Fototråd, lägg in dina bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
krävs inga 1/5000 för att fånga en fallande droppe. Räcker med 1/180 del om inte mindre. Sen ifall man har blixt så "fryser" den bilden ganska effektivt också.

Edit. Det är i princip omöjjligt att ha tillräckligt mycket extern belysning för att kunna fota i 1/5000 utan blixt, det är bara att glömma. Om man bygger en hemma studio av typ 4 st 1000w arbetsklampor så hamnar man på en slutartid runt 1/60.

Nej, sant, Fotade dock mina "vattenfrysbilder" med 1/10000 s slutaritd

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Nej, sant, Fotade dock mina "vattenfrysbilder" med 1/10000 s slutaritd

Min kamera har max 1/2000. Och jag har aldrig haft ett tillfälle då det inte har räckt Möjjligen ifall man ska fotografera rakt mot solen då :p, då e de inte mkt som hjälper.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Tycker inte att det gör något, blänket och skuggan kompenserar det alldeles utmärt

där håller jag inte med dig
möjligen om man hade sett hela spegelbilden

Apanson jag är förvånad!
kanonbild! jävligt bra gjort helt enkelt

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

en fråga, det är väll inga vanliga digitalkameror som ni använder ? har läst lite, och är sugen på att få till lika bra bilder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
en fråga, det är väll inga vanliga digitalkameror som ni använder ? har läst lite, och är sugen på att få till lika bra bilder.

vanliga?

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak
Apanson jag är förvånad!
kanonbild! jävligt bra gjort helt enkelt

Tack.

watteee: Vanliga? Jo, det tror jag nog. De flesta kameror idag ute på marknaden går att ta hyfsade bilder med, sålänge man ställer in dom rätt.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak
vanliga?

vet interiktig hur jag ska formulera det. Men som min kamera, en dsc-p150. Det tycker jag är en "vanlig kamera" (typ hobbykameror)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
en fråga, det är väll inga vanliga digitalkameror som ni använder ? har läst lite, och är sugen på att få till lika bra bilder.

Jag använder en Nikon Coolpix 2000 & en Olympus OM10.. De bilder jag visat här är tagna med Coolpix`en.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
vet interiktig hur jag ska formulera det. Men som min kamera, en dsc-p150. Det tycker jag är en "vanlig kamera" (typ hobbykameror)

Jag använder en Olympus 3020.. Det är en väldigt vanlig kamera så som du uttrycker dig hehe.. Bara 3.2 megapixel. Men den funkar skitbra, sjysst optik, bra färgmättnad osv.. Den kostade ca 7k när den var ny, så det säger ju iaf en del. Haft den i över 2.5 år nu.. Så den börjar bli lite gammal. Men jag köper en D70 nu i dagarna

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Jag kör med en konica-minolta G600. Duger alldelens utmärkt för mina behov. (börjar dock bli sugen på en D70)

Permalänk

Ok, jag är inte spesielt duktig på att fotografera, men läggar iallafall upp några bilder som jag är mycket nöjd med.
Kameran är en Canon A60, betalde ungefär 1400 kr för den ny, inkl 256 mb memorycard för 1 år sedan. Mycket nöjd med den kameran, till det priset.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Någon som kan gissa vad detta är?

http://hio.ath.cx/tmp/dessert.jpg

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Grädde ?

Men måste man inte tyå ställa in en massa, för att få till så bra bilder som du har fått thak ? Fick min kamera igår (min första) så jag är inte så haj på att fota (än )

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hio
Någon som kan gissa vad detta är?

http://hio.ath.cx/tmp/dessert.jpg

Milkshake eller raklödder?

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hio
Någon som kan gissa vad detta är?

http://hio.ath.cx/tmp/dessert.jpg

nån slags fromage?
mmh gott! *aarggglll*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
Men måste man inte tyå ställa in en massa, för att få till så bra bilder som du har fått thak ? Fick min kamera igår (min första) så jag är inte så haj på att fota (än )

Jo, det är klart. Men det beror på vilka bilder du syftar på?
Om du menar att fota vatten med kort slutartid, så måste man ju kunna ställa in tid manuellt på kameran. Bländare kan också vara bra att kunna ställa in ibland, så man kan blända upp/ner vid hårt ljus eller dåliga ljusförhållanden.

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hio
Någon som kan gissa vad detta är?

http://hio.ath.cx/tmp/dessert.jpg

Jordgubbsglass, maräng och nån konserverad frukt.

Permalänk
Medlem

Ska bege mig ut lite senare idag, och fota lite natur

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
Ska bege mig ut lite senare idag, och fota lite natur

Bäst att passa på medan det är lite ljus ute, så du slipper köra med extrem blixt.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

okejj fär väll bege mig ut så fort kameran är laddad! . Har juh kommit massor med snö precis

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apanson
Bäst att passa på medan det är lite ljus ute, så du slipper köra med extrem blixt.

Exakt.. Speciellt nu på vintern.. Det blir mörkt redan innan 16. Men för kameran blir det mörkt redan omkring 15 eller nåt.

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

tagit lite bilder nu, men det blev inget bra måste lära mig att ställa in kameran bättre. Någon som har en bra sida där man kan läsa lite om sånt ? vill juh gärna lära mig att få till bra bilder, men det är svårt när man inte förstår

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/husivinternis...

Lite taskigt motiv, ja det vet jag. Men jag har inte så mycket att fota här ute just nu, då dom bygger om och river ner skogen

Bilden är förminskad, då den var på 3,4mb i orginalstorlek

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kortet kändes lite vad ska man säga.. trist och dystert. Men det har nog mest med ljuset att göra, eller snarare frånvaron av ljuset. Ganska tufft hus måste jag säga. Ser ut som en restaurang.

EDIT: Motiv behöver du inte leta efter, lek med macro-funktionen. Fota granbarr, naglar, vatten, tändstickor.. Vadsomhelst.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

Det är min grannes hus.. ett nybygge. Tycker själv också att det är tufft, därför valde jag det som motiv. Trist och dystert ? Ja det kan man väll säga Ska gå närmre imorgon när solen är som starkast, och ta lite fler bilder. Får nog traska ner till skogen och ta lite naturvinterbilder med!
Måste ta massa kort, så jag lär känna min kamera. Tror nog att det är det bästa sättet. Om ni har några tips, så skriv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja idag är det väl inte precis optimala väderförhållanden att fota i

men, för att få en sån där bild bättre:
testa att kanske gå/zooma lite närmare, för att plocka bort allt fult runtomkring.. som högar av allmänt bråte, grenar som ligger överallt, högar av plank osv

nyckeln till en bra bild är ofta att den är renodlad, dvs, du skall kunna se på motivet utan att störas av något annat runtomkring, fin harmoni osv

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

aaa ska försöka det imorgon, för jag ville inte gå ut, för att det började regna vill juh inte att kameran ska bli blöt

Har tagit en bild på min syster nu, och redigerat den lite i photoshop, för att få finare yta, och bättre färg i bilden!

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/SyrranRediger...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
aaa ska försöka det imorgon, för jag ville inte gå ut, för att det började regna vill juh inte att kameran ska bli blöt

Har tagit en bild på min syster nu, och redigerat den lite i photoshop, för att få finare yta, och bättre färg i bilden!

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/SyrranRediger...

'

Tycker du har fått alldeles för varma toner i den där bilden, ser ju ut som en kokt kräfta hehe

Kolla gärna in lite modellbilder jag tog på en tjejkompis i somras

http://hem.bredband.net/vitali/frida/index.htm

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
aaa ska försöka det imorgon, för jag ville inte gå ut, för att det började regna vill juh inte att kameran ska bli blöt

Har tagit en bild på min syster nu, och redigerat den lite i photoshop, för att få finare yta, och bättre färg i bilden!

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/SyrranRediger...

ögonblåa

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Och ännu en bild på en annan tjejkompis, som inte är med i galleriet :).. Men nu börjar ja bli tjatig, så de blir inga mer bilder på ett par dar iaf.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur lägger man in bilder?
Måste man länka till en server?

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Hur lägger man in bilder?
Måste man länka till en server?

Fast utan mellanslag mellan img taggarna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm