Deklarera/betala moms själv från "Asien-paket" och slippa Postnords hanteringsavgift?

Permalänk

Deklarera/betala moms själv från "Asien-paket" och slippa Postnords hanteringsavgift?

Är det någon här som vet/testat hur man deklarerar och betalar in moms själv för att slippa Postnords hanteringsavgift för "Asien-paket"? Vore rätt nice om det fanns en steg för steg Guide som kunde bli klistrad. Jag som förmodligen många andra har inga som helst problem med att betala svensk moms, men vill helst undvika Postnords hanteringsavgift om 75 SEK.

Permalänk
Medlem

Hur går jag tillväga om jag vill deklarera min försändelse själv?

1. Din speditör meddelar dig att din postorderförsändelse har kommit till deras lager och erbjuder sig att agera ombud för din räkning. Det innebär att spediören, för din räkning, sköter hela tullhanteringen, inklusive inbetalning av moms.

2. Om du väljer bort tjänsten att låta din speditör sköta tullhanteringen och istället vill göra din deklaration själv går det bra. Då behöver du uppge i deklarationen var din försändelse finns lagrad. Den uppgiften får du från din speditörs kundtjänst.

3. Du måste fylla i en deklaration som du lämnar på blanketten Enhetsdokument. Fyll i sidan 1 av dokumentet (om du har flera varor ska du även fylla i ett tilläggsblad). Skriv försändelsens lagringsplats i ruta 30.

4. Lämna in deklarationen på närmaste tullklareringsexpedition. När du besöker tullklareringsexpeditionen behöver du även visa upp dokument som styrker ditt köp, till exempel ett kvitto.

5. När Tullverket har tagit emot din deklaration och granskat den ska du betala momsen. Du kan betala kontant eller med kort. Vi tar emot de flesta bankkort; dock inte American Express och Diners.

6. När du har betalat moms får du en utlämningssedel av tullklareringsexpeditionen som visar att försändelsen får lämnas ut till dig.

7. Din speditör behöver se utlämningssedeln för att kunna skicka försändelsen till dig, antingen direkt hem till dig eller till ditt vanliga utlämningsställe.

http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/fragorochsva...

eller?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att det tar så lång tid om Postnord måste göra så här varje gång det kommer ett paket utomlands.

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur går jag tillväga om jag vill deklarera min försändelse själv?

1. Din speditör meddelar dig att din postorderförsändelse har kommit till deras lager och erbjuder sig att agera ombud för din räkning. Det innebär att spediören, för din räkning, sköter hela tullhanteringen, inklusive inbetalning av moms.

2. Om du väljer bort tjänsten att låta din speditör sköta tullhanteringen och istället vill göra din deklaration själv går det bra. Då behöver du uppge i deklarationen var din försändelse finns lagrad. Den uppgiften får du från din speditörs kundtjänst.

3. Du måste fylla i en deklaration som du lämnar på blanketten Enhetsdokument. Fyll i sidan 1 av dokumentet (om du har flera varor ska du även fylla i ett tilläggsblad). Skriv försändelsens lagringsplats i ruta 30.

4. Lämna in deklarationen på närmaste tullklareringsexpedition. När du besöker tullklareringsexpeditionen behöver du även visa upp dokument som styrker ditt köp, till exempel ett kvitto.

5. När Tullverket har tagit emot din deklaration och granskat den ska du betala momsen. Du kan betala kontant eller med kort. Vi tar emot de flesta bankkort; dock inte American Express och Diners.

6. När du har betalat moms får du en utlämningssedel av tullklareringsexpeditionen som visar att försändelsen får lämnas ut till dig.

7. Din speditör behöver se utlämningssedeln för att kunna skicka försändelsen till dig, antingen direkt hem till dig eller till ditt vanliga utlämningsställe.

http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/fragorochsva...

eller?

De där har jag redan läst och det stämmer inte med verkligheten. Får väl ringa Tullverket imorgon om ingen annan har lyckats undvika Postnords hanteringsavgift på ett lagligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

De där har jag redan läst och det stämmer inte med verkligheten. Får väl ringa Tullverket imorgon om ingen annan har lyckats undvika Postnords hanteringsavgift på ett lagligt sätt.

Okej, och varför skulle det tullverket själva skriver ej stämma menar du?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Okej, och varför skulle det tullverket själva skriver ej stämma menar du?

Som sagt kommer att ringa Tullverket imorgon och förmodligen banda samtalet, men som svar på din fråga kan jag ge ett exempel som inte stämmer överens med verkligheten.

Falskt Postnord tar ut hanteringsavgiften per automatik så fort de lagt händerna på paketet, du får inget erbjudande om att deklarera själv

Permalänk
Medlem

@Estanjoni: Spela in du. För det kvittar vad de säger på telefon till dig. Om du får fel information där så kommer du ändå inte kunna använda dig av det om det sedan blir problem för dig. Fast om du vill ha inspelningen för att komma ihåg vad de säger så är det ju bra. Men att ha som bevis för att få rätt är det värdelöst.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Estanjoni: Spela in du. För det kvittar vad de säger på telefon till dig. Om du får fel information där så kommer du ändå inte kunna använda dig av det om det sedan blir problem för dig. Fast om du vill ha inspelningen för att komma ihåg vad de säger så är det ju bra. Men att ha som bevis för att få rätt är det värdelöst.

Fast nu är de ju så att Tullverket agerar på uppdrag av regeringen och då ska informationen vara korrekt vare sig de gäller informationen på deras hemsida eller via deras kundtjänst! Detta ska också ses som en slags allmännyttig information för de som faktiskt vill göra rätt för sig, dvs att betala svensk moms!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Fast nu är de ju så att Tullverket agerar på uppdrag av regeringen och då ska informationen vara korrekt vare sig de gäller informationen på deras hemsida eller via deras kundtjänst! Detta ska också ses som en slags allmännyttig information för de som faktiskt vill göra rätt för sig, dvs att betala svensk moms!

Det ska va korrekt ja. Men även om personen i fråga ger fel information så kommer du ändå ingenstans med en inspelning. Spelar ingen roll om det är myndighet eller ej. Skatteverket är t ex duktiga på tolka regelverk olika och även om du följer deras direktiv och det är felaktigt. Så är det ändå ditt fel och du kan inget göra. Sjukt men sant.

Vill du undvika Postnords hanteringsavgift så är ju en idé att du ber säljaren skriva ut ett A4 med något i stilen "OBS! Mottagaren ska deklarera själv!" bredvid fraktsedeln. Sen om säljaren kommer göra det eller om Postnord ens kommer bry sig om det vettetusan.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White