Dåligt wifi iPhone SE, 7 och iPad air 2 men inte på andra prylar.

Permalänk
Medlem

Dåligt wifi iPhone SE, 7 och iPad air 2 men inte på andra prylar.

Hej
Jag håller på bli knäpp.

Jag har en hel del olika saker som går på wifi & trådbundet.
500/500 mbit/s bredbandsbolaget/Telenor

Mätt på bredbandskollen mbit/s:
Stationärdator, provat med både wifi & trådbundet: ca 490 upp & ned.
Appletv 3 & 4 provat med både wifi & trådbundet: ca 498 upp & ned.
Samsung Galaxy S9 wifi: ca 490 upp & ned
iPhone SE wifi: ca 130 upp & ned.
iPad Air2 wifi: ca 130 upp & ned
iPhone 7: ca 130 upp & ned.
Router: Netgear R7500.

Jag har:
Router: Startat om, uppdaterat mjukvara.
iPhone/iPad: Startat om enheterna, raderat nätverksinställningar, loggat in på nytt.

Provat med andra routrar på mitt bredband hemma, samma lika med Linksys EA9500, Technicolor TG799vac Xtream.
Jag får samma resultat.

Har ngn upplevt samma lika bekymmer?
Är det wifiantennerna på telefonerna, men tycker att det är osannolikt att 2 telefoner & en iPad får samma fel samtidigt.

Jag uppgraderade från 100/10 relativt nyss, då uppmärksammades detta bekymmer, innan har den levererat ca 110/13mbit/s och då var jag ju nöjd då den gav mer än utlovat.

Finns det ngt mera att göra för att få fullt krut i dom.
4g ute, bor centralt, ger 70-80/50 mbit/s.

Vad gör jag? Byter till Samsung eller..? Tycker ju om min iPhone.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att du är i behov av högre än 100Mbit på telefonerna/Ipad då?

Skulle säga att det är rätt normalt och väldigt svårt att säga exakt orsak då det kan vara väldigt många orsaker när det kommer till wifi.

Gissar på att du är uppkopplad på 5Ghz på samtliga trådlösa enheter. Då är begränsningen i Apple produkterna skulle jag säga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Nu är jag osäker på vad din ihpne 7 har för wifi kapacitet, men för att få bra fart måste den stödja MIMO och 3:3 eller 4:4 mimo behövs för hastigheter över 500.

Mäta wifi prestanda via WIFI och med bredbandskollen är ganska idiotiskt. Det säger inget om hur stabilt eller hur snabbt dit nät verkligen är. Man kan få fina siffror, sure, men du kan forfarande få problem med streaming.

Tror inte iphone 7 har stöd för mer än 1:1 mimo, dvs en kanal och beroende på kanalbred.

Orkar inte gå in på detaljer, då det finns så många faktorer som påverkar WIFI hastighet. Vilken hastighet länkar enheten med om du kollar på telefonen eller routerns GUI?

Tror du behöver iaf 2:2 mimo och 80hz kanalbred på 5ghz för att få 500+ mbps LÄNKHASTIGHET. Troligen dubbla det för att få verklig 500mbps throughput.

Länkhastighet är upp/ner kombinerat. så hälften av det i test.. och det är under optimala förhållanden, troligen får man 50-75% av detta i verkligheten.

Wave2 AC, som jag tror S9 stödjer, har 160mhz kanalbred.. men det kräver som sagt att du stort sett bor ensammen, då 160mhz är 8 kanaler, så det kräver en hel del kanalplanering, något som dinna granner troligen skiter i.

https://static.squarespace.com/static/54860cc3e4b020d690f237b...

Permalänk
Medlem

Det är något som är fel. När flickvännen kör bredbandskollen med sin iPhone 6S får hon i runda slängar 500/450 Mbit/s. Så du borde med din iPhone 7 ligga runt där också, speciellt eftersom du får så mycket med både din dator och din Galaxy S9

För mig låter det mer som att du kanske har både 2.4 GHz och 5 GHz och att dina Apple enheter med lägre wifi-hastighet av någon anledning är uppkopplade till 2.4 GHz nätverket.

Permalänk
Medlem

130 megabit är ungefär det högsta man kan få på 802.11n 2.4GHz med 2x mimo. Skulle gissa på att dom fastnar där istället för att gå över till 802.11ac 5GHz
Hitta ett sett att tvinga över dom till 5GHz om du har 2.4 och 5GHz på samma SSID. Eller dela upp SSIDna och anslut dom manuellt till specifikt 5GHz

Men behöver du verkligen högre hastighet än så på en mobil/surfplatta ändå?

Permalänk
Medlem

Tack för era inlägg såhär långt

Jag har 2,4 & 5GHz uppdelade på olika SSID.
Kopplar aldrig upp mot 2,4, jo har ju testat såklart, och fått ännu sämre värden, 25-30/30mbit/s...
Jag har allt trådlöst kopplat till 5GHz.

Varför? För att det finns och att jag tycker att har man 500 ska man inte nöja sig med 130, den enkla anledningen.

Tycker iaf att det är klurigt att det är sådan skillnad, det borde inte vara så, ngt. är fel... vet att jag inte har de nyaste mobilerna, men bättre än såhär måste wifi:t kunna prestera.

Permalänk
Medlem

@Falo-01:

Du bör kunna få högre, jag får ut mina 250 mbit via speedtest på Air 2 trådlöst och får runt 400 mbit i nätverket. Liknande hastigheter på iPhones med

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Välkänt problem med ios 11. Här är en lista på saker som kan hjälpa http://www.iphonehacks.com/2017/09/fix-ios-11-wifi-problems.h...

Permalänk
Medlem

Funkade inte..

Skrivet av Chibariku:

Välkänt problem med ios 11. Här är en lista på saker som kan hjälpa http://www.iphonehacks.com/2017/09/fix-ios-11-wifi-problems.h...

Hade gjort alla steg utom ominstallation, den gjorde jag nu.. resultat iPhone SE 111.43/92.58 Mbit/s i samma rum som routern.
iPaden 110.19/97.26 Mbit/s..

Men tack ändå..

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Falo-01: Extremt långsökt men det är inte så att du är kopplad mot någon blåtand-device?
Jag kan få lägre hastigheter med det inkopplat.

Testa slå av blåtand helt (ej genom ”snabbmenyn”)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Falo-01: Extremt långsökt men det är inte så att du är kopplad mot någon blåtand-device?
Jag kan få lägre hastigheter med det inkopplat.

Testa slå av blåtand helt (ej genom ”snabbmenyn”)

Helt avstängd i menyn, varit så hela tiden..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Falo-01:

Helt avstängd i menyn, varit så hela tiden..

Meh, typiskt. Hade varit en quickfix annars
Har du testat stänga av wi-fi-assistans?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Meh, typiskt. Hade varit en quickfix annars
Har du testat stänga av wi-fi-assistans?

Hade varit ngt.. japp, provat det med, ingen bättring tyvärr.