Hifiman HE-400i + Chord Mojo - låter riktigt illa

Permalänk
Avstängd

Hifiman HE-400i + Chord Mojo - låter riktigt illa

Hej,

Har saknat att ha bra ljud vid datorn så köpte ovan men det låter verkligen inte bra mycket S-ljud och basfattigt/tunt. Enligt manualen till he-400i kan det krävas upp till 150h inspelning men just nu är nästan all musik ospelbar till den grad att jag börjar undra om det är ett måndags-ex jag fått.. mina Sennheiser 569 låter flerfaldigt gånger bättre. Låter likadant oavsett källa Mojo, Naim DAC-V1, direkt till moderkortet.

Har tidigare haft Audeze EL-8 OB som också var planar som lät _fantastiskt_ ur kartong.

Någon med erfarenhet av Hifiman? Lämna tillbaks? eller låta de spela 24/7 tillsvidare?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Goofa:

Hej,

Har saknat att ha bra ljud vid datorn så köpte ovan men det låter verkligen inte bra mycket S-ljud och basfattigt/tunt. Enligt manualen till he-400i kan det krävas upp till 150h inspelning men just nu är nästan all musik ospelbar till den grad att jag börjar undra om det är ett måndags-ex jag fått.. mina Sennheiser 569 låter flerfaldigt gånger bättre. Låter likadant oavsett källa Mojo, Naim DAC-V1, direkt till moderkortet.

Har tidigare haft Audeze EL-8 OB som också var planar som lät _fantastiskt_ ur kartong.

Någon med erfarenhet av Hifiman? Lämna tillbaks? eller låta de spela 24/7 tillsvidare?

Mvh

Tror inte att 150h inspelning förändrar ljudet så pass mycket att du blir nöjd. Råder lite delade meningar om huruvida inspelning av hörlurar ens påverkar ljudet, men jag har iaf. inte upplevd några drastiska ändringar. Nog mer att öronen/hjärnan vänjer sig..

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Först tänkte jag säga att du måste ge ”planar-ljudet” lite inlyssningstid också, tar ett tag att vänja/uppskatta ibland men såg att du haft Audeze. Jag tycker det låter lite konstigt, men det kan ju vara så att du föredrar ett varmare ljud som både 569:orna och EL-8 har. Jag tycker HE400i är på gränsen till för analytiska. De har inte tokdjup och tokdetaljerad bas heller. Men snabba, detaljerade, fin topp, bra separation (förutom i bas) och OK soundstage. Jag tyckte HE400i funkade rätt bra med MOJO. Gav lite mer värme och rundhet och bra med kräm.

Eller så är det något fel med lurar alt MOJO:n..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lizardman:

Först tänkte jag säga att du måste ge ”planar-ljudet” lite inlyssningstid också, tar ett tag att vänja/uppskatta ibland men såg att du haft Audeze. Jag tycker det låter lite konstigt, men det kan ju vara så att du föredrar ett varmare ljud som både 569:orna och EL-8 har. Jag tycker HE400i är på gränsen till för analytiska. De har inte tokdjup och tokdetaljerad bas heller. Men snabba, detaljerade, fin topp, bra separation (förutom i bas) och OK soundstage. Jag tyckte HE400i funkade rätt bra med MOJO. Gav lite mer värme och rundhet och bra med kräm.

Eller så är det något fel med lurar alt MOJO:n..

Okej, tack för info. Har haft dem spelandes 24/7 sedan tråden skapades å det har väl möjligtvis blivit lite bättre.. gillar inte att lägga på EQ men efter att ha plocka bort lite av toppen låter det tillräckligt bra för att jag tänkt att behålla dem..

Permalänk
Medlem

Har ett par HE-400i sedan drygt ett år, de låter inte något märkvärt annorlunda nu tycker jag, håller med om att de saknar lite tryck i basen, blir dock bra om jag drar upp basen några dB med EQ på mitt Xonar ljudkort. Med det sagt, de ska inte låta dåligt utan sådana justeringar, jag upplever inte något du beskrivit när jag kör på en billigare ljudkälla, men dåliga ljudkällor och ljudfiler märks ju tydligare då lurarna är väldigt neutrala.

Jag har problem med 3.5mm kontakten, iaf med datorn, och kan behöva skruva runt lite och dra in och ut några gånger för att få rätt ljud. Om du kan utesluta eventuell glappkontakt genom att lirka med kabeln vid kontakterna etc. så hade jag definitivt reklamerat lurarna om jag var du.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.