för mer än vi köpte den för senaste halvåret) och då kunna få 6-700k i marginal vid försäljning att stoppa in i ett hus istället.

Tänker jag rätt, eller borde jag planera annorlunda vad gäller amortering? Jag resonerar lite så att topplånet har hög ränta och är en belastning, medan bolånet kommer hänga med dig tills att du är typ 50+ oavsett så att amortera aggressivt på det påverkar din privatekonomi negativt mer än vad du tjänar i längden på att betala ränta några år till.

Har drygt 1,6% i ränta på bolånet och drygt 4% ränta på topplånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Har en lägenhet köpt för strax under 2,2 miljoner. Belånad så högt det gick vid köptillfället, så det kvarstår drygt 150kkr i topplån. Drog nytta av amorteringslättnaden nu i coronatider och har valt att bara amortera på topplånet och höjde den amorteringen till motsvarande vad vi amorterade på bolån och topplån tillsammans (d.v.s. flyttade amorteringen från bolånet till topplånet). Planerar nu när vi är full styrka på arbetsmarknaden här hemma (efter mammaledighet) att höja amorteringen till ca 8000kr i månaden, vilket ger 88k amorterat på 11 månader till augusti 2021 vilket lämnar oss med under 70k i topplån, vilket är nog lite för att jag ska kunna betala av det i en enda betalning utan att störa min buffert och övriga ekonomi för mycket.

Medger detta att jag kan flytta mitt bolån utan större problem till andra lånegivare och spela dem mot varandra vad gäller ränta? Tanken på sikt är att sälja lägenheten till en smärre vinst (lägenheter har sålts i samma byggnad, med samma planlösning, för mer än vi köpte den för senaste halvåret) och då kunna få 6-700k i marginal vid försäljning att stoppa in i ett hus istället.

Tänker jag rätt, eller borde jag planera annorlunda vad gäller amortering? Jag resonerar lite så att topplånet har hög ränta och är en belastning, medan bolånet kommer hänga med dig tills att du är typ 50+ oavsett så att amortera aggressivt på det påverkar din privatekonomi negativt mer än vad du tjänar i längden på att betala ränta några år till.

Har drygt 1,6% i ränta på bolånet och drygt 4% ränta på topplånet.

Borde du inte omvärdera lägenheten och på så vis bli kvitt topplånet..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det var ju en jävligt bra poäng ja. Räcker det med att random mäklare påstår ett värde eller krävs det mer? Har lånet hos SBAB om det spelar roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du får endast omvärdera fastigheten var 5e år.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Närmare som sagt, inte perfekt. Det är inte heller någon bestämd summa utan det är mer hur mycket banken litar på din ide/dig.

@Icetec när köpte du lägenheten? Som @Fextreme_fa säger så får du inte omvärdera oftare än vart femte år. När du säger att du har ett topplån däremot så tänker jag mig att det var ett tag sen du köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Precis, ansökte där för nått år sen. Stendött, de återkom aldrig som de skulle göra trots att jag hörde av mig på nytt.
Blev Landshypotek istället med rörligt på 1.28% utan krav på löner, sparande eller dylikt. Gillar konceptet att man slipper pruta och förhandla. Samma räntor för alla baserat på belåningsgrad.

Rättar mig själv. Nu när papperna kom så fick jag erbjudande om 1.15% på 3-månader, 1 år och 2 år. 1.18% på 3 år.
Helt utan förhandlingar som sagt. Rekommenderar fler att kolla på Landshypotek som långivare om man har nog låg belåningsgrad.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Du får endast omvärdera fastigheten var 5e år.

Det är inte riktigt sant, om du gör OMFATTANDE renoveringar så får du omvärdera oftare.
Men det räcker inte med att tapetsera om. Tex på mitt hus så värderade jag om det 6 månader efter tillträde, detta accepterades för att jag flyttade in i ett hus som var besikta med förhöjda fuktvärden i källaren och jag dränerande runt huset vilket var tillräckligt för att tillåta en ny värdering.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Litenskit: Närmare som sagt, inte perfekt. Det är inte heller någon bestämd summa utan det är mer hur mycket banken litar på din ide/dig.

@Icetec när köpte du lägenheten? Som @swetox säger så får du inte omvärdera oftare än vart femte år. När du säger att du har ett topplån däremot så tänker jag mig att det var ett tag sen du köpte den.

En del banker lånar bara ut till 70-75% på "bottenlån" till låg ränta och ev lån därutöver (upp till 85%) ges till högre ränta. Termen "topplån" lär inte förekomma i bankernas korrespondens men effekten är den samma.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Ingen av storbankerna jobbar såhär eller har gjort det de senaste 5 åren iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Icetec när köpte du lägenheten? Som @swetox säger så får du inte omvärdera oftare än vart femte år. När du säger att du har ett topplån däremot så tänker jag mig att det var ett tag sen du köpte den.

Kanske använder fel terminologi då, men nej lägenheten är köpt 2018 så det är inte relevant med en omvärdering.

Permalänk
Medlem

Lån till kontantinsatsen brukade kallas för topplån, men tror inte att konceptet finns längre.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Det finns inte för att det inte är tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@oatp1b1: Det finns inte för att det inte är tillåtet.

Är det inte tillåtet att låna till kontantinsatsen? en snabb googling tycker jag visar på något annat. Att det kanske inte är lämpligt är en annan sak samt att det kräver en god ekonomi (och då har man oftast sparat ihop till kontantinsatsen).

Permalänk
Mattecoach

@Icetec:

Ni köpte lägenheten för 2,2 Mkr. Ni ska kunna sälja den för "lite mer" och få 600-700 tkr över. Så ni har typ 1,8 Mkr i lån?

Oavsett siffrorna är det konstigt att ni ska amortera på topplånet långsamt för att sedan betala av resten med en klumpsumma. Varför inte bara amortera så mycket det går direkt? Ni slipper ju 4% ränta vilket jag antar att du inte har i någon säker investering med dina sparpengar (du kan ju inte ta risker när ni har tänkt att använda pengarna snart ändå).

Alltså, betala av så mycket som möjligt så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@zarkov: Ingen av storbankerna jobbar såhär eller har gjort det de senaste 5 åren iaf.

Jodå, det förekommer.

Så här skriver t.ex. Danske bank:

Citat:

Bottenlån och topplån
Bottenlån
Du kan totalt låna upp till 85 procent av bostadens värde. Bottenlånet, som har de förmånligaste villkoren, kan uppgå till 80 procent av bostadens värde och de sista 5 procenten kan utgöras av topplån.

Topplån
Topplån är den del av ett bostadslån som vid behov ligger i intervallet 80% till 85% av bostadens köpeskilling. Vid en prisnedgång drabbas i första hand topplånet och det har därför i regel högre ränta än ett bottenlån. Ett topplån har i övrigt ofta samma villkor som ett bottenlån.

Exakt hur olika banker gör varierar över tid, andra banker har haft liknande policies tidigare och det finns inget som hindrar dem från att kräva det av en enskild låntagare idag. Allt handlar om bankens riskbedömning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@joakim99: De flesta banker tillåter inte det nej, tekniskt sett inte olagligt men det brukar inte ses som ett bra tecken. Sen blir det ännu en stor skuld som kommer belasta din kalkyl.

@zarkov: Danske bank tillämpar dock inte det du skriver utan lägger allt som en klump med samma räntesats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jodå, det förekommer.

Så här skriver t.ex. Danske bank:

Exakt hur olika banker gör varierar över tid, andra banker har haft liknande policies tidigare och det finns inget som hindrar dem från att kräva det av en enskild låntagare idag. Allt handlar om bankens riskbedömning.

Men det där är något de hittat på helt själva.
Gamla topplån var allt över 85%.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@joakim99: De flesta banker tillåter inte det nej, tekniskt sett inte olagligt men det brukar inte ses som ett bra tecken. Sen blir det ännu en stor skuld som kommer belasta din kalkyl.

Det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men det där är något de hittat på helt själva.
Gamla topplån var allt över 85%.

Jag har aldrig påstått något annat.

Det jag vill få fram är att det inte är någon rättighet att låna, varken 50%, 70% eller 85%. Bankerna gör en riskbedömning och sätter ränta och lånenivå efter vad de tycker är rimligt och vad lagen kräver. Om en bank inte vill låna ut mer än 80% till en given ränta står det låntagaren fritt att försöka hos en annan bank.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Icetec:

Ni köpte lägenheten för 2,2 Mkr. Ni ska kunna sälja den för "lite mer" och få 600-700 tkr över. Så ni har typ 1,8 Mkr i lån?

Oavsett siffrorna är det konstigt att ni ska amortera på topplånet långsamt för att sedan betala av resten med en klumpsumma. Varför inte bara amortera så mycket det går direkt? Ni slipper ju 4% ränta vilket jag antar att du inte har i någon säker investering med dina sparpengar (du kan ju inte ta risker när ni har tänkt att använda pengarna snart ändå).

Alltså, betala av så mycket som möjligt så snart som möjligt.

Ja det var planen. Kanske var otydlig men vi tänkte amortera ungefär 8000 i månaden på det lånet med hög ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja det var planen. Kanske var otydlig men vi tänkte amortera ungefär 8000 i månaden på det lånet med hög ränta.

Fast nu förstår du inte. Det är bättre att ni amortera klumpsumman först och sen fortsätter ni amortera 8kkr i månaden till lånet är borta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast nu förstår du inte. Det är bättre att ni amortera klumpsumman först och sen fortsätter ni amortera 8kkr i månaden till lånet är borta.

Jag har ingen lust att slänga iväg en klumpsumma pengar just nu när läget fortfarande är lite skakigt. Jag har hellre en större buffert om något skulle hända. Därav att amortera så mycket jag kan med ekonomin vi har i dagsläget och sedan betala av resten nästa år förutsett att allt verkar stabilt för oss.

Permalänk
Medlem

Har f.n belåningsgrad på 84% hos Swedbank och en rörlig ränta på 1.75%.

Har kontaktat Danske Bank som erbjuder 1.28% om man binder sig på ett år och öppnar konto hos dom. Behövde inte förhandla utan dom sa direkt att dom kan ge mig den räntan. Kan vara ett tips till folk som vill få ner räntan lite.

Permalänk
Medlem

Intressant att veta vilken rörlig (aktuell) ränta andra har som har huslån, inklusive (aktuell) belåningsgrad. Så fyll gärna på tråden och upplys! För egen del ser det f.n ut såhär. Belåningsgrad ca 67% och 1,43% i rörlig ränta hos Handelsbanken.

Många banker verkar ha "supererbjudanden" för bolån på typ 1,28% eller lägre men då verkar de kräva en belåningsgrad under 60%...

Permalänk
Medlem

Belåningsgrad ~74%, 1,49% i rörlig ränta hos SBAB. Vid kontakt med annan bank har jag blivit erbjuden 1,39% men inte tagit tag i saken än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är inte riktigt sant, om du gör OMFATTANDE renoveringar så får du omvärdera oftare.
Men det räcker inte med att tapetsera om. Tex på mitt hus så värderade jag om det 6 månader efter tillträde, detta accepterades för att jag flyttade in i ett hus som var besikta med förhöjda fuktvärden i källaren och jag dränerande runt huset vilket var tillräckligt för att tillåta en ny värdering.

Det är jag medveten om, men eftersom att frågan gällde en bostadsrätt/lägenhet så antog jag att det inte var applicerbart.

Dessutom är ”omfattande” väldigt godtyckligt. Min far fick inte göra omvärdering trots 18kvm utbyggnad för att få 2 badrum istället för 1. Vilket ändå förändrar värdet en hel del på fastigheten. Kan tycka att utbyggnad med vatten och avlopp kan räknas som omfattande, men tydligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Belåningsgrad ~74%, 1,49% i rörlig ränta hos SBAB. Vid kontakt med annan bank har jag blivit erbjuden 1,39% men inte tagit tag i saken än.

SBAB bytte strategi ganska tätt inpå när jag tog mitt bolån 2019. De premierar sedan dess låg belåningsgrad så jag som har ~59% belåningsgrad har 1,34% rörlig ränta hos dem utan diskussion. Andra banker har andra system så har man högre belåningsgrad så kan det nog vara värt att kolla runt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

SBAB bytte strategi ganska tätt inpå när jag tog mitt bolån 2019. De premierar sedan dess låg belåningsgrad så jag som har ~59% belåningsgrad har 1,34% rörlig ränta hos dem utan diskussion. Andra banker har andra system så har man högre belåningsgrad så kan det nog vara värt att kolla runt.

Exakt, enbart varit i kontakt med en bank som gav mig 1,39% direkt utan något tjafs så det är nog inte omöjligt att sänka räntan en del. Problemet ligger i att de jobbar med rabatter som oftast gäller i 1 år, så det gäller att vara med i matchen när de smyghöjer räntan upp till listräntan efter den perioden.

Men är absolut värt att lägga ned tiden på att försöka sänka räntan, är ju ändå en del pengar man sparar in.