Hallå Swegolfers.
Väldigt intressant läsning för mig som jobbar på en golfbana.... (jo jag spelar ibland, fast inte så ofta, då man har varit på jobb hela dagen vill man oftast hem)
Jag har jobbat på samma klubb i 11 år som banarbetare. jag är heltidsanställd d v s jag jobbar även på vinterhalvåret med olika projekt som ledningen vill få till.
Jag och mina kollegor gör allt för er!
Vi klipper greener, Foregreen, ruff, Tee, krattar bunkrar och trimmar upp en masa tråd.
Och har lärt mig genom åren att, även den trevligaste golfaren, har sina dåliga dagar
Och det jag har upplevt dom sista åren, är att det finns brist på hänsyn till banarbetare.
Vi på jobb brukar köra den klassiska "har dom fått grönt kort i flingpaketet"
Så här kommer en länk från Svenska Golfförbundet https://golf.se/sakergolf
Det värsta som finns för oss, det är när golfare provsvingar mot oss, vi ser ju inte om du pegat upp bollen.
Och en sak till -----------> Laga nedslagsmärke efter dig
Du har helt rätt i att det är ett utsatt arbete och att många inte respekterar de som jobbar med banan för att medlemmarna skall få en fin banan att spela på.
Men ( det finns alltid ett men ) ibland undrar jag hur banarbetarna tänker när dom kommer ut åkandes och korsar en fairway från ett dolt läge där man inte har en chans att se dom förrän dom redan är inne på hålet, sker detta precis när man slår blir situationen omöjlig att undvika.
Jag menar, alla banarbetare har och skall ha företräde, men ni syns inte genom buskar, staket och andra saker som ibland finns på en bana.
Får man fråga vilken bana du jobbar på?