Cykelpassage vid rondell: Vem gjorde rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

samt det var ett cykelpassage, och han hade 2st väjningspliktsskyltar vid rondellen, men jag är osäker om det gäller om man svänger av huvudleden in till gatan vi var på.

En rondell (cirkulationsplats) är fortfarande inte korsning. Han har inte svängt av någon huvudled in på en gata, han har följt sin väg.

Citat:

En cirkulationsplats är inte en korsning, utan klassas som enkelriktad väg – något som Högsta Domstolen slagit fast i flera domar.

Skrivet av Kraeshok:

Se högerregeln och sväningsregeln, 3 kap 18§ 20§ 21§ om vi nu ska skita i första meningen i trafikens grundregel (vilket är den grund alla trafikregler står på, etiskt, moraliskt och juridiskt).

Att ta sig ur en cirkulationplats är knappast utmanande, inte direkt Champs-Élysées?

Högerregeln och svängningsregel är inte aktuellt i det här fallet eftersom bilföraren kört rakt fram enligt definition.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Administrativ avgift

@VadSaDu: Finns inget att någon har rätt men bilisten har mest fel då som du uttryckt dig har fotgängare med er, hade det bara varit ni på cykel är det mest erat fel.

I TRAFIKEN FINNS ENDAST FEL EJ RÄTT

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Just därför tycker jag att det känns dumt när folk säger att bilister ska visa störst ansvar när det till största del ligger i de oskyddade trafikanternas intresse att inte råka ut för något.

Om en oskyddad trafikant gör fel så drabbar det oftast bara en själv. (Nåja, någon kan bli påcyklad också, och i värsta fall dö av det om personen är sjuk, men det ska mycket till.)

Om en bilist gör fel så drabbar det andra (som kanske inte ens själva gjort fel).

Utifrån de möjliga konsekvenserna av att göra fel så har alltså bilisten ett större ansvar eftersom konsekvenserna för andra är mycket större. Det är också därför det behövs körkort för att köra bil men inte för att cykla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Många bilister kör också förbi medvetet nära, vid övergångar eller då de ska passera en, för att markera att de inte gillar cyklister. De blir provocerade av besvärliga cyklister som tvingar dem att sakta ned eller visa hänsyn.

Det är en väldigt farlig samhällsutveckling och är inte okej på något sätt. Om bilister vill fara runt och leka Gran Turismo så kan de köra på motorvägar, där det inte finns annat än motorfordon att förhålla sig till. Alla andra trafikmiljöer är till för alla, inte bara för bilarna.

Permalänk
Medlem

Något väldigt liknande hände mig för ett par år sedan. I det fallet dock blev jag faktiskt påkörd när jag cyklade över en cykelöverfart av bilisten som korsade min bana.

Som jag fick det förklarat var det på mig att ge företräde för bilen MEN att bilisten alltid ska ha översikt och det är alltså bilföraren som hamnar i problem när något sker då de sitter i det tyngre fordonet och ska ha så pass bra uppsikt att något sådant inte ska ske i och med att jag som cyklist i det fallet inte är lika skyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Det är just därför man inte har några rättigheter i trafiken, för att det inte ska uppstå några situationer där det skulle vara lagligt att orsaka olyckor för att någon annan har brutit mot lagen.
Alla har bara skyldigheter i trafiken och därför existerar inte koncept som förkörsrätt i svensk trafiklagstiftning.

Just därför tycker jag att det känns dumt när folk säger att bilister ska visa störst ansvar när det till största del ligger i de oskyddade trafikanternas intresse att inte råka ut för något. För även om det naturligtvis är så att det är en tråkig situation för alla inblandade så är det värst för de oskyddade. Detta är något som just cyklister borde ta till sig eftersom de i många fall kan vara betydligt mer svårbedömda i trafiken än fotgängare.

Behöver man ställa sig frågan om den andra parten gjorde fel, så har man förmodligen också gjort något fel.

Jag säger inte emot dig och definitivt så har de oskyddade trafikanterna störst intresse av att det inte blir några olyckor och bör därför agera därefter. Precis som du säger så har man ingen rätt i trafiken som jag också påpekade tidigare (dock kanske lite olyckligt formulerat av mig här i och med "hävda sin rätt") men jag är nog ändå av åsikten att det då är bilföraren som vållar skadorna i sådana här fall måste vara denne som till det yttersta ser till att följa sina skyldigheter (vilket då inkluderar att hålla sådan uppsikt att man undviker olyckor, även om andra gör fel). Det kanske är fel ordval att säga att bilisterna har ett större ansvar, jag vet inte :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv

Oavsett rätt eller fel är det roulette med livet som insats att lita blint på trafikregler. Hade aldrig cyklat rakt över en väg om jag såg en bil komma mot mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Många bilister kör också förbi medvetet nära, vid övergångar eller då de ska passera en, för att markera att de inte gillar cyklister. De blir provocerade av besvärliga cyklister som tvingar dem att sakta ned eller visa hänsyn.

Byt ut bilister mot cyklister och cyklister mot fotgängare och du har vardagen i Malmö.

Permalänk
Medlem

Känner mig alltid lite uppgiven när jag läser sådana här trådar. Det blir alltid ringhörnor där bilister klagar på cyklister och vice versa. Tänkte därför bidra med anekdotiskt inlägg. Det blir säkert lite för långt och utsvävande så för den med 45 sekunders attention span (vilket lär vara många i en sådan här tråd ) finns en tl;dr i slutet.

När jag cyklar brukar jag antingen 1) sakta ner farten och stiga av vid övergångsställen eller 2) sakta ner och cykla över först när jag försäkrat mig om att det är tomt som i plenisalen i båda färdriktningarna för mötande fordon.

När jag kör bil saktar jag ovillkorligt alltid ner när jag närmar mig ett obevakat övergångsställe. Det sker väldigt ofta att cyklister kastar sig över och det är inte alltid så lätt att förutse deras intentioner, många gånger kan de komma från sidovägar eller vara dolda bakom buskage etc. Cykla får även barn göra, som sällan har hunnit lära sig trafikvett, så det är bäst att utgå från att alla cyklister kommer bete sig som odödliga superhjältar och anpassa sitt körsätt därefter.

Cyklister kan ju komma från båda sidorna av vägen och i regel får man lätt tunnelseende och fokuserar på sin egen körbana och det som är till höger om den. Oavsett hur mycket man vill tro att man inte gör det, så är det så hjärnan fungerar för att optimera vad som är de viktigaste sinnesintrycken i varje given stund. Att tro att man är världens bästa bilist brukar sluta med incident förr eller senare.

Kör jag ut från en rondell kollar jag alltid döda vinkeln snett åt höger för att undvika att köra över en unge, barnvagn, cykel etc. Lika bra att förutsätta att det kommer någon. Håller man en vettig hastighet inuti rondellen riskerar man inte att bli påkörd i röven av otåliga jävlar bara för att man håller en låg hastighet ut från rondellen. Då blir det också en helt annan situation om något ändå skulle inträffa, eftersom en bil som färdas i låg hastighet rimligtvis bör vara enklare för korsande trafikanter att upptäcka (och undvika). Att hålla rimlig hastighet i rondellen innebär att jag allt som oftast får stanna innan jag kör in för att släppa förbi bilister som gasar för att hinna först in från andra sidan, men det är det värt.

Med det sagt är det ofta jag ändå får bromsa in helt vid obevakade övergångsställen. I princip aldrig för fotgängare, vid undantagsfall för plötsligt maxlöpande joggare (gärna när det är mörkt, utan reflexer) men desto oftare för cyklister. Har också märkt av en tendens att vissa övergångar är mer vanliga, eftersom de ligger i anslutning till en större gång-/cykelväg. Allra värst är det i närheten till en skola eller gymnasium.

Andelen som struntat i att bära hjälp av de som slänger sig ut för svetsare och fosterland med cykel på obevakade övergångsställen är långt över 90%. Det är något bättre i centrala storstäder, ironiskt nog, eftersom hastigheten för bilar oftast är lägre där.

Till syvende och sist har jag lyckligtvis aldrig varit inblandad i någon typ av incident som bilist.

Som barn (10 år) blev jag däremot påkörd av en ung kille som precis tagit körkortet. Han klippte mig när jag cyklade på trottoaren (!) för att han höll alldeles för hög hastighet i en kurva med dålig sikt (varpå hans vänstra framhjul åkte över trottoarkanten och klippte framgaffeln på cykeln). Hade varit hos en kompis och vi beslutade oss för att cykla och hyra en film (ja, det var inte igår...). Av någon anledning valde jag att cykla hem för att hämta min cykelhjälm. Det var i nedförsbacken utanför mina föräldrars hus som olyckan inträffade. Åkte med huvudet före in i en stenmur, hade klyvts som en vattenmelon utan den gamla "mopedkulan" till hjälm jag precis hade hämtat bara någon minut innan det hände.

En jämnårig flicka blev några år senare påkörd när hon cyklade över ett övergångsställe någon kilometer därifrån. Hon hade inte hjälm, bilisten som körde blev bländad av solen och såg henne inte komma. Hon låg i koma länge och är än idag en grönsak med i princip 0 kognitiv förmåga och assistans dygnet runt.

Min systerdotter blev också klippt på ett övergångsställe i en tätort när hon och syrran promenerade över. Bilisten visade sig vara rattfull. Syrran klarade sig precis, men dottern var steget efter och fick spendera hela sommaren med gipsat ben. Det var säkert 20 år sedan nu, men det är ingenting man glömmer.

tl;dr: Kanske är det på grund av att man redan i unga år fick flera tydliga indikationer på sin egen dödlighet i trafiken som man lärde sig att hålla avstånd oavsett vilken form av trafikant man är för stunden. Det är alldeles för lätt att vara efterklok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raduki:

Är du helt säker på att det var ett cykelövergångsställe? Om så är fallet så är det gubben som har fel, han svänger och det är han som har väjningsplikt. Hade han däremot varit på väg IN i rondellen så hade han haft rätt.

Lite roligt att det blivit så många inlägg i tråden när det första svaret hade rätt 😁

Såvida, som sagt, TS historia är rätt och inte tillrättalagd på det sättet att det ska vara som att han har gjort rätt snarare än hur det exakt var i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

När jag cyklar brukar jag antingen 1) sakta ner farten och stiga av vid övergångsställen eller 2) sakta ner och cykla över först när jag försäkrat mig om att det är tomt som i plenisalen i båda färdriktningarna för mötande fordon.

Detta kan dock också orsaka en fara om det är en cykelöverfart med mycket cykeltrafik. Stannar du då plötsligt cykeln för att en bil eventuellt är på väg mot överfarten kanske bakomvarande cyklister inte hinner stanna eller tvingas gira, i värsta fall kolliderar med något/någon eller i bästa fall bara gör situationen ännu mer förvirrande för alla inblandade.

När jag började cykla till jobbet stannade jag ofta trots att det var en s.k. "snabbcykelled", men det ledde ofta till att både jag och bilen/bussen blev stående vid överfarten och det blev ett "chicken race" om vem som skulle köra först. Så länge det inte är någon uppenbar fara är det nog ändå bäst att utgå ifrån att folk kommer följa trafikreglerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

@sniglom: Intressant och välskrivet inlägg! Men du gör ett misstag:

Du förutsätter att cyklisterna är helt osynliga för bilisten innan de åker ut på cyklistpassagen, men i själva verket är cylisterna i fråga mitt i bilistens synfält långt innan de faktiskt åker ut på passagen.

Det här är ett medvetet antagande från min sida, som jag snabbt nämner i slutet.

Att jag har valt att göra det antagandet är för att man som medtrafikant aldrig kan anta andra trafikanter har sett en i god tid och kan räkna ut vad man tänker göra. Därför kan man inte beräkna sina marginaler på det sättet. Vill man köra defensivt måste man utgå från att man inte har blivit sedd och välja sådana marginaler att man ändå klarar sig.

Med det sagt håller jag med dig i sak, bilisten ska vara vaksam och vara beredd på saker kan hända, något som jag också nämner i slutet av inlägget: "Sen kan man givetvis argumentera för att bilister borde ha god uppsikt och utgå från att cyklister ofta gör misstag i trafiken och att olyckor lätt blir allvarliga när andra parten inte sitter i en plåtburk." Kanske något trubbigt formulerad, men som bilist behöver man vara införstådd i att man gör större skada på fotgängare/cyklist än sig själv och att dessa trafikanter inte nödvändigtvis har lika god koll på trafikregler.

Däremot skulle jag inte våga göra ett så starkt antagande som att bilisten tydligt kunnat se ts tydligt hela tiden. Det är lättare att skymma cyklister än vad man tror, fastän man är vaksam. Jag valde att utelämna detta, då vi behöver veta varifrån bilisten kom för att kunna räkna på hur synlig ts och cykelbanan är. När jag tittar på var ts är i förhållande till bilen är det inte omöjligt att en a-stolpe skymmer cyklisten runt 2 sekunder innan de möts. Dessutom har vi ingen aning om vilka andra bilar som fanns i rondellen vid samma tillfälle, något som också kan skymma både för ts och bilisten.

Skrivet av pv2b:

En trafikant måste inte bara hålla koll på vad som befinner sig på hans färdväg, utan även på vad som *kan* komma att befinna sig på hans färdväg inom närtid.

Självklart är det så, men vi vet inte synligheten i detta fall och inte heller kan ts cykla på ett sånt sätt att han antar att alla vet var han är och vad han tänker göra.
Vi kan definitivt säga att bilisten ska hålla god uppmärksamhet, men samtidigt kan vi inte dra en säker slutsats att det var dålig uppmärksamhet att missa ts.

Skrivet av pv2b:

Annars kan man argumentera för att cyklisten inte heller hade haft tid att väja eftersom han inte kunde upptäcka bilen innan bilens nos nått själva cykelpassagen, vilket så klart är helt absurdt.

Jag det är lite elakt exempel, för i så fall cyklar cyklisten över en korsning helt blint. Det är aldrig rätt.
Vi har tidigare diskuterat uppsikt och hur tidigt man bör se någon. Om jag vänder på det och säger så här, absolut minimum är att titta runt omkring sig vid det tillfälle man ska svänga ut, korsa vägen etc, vad händer då?

Tittar vi i den första bilden så sammanfaller det faktiskt ganska väl. Bilisten är på rondellens utfart ungefär samtidigt som cyklisten är vid övergångsstället. Alltså dessa 1.1 sekunder innan något nästan händer. Kanske kan vi argumentera att bilisten redan påbörjat sin utfart några tiondelar tidigare än cyklisten gör sin överfart.

Till att börja med så har bilisten gjort bort sig. Hans kombination av hastighet och framförhållning omöjliggör ett stopp för något oväntat.
Att cyklisten ser bilen på utfarten men ändå väljer att cykla ut är också att göra bort sig, men cyklisten kan faktiskt rädda situation. Det räcker med att öka tempot från 15km/h till 16.5km/h för att göra överfarten säker. När bilar ska göra tågövergångar är det bra att växla ner, så att man har kraften att manövrera i fall något oväntat uppstår. På samma sätt är detta ett säkerhetstänk som även cyklisten bör använda mot större fordonstyper. Välj en växel så du enklare kan manövrera dig ur situationen.

Det problematiska med hela denna diskussion är att vi oftast diskuterar två saker. Vad som är rätt och fel i absoluta termer och samtidigt vad som är önskvärt beteende av perfekta förare, i fall den andra föraren bryter mot reglerna. Det var därför jag började räkna, för att se hur mycket vi faktiskt kan veta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Hedersmedlem

@sniglom: Jag tror jag kan hålla med i allt i ditt svar när du förtydligade. Ditt första inlägg tolkade jag som att förklara att föraren inte kunnat göra något annorlunda i situationen. Men när du förklarade hur du menade håller jag med.

Nej, jag tror den breda uppfattningen i tråden var att båda parterna brustit, både i uppmärksamhet, och i efterlevnad av trafikreglerna. Varken bilisten eller cyklisten hade varit tillräckligt uppmärksam på sin omgivning, och det är där det uppenbart brustit för båda parterna. I det här fallet finns det ingen sådan distinktion.

Permalänk
Medlem

"Ge gående och cyklister företräde
4) Om en gångtrafikant är på väg ut på ett övergångsställe måste du som bilist givetvis stanna. Eftersom situationen i en cirkulationsplats kan vara rätt rörig gäller det att vara extra uppmärksam och inte missa de gående.

När det gäller väjningsplikt gentemot cyklister finns det många missförstånd, delvis för att reglerna ändrades hösten 2014. Att tolka de här reglerna är inte lätt och därför kan vi förenkla det till att bilister alltid måste stanna för gående och cyklister.

Det kan som alla förstår aldrig bli "rätt" att köra på en oskyddad trafikant, oavsett vem som egentligen har lagen på sin sida. Bötesbelopp: 3.000 kronor."

Från: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2016...

Som jag tolkar det ska båda visa hänsyn till varandra, och ha uppsikt. Bilisten i TS berättelse som nuddade bakdäcket på den bakre cykeln kan knappast ha visat hänsyn, och för cyklisterna har det knappast varit enkelt att ha koll på att en bil långt bak i rondellen kommer i full fart.

Är man så långt fram att man är helt klart först ut på vägen så borde den andra vara så pass långt bak att den tydligt har den andre i sitt synfält, oavsett om det gäller cykeln eller bilen. Först går först kan alltså vara rimligt.

Permalänk
Medlem

nu kan jag kanske inte uttrycka helt hundra men iallafall: rondellen = huvudled, alla vägar till/från = huvudled, dvs så fort du ska lämna rondellen så blinkar du för att du i lagens synvinkel byter körfält ( eller sväng på en annan huvudled ) i TS fall så gjorde bilisten fel, då cyklisterna redan var på cykelöverfarten, så korsar bilisten deras väg, som dessutom räknas som en huvudled.

Skulle krock uppstå så klagar många ofta på att " cyklisterna åker aldrig på det " det är ofta för att cyklisten redan är på överfarten och bilen då svängt in i denna ( och med beräkningarna på att rätt många inte ens använder blinkers i "vanliga " trafiken, så är det nog föga troligt att de gör detta även i denna situationen (antagande från min sida)

Sen ja, absolut, det kommer brottom cyklister i 200 km/h på cykelbanan och hävdar promt att de kört lugnt, i det fallet så är det nog lite moralfråga.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar-och-regler/cirkulationsp...
Ni har rätt i att han gjorde FEL trots att cyklister generellt inte har företräde. Han gasade på för att provocera istället för att släppa fram er...får man inte göra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

@dumbo: Nej, såklart men jag poängterar bara verkligheten att bilföraren faktiskt har en lagstadgad utbildning och dessutom är den som har möjlighet att skada i trafiken, vilket gör att det i min mening vilar ett mycket större ansvar på bilföraren. Föraren kan liksom inte hävda sin rätt och plöja fram över överfarter även om en cyklist skulle cykla rakt på. Observera att jag ingenstans säger att cyklisterna ska cykla rakt ut, men att bilföraren är den som måste hantera de situationerna på ett sätt som inte vållar tillbud.

Nej man kan, såklart inte köra på folk även de gör fel. Det går emot hela grundtanken med trafikförordningen.

Skrivet av pv2b:

Problemet är att många inte känner till hela regelverket. Som cyklist hör man något om bilistens skyldighet att låta cykeln att passera, och tar det för att betyda att cykeln har rätt att köra först. Som bilist hör man något om att cykeln har väjningsplikt, så tror att man att det bara är att gasa på.

Den sortens konflikt är vad som gör reglerna farliga som de ser ut idag. Kombinera det med all desinformation som florerar (räcker att kollla tillbaks i tråden och hitta hur många som helst som är tvärsäkra på hur reglerna funkar, som har fel, regelbundet kommer även polis och myndigheter och tidningar med felaktig infromation) så har vi receptet för det här olyckstillbudet och även faktiska olyckor.

Jo, jag kan hålla med dig om att det kan bli olycklingt utifrån det du skriver men är det så att man inte kan hela regelverket och/eller går på hörsägen så kan det bli fel oavsett hur reglerna ser ut.
Jag är av åsikten att det ska vara intuitivt att vara trafikant. Man ska alltså bygga infrastrukturen så att man förstår hur man ska göra även om man inte har järnkoll på alla regler. Så är det OFTAST för bilister men infrastrukturen för cyklister lämnar en del att önska. Man hade tex kunnat måla hajtänder där cyklister passerar ut på cykelpassage. Man gör så på en del ställen men man borde göra det på alla ställen, precis som man gör för körbanan.

Citat:

Du har helt rätt så klart, men är det inte lite ironiskt att cyklister som oskyddade trafikanter utan utbildning måste dras med otroligt mycket rörigare och komplexare trafikregler (räcker med att följa Cyklistblogen för att förstå vad jag menar) än det relativt straight-forward regelverk som bilister har?

Jo, visst är det ironiskt att regelverket är så otroligt rörigt för cyklister. Det är särskilt olyckligt att det ofta är väldigt svårt att vara cyklist eftersom det är ett transportmedel som annars barn hade kunnat nyttja betydligt mer men på många håll ser tyvärr infrastrukturen ut så att man måste vara en väldigt luttrad och uppmärksam cyklist för att inte stryka med.
Det är ju heller ingen tröst att bilister ofta inte heller har koll på hur de ska interagera med cyklister när deras vägar korsas. Personligen brukar i första hand försöka samspela och kommunicera med mina medtrafikanter snarare än att leva stenhårt efter reglerna även om jag själv har ganska bra koll på dem.

Skrivet av lindahlj:

Ja det är ett oskick. Jag har haft några nära-döden-upplevelser med bilister som bara MÅSTE köra förbi trots att det finns en refug och det inte alls är plats för både en bil och en cykel i bredd, eller när det är möte så att man inte kan gå ut i mötande körbana och hålla rimligt avstånd till cyklisten man passerar.
I en del länder är det lagstadgat att man måste lämna minst 1.2 spelrum i sidled när man passerar en bil men sverige är hopplöst efter vad gäller det mesta som har med cyklism att göra.
Många bilister blir, som du säger, oerhört provocerade av cyklister i allmänhet. Jag upplever att många bilister är ungefär som i detta klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=q80_BtDpkbk

Skrivet av Json_81:

En rondell (cirkulationsplats) är fortfarande inte korsning. Han har inte svängt av någon huvudled in på en gata, han har följt sin väg.

Högerregeln och svängningsregel är inte aktuellt i det här fallet eftersom bilföraren kört rakt fram enligt definition.

När man svänger ur en rondell måste det rimligen räknas som en högersväng? Jag har åtminstone alltid tänkt på en rondell som en väg som sväger vänster med avfarter ut åt höger. Så verkar ju även transportstyrelsen tänka med tanke på att de rekommenderar att man blinkar höger när man svänger ut ur rondellen.
Även det faktum att alla illustrationer som avser visa hur man, som bilist, ska bete sig i den situation som beskrivs i första inlägget säger att man ska "ge cyklist som är på eller på väg ut på passagen tillfälla att passera", eftersom man precis svängt, precis som om det hade varit en vanlig korsning alltså.

Har du någon länk/hänvisning till domen som isf skulle säga att det inte är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2016...

Citat:

Att det uppstår missförstånd i rondeller beror delvis på att reglerna ändrats genom åren. En del trafikanter kör efter gamla regler, andra efter de nya – båda grupperna är övertygade om att de har rätt. Förvirringen späs på av att regelverket för rondellkörning är minst sagt snurrigt (ursäkta skämtet).

Hösten 2014 ändrades till exempel reglerna för väjningsplikt hos och gentemot cyklister i rondell. Att tolka de reglerna är inte lätt och därför kan vi förenkla det dithän att bilister alltid måste stanna för gående och cyklister – det är nämligen aldrig "rätt" att köra på en oskyddad trafikant, oavsett vem som egentligen har lagen på sin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

nu kan jag kanske inte uttrycka helt hundra men iallafall: rondellen = huvudled, alla vägar till/från = huvudled, dvs så fort du ska lämna rondellen så blinkar du för att du i lagens synvinkel byter körfält ( eller sväng på en annan huvudled ) i TS fall så gjorde bilisten fel, då cyklisterna redan var på cykelöverfarten, så korsar bilisten deras väg, som dessutom räknas som en huvudled.

Som cyklist har man väjningsplikt och med tanke på hur nära bilisten sannolikt behövt vara för att situationen skulle uppstå borde de nog iaktagit sin väjningsplikt men det är såklart svårt att säga säkert eftersom jag inte såg vad som faktiskt hände.
Sedan gjorde ju bilisten fel om det verkligen är så att han gasade på för att visa sitt misstycke. Det är inte okej att köra på någon även om denne någon så brutit mot hela trafikförordningen. Bilisten har dessutom skyldighet att anpassa hastigheten och borde rimligen ha saktat ner när han passerade övergångställe/cykelpassage eftersom det var cyklister på väg fram mot passagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Känner mig alltid lite uppgiven när jag läser sådana här trådar. Det blir alltid ringhörnor där bilister klagar på cyklister och vice versa. Tänkte därför bidra med anekdotiskt inlägg. Det blir säkert lite för långt och utsvävande så för den med 45 sekunders attention span (vilket lär vara många i en sådan här tråd ) finns en tl;dr i slutet.

När jag kör bil saktar jag ovillkorligt alltid ner när jag närmar mig ett obevakat övergångsställe. Det sker väldigt ofta att cyklister kastar sig över och det är inte alltid så lätt att förutse deras intentioner, många gånger kan de komma från sidovägar eller vara dolda bakom buskage etc. Cykla får även barn göra, som sällan har hunnit lära sig trafikvett, så det är bäst att utgå från att alla cyklister kommer bete sig som odödliga superhjältar och anpassa sitt körsätt därefter.

Cyklister kan ju komma från båda sidorna av vägen och i regel får man lätt tunnelseende och fokuserar på sin egen körbana och det som är till höger om den. Oavsett hur mycket man vill tro att man inte gör det, så är det så hjärnan fungerar för att optimera vad som är de viktigaste sinnesintrycken i varje given stund. Att tro att man är världens bästa bilist brukar sluta med incident förr eller senare.

Kör jag ut från en rondell kollar jag alltid döda vinkeln snett åt höger för att undvika att köra över en unge, barnvagn, cykel etc. Lika bra att förutsätta att det kommer någon. Håller man en vettig hastighet inuti rondellen riskerar man inte att bli påkörd i röven av otåliga jävlar bara för att man håller en låg hastighet ut från rondellen. Då blir det också en helt annan situation om något ändå skulle inträffa, eftersom en bil som färdas i låg hastighet rimligtvis bör vara enklare för korsande trafikanter att upptäcka (och undvika). Att hålla rimlig hastighet i rondellen innebär att jag allt som oftast får stanna innan jag kör in för att släppa förbi bilister som gasar för att hinna först in från andra sidan, men det är det värt.

Med det sagt är det ofta jag ändå får bromsa in helt vid obevakade övergångsställen. I princip aldrig för fotgängare, vid undantagsfall för plötsligt maxlöpande joggare (gärna när det är mörkt, utan reflexer) men desto oftare för cyklister. Har också märkt av en tendens att vissa övergångar är mer vanliga, eftersom de ligger i anslutning till en större gång-/cykelväg. Allra värst är det i närheten till en skola eller gymnasium.

Andelen som struntat i att bära hjälp av de som slänger sig ut för svetsare och fosterland med cykel på obevakade övergångsställen är långt över 90%. Det är något bättre i centrala storstäder, ironiskt nog, eftersom hastigheten för bilar oftast är lägre där.

Till syvende och sist har jag lyckligtvis aldrig varit inblandad i någon typ av incident som bilist.

Som barn (10 år) blev jag däremot påkörd av en ung kille som precis tagit körkortet. Han klippte mig när jag cyklade på trottoaren (!) för att han höll alldeles för hög hastighet i en kurva med dålig sikt (varpå hans vänstra framhjul åkte över trottoarkanten och klippte framgaffeln på cykeln). Hade varit hos en kompis och vi beslutade oss för att cykla och hyra en film (ja, det var inte igår...). Av någon anledning valde jag att cykla hem för att hämta min cykelhjälm. Det var i nedförsbacken utanför mina föräldrars hus som olyckan inträffade. Åkte med huvudet före in i en stenmur, hade klyvts som en vattenmelon utan den gamla "mopedkulan" till hjälm jag precis hade hämtat bara någon minut innan det hände.

En jämnårig flicka blev några år senare påkörd när hon cyklade över ett övergångsställe någon kilometer därifrån. Hon hade inte hjälm, bilisten som körde blev bländad av solen och såg henne inte komma. Hon låg i koma länge och är än idag en grönsak med i princip 0 kognitiv förmåga och assistans dygnet runt.

Min systerdotter blev också klippt på ett övergångsställe i en tätort när hon och syrran promenerade över. Bilisten visade sig vara rattfull. Syrran klarade sig precis, men dottern var steget efter och fick spendera hela sommaren med gipsat ben. Det var säkert 20 år sedan nu, men det är ingenting man glömmer.

tl;dr: Kanske är det på grund av att man redan i unga år fick flera tydliga indikationer på sin egen dödlighet i trafiken som man lärde sig att hålla avstånd oavsett vilken form av trafikant man är för stunden. Det är alldeles för lätt att vara efterklok.

Något långt, men bra skrivet. Låter som du kör eller har kört buss/lastbil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

När man svänger ur en rondell måste det rimligen räknas som en högersväng? Jag har åtminstone alltid tänkt på en rondell som en väg som sväger vänster med avfarter ut åt höger. Så verkar ju även transportstyrelsen tänka med tanke på att de rekommenderar att man blinkar höger när man svänger ut ur rondellen.
Även det faktum att alla illustrationer som avser visa hur man, som bilist, ska bete sig i den situation som beskrivs i första inlägget säger att man ska "ge cyklist som är på eller på väg ut på passagen tillfälla att passera", eftersom man precis svängt, precis som om det hade varit en vanlig korsning alltså.

Har du någon länk/hänvisning till domen som isf skulle säga att det inte är så?

Det är lag på att blinka ur rondellen så transportstyrelsen inte bara rekommenderar det.
Det betyder inte att det är samma sak som en högersväng i en korsning.

Just citatet jag tog är härifrån, tyvärr fungerar inte länken till HD:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2016...

Vet inte riktigt vart du vill komma, att man inte får köra på fotgängare eller cyklister har vi konstaterat men det motsäger inte att cyklisten också gjort fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På den länken kan man ju läsa tex detta:
"Att blinka vänster finns det ingen lag på, eftersom man i juridisk mening inte svänger vänster i en rondell. Men varför inte vara extra tydlig? Det finns inget förbud på att blinka vänster."

Det går ju inte att tolka på annat sätt än att man måste blinka höger ut ur rondellen eftersom att man i juridisk mening svänger höger.

Man kan även, lite längre ner läsa, om än ganska flummigt, att
"När det gäller väjningsplikt gentemot cyklister finns det många missförstånd, delvis för att reglerna ändrades hösten 2014. Att tolka de här reglerna är inte lätt och därför kan vi förenkla det till att bilister alltid måste stanna för gående och cyklister."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

På den länken kan man ju läsa tex detta:
"Att blinka vänster finns det ingen lag på, eftersom man i juridisk mening inte svänger vänster i en rondell. Men varför inte vara extra tydlig? Det finns inget förbud på att blinka vänster."

Det går ju inte att tolka på annat sätt än att man måste blinka höger ut ur rondellen eftersom att man i juridisk mening svänger höger.

Man kan även, lite längre ner läsa, om än ganska flummigt, att
"När det gäller väjningsplikt gentemot cyklister finns det många missförstånd, delvis för att reglerna ändrades hösten 2014. Att tolka de här reglerna är inte lätt och därför kan vi förenkla det till att bilister alltid måste stanna för gående och cyklister."

Finns ingenting i det stycket som säger att köra ut ur en rondell är en högersväng.
Hur du tolkar det så får stå för dig.

Nedersta stycket är tydligt med att de förenklar det, vore ännu bättre om de var riktigt tydliga med att det är en åsikt och inte vad reglerna faktiskt säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns ingenting i det stycket som säger att köra ut ur en rondell är en högersväng.
Hur du tolkar det så får stå för dig.

Nedersta stycket är tydligt med att de förenklar det, vore ännu bättre om de var riktigt tydliga med att det är en åsikt och inte vad reglerna faktiskt säger.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...
Man svänger ut ur en cikulationsplats. Det du tidigare hänvisade till, att cikulationsplatsen är en enkelriktad väg, avser bara själva cirkulationen, inte när du svänger ut ur den.

EDIT: se sid 9 i PDFen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...
Man svänger ut ur en cikulationsplats. Det du tidigare hänvisade till, att cikulationsplatsen är en enkelriktad väg, avser bara själva cirkulationen, inte när du svänger ut ur den.

EDIT: se sid 9 i PDFen.

Ja, notera att det står "kör ut ur" istället för"svänger" som det står vid bilden på korsningen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Oavsett vem som har rätt eller fel, så har bilföraren alltid fel om det sker en olycka där bilen kör på någon. Även om någon går mot röd gubbe så har inte bilen rätt att köra över personen

Ja, men straffet för gångaren/cyklisten kan bli riktigt hårt... dödsstraff till och med. För bilisten så föreligger inte den risken även om man självklart inte skulle må speciellt bra efter att kört ihjäl någon i trafiken.

Ren självbevarelsedrift borde ge vid handen att man som gångare och cyklist är extra försiktig i trafiken då man är mycket oskyddad. Tyvärr verkar det nästan vara tvärsom, ofta ser man cyklister som cyklar som rena dårar och även gångare som helt plötsligt bara promenerar rakt ut i vägbanan utan att det finns något övergångsställe, utan att ge något slags tecken och utan att se sig för. Rent suicidala tendenser.

De flesta bilförare försöker självklart att undvika att skada andra trafikanter, även om dessa uppvisar tydliga självskadetendeser. Men jag tror att många gångare och, speciellt, cyklister har väldigt svårt att förstå att bilister måste kämpa mot reaktionstider och fysiska lagar som gör att de inte kan stanna på nolltid.

Så, även om man anser att man har rätt så är det nog läge att överväga hur mycket ens liv är värt... är det värt att bli rullstolsbunden eller ett vårdpaket, alternativt dö på grund av att man minsann tycker att man har rätt till företräde? Jag värdesätter både min hälsa och mitt liv högre än så. Finns inte i min förställningsvärld att jag skulle gå ut på ett övergångsställe (eller cykla ut på det) utan att vara helt säker på att eventuella bilister verkligen har uppfattat att jag skall över och att de saktar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, notera att det står "kör ut ur" istället för"svänger" som det står vid bilden på korsningen.

"Kör" ut ur, "svänger" ut ur... Det är samma regler som gäller oavsett vilket ord man använder.
Sen är reglerna medvetet luddiga "för att skapa säkerhet", vilket jag har lite svårt att förstå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om en oskyddad trafikant gör fel så drabbar det oftast bara en själv. (Nåja, någon kan bli påcyklad också, och i värsta fall dö av det om personen är sjuk, men det ska mycket till.)

Om en bilist gör fel så drabbar det andra (som kanske inte ens själva gjort fel).

Utifrån de möjliga konsekvenserna av att göra fel så har alltså bilisten ett större ansvar eftersom konsekvenserna för andra är mycket större. Det är också därför det behövs körkort för att köra bil men inte för att cykla.

I min mening så har man störst ansvar för sig själv, inte för andra. Det är just därför jag anser att oskyddade trafikanter bör vara på sin vakt och inte betrakta sig själva odödliga. Den som riskerar störst konsekvens har också störst ansvar att se till att det inte blir så.

Låt säga för sakens skull att en bilist kör ihjäl en cyklist, bilisten straffas eventuellt med ett kortare fängelsestraff, cyklisten straffas med sitt liv. Förstår du nu varför jag anser att det är idiotiskt att invagga folk i falsk säkerhet genom att säga att bilister har större ansvar.

Jag ser folk dagligen som springer rakt ut framför spårvagnar, folk som går med hörlurar och stirrar i telefonen istället för att titta när de korsar övergångsställen (eller i värsta fall rakt över vägen). Självbevarelsedrift bör vara viktigare än allt annat tycker jag.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Den här tråden cementerar min uppfattning om att alltid förutsätta att cyklister är bindgalna idioter. Som om det inte räckte med andra bilister och gående...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net