Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

hör inte min ps5 heller, knäpptyst förutom skivläsaren som låter en hel del när den spinner upp.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Är jag 5 cm bort från ps5 hör jag lite coil whine. Annars tyst..

Permalänk
Medlem

Nu är PS5 digital införskaffat för barnen primärt, behöver man PlayStation plus för att spela online?
Vilka hörlurar som är trådade ska man köpa?
Vilket tillbehör kan anses som eett måste?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av hinneinisanni:

Nu är PS5 digital införskaffat för barnen primärt, behöver man PlayStation plus för att spela online?
Vilka hörlurar som är trådade ska man köpa?
Vilket tillbehör kan anses som eett måste?

Många spel ex Fortnite, Multiversus, Rocket League mm kräver inget PS Plus.

HyperX Cloud PS4 är fortfarande prisvärda på 499kr tycker jag, låg ännu lägre under 400 nyligen. Misstänker att de kommer släppas omdöpta till PS5 bla bla Ultimate/Meta/årets modeord inom kort och tillbaka på minst 750kr eller uppåt.
10-åringen kör Fortnite med dom på PS4 så passar även små huvuden.
Slutna så läcker inget ljud.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5194833

Minst 2 handkontroller är ett måste tycker jag, eventuellt fler beroende på spel.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Många spel ex Fortnite, Multiversus, Rocket League mm kräver inget PS Plus.

Regeln är väl att om spelet är gratis så är också online gratis.

Gäller inte om spelet är tillfälligt nedsatt utan det ska vara ett "free to play"-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PS5 är inte tyst. Den är tystare jämfört med äldre konsoler.
Xbox Series X däremot är nästan ljudlös oavsett belastning.

Haha, men det låter ju utmärkt, tystare fungerar ju också så klart. 😄

Men spännande, jag spelar ibland med ljudet neddraget på i princip lägsta på TV:n på kvällarna och PS5 är tyst nog för att inte störa mig det minsta. Kan det vara lite lotteri vilken konsol man får? Xbox One X vill jag minnas kom med helt olika ljudnivåer vid load och min lät som att den var på väg att lyfta och ta med sig hela TV-bänken vid hög belastning.

Kan kanske ha lite hjälp av mina åldrande öron också, coil whine och högfrekventa toner som en del fläktar brukade ge ifrån sig har blivit ett mindre problem med åren nu när man närmar sig 40. 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Haha, men det låter ju utmärkt, tystare fungerar ju också så klart. 😄

Men spännande, jag spelar ibland med ljudet neddraget på i princip lägsta på TV:n på kvällarna och PS5 är tyst nog för att inte störa mig det minsta. Kan det vara lite lotteri vilken konsol man får? Xbox One X vill jag minnas kom med helt olika ljudnivåer vid load och min lät som att den var på väg att lyfta och ta med sig hela TV-bänken vid hög belastning.

Kan kanske ha lite hjälp av mina åldrande öron också, coil whine och högfrekventa toner som en del fläktar brukade ge ifrån sig har blivit ett mindre problem med åren nu när man närmar sig 40. 🙂

Ja det är skillnad. Min har både coil whine och pulserande fläkt-ljud tydligt hörbart/störande från soffan med hörlurar på. Medan en väns har så lite så man måste vara 1dm ifrån för att höra det öht typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Kan det vara lite lotteri vilken konsol man får?

Hör man inte konsolen inte så är det väl bra.
Men PS5 är inte tyst oavsett fläkt (se alla tidigare klipp).
MS gjorde verkligen jobbet denna gång med ett kompetent bygge och en normal 130mm fläkt till skillnad från plastiga PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja det är skillnad. Min har både coil whine och pulserande fläkt-ljud tydligt hörbart/störande från soffan med hörlurar på. Medan en väns har så lite så man måste vara 1dm ifrån för att höra det öht typ.

Aha, men då har jag haft flyt. Fläktljud som hela tiden ändrar karaktär är ju det värsta. Har inget sånt, men det är ju å andra sidan saker som kan uppstå över tid om de inte gjort jobbet ordentligt.

Skrivet av Bozzeta:

Hör man inte konsolen inte så är det väl bra.
Men PS5 är inte tyst oavsett fläkt (se alla tidigare klipp).
MS gjorde verkligen jobbet denna gång med ett kompetent bygge och en normal 130mm fläkt till skillnad från plastiga PS5.

Verkar som sagt var ha haft flyt, minimalt ljud där jag sitter.

Men jag verkar kunna byta över till XSX med gott samvete, låter som att den är bättre byggd. Kan inte vänja mig vid utseendet heller, PS5 är nog tillsammans med den ursprungliga Xbox de två absolut fulaste konsolerna som någonsin producerats.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Många som haft tur här på Swec tydligen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Min PS5:a ger ifrån sig ett svagt pulserande ”UFO-liknande” läte. Det hörs dock knappt när andra ljud blandas in i ekvationen.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Vad händer när man får stick drift i VR2?
Lär bli jäkla dyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad händer när man får stick drift i VR2?
Lär bli jäkla dyrt...

Hur tänker du då? Du riskerar ju banka in i väggar oavsett om du kör roomscale

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur tänker du då? Du riskerar ju banka in i väggar oavsett om du kör roomscale

Tänker på hårdvaran. Sony verkar inte erbjuda extrakontroller, så man får nog köpa en helt ny VR2 om något går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tänker på hårdvaran. Sony verkar inte erbjuda extrakontroller, så man får nog köpa en helt ny VR2 om något går sönder.

Du lär ju kunna kontakta Sony om trasiga handkontroller. Kanske inte säljs i butik till en början.
Man behöver inte tänka det allra värsta.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tänker på hårdvaran. Sony verkar inte erbjuda extrakontroller, så man får nog köpa en helt ny VR2 om något går sönder.

Det är ju numera upp till tillverkaren att bevisa att det inte är ett fabrikationsfel under hela reklamationstiden (eller hur var det?) och lycka till för Sony att bevisa att stick drift inte är ett fabrikationsfel när dom medvetet har valt spakar som kommer gå sönder förr eller senare.

Ny reklamationstid på 3 år efter varje ny produkt, så man får väl hoppas att det blir stick drift inom tre år varje gång.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Aha, men då har jag haft flyt. Fläktljud som hela tiden ändrar karaktär är ju det värsta. Har inget sånt, men det är ju å andra sidan saker som kan uppstå över tid om de inte gjort jobbet ordentligt.

Verkar som sagt var ha haft flyt, minimalt ljud där jag sitter.

Men jag verkar kunna byta över till XSX med gott samvete, låter som att den är bättre byggd. Kan inte vänja mig vid utseendet heller, PS5 är nog tillsammans med den ursprungliga Xbox de två absolut fulaste konsolerna som någonsin producerats.

Köpte både XSX och PS5 vid release. Tyvärr led min PS5:a av UFO ljud medan XSX var knäpptyst. Gjorde mig av med PS5:an någon månad senare, då ljudet var fruktansvärt irriterande.
Skaffade sedan en ny PS5 ca 6 månader senare och den är i stort sätt lika tyst som XSX. Bara skivläsaren som låter men det är bara när man installerar eller startar ett spel, så ingenting som jag lider av alls.

Permalänk
Medlem

Jag hör inget i min, inte ens fläktljud och jag är väldig känslig mot sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Köpte både XSX och PS5 vid release. Tyvärr led min PS5:a av UFO ljud medan XSX var knäpptyst. Gjorde mig av med PS5:an någon månad senare, då ljudet var fruktansvärt irriterande.
Skaffade sedan en ny PS5 ca 6 månader senare och den är i stort sätt lika tyst som XSX. Bara skivläsaren som låter men det är bara när man installerar eller startar ett spel, så ingenting som jag lider av alls.

Skrivet av hinneinisanni:

Jag hör inget i min, inte ens fläktljud och jag är väldig känslig mot sånt.

Var ju tvungen att gå och lyssna ordentligt nu när vi hade diskuterat det. Visst låter den om man går nära och ett ganska irriterande ljud för den delen, men det är så pass svagt att jag inte hör det alls på någon halvmeters håll även i ett tyst rum.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Var ju tvungen att gå och lyssna ordentligt nu när vi hade diskuterat det. Visst låter den om man går nära och ett ganska irriterande ljud för den delen, men det är så pass svagt att jag inte hör det alls på någon halvmeters håll även i ett tyst rum.

Det är samma för min PS5, jag måste ganska nära enheten för att höra något ljud. Sitter jag på vanliga avståndet så hör jag inte enheten alls om den inte råkar spinna upp en skiva.

Permalänk
Medlem

Denna diskussion har vi haft många gånger. Skulle gärna vilja se video på att era PS5:or är lika tysta som ett XSX... vill verkligen tro på det efter att ha gått igenom 10+ PS5 med coilwhine med varierande fläktljud. Det handlar nog mer om hörsel och miljö. Att man inte hör något är inte samma sak som att PS5 är knäpptyst.

Minns att min mor inte kunde höra coilwhine från en tv jag köpte för några år sedan men det kunde jag, rätt så irriterande var det också. När teknikern kom över kunde han inte heller höra ljudet, båda 50+ vilket förklarar varför. Alla har inte samma hörsel och hörseln förändras med åldern. Det finns omständigheter där PS5 kan vara nästintill knäpptyst: om man har delta eller nmb fläkten (och inte nidec) och att man inte gör något krävande som triggar igång coil whine.. när jag bara kollar på film så hör jag inget och som tur är lyckades jag få tag på ett PS5 med nmb fläkten.

Men visst kan det finnas ett par enstaka PS5 som inte har coil whine överhuvudtaget, men det är nog dom som är måndagsexemplar och inte tvärtom haha. Detta är ju inte världens undergång, löses enkelt med ett par hörlurar eller grymma högtalare. Priset man får betala för bättre spelutbud jämfört med Xbox.. Men synd att Sony inte kan tillverka en lika tyst konsol som Microsoft... det är ju inte en teknisk begränsning och hittills har jag inte hört talas om ett enda Xbox Series X med coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Denna diskussion har vi haft många gånger. Skulle gärna vilja se video på att era PS5:or är lika tysta som ett XSX... vill verkligen tro på det efter att ha gått igenom 10+ PS5 med coilwhine med varierande fläktljud. Det handlar nog mer om hörsel och miljö. Att man inte hör något är inte samma sak som att PS5 är knäpptyst.

Minns att min mor inte kunde höra coilwhine från en tv jag köpte för några år sedan men det kunde jag, rätt så irriterande var det också. När teknikern kom över kunde han inte heller höra ljudet, båda 50+ vilket förklarar varför. Alla har inte samma hörsel och hörseln förändras med åldern. Det finns omständigheter där PS5 kan vara nästintill knäpptyst: om man har delta eller nmb fläkten (och inte nidec) och att man inte gör något krävande som triggar igång coil whine.. när jag bara kollar på film så hör jag inget och som tur är lyckades jag få tag på ett PS5 med nmb fläkten.

Men visst kan det finnas ett par enstaka PS5 som inte har coil whine överhuvudtaget, men det är nog dom som är måndagsexemplar och inte tvärtom haha. Detta är ju inte världens undergång, löses enkelt med ett par hörlurar eller grymma högtalare. Priset man får betala för bättre spelutbud jämfört med Xbox.. Men synd att Sony inte kan tillverka en lika tyst konsol som Microsoft... det är ju inte en teknisk begränsning och hittills har jag inte hört talas om ett enda Xbox Series X med coil whine.

När är PS5 högljudd menar du? Om man skulle orka spela in med telefonen. Direkt vid uppstart? Efter 2 timmar spelande?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När är PS5 högljudd menar du? Om man skulle orka spela in med telefonen. Direkt vid uppstart? Efter 2 timmar spelande?

Det beror på spel, ur min erfarenhet. Så folk kanske lirar ett spel som inte triggar igång coil whine. Har ingen aning om vad som orsakar det egentligen. Men jag hör det så fort jag lirar Destiny 2. Trycker jag på karaktärsmenyn så försvinner oljudet omedelbart och återvänder så fort jag går ur menyn. Behöver inte vänta 2 timmar för det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Denna diskussion har vi haft många gånger. Skulle gärna vilja se video på att era PS5:or är lika tysta som ett XSX... vill verkligen tro på det efter att ha gått igenom 10+ PS5 med coilwhine med varierande fläktljud. Det handlar nog mer om hörsel och miljö. Att man inte hör något är inte samma sak som att PS5 är knäpptyst.

Minns att min mor inte kunde höra coilwhine från en tv jag köpte för några år sedan men det kunde jag, rätt så irriterande var det också. När teknikern kom över kunde han inte heller höra ljudet, båda 50+ vilket förklarar varför. Alla har inte samma hörsel och hörseln förändras med åldern. Det finns omständigheter där PS5 kan vara nästintill knäpptyst: om man har delta eller nmb fläkten (och inte nidec) och att man inte gör något krävande som triggar igång coil whine.. när jag bara kollar på film så hör jag inget och som tur är lyckades jag få tag på ett PS5 med nmb fläkten.

Men visst kan det finnas ett par enstaka PS5 som inte har coil whine överhuvudtaget, men det är nog dom som är måndagsexemplar och inte tvärtom haha. Detta är ju inte världens undergång, löses enkelt med ett par hörlurar eller grymma högtalare. Priset man får betala för bättre spelutbud jämfört med Xbox.. Men synd att Sony inte kan tillverka en lika tyst konsol som Microsoft... det är ju inte en teknisk begränsning och hittills har jag inte hört talas om ett enda Xbox Series X med coil whine.

Det har du faktist rätt i, min PS5 är väldigt sällan påslagen och ingen spelar i den. Så kanske den är inte knepptyst, det beror bara på att man inte hör den pga andra ljud i den miljön.

Permalänk
Medlem

När det ändå är på tal, är det någon som har tips på ett ställe att köpa en ny bra prisvärd fläkt på?

Har försökt justera skruvarna som håller fast fläkten, för det ska tydligen kunna hjälpa ibland, men det blev inte tillräckligt stor skillnad för mig. Tror mycket av ljudet sitter i själva fläkten tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

När det ändå är på tal, är det någon som har tips på ett ställe att köpa en ny bra prisvärd fläkt på?

Har försökt justera skruvarna som håller fast fläkten, för det ska tydligen kunna hjälpa ibland, men det blev inte tillräckligt stor skillnad för mig. Tror mycket av ljudet sitter i själva fläkten tyvärr.

Minns att folk köpte från amazon och alibaba.. vet inte hur bra deras fläktar har hållit men personligen tycker jag att du borde byta ut ditt PS5. Testade också att dra om skruvarna och lägga o-ringar men gjorde inte lika stor skillnad som en ny fläkt. Jag hade nidec fläkten och det lät som ett jävla UFO från 5 meters distans även fast jag inte gjorde något krävande.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1614827-playstation-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Minns att folk köpte från amazon och alibaba.. vet inte hur bra deras fläktar har hållit men personligen tycker jag att du borde byta ut ditt PS5. Testade också att dra om skruvarna och lägga o-ringar men gjorde inte lika stor skillnad som en ny fläkt. Jag hade nidec fläkten och det lät som ett jävla UFO från 5 meters distans även fast jag inte gjorde något krävande.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1614827-playstation-5-...

Min är inköpt på dagen Ps5 släpptes i Sverige så jag vet inte vad jag har för möjlighet att byta den nu.

Ja det finns ju så många fläktar att välja på, vet inte vad man ska våga köpa. Vore därför skönt med tips från någon som köpt, helst ganska nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Minns att folk köpte från amazon och alibaba.. vet inte hur bra deras fläktar har hållit men personligen tycker jag att du borde byta ut ditt PS5. Testade också att dra om skruvarna och lägga o-ringar men gjorde inte lika stor skillnad som en ny fläkt. Jag hade nidec fläkten och det lät som ett jävla UFO från 5 meters distans även fast jag inte gjorde något krävande.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1614827-playstation-5-...

Skickade in min första till Sony p.g.a. samma oljud. Den var borta i 3-4 veckor och lät precis lika illa när den kom tillbaka.
Tror inte dom gjorde annat än att starta upp den och inte ansett att det var några problem och sedan skickat tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Min är inköpt på dagen Ps5 släpptes i Sverige så jag vet inte vad jag har för möjlighet att byta den nu.

Ja det finns ju så många fläktar att välja på, vet inte vad man ska våga köpa. Vore därför skönt med tips från någon som köpt, helst ganska nyligen.

Denna fläkt rekomenderades i en tidigare tråd https://www.amazon.se/gp/product/B09HWRFJYY/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Denna diskussion har vi haft många gånger. Skulle gärna vilja se video på att era PS5:or är lika tysta som ett XSX... vill verkligen tro på det efter att ha gått igenom 10+ PS5 med coilwhine med varierande fläktljud. Det handlar nog mer om hörsel och miljö. Att man inte hör något är inte samma sak som att PS5 är knäpptyst.

Jag kan inte påstå att min PS5 är lika tyst som en Xbox series X eftersom jag inte själv har någon Xbox och kan därför inte jämföra. Jag påstår inte heller är en PS5 är knäpptyst då jag hör den om jag går närmare än ca 1 meters avstånd. Det jag säger är att jag inte hör den där jag normalt sitter, ca 2-3 meter ifrån enheten (undantaget är när skivspelaren börjar snurra). Och för mig så är det det som räknas.

Min stationära dator låter mer än min PS5:a.