Följ Black Week på SweClockers

SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hallå Swegolfers.

Väldigt intressant läsning för mig som jobbar på en golfbana.... (jo jag spelar ibland, fast inte så ofta, då man har varit på jobb hela dagen vill man oftast hem)

Jag har jobbat på samma klubb i 11 år som banarbetare. jag är heltidsanställd d v s jag jobbar även på vinterhalvåret med olika projekt som ledningen vill få till.
Jag och mina kollegor gör allt för er!
Vi klipper greener, Foregreen, ruff, Tee, krattar bunkrar och trimmar upp en masa tråd.

Och har lärt mig genom åren att, även den trevligaste golfaren, har sina dåliga dagar

Och det jag har upplevt dom sista åren, är att det finns brist på hänsyn till banarbetare.
Vi på jobb brukar köra den klassiska "har dom fått grönt kort i flingpaketet"

Så här kommer en länk från Svenska Golfförbundet https://golf.se/sakergolf

Det värsta som finns för oss, det är när golfare provsvingar mot oss, vi ser ju inte om du pegat upp bollen.

Och en sak till -----------> Laga nedslagsmärke efter dig

Du har helt rätt i att det är ett utsatt arbete och att många inte respekterar de som jobbar med banan för att medlemmarna skall få en fin banan att spela på.
Men ( det finns alltid ett men ) ibland undrar jag hur banarbetarna tänker när dom kommer ut åkandes och korsar en fairway från ett dolt läge där man inte har en chans att se dom förrän dom redan är inne på hålet, sker detta precis när man slår blir situationen omöjlig att undvika.
Jag menar, alla banarbetare har och skall ha företräde, men ni syns inte genom buskar, staket och andra saker som ibland finns på en bana.

Får man fråga vilken bana du jobbar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du har helt rätt i att det är ett utsatt arbete och att många inte respekterar de som jobbar med banan för att medlemmarna skall få en fin banan att spela på.
Men ( det finns alltid ett men ) ibland undrar jag hur banarbetarna tänker när dom kommer ut åkandes och korsar en fairway från ett dolt läge där man inte har en chans att se dom förrän dom redan är inne på hålet, sker detta precis när man slår blir situationen omöjlig att undvika.
Jag menar, alla banarbetare har och skall ha företräde, men ni syns inte genom buskar, staket och andra saker som ibland finns på en bana.

Får man fråga vilken bana du jobbar på?

Såklart finns det banarbetare som gör fel med. Speciellt banarbetare som är säsongsanställda och gör sitt första år.

Det tog mig själv några år att fatta hur man ska köra på en bana. Att hålla koll på spelare som är på just det hålet och hur dom slår.

Shit, jag har sett nyanställda köra från green, mot tee/spelriktning på fairway.
Och då får man hålla samma tal om att golfbollar är hårda och det gör nog rätt ont att få en boll i pannan

Jobbar i östra Skåne

Frågor om banarbete o greenkeepers svarar jag gärna på!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Såklart finns det banarbetare som gör fel med. Speciellt banarbetare som är säsongsanställda och gör sitt första år.

Det tog mig själv några år att fatta hur man ska köra på en bana. Att hålla koll på spelare som är på just det hålet och hur dom slår.

Shit, jag har sett nyanställda köra från green, mot tee/spelriktning på fairway.
Och då får man hålla samma tal om att golfbollar är hårda och det gör nog rätt ont att få en boll i pannan

Jobbar i östra Skåne

Frågor om banarbete o greenkeepers svarar jag gärna på!!

Bra inlägg! Körde flera år säsongsarbetare på en bana i västsverige när jag växte upp. (Gullbringa) - Det är tider kopplat till så otroligt mycket härliga minnen! Det kan man sakna när man idag sitter och knappar på sitt jävla tangentbord dagarna i ända.

Hoppas de flesta har vett att respektera din arbetsplats.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hallå Swegolfers.

Väldigt intressant läsning för mig som jobbar på en golfbana.... (jo jag spelar ibland, fast inte så ofta, då man har varit på jobb hela dagen vill man oftast hem)

Jag har jobbat på samma klubb i 11 år som banarbetare. jag är heltidsanställd d v s jag jobbar även på vinterhalvåret med olika projekt som ledningen vill få till.
Jag och mina kollegor gör allt för er!
Vi klipper greener, Foregreen, ruff, Tee, krattar bunkrar och trimmar upp en masa tråd.

Och har lärt mig genom åren att, även den trevligaste golfaren, har sina dåliga dagar

Och det jag har upplevt dom sista åren, är att det finns brist på hänsyn till banarbetare.
Vi på jobb brukar köra den klassiska "har dom fått grönt kort i flingpaketet"

Så här kommer en länk från Svenska Golfförbundet https://golf.se/sakergolf

Det värsta som finns för oss, det är när golfare provsvingar mot oss, vi ser ju inte om du pegat upp bollen.

Och en sak till -----------> Laga nedslagsmärke efter dig

roligt att se en till greenkeeper
här sägs det att bondförnuftet lämnas i bilen när de tar ut klubborna ur skuffen ^^

Vi har några läskiga ställen på vår bana, t.ex. där grusvägen igenom banan går längsmed en fairway och tee täcks av en kulle, alltid lika spännande att köra där och värsta jag vart med om hänt där.

4 golfare har spelat ut och är påväg mot sina bollar, jag ser att de rör på sig så jag kör och hoppas på det bästa...
En dam kommer fram till bollen och slår, gör ett slag som går 45grader vänster och studsar strax bakom trucken jag kör i.
när de såg slaget började gruppen mer eller mindre gapskratta, så ringde andremannen på banan som var vid green, för att be dem ta det lite lugnt, då hade försvaret till slaget varit "Jag trodde han skulle köra vidare bara"

det kommer alltid att vara lägen där situationer sker, men frågan är hur båda parter hanterar detta och hur det kan undvikas i framtiden, det finns t.ex. ställen jag vägrar klippa eller trimma när det är golfare där, då två hål går parallellt åt var sitt håll och 50% av bollarna som spelas ut hookas ut på den andra fairwayen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Speciellt banarbetare som är säsongsanställda och gör sitt första år.

Råkade ut för en sådan idag, innan vi skulle slå ut på ett hål hade han kört fram med bilen och ställt sig bredvid green.
Efter att avvaktat lite och sett att han bara satt med näsan i telefonen så bestämde vi oss för att slå ut, ingen risk att någon av oss slår så långt att vi träffade honom ändå. Visade sig mycket riktigt att han bara väntade på att vi skulle bli klara med hålet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ett annat problem med nya banarbetare är när dom får i uppgift att flytta hålen, har varit med om horribla placeringar som gjort att man funderat "hur tänkte dom här".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Ett annat problem med nya banarbetare är när dom får i uppgift att flytta hålen, har varit med om horribla placeringar som gjort att man funderat "hur tänkte dom här".

Eller får du bli bättre på att planera dina inspel 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Eller får du bli bättre på att planera dina inspel 😉

Tro mig, det har inte varit frågan om dålig planering utan om "mission impossible"

Ett exempel var när dom ställt flaggan på övre platån precis efter fallet började med resultat att om man puttade från övre och gick förbi hålet så rann den ner ca 4 - 5 meter, puttade man från nedre och var kort kom bollen tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tro mig, det har inte varit frågan om dålig planering utan om "mission impossible"

Ett exempel var när dom ställt flaggan på övre platån precis efter fallet började med resultat att om man puttade från övre och gick förbi hålet så rann den ner ca 4 - 5 meter, puttade man från nedre och var kort kom bollen tillbaka.

Det är ju banchefens fel som inte lärt ut sin personal eller kontrollerat så det ser bra ut.
I det läget påpekar man detta i receptionen, så tar receptionisten det med banchef som i sin tur låter någon annan byta hål i framtiden

Du skulle sett våra "kalle anka-placeringar" vi var tvungna att ta till då vi hade tävling och stora områden skulle sparas, samtidigt som greenerna är små

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

Igår gick jag på par på hemmabanan för första gången. Mycket stämde bra. Framförallt närspelet. Utslagen och puttningen lämnade lite att önska.

Permalänk
Inaktiv

Har börjat träna på Eureka svingen av Steve Johnston. En väldigt enkel sving skulle jag säga.
Har fått ett mycket bättre tempo samt bättre bollkontakt.

Detta är med PW. Lite högt upp i bladet, men annars centrerat.

Här är en video från igår med just PW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Har börjat träna på Eureka svingen av Steve Johnston. En väldigt enkel sving skulle jag säga.
Har fått ett mycket bättre tempo samt bättre bollkontakt.

Detta är med PW. Lite högt upp i bladet, men annars centrerat.
https://forumbilder.com/images/2021/06/22/IMG_7408.jpg

Här är en video från igår med just PW.
https://www.youtube.com/watch?v=9ByTXTLc7xc

Står man så öppet eller siktar du vänster?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChipZ:

Står man så öppet eller siktar du vänster?

Det är inte så öppet. Sen är vinkeln inte riktigt rakt bakifrån.
Siktpinnen i mitten är targetline och är dit axlarna pekar, medans fötterna är öppna mot vänster.

Här är en video på Steve Johnston PGA som utvecklat Eureka.

Permalänk
Medlem

Min första 9-håls runda för i år är jag nöjd med, 18p, 43 slag, och 5 par. Spelar 18 imorgon så jag hoppas att jag kan hålla kvar lugnet i spelet och bara slå, inte tänka så mycket.

Kul med golf!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Visst är det roligt med golf?
Spelade runda 17, 18 och 19 för året nu i midsommarhelgen. Var på väg mot ett mäktigt personligt rekord på midsommarafton. Efter nio hål stod jag på 7 par och 2 dubbel, eftersom jag inte gjort mer än 6 par på 18 hål innan så kändes det redan som en vinst. Sen började det.

Hål 10. Bra drive, pushad j6 ut i högruffen, bollen ligger intill en björnloka(?) och jag har en tät dunge med träd mot green. Enda alternativet är att knacka ut den så den blir spelbar igen. Tjoff, bollen hoppar tre decimeter. Tjoff igen, ut kom jag. Duffar inspelet halvvägs till green. Knackar upp bollen på green, tvåputtar. Quadruppelbogey.

Hål 11, banans längsta hål. Pushad drive som lägger sig intill ett träd 130 meter fram. Knacka den sidleds för att komma ut i fairway igen. Satsar med en fw7 för att komma ner i doglegen. Träffar en gren och dimper ner 100 meter längre fram. PW ner till doglegen. Duffar 54', duffar 60'. Chippar i bollen från foregreen. Nollputt! Men en trippelbogey.

Hål 12. Duffad fw3 ut till höger. Tänker, "jag kan nog nå green med en j7 trots högruffen" -famous last words. Får såklart inte iväg bollen mer än 40 meter, ute i ruffen fortfarande men klart lättare ruff. Betydlig lättare läge, men toppar den såklart i ner i en bunker 40m längre fram. 100 meter kvar och stark motvind. Pw från bunker. Träffar bunkerkanten och rullar tillbaka... Slår igen, one-hop stoppar bollen pin high 9 meter vänster om flagg. Treputtar. Quadruppelbogey.

Fem under hcp första nio hade nu blivit två över, tre hål senare.
Är mycket stolt över par på hål 13 därefter som enligt mig är ett av banans svåraste hål (index 5) och jag har bara gjort par där en gång tidigare på fem säsonger. Håller mig kring mitt hcp resterande av rundan och sätter par på 18. Slutar på +3 mot hcp, 35 poäng (nio par, två bogey, fyra dubbel, en trippel, två quad).

Det är det här med att ha förmågan att inse sina begräsningar och spela smartare. Jag har aldrig varit en spelare som chansat på sånt som jag vet inte fungerar. Men ibland vill man jaga ikapp ett sumpat hål. Man borde sälja stoltheten och använda sig av droppregelerna som finns. Tex droppa ospelbar eller droppa en ny boll och slå från samma ställe igen, om man råkat skicka iväg bollen i riktig trubbel. Jag hade nog med facit i hand, sparat tre slag på de tre hålen jag beskrev ovan på att ha utnyttjat droppreglerna som finns.

Men! Någonting verkar i alla fall ha klickat i mitt spel på sistone. Av min 8 hcp-grundande rundor är dom fem senaste i topp. Började året på 20,4 i hcp och ligger nu på 16,4.
Känns som det finns en del att slipa på i puttningen nu. På de tre senaste ronderna har jag 9 treputtar och 3 missade birdiechanser från dryga metern.

Permalänk
Inaktiv

Igår sköt jag 4 över par utan putter. Använde J5:an att putta med. Min nya putter kommer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Igår sköt jag 4 över par utan putter. Använde J5:an att putta med. Min nya putter kommer idag.

https://forumbilder.com/images/2021/06/29/20210628.png

Snittar under 2 puttar/hål utan putter

Hur får du alla stats på samma sida sådär?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChipZ:

Snittar under 2 puttar/hål utan putter

Hur får du alla stats på samma sida sådär?

Använder appen Hole19 och sen kan man logga in på deras webbsida och se sina rundor + statistik. En screenshot och klipp och klistra i photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Använder appen Hole19 och sen kan man logga in på deras webbsida och se sina rundor + statistik. En screenshot och klipp och klistra i photoshop.

Yes, kände igen hole19 men visste inte att hemsidan hade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Det är inte så öppet. Sen är vinkeln inte riktigt rakt bakifrån.
Siktpinnen i mitten är targetline och är dit axlarna pekar, medans fötterna är öppna mot vänster.

Här är en video på Steve Johnston PGA som utvecklat Eureka.
https://www.youtube.com/watch?v=wHaPL9VH68Q

Spännande övning det där, men den blir rätt så svår att ta med sig på banan. Blir lite halvjobbigt att slå en fade
Dock en jättebra övning för "face to path".

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Spännande övning det där, men den blir rätt så svår att ta med sig på banan. Blir lite halvjobbigt att slå en fade
Dock en jättebra övning för "face to path".

Är något jag tagit med mig ut på banan. Att slå fade med denna teknik är inget svårt.
Slå en push fade och låt inte händerna rulla över. Lee Trevino står/stod väldigt öppet, men ändå kunde han slå både fade och draw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

https://forumbilder.com/images/2021/06/29/20210628.png

Kul, vad blir det för putter?
Kör själv med en oddyssey strokelab dw då jag gillar blad men inte vill ha tåhäng. Lirade nio igår och puttade 12 gånger, överlägset bästa puttstatsen någonsin för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krippa75:

Kul, vad blir det för putter?
Kör själv med en oddyssey strokelab dw då jag gillar blad men inte vill ha tåhäng. Lirade nio igår och puttade 12 gånger, överlägset bästa puttstatsen någonsin för mig.

Blev en Wilson Staff Infinite Bucktown.

Permalänk
Inaktiv

Igår sköt jag 73 (Par) och gjorde säsongens första eagle på hål 17 från 133 meter.

Permalänk
Inaktiv

Fortsätter med att träna på en mer öppen upställning.

Permalänk
Inaktiv

Svingen i slow motion.

Permalänk
Medlem

Börjar klura på om det är dags att köpa en vagn. Alltid haft någon töntig stolthet i att bära, men när det är såhär varmt som det varit så undrar om det inte påverkar mitt spel mot sista hålen när man spelar 18. Man börjar ändå närma sig 40.

Är det för att man vill vara ung förevigt som man fortsätter? Eller för att jag faktiskt uppskattar den extra motionen? Lite golf-peen kanske?

Vet inte själv. Åsikter i frågan - påverkar det spelet?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Börjar klura på om det är dags att köpa en vagn. Alltid haft någon töntig stolthet i att bära, men när det är såhär varmt som det varit så undrar om det inte påverkar mitt spel mot sista hålen när man spelar 18. Man börjar ändå närma sig 40.

Är det för att man vill vara ung förevigt som man fortsätter? Eller för att jag faktiskt uppskattar den extra motionen? Lite golf-peen kanske?

Påverkar absolut, att ha 10-12kg på ryggen kräver ju sin energi. Vagn är ett måste för mig, annars tycker min rygg att det är skittråkigt med golf...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag köpte vagn för att spara på ryggen, men det tar energi också om man spelar på en bana som är väldigt kuperad. Det är jobbigt att trycka på eller hålla emot 10-12kg! Smaksak, jag varierar beroende på dagshumör. Sen måste man ju gå runt greenerna med vagnen hela tiden. Kan rekommendera vagn de dagar du önskar det, speciellt regniga dagar så du kan koppla på paraply!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Skrivet av nikkepersson:

Jag köpte vagn för att spara på ryggen, men det tar energi också om man spelar på en bana som är väldigt kuperad. Det är jobbigt att trycka på eller hålla emot 10-12kg! Smaksak, jag varierar beroende på dagshumör. Sen måste man ju gå runt greenerna med vagnen hela tiden. Kan rekommendera vagn de dagar du önskar det, speciellt regniga dagar så du kan koppla på paraply!

Jag var också av den åsikten om att golf, det spelar man med bärbag. Och det är fantastiskt smidigt. Bara gå raka linjer genom hög ruff, över stock och sten och som nämnt tidigare i tråden. Bara vandra rätt över greenerna och ställa sin bag på andra sidan.
Spelade en runda i torsdags och där på ett av hålen som delar green med ett annat hål, greenen är liksom hästskoformad med bunkrar i mitten. Min medspelare hamnade i bunkern i mitten. Spelade sig ur och hade sen behövt gå runt om alltihop. Närmast för honom hade varit att korsa det andra hålet mot vår nästa tee. Men hade han fått gå det långa hållet runt om. Om man inte gör som han och lyfter hela vagnen och bagen och bär över på det smalaste stället på green. Det såg rätt roligt ut kan jag berätta.

För snart fem år sen var jag med i en trafikolycka och har haft bekymmer med bröstryggen och ibland med ett diskbråck i ländryggen från och till efter det.
Det var min anledning till att köpa vagn. Jag köpte dessutom en vagn anpassad för att ta bärbagar (Caddytek EZ). Gillar min vagn som rullar lätt och har en shysst väska mellan hjulen med kylfack. Alla tillbehör ingår dessutom. Väskan, flaskhållare, paraplyhållare sånt som andra vagntillverkare tar ett par hundralappar extra för per en enhet.
Det jag inte gillar med vagnen är nog att stansen mellan hjulen är väldigt bred. Den går inte ut genom garagedörren. Måste lyfta ut den på snedden eller ta den genom garageporten.
Sen kan jag inte minnas varför jag valde den gröna modellen med gröna hjul och remmar. Det ångrar jag lite idag.

Med det sagt. Rekommendar vagn. Men tänk på storleken ihopfälld om du är ute och spelar mycket på andra banor. Big MAX Blade hade jag köpt då. Snordyr men den blir helt platt och sparar massor med plats i bagaget.