Permalänk
Medlem

Ryggkliare

Börjar bli trött på att använda saxar, mejslar, pennor, tumstock osv osv för att klia mig på ryggen. Att hitta en vettig ryggkliare verkar dock lättare sagt än gjort.
Det ska vara något som är styvt så att man kan ta i ordentligt utan att skaftet börjer sig och det ska vara något som är vasst nog att riva ordentligt om man vill det.

Jag har hittat en modell som jag tycker verkar bra men den verkar jag få beställa från USA och det blir ju inte snorbilligt. Dryga 550kr plus moms och tull.

https://www.etsy.com/se-en/listing/257123705/back-scratcher-b...

Ska jag behöva bita i det sura eller finns det något vettigt på hemmaplan? Har ni några alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Börjar bli trött på att använda saxar, mejslar, pennor, tumstock osv osv för att klia mig på ryggen. Att hitta en vettig ryggkliare verkar dock lättare sagt än gjort.
Det ska vara något som är styvt så att man kan ta i ordentligt utan att skaftet börjer sig och det ska vara något som är vasst nog att riva ordentligt om man vill det.

Jag har hittat en modell som jag tycker verkar bra men den verkar jag få beställa från USA och det blir ju inte snorbilligt. Dryga 550kr plus moms och tull.

https://www.etsy.com/se-en/listing/257123705/back-scratcher-b...

Ska jag behöva bita i det sura eller finns det något vettigt på hemmaplan? Har ni några alternativ?

Teleskopgaffel 99,99:- ( SEK ) , läs först innan du skrattar länk

Edit : jag visste att det finns men har ingen aning om hur pass bra teleskopgaffeln är som ryggkliare.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Brukar ju finnas i diverse "allt-möjligt" butiker, Rusta, ÖoB, Dollarstore m.fl. kommer inte ihåg vart jag köpte min som var en julklapp till sambon. Men den har ett teleskopskaft som fälls ut till nig närmare 1m! River ordentligt? Ptja tänk tid en katt tass med klorna utfällda.

Kolla ovannämnda butiker, finns säkerligen där för bara några tior.

Edit:
Här har Jula en, http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/kroppsvard/massage...

Permalänk
Medlem

@dumbo: Skohorn eller en bra hårborste med långa hårda strån förläng skaftet

Permalänk
Medlem

Dem man köper från Kina för 9:- böjer sig nära nog under sin egen vikt men jag har ändå aldrig tänkt tanken att det skulle finnas premium-produkter vad gäller ryggkliare! Spännande!

Du har inte funderat på att tillverka en egen? Den du länkade till känns det som man kan tälja till själv? Skulle dock vilja ha fler angreppspunkter. Jag skulle satsat på ett avsågat kvastskaft med en fastskruvad kattborste på.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Teleskopgaffel 99,99:- ( SEK ) , läs först innan du skrattar länk

Edit : jag visste att det finns men har ingen aning om hur pass bra teleskopgaffeln är som ryggkliare.

Skrivet av MrBoXon:

Brukar ju finnas i diverse "allt-möjligt" butiker, Rusta, ÖoB, Dollarstore m.fl. kommer inte ihåg vart jag köpte min som var en julklapp till sambon. Men den har ett teleskopskaft som fälls ut till nig närmare 1m! River ordentligt? Ptja tänk tid en katt tass med klorna utfällda.

Edit:
Här har Jula en, http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/kroppsvard/massage...

De varianter jag sett med teleskopskaft har jag, utan att klämt på dem i verkligheten, skrivit av som för klena. Jag har kännt på selfiesticks som ser liknande ut och tycker de känns rätt klena iaf.

Skrivet av lappen81:

@dumbo: Skohorn eller en bra hårborste med långa hårda strån förläng skaftet

Jag har tänkt den tanken och något i stil med en skurborste med styv borst skulle nog kunna funka med de är lite stora och tunga. Hårborstar har jag inte sett några som är så styva eller "riviga" även om det kanske finns.

Skrivet av Panzerfister:

Dem man köper från Kina för 9:- böjer sig nära nog under sin egen vikt men jag har ändå aldrig tänkt tanken att det skulle finnas premium-produkter vad gäller ryggkliare! Spännande!

Du har inte funderat på att tillverka en egen? Den du länkade till känns det som man kan tälja till själv? Skulle dock vilja ha fler angreppspunkter. Jag skulle satsat på ett avsågat kvastskaft med en fastskruvad kattborste på.

Jo, det har jag men jag har inte tillgång till så mycket verktyg bearbetning av trä. Jag är väl lite sån att jag vill göra något "på riktigt" om jag gör något, även om man säkert skulle kunna snickra ihop något som kan funka med relativt enkla medel.

Antar du menar något i stil med en karda när du säger "kattborste"?
Jag har faktiskt inte tänkt på dem, även om jag hade en sån till min hund när han fortfarnde levde. De är ju riviga och bra. Kanske lite klumpiga om man vill komma in under tröjan, men tar man bort handtaget och monterar ett skaft så kanske det blir bra...

Permalänk
Medlem

Tips på något du redan har hemma. Se nedan

Permalänk
Medlem

IKEA:s långa skohorn är perfekt! Du hittar precis den där punkten på ryggen du inte når och som kliar som fan, och du kan ge den punkten en rejäl omgång med kroken upptill på skohornet. Gudomligt skönt!

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mina ryggkliare på indiskan. Nu va det ett tag sedan så jag vet inte om det fortfarande finns kvar i sortimentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har köpt mina ryggkliare på indiskan. Nu va det ett tag sedan så jag vet inte om det fortfarande finns kvar i sortimentet.

Samma, har en i bambu från Indiska. Har hållit i evigheter, och kostade inte precis någon förmögenhet.

Det enda jag gjort med den är att vässa den för att få lite bättre riv, den ska ju ta ungefär som naglar tycker jag. Funkar hur som helst klockrent.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Eller så håller man en bättre hygien så slipper man denna klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Antar du menar något i stil med en karda när du säger "kattborste"?
Jag har faktiskt inte tänkt på dem, även om jag hade en sån till min hund när han fortfarnde levde. De är ju riviga och bra. Kanske lite klumpiga om man vill komma in under tröjan, men tar man bort handtaget och monterar ett skaft så kanske det blir bra...

Ja precis, de är ju rätt platta med alla små metalpinnar pekande åt samma håll för att minska risken att de fastnar i tröjor. Fasa ur ena sidan av skaftet nedre del så minskar man lite på tjockleken där!

Permalänk
Medlem

En villig kvinna är den bästa investeringen man kan göra i detta fall.

Permalänk
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag köpte en i trä på Citygross. Tror den kostade 100-200kr om jag minns rätt.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Är så jävla glad att jag kan klia mig på hela ryggen utan något tillbehör.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Tack för ännu fler förslag. Jag har fått några som jag ska följa upp iaf. Ni får gärna fortsätta komma med fler förslag, såklart.

Skrivet av micke7406:

Eller så håller man en bättre hygien så slipper man denna klåda.

Jag får snarast mer klåda om jag tvättar mig oftare. Beror antagligen på att huden blir torr. Iaf är det min teori eftersom att det oftast kliar mer på vintern när luften är torrare.
Det hade kanske funkat att smörja in sig men det är ju ännu svårare att fixa på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Tack för ännu fler förslag. Jag har fått några som jag ska följa upp iaf. Ni får gärna fortsätta komma med fler förslag, såklart.

Jag får snarast mer klåda om jag tvättar mig oftare. Beror antagligen på att huden blir torr. Iaf är det min teori eftersom att det oftast kliar mer på vintern när luften är torrare.
Det hade kanske funkat att smörja in sig men det är ju ännu svårare att fixa på egen hand.

Har du badkar så kan du använda Babyolja om du har lätt för att bli torr,
Och även öka ditt vattenintag, Det är många som dricker alldeles för lite.

Permalänk
Medlem

bara jag som kom att tänka på det här?

Permalänk
Medlem

Finns på Wish för runt 18;-

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Edit:

Den e rätt bra.. hade en sån i taxin och kom väl till pass under långa turer

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja ha något att klia huvudet med. Blir sjukt torr på hösten vintern och klia med en gaffel är inte frächt samt att det blir sårigt men satans gött 😁😁😁

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hymer:

Jag skulle vilja ha något att klia huvudet med. Blir sjukt torr på hösten vintern och klia med en gaffel är inte frächt samt att det blir sårigt men satans gött 😁😁😁

Hårborste?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.com/Redneck-Backscratcher-Scratcher-Planet-Funny-Christmas/dp/B0161T1V24

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

M96 svensk mauserbajonett, lagom slö. Bra räckvidd och stabil

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig under hela mitt liv känt behovet att jag inte kan klia mig på ryggen, där det krävs. Hm.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

@Söderbäck: Haha mm typ fast ändå inte. Hårbortse brukar vara för klen för att riva gött

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Spaghettislev fungerar ypperligt..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har använt en hel del att kila ryggen med under åren.
Dom tre bästa prylarna har varit dessa (börjar med sämst och nedersta är det jag kör med numera).
1, En slö brödkniv funkade ok men var lite för slö att riva ok.
2, Ett plåt "stag" från en compaq dator chassi från 1997-1998.
Det var ett 30-40cm långt 2,5cm brett plåtstag med i vadera ände hade en 90° vinkel och ett skruv fäste på 2,5x,3cm.
Man fick fila till änden på detta skruvfäste då o då för det blev runt efter ett tag men funkade rätt bra.
3, Men det jag använder nu är en (eller mer rätt 2) rasp(ar).
Köpte ett billigt 3 pack rasp set med plat/halvrund/rund raspar, den runda har lite för lite yta för att funka riktigt bra men dom andra funkar kanon så har en vid dator o en vid säng/tv (bor i etta).
Det river inte så mycket som man kan tro faktiskt och då det är en rasp som har "rivyta" över hela längden så kan man ju ta en hel del av ryggen på samma gång vilket är kanon när det kliar.

Har även provat en hel del olika plast redskap dom funkar rätt bra MEN dom blir slöa oerhört fort och då så slöa att dom blir hlet oanvändbara.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!