Permalänk
Medlem

200kr per månad, 2rums lägenhet, 2 personer.
Ni som får 600kr per månad, får ni betala för uppvärmningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Sitter och kikar på räkningen från min nätleverantör.. 3 månader och 770 pix. 41% är nätavgift á 1250 kr/år. 37% är energiskatt (~43 öre/kWh) och 22% överföringsavgift (24.5 öre/kWh).

Tvårumslägenhet.

Vad ligger ditt elavtal på?

Skrivet av Elektron:

Är det inklusive nätavgift + skatt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Inte en chans 200:-?

Min sambo som bor hos mig har sin lägenhet tom på all elektronik, endast kyl och frys som står på den lägsta energiställningen vill ha 100-150:- i månaden. (EON) eller vad de kallas.

Värmen är inräknad i hyran.

Hemma hos mig med akvarium, 2st datorer vill ha runt 500:- månaden, Affärsverken.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är det inklusive nätavgift + skatt?

senaste månaden var 181,16 kWh á 1,05 kr 190kr.
Kollar historik nu ett halvår tillbaka och det har pendlat mellan 130-200kr.
Det är bara elförbrukning som står med på min hyresavi.

Permalänk
Medlem

@Elektron: Du saknar de fasta avgifterna vi andra får betala. Alltså elnätsavgift som i sin tur påverkas av säkringstariff. Kostar minst det dubbla för en liten lägenhet per kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Jimemy: Du saknar de fasta avgifterna vi andra får betala. Alltså elnätsavgift som i sin tur påverkas av säkringstariff. Kostar minst det dubbla för en liten lägenhet per kWh.

Då förstår jag, då kanske det är inbakat i min hyra eller något annat. Jag har kollat historik nu 12 månader tillbaka och ser inga hyresavier som sticker ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Då förstår jag, då kanske det är inbakat i min hyra eller något annat. Jag har kollat historik nu 12 månader tillbaka och ser inga hyresavier som sticker ut.

Din hyresvärd som står för det, normalt sett har man egna elabonnemang och får betala därefter.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för mig för två månader.
Lägenhet 2 rum, ca 60 kvadrat, 2 personer. Bor utanför Norrköping.
Känns inte som man kan påverka priset speciellt mycket då det är nätavgifterna som är dyrast.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

på 200-250 kwh brukar det ligga på
nätfaktura 300-350kr
elfaktura går på 160-200 kr

nätet kostar hutlöst mycket men inget man kan göra nått åt, försöker spara på elfakturan genom att byta avtal årligen iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vet ej vad du menar... Så vitt jag vet kan jag inte göra ett jota åt dessa priser. Enda sättet att sänka min kostnad är att minska min förbrukning för att minska energiskatt och överföringsavgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Vet ej vad du menar... Så vitt jag vet kan jag inte göra ett jota åt dessa priser. Enda sättet att sänka min kostnad är att minska min förbrukning för att minska energiskatt och överföringsavgift.

Exakt, och det är fortfarande den lägsta utgiften, det stör mig enormt att elnätsavgiften är mycket lägre bara ca en halv kilometer bort, men bolaget yrar om att det är olika områden, trots att det är en och samma by och alltid har varit det, vidare är det många hushåll nära mig, så jag köper inte att det är få hushåll i hela det området i jämförelse heller.

Det enda man verkar kunna göra göra är att säkra ned om det går, men som regel så ligger man ju redan där man måste.
Jag sparade någon tusenlapp nu, då jag precis kunde gå ned till 16Ampere nu, vilket är bättre än inget, men iaf...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Köper du in el från elnätsleverantören?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Köper du in el från elnätsleverantören?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vart köper du in din el och till vilket pris var min fråga mer förenklat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna månaden hamnar jag på 1300kr Eon + 890 kr från Göta energi(ska byta så fort detta har löpt ut). 2 personer på 80kvm, kallhyra. Ni som betalar 400-500 har det gött.