Dual intelligent processors 5 gick till 5.1GHz Vad händer nu?

Permalänk
Medlem

Dual intelligent processors 5 gick till 5.1GHz Vad händer nu?

Hej!

Jag må va trög nu, men fattar inte detta!
Körde Asus Dual intelligent processor 5 som ska överklocka processor och optimera datorn etc. i7 6700K, z170pro.
Den gick från standard till 5,1GHz här den inte klara de mer, jag antar att volten är Ok eftersom det ändå är en automatiserad klockfunktion som kan användas lätt av amatörer inom detta som mig, det borde vara säkert att använda.

Hur som haver, Den backade till 5.0GHz och det känns bra, en ökning med 25% enligt programmet.
Klarade även stresstest och GTAV en viss tid utan att krascha så jag antar att den är stabil nog för mina ändamål.
Eftersom jag inte kan något alls, och inte vet riktigt vilka termer jag ska använda vid googling så undrar jag följande.

När märker jag skillnaden från original till 5.0ghz?
Blir det skillnad även vid streaming/surfande/uppstart av dator multitasking etc?
Är klockningen konstant eller måste det aktiveras vid något tillfälle?
Vilka konsekvenser får detta för processorn? (använder datorn ca 3-4 H varannan dag)
Är det ett OK resultat (om inte volten överstiger 1.3)

Om det finns någon som har tid att svara trots att det säkert är lättgooglat, och vill tjäna några extra karmapoäng så är jag väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Den gick från standard till 5,1GHz här den inte klara de mer, jag antar att volten är Ok eftersom det ändå är en automatiserad klockfunktion som kan användas lätt av amatörer inom detta som mig, det borde vara säkert att använda.

Har varit med om att automatiskt OC program gick upp till 1.56v på Haswell-E så nej, jag hade inte litat på det. (Första och sista gången jag testade ett automatiskt OC program, förblir manuell OC för min del.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
ja jag läste lite om att det kan va lite osäkert.
Tack för svaret.

Vet du hur man kan kontrollera detta på ett tillförlitligt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Vet du hur man kan kontrollera detta på ett tillförlitligt sätt?

BIOS
Moderkortstillverkarens mjukvara
Intel XTU
Tredje parts mjukvara

Rekommenderar HWMonitor som är tredje parts mjukvara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.