Bygga garderob/lådor under snedtak - krångligt?

Permalänk
Medlem

Bygga garderob/lådor under snedtak - krångligt?

Hej!

Jag har en vindslägenhet med snedtak och funderar på att klä in en vägg med välbehövlig förvaring. Ståendes mot samma vägg har jag ett sängskåp. Har alltså tänkt bygga förvaring runt om för att få en snygg symmetrisk helhet.

Jag har gjort en bild (i Paint..) ungefär hur jag tänkt att det skulle bli (samt med alla mått) - men frågan är om det skulle vara väldigt svårt att göra själv? Har någon här erfarenhet av att bygga lådor/garderob? Är väl sisådär händig själv, däremot är farsan händig och har mycket verktyg. Om ni tror det skulle vara för jobbigt/svårt - vad tror ni det skulle kosta att anlita en snickare?

Frågan är också vad jag skulle ha vid "A" och "B" på bilden (?). Skulle det gå att få snyggt med luckor?

https://i.imgur.com/jTCpZR1.png

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

+1 för fin bild

OT: Jag hade nog måttat alltihop noga, ett enklare ramverk, lådor, hyllplan för A+B, sen tagit med alltihop till någon mindre snickerifirma för att få allting utsågat och uträknat en extra gång av en snickarentusiast!
Platsbyggda skåp kan vara riktigt fina, med rätt materialval och så.
Nu kanske du är snickare själv, vad vet jag, men så hade jag gjort!

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Det går väl fint att bygga skåp på båda platserna, dock får du ju hänga dörrarna på högra sidan för att de skall gå att öppna bara.
Själv skulle jag inte klassa det som svårt, men visst det kommer att krävas en del jobb oavsett om man bygger från scratch eller modifierar befintliga skåp (typ IKEA).

Lättast är väl dock att sätta upp hyllor och sedan hänga en sned gardin för det hela om du inte vill se grejerna på hyllorna. Alternativt hitta snygga lådor och förvara sakerna i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

+1 för fin bild

OT: Jag hade nog måttat alltihop noga, ett enklare ramverk, lådor, hyllplan för A+B, sen tagit med alltihop till någon mindre snickerifirma för att få allting utsågat och uträknat en extra gång av en snickarentusiast!
Platsbyggda skåp kan vara riktigt fina, med rätt materialval och så.
Nu kanske du är snickare själv, vad vet jag, men så hade jag gjort!

Jag är inte snickare själv - däremot har en av mina bättre vänners far en snickerifirma som man kanske skulle kunna använda sig utav.
Tänker du att man bygger ihop ett enklare ramverk eller helt enkelt måttar upp ett?

Kan man förresten utgå från att taket är helt rakt? Finns det något enklare sätt än att köpa en lång planka (eller dylikt) och helt enkelt lägga emot för att se om det är rakt?

Skrivet av loefet:

Det går väl fint att bygga skåp på båda platserna, dock får du ju hänga dörrarna på högra sidan för att de skall gå att öppna bara.
Själv skulle jag inte klassa det som svårt, men visst det kommer att krävas en del jobb oavsett om man bygger från scratch eller modifierar befintliga skåp (typ IKEA).

Lättast är väl dock att sätta upp hyllor och sedan hänga en sned gardin för det hela om du inte vill se grejerna på hyllorna. Alternativt hitta snygga lådor och förvara sakerna i.

Jo, det förstår jag! Kanske isåfall bäst att dela upp "B" i två sektioner för att inte få en alltför stor lucka/dörr - eller vad tror du?

Jo, det hade ju förstås vara lättast. Men ska jag starta ett sånt här projekt vill jag att det blir perfekt!

Detta skulle kanske vara ett lättare projekt, eller vad tror ni båda? Kanske svårt att få lådorna riktigt snygga - så istället bygger man en dörr och döljer dem, alt. att man hittar några färdigbyggda lådor.

http://xn--taitr-kra.com/bilder/referens/garderober/vindsvaning_nisch/platsbyggd_garderob_vindsv%C3%A5ning_stockholm_05.jpg
http://xn--taitr-kra.com/bilder/referens/garderober/vindsvaning_nisch/platsbyggd_garderob_vindsv%C3%A5ning_stockholm_06.jpg

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jo det låter ju bra.
Håller med att det kan vara snyggare med dolda lådor vid sidan om sängen. Du kanske även skall fundera på om det är värt det för den delen att ens ha lådor så långt in under snedtaket, tycker det kan bli svårt att använda dem utan att behöva krypa runt på knäna.

Sen hade jag även delat B i tre delar, för då skulle du kunna ha alla dörrar, inklusive A-delens dörr, lika breda (70 cm) vilket skulle göra det enklare att bygga (många liknande delar och mått) samt att det kommer att se bättre ut över lag.
Närmast väggen åt vänster så sätter du bara en liten passbit för att avsluta snyggt.

Är det förresten en sockel på sängskåpet så skall ju givetvis dörren/lådorna på A-delen ha en lika hög sockel. Det är ju detaljerna som räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Jo det låter ju bra.
Håller med att det kan vara snyggare med dolda lådor vid sidan om sängen. Du kanske även skall fundera på om det är värt det för den delen att ens ha lådor så långt in under snedtaket, tycker det kan bli svårt att använda dem utan att behöva krypa runt på knäna.

Sen hade jag även delat B i tre delar, för då skulle du kunna ha alla dörrar, inklusive A-delens dörr, lika breda (70 cm) vilket skulle göra det enklare att bygga (många liknande delar och mått) samt att det kommer att se bättre ut över lag.
Närmast väggen åt vänster så sätter du bara en liten passbit för att avsluta snyggt.

Är det förresten en sockel på sängskåpet så skall ju givetvis dörren/lådorna på A-delen ha en lika hög sockel. Det är ju detaljerna som räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Är i stor behov av förvaring så det är nästan ett måste - eller vad hade du tänkt ha där istället? Jag har dessutom redan skåp som står där så jag väl har blivit van. Än så länge är jag ung också så det skadar mig inte så mycket att få böja lite på mig, även om jag är rätt lång.

Smart!

Det är en sockel på sängskåpet, men det har jag redan tänkt på.

Här är en bild på hur det temporärt ser ut idag. Osäker om jag ska ha kvar ett litet skrivbord på sängskåpet (dock inte som det ser ut nu) eller ej - dock blir det isåfall vit som skåpet, inte lika djupt samt med mindre skärm.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag är inte snickare själv - däremot har en av mina bättre vänners far en snickerifirma som man kanske skulle kunna använda sig utav.
Tänker du att man bygger ihop ett enklare ramverk eller helt enkelt måttar upp ett?

Kan man förresten utgå från att taket är helt rakt? Finns det något enklare sätt än att köpa en lång planka (eller dylikt) och helt enkelt lägga emot för att se om det är rakt?

Planhyvlat vattenpass är en god investering för resten av livet. Taket är antagligen inte rakt.

Problemet med möbelsnickeri är att kräver en hel del precision om möblerna ska bli något att ha.

Ska du ge dig på detta SKA du bygga enligt hålrad 32mm. Du behöver förutom grundverktygen för vanlig träslöjd en såg för att kapa skivmaterialet och lämpligt och modernt för detta är MFT arbetsbord med sänksåg + linjal. Du behöver även en överhandsfräs med lite olika frässtål.

Som förbindningssystem finns det bra mallar. Kolla in Kreg´s sortiment. 5mm hål med 32mm hålradstandard finns som mall, och även 35/26 mm dolda gångjärn.

Använder du korrekta standarder när du bygger stommarna så är det bara att handla inredning på ikea typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Planhyvlat vattenpass är en god investering för resten av livet. Taket är antagligen inte rakt.

Problemet med möbelsnickeri är att kräver en hel del precision om möblerna ska bli något att ha.

Ska du ge dig på detta SKA du bygga enligt hålrad 32mm. Du behöver förutom grundverktygen för vanlig träslöjd en såg för att kapa skivmaterialet och lämpligt och modernt för detta är MFT arbetsbord med sänksåg + linjal. Du behöver även en överhandsfräs med lite olika frässtål.

Som förbindningssystem finns det bra mallar. Kolla in Kreg´s sortiment. 5mm hål med 32mm hålradstandard finns som mall, och även 35/26 mm dolda gångjärn.

Använder du korrekta standarder när du bygger stommarna så är det bara att handla inredning på ikea typ.

Tack!

Men det låter som att införskaffa allt detta i princip skulle kosta lika mycket som att låta en snickare bygga allt. Eventuellt att farsan har detta dock - får kolla med honom!

Ifall man skulle göra en ram runt hela bygget - bör man isåfall lämna ett gäng mm till taket eller ska man borra in det i taket? Givet att det är rakt dvs.

Visa signatur

Citera för svar!