Permalänk

Får ingen IP adress av telia.

Hallå.
Idag fick jag hem ny router o andra prylar till min fiber.
Sedan i torsdags så har jag kört med mina gamla prylar o det har fungerat bra.

Nu pluggade jag ur det gamla o in med det nya.
Men jag får ingen connection till internet.
O när jag kikade närmare så verkar jag inte få någon IP av telia till wan delen.

Jag har pratat med telia som tog bort min gamla router ur deras system, haft sakerna påslagna i 2-3 timmar. Resettat routern.....

Men utan resultat.
Det jag fick hem var: Telia WiFi router F@st 5370e

Finns det något jag kan testa mera här hemmifrån för att få det att hoppa igång?

Tack

Permalänk
Medlem

Fungerar det med din gamla router om du ansluter den, eller fick du den utbytt för att den var död? Oavsett, om du kan nå routerns webbinterface, se att du får länk men utan att få en IP-adress på WAN-sidan så skulle jag säga att det inte är så mycket mer du kan testa, i alla fall inte lätt, från din sida.

Om det fungerar med den gamla routern så går det potentiellt att prova spoofa MAC-adressen för WAN-porten på den på MAC-adressen på den nya routern för att se om det är någon typ av DHCP-lease som inte vill släppa.

Permalänk
Skrivet av fadelol:

Fungerar det med din gamla router om du ansluter den, eller fick du den utbytt för att den var död? Oavsett, om du kan nå routerns webbinterface, se att du får länk men utan att få en IP-adress på WAN-sidan så skulle jag säga att det inte är så mycket mer du kan testa, i alla fall inte lätt, från din sida.

Om det fungerar med den gamla routern så går det potentiellt att prova spoofa MAC-adressen för WAN-porten på den på MAC-adressen på den nya routern för att se om det är någon typ av DHCP-lease som inte vill släppa.

Hallå.
Fick en ny för det ingick. O den nya har bättre wifi än min gamla med.

Så jag kan koppla in den gamla o köra från den igen.
Och var väl lite därför jag bad telia att radera min gamla router från deras system, så den inte skulle störa.

Spoofa? Du får nog förklara lite mera ingående vad det betyder o hur jag gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen99:

Hallå.
Fick en ny för det ingick. O den nya har bättre wifi än min gamla med.

Så jag kan koppla in den gamla o köra från den igen.
Och var väl lite därför jag bad telia att radera min gamla router från deras system, så den inte skulle störa.

Spoofa? Du får nog förklara lite mera ingående vad det betyder o hur jag gör det

Internetoperatörer låser ofta DHCP-tilldelning av IP-adresser till en MAC-adress (enhetens fysiska adress, nätverksmässigt).

Att spoofa MAC-adressen på den nya routern skulle vara att i inställningarna ändra MAC-adressen till den gamla routerns MAC-adress. Med avsikten att lura den server som tilldelar IP-adresser att det är samma enhet som förlorat sin IP-adress och därmed få den att tilldela den samma adress igen. Om det fungerar efter det skulle man veta att det var problem med låsning av DHCP-tilldelade IP-adresser. Det är däremot förmodligen samma sak som att "plocka bort den gamla routern" ur sina system.

Annars hade jag litit allt stå avstängt/urkopplat över natten och koppla in den nya routern på morgonen. Om en DHCP-lease inte vill släppa av någon anledning så är det oftast enklast att låta den expira, vilket oftast sker om du låter det stå avstängt och urkopplat över natten.

Annars hade jag fortsatt vänt mig till Telia.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia brukar ha 20 minuters lås men det kan ju vara ett lås till hos den som driver nätet, de kan ju ha lagt ett eget lås på switchporten som är ansluten till den port i bostaden där man ansluter Telias gateway.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Låter som ”mac-lås”, fungerar det nu? Telia brukar dela ut mer än en IP på sitt egna nät, om det är stadsnät kan leasetiden vara allt mellan 30min och ett par timmar. På vissa nät kan de släppa låset.

Permalänk

Felet är trasig router, och jag tror med den var lite halvtrasig, för vissa delar kunde jag inte konfigurera, och inne i DHCP funktionen så fick den spel och talade om för mig att ip: 192.168.1.2 inte var giltig (När 192.168.1.1 stod där från början.) Så att byta IP på routern fick man inte!!! Skulle jag byta tillbaka till default IP så sa den att den inte var giltig iaf....

Ringde telia, och de kollade och testade vad de kunde, och bad mig testa lite saker, och när de inte fick kontakt med routern och inte ens såg den i deras system, så bestämde dom sig för att kalla den för trasig och har skickat en ny.

Använder den efter det i bryggat läge, och kör WLAN från den ut till mina enheter.
Så den funkar som en Nätverksswitch plus att den kör mitt WLAN i hemmet (Då min gamla router är så gammal att den inte har tex 5.0Ghz band osv i sitt WLAN)