2018 here we go. AC vs fläkt för min lilla lägenhet på 25kvm?

Permalänk
Medlem

Har en 3:a på 7:e våningen, med fönster mot sydväst, så det blir ganska varmt sommartid.
Kör med fläkt, har en sådan här i datorrummet:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1174437
120W, 2700 m³/h - rätt bra blås om man säger så Kör den dock oftast på lägsta hastigheten om jag inte håller på att förgås av värmen.

Ett vanligt misstag många gör är att man öppnar fönster, persienner, gardiner o.s.v. när det är varmt. Ligger solen på och det är över 25C ute är det bättre att stänga för så mycket som möjligt så värms inte rummet upp lika fort under dagen. Isolering har två funktioner - På vintern håller den värmen inne, på sommaren håller den värmen ute.
På kvällen/natten kan man sedan öppna och då få ner temperaturen inför nästa dag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Portabel AC funkar men de brukar föra väldigt mycket oväsen och som sagt lite bökigt med rör ut genom fönstret för in/ut-luft. En bra golvfläkt kan också funka. Vet inte hur pass mycket det skulle hjälpa, men värmestrålningsblockerande plastfilm på utsidan av fönstrena kanske också kan vara något?

Hade först en golvfläkt (som inte gav nog svalka), sedan en portabel AC (som levde om något hiskeligt och krävde öppet fönster). Till slut fick det bli fastmonterad värmepump med AC-funktion (vilket förstås är det absolut bästa - tyst, svalt och smidigt). Skulle fan inte klara av att leva hemma på sommaren utan.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

kanske en Arctic Air ™ kan vara värt att prova
du hittar produkten på tvins.com

1st 699:-
2st 999:-
+frakt

Har du testat?

Edit:
Hittade ett rätt ingående test, kvinnan är rätt enerverande men gillar att hon testar alla dumma saker ^^
https://www.youtube.com/watch?v=XZnUf-Ox8w8

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Portabel AC funkar men de brukar föra väldigt mycket oväsen och som sagt lite bökigt med rör ut genom fönstret för in/ut-luft. En bra golvfläkt kan också funka. Vet inte hur pass mycket det skulle hjälpa, men värmestrålningsblockerande plastfilm på utsidan av fönstrena kanske också kan vara något?

Hade först en golvfläkt (som inte gav nog svalka), sedan en portabel AC (som levde om något hiskeligt och krävde öppet fönster). Till slut fick det bli fastmonterad värmepump med AC-funktion (vilket förstås är det absolut bästa - tyst, svalt och smidigt). Skulle fan inte klara av att leva hemma på sommaren utan.

https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?step=10&type=3091&...

Har beställt ovanstående till vårat sovrum. Monteras utvändigt och om specifikationerna stämmer så förväntar jag mig ett riktigt bra resultat när det gäller värmedämpning där

För den inglasade balkongen så har jag beställt fyra stycken http://kirsch.se/produkter/rullgardin-ruth-ljusfiltrerande-4/

Går fortfarande att se igenom men ska filtrera bort en hel del av solen och ska sänka temperaturen sägs det.

Vart en del pengar, men då jag i dagsläget inte har möjlighet att ha varken portabel eller fastmonterad AC/luftvärmepump så får man testa andra möjligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?step=10&type=3091&...

Har beställt ovanstående till vårat sovrum. Monteras utvändigt och om specifikationerna stämmer så förväntar jag mig ett riktigt bra resultat när det gäller värmedämpning där

För den inglasade balkongen så har jag beställt fyra stycken http://kirsch.se/produkter/rullgardin-ruth-ljusfiltrerande-4/

Går fortfarande att se igenom men ska filtrera bort en hel del av solen och ska sänka temperaturen sägs det.

Vart en del pengar, men då jag i dagsläget inte har möjlighet att ha varken portabel eller fastmonterad AC/luftvärmepump så får man testa andra möjligheter

Ah, tackar för intressanta tips! Om specen för folien stämmer med verkligheten så är den fantastiskt bra, och definitivt en kandidat till sovrumsfönstret! För trots att jag har två värmepumpar/AC i huset så kan det ändå bli lite väl varmt i sovrummet (pga att AC:n på övervåningen sitter på andra sidan huset).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Beställde folien i Fredags om jag inte minns fel och det stod att det var 6 dagars leveranstid så jag kan återkomma med en recension om någon vecka eller två när man förhoppningsvis fått den monterad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Nivity: Med flesta AC så följer det med en slags skena som man sätter i fönsteröppningen, men optimalt blir det inte, man får tex tejpa fast den, men det fungerar.

Portabla AC är inte tysta!

Ett misstag är att man skaffar för klen AC tex de som ligger runt ca 2500-3500:- och som har kylkapacitet runt 2,6 kW vilket är ca 9000BTU, gå upp ett steg till de som har runt 12000+BTU så räcker de till samt går tystare när det inte behöver gå på max hela tiden.

Vanlig fläkt som man ställer vid fönstret som man har öppet kan vara ett alternativ om uteluften är hyfsat sval, så den luften tycks in, men om det är närmare 30c ute hjälper bara AC

Håller med 100%. Klockrent svar

Skrivet av SID 6.7:

Den låter som en högljudd dammsugare, men jäklar vilken skillnad! Vill man så drar den ned tills man börjar frysa mitt i sommaren.

Minns första gången man hade AC på natten och bokstavligen vaknade och frös... riktigt ordentligt.
Lagom brukar vara bäst.

Viktigaste för mig är luftfuktigheten. Går den ner, känns det svalare, även om det fortfarande kan vara 25+.
Går den upp kan det vara 18-20 grader och man svettas och har det jobbigt ändå. Detta är var en AC gör under som ingen vanlig fläkt i världen kan. Iaf inte utan kondensor eller någon form av kylning framför sig.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Gött, väntar med spänning!

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

@PsyCor: Gött, väntar med spänning!

Ursäkta att det dröjt med recension, har varit lite kaotiskt med jobbet så har inte hunnit montera det hela förrän idag

Solfilmen fungerar alldeles utmärkt! Fortfarande så att det går att se ut igenom den. Men värmeskillnaden mot det fönster som inte har det är väldigt stor! Sätter man handen mot och gör en enkel jämförelse både innanför och utanpå så är det en väldig skillnad i värme. Solfilmen fungerar helt enkelt. Sovrummet känns svalare i jämförelse med vardagsrummet

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Ok, det låter ju riktigt bra! Antar att filmen blir som en spegel på utsidan?

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

@PsyCor: Ok, det låter ju riktigt bra! Antar att filmen blir som en spegel på utsidan?

Jo det blir en speglande effekt när ljuset ligger på. Ju mer ljus, desto mer "spegel". Det är metallen i filmen som gör att den stöter bort så mycket solvärme. Men kvällstid så blir det lite tvärtomeffekt, mörkt ute lampor inne så ser du knappt ut men in men det gör inget då vi ändå vrider igen persiennerna och drar för gardinerna kvällstid

Permalänk
Medlem

Nu äntligen har man fått tummen ur och köpt en AC! Mer specifikt Denna från Hornbach.

Anledningen till att jag vågade chansa på detta, för mig, lite mer okända märke var för att en vän redan hade köpt den i maj och han var supernöjd och jag varit där och känt att den verkligen känns välbyggd och som att den har prestanda.

Fönsterkitet passade förstås inte i min vädringslucka i sovrummet så fick göra en fuling och modifiera dem för att få plats att montera det tillbehör som man egentligen ska ha om man sågar upp ett hål i sin vägg. Jag böjde upp gallret till vädringsluckan och karvade upp kanske 6-7 mm i träet på ena sidan så jag kunde få plats med adaptern, använde tätningslisterna och voila så har man ett fastmonterat hål i luckan (det ingår lock när man inte vill ha slangen där) och fungerar perfekt

Kommer inte kunna göra likadant i vardagsrummet så om jag känner att jag vill använda den där så får det bli till att skaffa ett typ Kit för svenska fönster även om det inte är helt optimalt då man måste flytta undan blommor och lampa varje gång man då ska öppna fönstret för att köra ACn.

Ang ACn så är jag väldigt nöjd efter första kvällens användning. Körde den i kanske två timmar i sovrummet med stängd dörr och det vart så man frös när man gick in där... Hade en vanlig golvfläkt där också som jag tänkte skulle sprida runt kalluften lite mer.