Personligen tror jag Zen 3 (Ryzen Desktop 4xxx) blir när AMD går om Intel i allt utom intercore latency pga chipletdesignen. Singel core, multi core, energieffektivitet, minnesbandbredd, pcie-bandbredd. Hoppas på något nytt också, som moderna integrerade hårdvaruencoders med högre prestanda och kvalitet än quicksync.
Skulle absolut inte köpa moderkort idag om jag slapp, att vänta på nästa AMD-sockel/DDR5 tror jag dock kommer bli för segt.
Rimligen borde Zen3 gå om Skylake i princip allt. Rocket Lake känns på flera sätt som en lite märklig produkt, men gissar att även Intel är övertygad om att det finns inte mer att plocka ur Skylake så om de inte gör något, även om det blir att bakportera något till 14 nm som rimligen kommer bli väldigt kortlivad och därmed svårt att räkna hem, känner sig Intel tvungna att göra något.
Kikar man på hur 3700X, 3900X/3950X (de presterar i princip identiskt i spel) och 9900K står sig mot varandra i spel när alla kör med samma hastighet på RAM, vilket t.ex. Gamers Nexus testar med (alla kör DDR4-3200 CL14) kommer Intels ledning vara borta även i spel om Zen3 får till 10-15 % IPC-ökning och behåller frekvensen.
Över alla de spel som man testar där, använder 1920x1080 resultaten, är 9900K ca 13 % snabbare jämfört med 3950X/3900X (både lägsta och genomsnittlig FPS) och ca 18 % snabbare än 3700X.
Om Rocket Lake är baserad på Willow Cove och om man lyckas hålla kvar frekvenserna på ~5 GHz kommer man behålla ledningen, givet att Sunny Cove har ~20 % högre IPC jämfört med Skylake och Willow Cove förväntas få ~5 % högre IPC över Sunny Cove, borde Intel faktiskt stå sig lite bättre med Rocket Lake mot Zen3 än Skylake nu står sig mot Zen2.
I alla fall om man totalt ignorerar perf/W när alla kärnor är lastade. Finns en anledning att Rocket Lake är desktop only, Willow Cove för bärbara (Tiger Lake) och servers kommer köra 10 nm, inte 14 nm.
Dock är det ju samma generation som för 4 år sedan tillbaka till 6000 serien.
6000-serien lanserades för snart 5 år sedan. Det som är rejält deprimerande här är Comet Lake S, trots att det är en 5 år gammal design nu med fasttejpad raketmotor, kommer vara den snabbaste spelplattform man kan köpa
Personligen tycker jag det rätt stark indikerar att man börjar slå flera rätt fundamentala begränsningar. För 5 år sedan hade jag sagt att dessa begränsningar inte kan övervinnas på något enkelt sätt, idag skulle jag säga att det finns absolut stenhårda begränsningar i hur högt man kan klocka kretsar och det finns hårda gränser för hur mycket en CPU kan utföra per klockcykel.
Men idag vet vi att det är möjligt att skruva upp mängd utfört arbete per cykel nära nog med en faktor 2, fast det verkar förutsätta att man lämnar x86. Apples A13 utför 70-80 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2 (en Iphone 11 har ungefär samma absoluta enkeltrådprestanda som de snabbaste x86 laptop CPUer!), om de lyckas hålla samma takt de haft de senaste åren når man 100% i höst när A14 lanseras.
Intel har lyckats öka IPC med ~20 % från Skylake till Sunny Cove. Problemet är att det är 4 år mellan lansering av dessa mikroarkitekturer, både Apple och ARM själva (Cortex A serien) har ökat IPC på sina high-end designer med >20 % per år under samma tid.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer