Hur formatera dator och installera Windows via USB?

Permalänk
Medlem

Hur formatera dator och installera Windows via USB?

Hej!

För att göra en lång historia kort. Köpte en dator för 1 år sedan begagnat som hade Windows installerat. Nu har jag lyckats rensa bort Windows när jag satte hårddisken i en hårddiskläsare. En polare hade ett USB med Windows på som jag nu fått låna. Men han sa att jag måste formatera hårddisken under installationen för att det ska gå. Vet hur man ändrar så USB-t hamnar först i boot order, men inte hur man formaterar disken.

Någon som enkelt kan förklara hur man gör det?

Permalänk
Medlem

F12 vid boot?

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

fel

Permalänk
Medlem

Formateras disken då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Hej!

För att göra en lång historia kort. Köpte en dator för 1 år sedan begagnat som hade Windows installerat. Nu har jag lyckats rensa bort Windows när jag satte hårddisken i en hårddiskläsare. En polare hade ett USB med Windows på som jag nu fått låna. Men han sa att jag måste formatera hårddisken under installationen för att det ska gå. Vet hur man ändrar så USB-t hamnar först i boot order, men inte hur man formaterar disken.

Någon som enkelt kan förklara hur man gör det?

Det gör du under installationen, där du ska välja vilken disk/partition du vill installera windows på väljer du formatera disken.

Permalänk
Medlem

Hah. Då var det inte speciellt avancerat.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Det gör du under installationen, där du ska välja vilken disk/partition du vill installera windows på väljer du formatera disken.

En annan fråga, som kanske du eller någon annan har kunskap att kunna besvara.

Jag har en Seagate Barracuda HDD på 2TB. Men nu när jag ska installera Windows och det kommer upp "Var vill du installera Windows?" så kommer det bara upp "Enhet 0 oallokerat utrymmet 128GB totalt utrymme". Varför? Det bör väl vara 2000GB eller tänker jag fel.

Edit. Och genast dök ytterligare en fråga upp. När jag valde den här disken så kommer ett felmeddelande upp "Det gick inte att installera Windows på den valda platsen. Kontrollera medieenheten. Här är mer information om vad som hände: 0x8030002". Vad innebär detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag har en Seagate Barracuda HDD på 2TB. Men nu när jag ska installera Windows och det kommer upp "Var vill du installera Windows?" så kommer det bara upp "Enhet 0 oallokerat utrymmet 128GB totalt utrymme". Varför? Det bör väl vara 2000GB eller tänker jag fel.

Edit. Och genast dök ytterligare en fråga upp. När jag valde den här disken så kommer ett felmeddelande upp "Det gick inte att installera Windows på den valda platsen. Kontrollera medieenheten. Här är mer information om vad som hände: 0x8030002". Vad innebär detta?

Det är nåt fel med partitioneringen, gör så här:

På engelska
Starta om installationen
- Repair this computer
- Troubleshooting
- Advanced
- Command Prompt
Nu är du i dos miljö:

Skriv:
diskpart
list disk
Om du har bara en disk inkopplad är det normalt "0" (noll)
select disk #
clean
create part primary

Gör om installationen igen

Permalänk
Skrivet av SpiikeN^:

Fel...

EDIT: bästa är att trycka Shift+F10 precis vid skärmen där man ser diskarna. Sedan skriva diskpart, sedan list disk, sedan select disk <nummer> där <nummer> är den disk man vill ha windows på.

Sedan skriver man Clean, sedan convert gpt, sedan exit

sedan exit igen

sedan backa ett steg, och gå framåt ett steg igen

nu ska det gå installera

Shift+F10 trycker du altså när du är inuti windows installerare och är på steget där du ser hårddiskarna

EDIT2: Denna skärm altså: http://cdn1.expertreviews.co.uk/sites/expertreviews/files/201...

Då trycker du shift+F10

det sista steget är viktigt också. Dvs att man backar, och trycker på "Anpassad installation" igen. Så att den kan rescanna diskarna

Det gör man med vänsterpilen (blå knapp med vit vänsterpil) längst upp i vänstra hörnet

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Problem most likely is because you are trying to install windows in incompatible mode.
UEFI boot requires disk in GPT format, legacy boot requires disk in MBR format.
Just clean the disk before installing windows onto it.
When booted from windows installation media, open command prompt and execute commands:

This deletes all data from the drive, so be carefull.
And relaunch installation.

finns inga commands där

Permalänk
Skrivet av jensvo:

finns inga commands där

Trött jag är

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Det är nåt fel med partitioneringen, gör så här:

På engelska
Starta om installationen
- Repair this computer
- Troubleshooting
- Advanced
- Command Prompt
Nu är du i dos miljö:

Skriv:
diskpart
list disk
Om du har bara en disk inkopplad är det normalt "0" (noll)
select disk #
clean
create part primary

Gör om installationen igen

Efter jag skrivit in "create part primary" får jag följande felmeddelande: "DiskPart has encountered an error: Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet. See the System Event Log for more information". Vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Fel...

EDIT: bästa är att trycka Shift+F10 precis vid skärmen där man ser diskarna. Sedan skriva diskpart, sedan list disk, sedan select disk <nummer> där <nummer> är den disk man vill ha windows på.

Sedan skriver man Clean, sedan convert gpt, sedan exit

sedan exit igen

sedan backa ett steg, och gå framåt ett steg igen

nu ska det gå installera

Shift+F10 trycker du altså när du är inuti windows installerare och är på steget där du ser hårddiskarna

EDIT2: Denna skärm altså: http://cdn1.expertreviews.co.uk/sites/expertreviews/files/201...

Då trycker du shift+F10

det sista steget är viktigt också. Dvs att man backar, och trycker på "Anpassad installation" igen. Så att den kan rescanna diskarna

Det gör man med vänsterpilen (blå knapp med vit vänsterpil) längst upp i vänstra hörnet

Fick samma felmeddelande här, dvs "fel i en I/O-enhet"...Efter "convert GPT". Hur kommer jag förbi detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Fick samma felmeddelande här, dvs "fel i en I/O-enhet"...Efter "convert GPT". Hur kommer jag förbi detta?

När får du ditt felmeddelande?
Kan du ta en bild och lägga upp?
Känns som något är fel med disken alternativt sata-sladden om detta inte fungerar...

shift+f10
diskpart
list disk
select disk (# på den i listan du vill installera på)
clean
convert gpt
exit

installera windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Efter jag skrivit in "create part primary" får jag följande felmeddelande: "DiskPart has encountered an error: Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet. See the System Event Log for more information". Vad innebär det?

Har du tillgång till en fungerande dator som du kan koppla in denna och formatera därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

När får du ditt felmeddelande?
Kan du ta en bild och lägga upp?
Känns som något är fel med disken alternativt sata-sladden om detta inte fungerar...

Jag får felmeddelandet i cmd.exe precis efter att jag skrivit "convert GPT". Kan absolut ta en bild men tror du fattar nu var felmeddelandet kommer upp.

Edit. Tillägger att SATA-sladden användes fullt fungerande i en annan dator för en vecka sedan så jag tycker inte att det bör vara den, men man vet ju aldrig såklart.

Skrivet av jensvo:

Har du tillgång till en fungerande dator som du kan koppla in denna och formatera därifrån?

Enda datorn jag har i övrigt är en MacBook Pro så det går inte misstänker jag..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag får felmeddelandet i cmd.exe precis efter att jag skrivit "convert GPT". Kan absolut ta en bild men tror du fattar nu var felmeddelandet kommer upp.

Enda datorn jag har i övrigt är en MacBook Pro så det går inte misstänker jag..?

Prova att byta till en annan kabel om du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Prova att byta till en annan kabel om du har

Det har jag dessvärre inte, men kan eventuellt lösa en imorgon. Men jag kan tillägga att SATA-kabeln användes för en vecka sedan i en annan dator och var då fullt fungerade (vad jag vet ). Men det är klart att det kan ju ha hänt något i kabeln sedan dess, även om det känns otroligt.

Permalänk
Medlem

Jag har en annan 1000GB-disk jag skulle kunna använda för att installera Windows på. Men det tråkiga då är att jag i sånt fall vid formateringen förlorar en hel del bilder, dokument och annat som finns sparat på den disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag har en annan 1000GB-disk jag skulle kunna använda för att installera Windows på. Men det tråkiga då är att jag i sånt fall vid formateringen förlorar en hel del bilder, dokument och annat som finns sparat på den disken.

Du måste inte formatera hela hårddisken vid installation av windows,
där du skulle välja plats för windows trycker du på "Ny" och skapar en ny partition och sedan markerar du den partitionen och sedan Next

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Du måste inte formatera hela hårddisken vid installation av windows,
där du skulle välja plats för windows trycker du på "Ny" och skapar en ny partition och sedan markerar du den partitionen och sedan Next

Okej! Men då testar jag med den andra disken istället. Då kommer det upp både Enhet 0 Partition 1: System Reserved med 100MB total storlek och Enhet 0 Partition 2 med 934.1GB total storlek. Längst ner står ett felmeddelande "Det går inte att installera Windows på enhet 0, partition 2. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar."

Går det att komma runt detta felmeddelande?