Luftrenare, en maskin som gör rent luften och räddar livet på pollenallergiker

Permalänk
Medlem

Luftrenare, en maskin som gör rent luften och räddar livet på pollenallergiker

Hej,

Är ute efter en luftrenare, o vad passar då bättre än att fråga här

Satt o kollade hela natten igår. Kom fram till att jag helst vill ha en Xiaomi air purifier S2, men går enbart att köpas från Kina och då blir de där 2000 kronorna kanske 3000 med tull, moms o alltihopa. Sen kostar varje filter 500-600kr...

Så gav upp på den.

Även kollat mycket på en sån här, Lifeair Ionflow
https://www.luftrenare.se/p/luftrenare/luftrenare-utan-filter...

Som ej behöver några filter och ändå ska va väldigt effektiv. Dock vet jag ej hur det känns med massa joner överallt. Hur skulle det till exempel påverka andra elektronikprylar som dator bredvid?

Budget = max 3K (kan sträcka mig för något bra) och helst inga filterbyten 2, 3, 4 gånger om året och varje filter kostar 500kr....

Kollade även på denna, Blueair classic 480i som är nedsatt 1450kr. Men varje filter kostar 650kr LOL! Vad i helvete
https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Så vad kör ni för luftrenare eller kan ni rekommendera någon modell?
Är alltså ingen luftavfuktare jag kollar på

BTW, är för en lägenhet på 26 kvadrat. Men kommer nu användas på en övervåning i villa. Så söker någon medium-maskin. Inte den minsta och inte heller något kontorsredskap

Permalänk
Medlem

Brukar inte dessa låta oerhört mycket?

Permalänk
Medlem

Electrolux har rekommenderats här innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Helt klart värt för oss allergiker.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Tror det varierar från modell till modell beroende lite på hur mycket man är villig och betala

Skrivet av Pierre72:

Electrolux har rekommenderats här innan.

Har en sån här i källaren men tycker den är riktigt dålig. Dock skulle den ju behöva nytt filter...
https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/luftren...

Vill nog ha något annat märke och modell för denna utstrålar allt annat än kvalité

Permalänk
Medlem

Köpte en Electrolux Oxygen EAP300 förra sommaren. Är nöjd. Startade igång den idag för första gången på över ett 7 - 8 månader. Håll koll på priserbjudanden på de stora leverantörerna. Kan vara bra erbjudanden på både maskiner och filter.

Den låter men inte på ett irriterande sätt. Jag är ganska känslig för ljud.

Permalänk
Medlem

Med min pollenallergi som är som värst under Maj-Juli, så köpte jag två Electrolux Z9124 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=429683) att ha dels i vardagsrummet hemma samt hos mina föräldrar.

För mig så har luftrenaren hjälpt något oerhört bra och låter inte så farligt, men det beror förstås på vilken hastighet den ställs på. För priset så tycker jag att den är alldeles fantastisk.

Ljud
Hur mycket ljud den genererar beror på vilken hastighet den ställs in på. Auto är att föredra då den utgår från luftföroreningarna som den kan känna av. Har du den i ett sovrum och du störs av ljud, så har den även ett Quiet läge. Det finns individuella knappar för dessa på den medföljande fjärrkontrollen (AAA-batterier).

Display
Indikatorerna framtill är belysta med LED baktill och har ett kraftigt blått sken. Körs luftrenaren i Quiet läge, så dimmas dessa en bit. Själv så har jag tejpat för de flesta av dessa. Vänster del av indikatorerna visar fläkthastighet och den högra delen visar luftföroreningar, men den är av röd färg.

Rengöring
När det kommer till att göra rent den, så räcker det med att dammsuga kolfiltret som ligger längst framtill (före HEPA-filtret). Kan vara värt att nämna att du bör dammsuga rummet du har tänkt att ha den i innan du startar upp den, för den kommer garanterat att suga in damm runtomkring.

Övrigt
Verkar som att luftrenaren har ett inbyggt minne, så om du låter den stå i Auto samt kopplar ur strömmen till den, så kommer den köra en ny inlärning från vad den kan känna av efter HEPA-filtret. En annan sak är att den är känslig, med det så menar jag att om jag har den ställd i sovrummet och kör den i Auto och har "brakare", så tar det inte mer än 2-3 sekunder för den att märka av det i luften för att därefter trappa upp fläkthastigheten. När den väl har ätit upp "brakaren", så varvar den ned igen. Behöver inte sträcka mig efter fjärrkontrollen om jag vill att det ska börja fläkta lite med andra ord.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Har en sån här i källaren men tycker den är riktigt dålig. Dock skulle den ju behöva nytt filter...
https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/luftren...

Vill nog ha något annat märke och modell för denna utstrålar allt annat än kvalité

Tänkt att köpa en Electrolux Z9124 i ett tag. Varför tycker du att den är dålig?

Permalänk
Medlem

Har någon Electrolux historia och den fångar upp en hel del damm i filtret. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte längre har problem med min pollen allergi (inomhus). Minska dammet i datorn är de säkert grymma till, men förmodligen är människan så kännslig att det räcker med det lilla som släpps igenom för att man skall hålla på och nysa som vanligt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Coway. Har en 1008CH. Filter ska bytas var 30 mån och väldigt tyst på lägre hastigheterna. Har även en Electrolux z9124 men den låter betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att filter och fläktmotor är det som kostar.
Blueair har riktigt bra fläktar i flera av sina. Och filtren är också bra. Men det är klart de har marginaler på grejerna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Tänkt att köpa en Electrolux Z9124 i ett tag. Varför tycker du att den är dålig?

Onödigt stor och extremt mycket plast känns som att den är väldigt ineffektiv sett till storleken och vill inte påstå att den gör dunderskillnad.

Men jag ska nog inte klaga för mycket eftersom den bara fått nytt filter en gång sedan den köptes 2010/2011.

Är en väldigt gammal modell och personligen vill jag satsa på något nyare, förhoppningsvis har tekniken blivit bättre.

Jämför man bara Xiaomis olika modeller som har 1 år emellan släpp så är det en väldigt stor skillnad! På 8 år känner jag mig säker på att det finns bättre maskiner för nyköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av cezium:

Rekommenderar Coway. Har en 1008CH. Filter ska bytas var 30 mån och väldigt tyst på lägre hastigheterna. Har även en Electrolux z9124 men den låter betydligt mer.

Mycket intressant! Lägger till den på listan

Permalänk
Medlem

Har själv denna och på dygnet runt.Har den i mitt sovrum och den hörs knappt på natten då den automatiiskt går ner i nattläge
Är allergisk emot pollen men denna har gjort så jag sover gott nu om nätterna

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Känner ni till något seriöst test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jag har en golvmodell och det låter knappt inget.
En portabel AC låter mycket mer då den har en kompressor.

En luftrenare har normalt bara en liten fläkt.

En luftrenare för max 3K får du bra grejer för med flera tekniker för att rena luften.

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: https://www.ebay.co.uk/itm/Original-Xiaomi-Smart-Mi-Air-Purif...

Går ju att köpa i bland annat UK. Även filter. Så behöver inte alls kosta 3k.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

@eucalyptus: https://www.ebay.co.uk/itm/Original-Xiaomi-Smart-Mi-Air-Purif...

Går ju att köpa i bland annat UK. Även filter. Så behöver inte alls kosta 3k.

Yes men de där är version 1 den kan man köpa från Gearbest för 1000 lappen

S2 är den absolut senaste modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Yes men de där är version 1 den kan man köpa från Gearbest för 1000 lappen

S2 är den absolut senaste modellen

Står al second generation.. men men;

https://www.ebay.co.uk/itm/2018-Xiaomi-OLED-Display-Smart-Air...

Kvarstår det att det går att köpa i EU, men sen vet jag inte om det är den mest prisvärda.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Står al second generation.. men men;

https://www.ebay.co.uk/itm/2018-Xiaomi-OLED-Display-Smart-Air...

Kvarstår det att det går att köpa i EU, men sen vet jag inte om det är den mest prisvärda.

Den där är det schysst!

Ja vi får se vilka alternativ det blir att välja emellan. Filtren till den är väldigt dyra

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Elektrolux. Dock så täpps HEPA filtret igen med tiden.

Enligt dem själva ska det gå att tvätta filtret. Har testat det men tror det blev ännu sämre.

Så man bör köpa nya filter då och då vilket tyvärr blir rätt dyrt. Det borde finnas nån thirdparty tillverkare av filter kan man tycka.

Andra tips för pollenallergiker. Ha ej fönster öppna. Dammsug ofta och våttorka. Tvätta sängkläder.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Vill bara veta vilken typ av allergi det är du har. Är det en överkänslighet mot små partiklar som tex pollen så fungerar inte jonisering då den tekniken går ut på att döda bakterier.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Xiaomi Air purifer 2S
Riktigt tyst hörs knappt när man kör den på auto
Så går den att styra med telefonen ställa in scheman via appen
finns lite olika filter till den också dock ganska dyra men är ju bara ta och köra med dammsugarn och ta bort det värsta dammet efter 6 månader så kan man ju köra ett tag till.
Trodde först att displayen skulle vara dryg och lysa upp hela rummet men den har autodim
och går även att stänga av med en knapp och även i appen.
Om du importerar en själv så kan du köpa apparat kabel (c7) från kjell så slipper du ha reseadapter

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

@eucalyptus: Vill bara veta vilken typ av allergi det är du har. Är det en överkänslighet mot små partiklar som tex pollen så fungerar inte jonisering då den tekniken går ut på att döda bakterier.

Är främst pollen. Sen exakt vad, ja ingen aning

Men något jag är extremt, asså mega extremt trött på är yret av damm i luften hela tiden. Så fort man lägger sig i sängen eller lyfter en kudde i soffan eller något så yr hela rummet av partiklar kanske inte nödvändigtvis damm, men något är det

Så en vanlig luftrenare är nog betydligt effektivare mot sånt än en jonisering. Båda som kombo vore kanske ultimat men dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Coway 1008CH. Den är tyst och bra. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Amazon.de säljer Xiaomi MI Air Purifier 2 för 155 euro inklusive frakt och skatt. Motsvarar runt 1600kr.

https://www.amazon.de/dp/B01LX62P32/ref=olp_product_details?_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

Kan rekommendera Xiaomi Air purifer 2S
Riktigt tyst hörs knappt när man kör den på auto
Så går den att styra med telefonen ställa in scheman via appen
finns lite olika filter till den också dock ganska dyra men är ju bara ta och köra med dammsugarn och ta bort det värsta dammet efter 6 månader så kan man ju köra ett tag till.
Trodde först att displayen skulle vara dryg och lysa upp hela rummet men den har autodim
och går även att stänga av med en knapp och även i appen.
Om du importerar en själv så kan du köpa apparat kabel (c7) från kjell så slipper du ha reseadapter

Hur ofta på ett ungefär behöver man byta filter? Eller du kanske inte kört så länge ännu

Permalänk

Om du är missnöjd med electroluxen, så kommer du nog inte bli speciellt glad på kina-lådan. Säger sig själv att man får vad man betalar för, och kineserna är inte direkt kända för byggkvalitet och hållbarhet i sina produkter.

Kör också en Electrolux z9124, funkar som förväntat. Gått dygnet runt nu i tre år eller så i sovrummet.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Bodde tre år i kina och hade en Philips som jag var väldigt nöjd med gick att sova jätte bra med den i rummet kommer dock inte ihåg model. Blueair har annars jätte bra och du lär ju inte behöva mer än två filter pär år endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hur ofta på ett ungefär behöver man byta filter? Eller du kanske inte kört så länge ännu

jadu tror det är 180dagar men den räknar även ner i % i appen
men jag tänker att köra 3 månader sen blire dammsugarn och nollställa

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans