Räcker det med nytt grafikkort?

Permalänk

Räcker det med nytt grafikkort?

Hej,
Jag behöver uppgradera min dator lite men är osäker på om det räcker med att uppgradera grafikkortet eller om jag måste uppgradera moderkort, CPU, RAM och disk också. Jag spelar primärt Fortnite och lite CS.

Jag har följande komponenter idag:

  • CPU: Core i7-3770 @3.4 GHz

  • GPU: GTX 760 4GB (köpte av din polare)

  • RAM: 10 GB DDR3@1596 MHz

  • Systemdisk: 128 GB SATA 6 GB

  • Moderkort: PEGATRON CORPORATION 2AD5

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag vet att vissa äldre HP mammakort inte fungerar med nyare GPUer.

Om nu det inte skulle va så så räcker det med ett nytt grafikkort i klass med 1660/rx5600 för att flippa lite mer FPS.

Permalänk
Medlem

Hej
jag körde länge på en konfig som bestod av en 3770K @ 4.1 och ett MSI geforce GTX 1080 Ti , skall du enbart spela dessa spel så försök hitta ett 970 GTX. Jag bytte rigg till AMD 470 , och Ryzen 7 3700 tillslut mest för att jag tyckte det dags och spelar en del.

Permalänk

@elixyr: Tack för snabbt svar.
Hur vet jag om mitt moderkort funkar med nyare GPUer? något jag kan kolla?

Permalänk
Medlem

Installera något program som mäter hur mycket CPU, gpu samt minne du använder.
Så har du mer info om vad som är flaskhalsen.

Permalänk

@Sions: jag har installerat 3DMark och fick 1817 poäng men ser inte direkt vad som är flaskhalsen, har du tips på program för detta?

Permalänk
Medlem

testa userbenchmark

Visa signatur

word

Permalänk

@najdorf: svårt att få tag i 970 idag, knappt några butiker som säljer ser det ut som... funderar på ett 1650 men det kanske är lite overkill till min setup i övrigt?

Permalänk

Körde userbenchmark och fick följande resultat:
UserBenchmarks: Game 35%, Desk 55%, Work 45%
CPU: Intel Core i7-3770 - 74.9%
GPU: Nvidia GTX 760 - 32.1%
SSD: Micron C400 RealSSD 128GB - 44.1%
HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB - 83.8%
RAM: Hynix HMT325U6CFR8C-PB Micron 16JTF1G64AZ-1G6D1 10GB - 39.3%
MBD: HP h8-1503

Tycker ni jag ska uppgradera både GPUn (1050? eller vad tror ni) och RAM? eller behöver jag byta moderkort då också?

Permalänk
Medlem

Installera MSI Afterburner (Finns säker andra program med som kan göra samma sak).
Högerklicka -> Properties -> Monitoring
Kryssa i de du vill övervaka.
Kryssa i "Log history to file". Spela sedan de spel du vill testa.
Efteråt kan du analysera hur pass mycket CPU, GPU samt minne du faktiskt använder och därmed få en motiverad rekommendation på vad du faktiskt behöver uppgradera.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga då det skilljer mellan olika modeller av HPs moderkort.

Har datorn EUFI? eller "vanligt" bios? Du kan kolla det med tex AIDA64 eller liknande program.

Spelar ju ingen roll om du investerar i ett bättre grafikkort än vad din nuvarande setup klarar med eller inte, då du kan ta med dig grafikkortet till nästa uppgradering ändå.

Ett 1660 eller 1660 Super skulle jag satsat på.