2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Om man kommer över samma pris för Q90T vs Q90R så är det då bättre att köra på R pga dimming zonerna som blev lägre i 2020 T versionen?

Är inte säker på det. Folk tenderar att fokusera på siffror och jämföra siffror. För Q80T var det en tydlig förändring mot Q70R i fråga om att FALD:en inte är lika tydlig i hur den pumpar ljus. Fler zoner är inte automatiskt bättre utan mer hur de används. Sedan skadar det förstås inte om det är 5000 zoner och det är några kvadracentimeter som tänds och släcks. Vilket det kanske blir nästa år på en del modeller.

Har en Q95T hemma nu. Men inte hunnit utvärdera. Av förklarliga skäl.

Permalänk
Inaktiv

Vilken tur att jag bokade min 55" xg95 från elgiganten vid midnatt. Ligger redo att hämtas! Misstänkte att den skulle försvinna fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ta en titt på detta inlägg: #18766474

Du är en hyvens hyggloprick, tack!
Då blir det en XG95 om jag inte får tag i en XH90 ...

Mvh

Permalänk
Medlem

Hejsan, letar efter en ny tv då våran 11 år gammla plasma känns lite out of date 🤣
Jag köpte en Sony xh80 85" som jag valde att skicka tillbaka efter några dagar. Anledningen till det är att jag tyckte det var alldeles för mycket bleed och svärtan var för dåligb samt att den var faktiskt lite för stor 🤣

Letar efter en tv mellan 65-75"
Vi kollar enbart på film/serie så inget spelande.
Vi sitter också rakt framför TVn så betraktningsvinkeln är av mindre betydelse.
Vill ha så bra bild som möjligt med en budget runt 15k.
LG oled 65" verkar som en riktigt bra tv för oss men tyvärr lite utanför budget just nu. Kanske går den ner på cybermåndag?
Tips mottages gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1vis:

Hejsan, letar efter en ny tv då våran 11 år gammla plasma känns lite out of date 🤣
Jag köpte en Sony xh80 85" som jag valde att skicka tillbaka efter några dagar. Anledningen till det är att jag tyckte det var alldeles för mycket bleed och svärtan var för dåligb samt att den var faktiskt lite för stor 🤣

Letar efter en tv mellan 65-75"
Vi kollar enbart på film/serie så inget spelande.
Vi sitter också rakt framför TVn så betraktningsvinkeln är av mindre betydelse.
Vill ha så bra bild som möjligt med en budget runt 15k.
LG oled 65" verkar som en riktigt bra tv för oss men tyvärr lite utanför budget just nu. Kanske går den ner på cybermåndag?
Tips mottages gärna.

65" OLEDs ligger på 20k nu så håll utkik.

Dessa är alla likvärdiga deals:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled65cx6la/...

https://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/bild/oled/oled-4k...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-65oled865-65-sm...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dopeey:

Var hittar ni bra pris på 58pus8505?

jag köpte min från Komplett, men den fanns även på Webhallen. Tyvärr verkar den vara slut hos båda nu.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Toppen att du är nöjd.

Har inte fått min The One 70 tummare ännu, misstänker lång leveranstid från Media Markt men delge gärna om du har några specifika tips.

Upplevs svärtan ok?

Hur upplever du bilden om man inte sitter mitt emot TVn?

Svärtan är ju inte "plasma-svart" men den känns mer än tillräckligt svart, tror ambilighten hjälper till lite med att ge illusionen av att det verkligen blir svart också.

Blir ett litet, litet tapp i kontrast från sidorna men inget som stör ärligt talat, framförallt inte från "normal soffbredd". Panelen är dock rätt reflektiv så ljuskällor syns ganska tydligt.

Skrivet av Dizzö:

Fixade precis en sån till föräldrarna. Tror de blir nöjda!

Hjälp de slå av motion smoothing och dynamisk kontrast bara så blir de nöjda. Testade lite med dynamisk kontrast igår och då blinkade tv:n som fan om det var en mörk scen när undertexten kom och gick.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

65" OLED TV - Budget 20 000 kr

Hej,

Är ute efter en ny TV, tänker mig 65" och en budget på ca 20 000 kr. Bör man gå för OLED här? Tittar mycket på fysiska filmer & serier i bluray och 4K. Men streamar även mycket också. Spelar till viss del också på den, i nuläget PS4. Så bra bild är av stor vikt.
Har även funderat lite på de modeller/märken som har en one connect box, det är väl ffa Samsung som har dessa. Är det värt det eller smartare att gå för en riktig receiver på sikt kanske?

Skjuter även in att jag är ute efter en bra soundbar. Är många av modellerna smart-varianter i dagsläget? Ser gärna att den har koppling till Google. Budget ca 5000 kr.

Permalänk
Medlem

Sonys nya Oled-serie, A8* är inte den någon hit? Ser ju knappt någon handlare som har t ex A87 i lager, how come? Kom LG och stal all glans?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Var hittar ni bra pris på 58pus8505?

58" https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/philips-58p...

50" https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149930/philips-t...

Permalänk

Samsung 85" Q95t är på g hem till mig och jag har en fundering. Vi kommer att boka en person från hemfixare.se för att hjälpa till med monteringen av TV:n. Med tanke på att tv:n är asdyr känns det som värt att betala 700 kronor för att någon som kan detta bra är med och monterar upp den.

Hur som helst, detta gör att jag funderar på att inte ens packa upp TV:n och montera det på stativet innan denna person kommer och hjälper oss att montera upp TV:n på väggen.

Nu till min fråga. Hur stor risk skulle ni, lite mer casual tv-användare, säga att det är att förlora panellotteriet? Jag har läst om folk som menar att deras bild på tv:n har massa DSE, banding etc. och om det skulle vara fallet med min tv så är det ju jäkligt segt om den är väggfäst och man känner att den måste bytas ut. Jag förstår att ingen kan svara åt mig direkt, men när man läser i forum känns det som att risken för en notabelt dålig panel är överhängande, men samtidigt känns det orimligt med tanke på att de allra flesta behåller tv:n de köpt.

Är inte vidare bildkunnig eller pedantisk eller vad man ska kalla det, men har ju samtidigt köpt en väldigt dyr tv (i min värld) och därför är det klart att jag kommer vara mindre förlåtande med eventuella problem än om man gått för något billigare. Är det överhängande risk att den kommer behöva monteras ner från väggen och behöva skickas tillbaka till Samsung? Och således värt mödan att montera den på stativet först och hänga upp den vid ett senare tillfälle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Plus inbränning i sig är från 2018-2019 år framåt endast teoretiskt.

Det där är nog att ta i. Det går absolut fortfarande att få inbränning på en modern OLED.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Niklas_L:

Hej,

Är ute efter en ny TV, tänker mig 65" och en budget på ca 20 000 kr. Bör man gå för OLED här? Tittar mycket på fysiska filmer & serier i bluray och 4K. Men streamar även mycket också. Spelar till viss del också på den, i nuläget PS4. Så bra bild är av stor vikt.
Har även funderat lite på de modeller/märken som har en one connect box, det är väl ffa Samsung som har dessa. Är det värt det eller smartare att gå för en riktig receiver på sikt kanske?

Skjuter även in att jag är ute efter en bra soundbar. Är många av modellerna smart-varianter i dagsläget? Ser gärna att den har koppling till Google. Budget ca 5000 kr.

OLED känns ju väldigt passande spontant för dina behov. LG CX 65" finns väl för det priset? Om den inte försvunnit. Tror jag såg att Power (tror jag det var) har den inne för 19,5.

Jag har själv beställt Q95t och verkar ju också vara en väldigt bra TV. LCD med högre ljusstyrka men sämre svärta. One connect box var en dealbreaker i vårt fall då den ska vara i ett rätt litet vardagsrum och därför viktigt att den är så diskret den kan vara.

Köpte själv jbl 9.1 för någon månad sedan. Tycker den är bra för sin size och pris, men samtidigt inte jämfört med jättemycket! Har chromecast, men inte inbyggd assistent.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Sonys nya Oled-serie, A8* är inte den någon hit? Ser ju knappt någon handlare som har t ex A87 i lager, how come? Kom LG och stal all glans?..

Den sålde slut på många ställen som hade den sänkt i början på veckan. I alla fall 55-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det där är nog att ta i. Det går absolut fortfarande att få inbränning på en modern OLED.

Det går teoretiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_L:

Hej,

Kolla de jag skrev.

Svarade precis en med samma fråga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

A8 serien från Sony är topklass så den är riktigt fin.

Fanns 55" A87 tidigare i veckan för 12990 kr som var en riktigt bra deal.

Bästa OLED dealen denna Black Friday skulle jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja att den är slut betyder väl att den är en hit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

A8 serien från Sony är topklass så den är riktigt fin.

Fanns 55" A87 tidigare i veckan för 12990 kr som var en riktigt bra deal.

Bästa OLED dealen denna Black Friday skulle jag säga.

Listas fortfarande på MM. https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-a87-55-smart-andro...

Men att lägga till 1000kr gör ju att man kan köpa LG CX 55 så det borde ju vara den bästa dealen om vi ändå pratar de beloppen kan jag tycka?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Listas fortfarande på MM. https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-a87-55-smart-andro...

Men att lägga till 1000kr gör ju att man kan köpa LG CX 55 så det borde ju vara den bästa dealen om vi ändå pratar de beloppen kan jag tycka?

Bara bättre deal om du spelar, knappt ens då

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Bara bättre deal om du spelar, knappt ens då

Jag har ingen riktigt koll så ska nog inte uttala mig men CX har ju åtminstone bättre betyg på Rtings än A87. Däremot så skiljer de ju inte mycket direkt så antagligen är A87 en kanonbra TV.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Jag har ingen riktigt koll så ska nog inte uttala mig men CX har ju åtminstone bättre betyg på Rtings än A87. Däremot så skiljer de ju inte mycket direkt så antagligen är A87 en kanonbra TV.

stämmer fast tittar du i detaljerna bland betygen på rtings så vinner ändå Sony på icke-gaming delarna. Även om det är minimal skillnad

Permalänk

Jag tror att de är identiska förutom väldigt små yttre skillnader (möjligtvis stativ/färg på någon detalj t ex).

Permalänk
Medlem

Slog till på en LG OLED65CX från Net on Net, bör blir ett skapligt steg upp från min numera rätt ålderstigna 50" LG plasma för 7000 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det går teoretiskt.

Vad är det som får dig att tro att det inte går rent praktiskt? Är ganska säker på att jag sett folk som fått sina paneler utbytta av LG på grund av inbränning här på forumet samt andra ställen även för de senaste modellerna. Det är svårt att komma ifrån det problemet så länge subpixlarna åldras olika snabbt, vilket de fortfarande gör i de senaste modellerna. Sedan är det säkert lägre sannolikhet i de senare modellerna och inte något problem för de flesta. Man bör dock tänka på att det är svårt att säga hur stort problem det är innan det gått mer tid.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Definitivt inte. Skulle nog ta Sonyn även vid samma pris tror jag.

Visa signatur

Permalänk

Okej har som sagt varit på jakt efter en mindre tv till sovrummet.
Har siktat in mig på en 43tum då allt över det blir lite overkill.
Nog kollat igenom alla sidor denna vecka samt gårdagen och verkar inte hitta någon riktigt bra deal.

Lutar emot att jag köper denna
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149932/philips-t...

Någon annan som funnit något bättre?
Är inte någon stress heller direkt då den ändå inte är på rea, kanske kommer det något på måndag.
Eller i mellandagarna.

Permalänk
Medlem

Dagen inköp utav Sony XG95 55" och återlämning utav Sony A87 (utav ekonomiska själ) var ingen större höjdare, det är märkbart sämre vid hastiga kamera rörelser där det känns som att den "stuttrar" till, skärpan är tyvärr inte heller en höjdare i jämförelse med A87, men detta kanske går att åtgärda om man pillar med bildintställningar??

Jag trodde att fokusen på OLED låg i svärtan, men om det är denna extrema skillnad på skärpan på bilden så får jag nog bita i det sura äpplet för att jag gjorde bytet, dock så fick jag tillbaka 5000kr som är välbehövligt inför julhandeln så "ångrar" inte valet.

TLDR: Kan man genom bildinställningar få bättre skärpa och mindre "stutter" på SONY XG95?

Permalänk
Skrivet av goasmurfen:

Okej har som sagt varit på jakt efter en mindre tv till sovrummet.
Har siktat in mig på en 43tum då allt över det blir lite overkill.
Nog kollat igenom alla sidor denna vecka samt gårdagen och verkar inte hitta någon riktigt bra deal.

Lutar emot att jag köper denna
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149932/philips-t...

Någon annan som funnit något bättre?
Är inte någon stress heller direkt då den ändå inte är på rea, kanske kommer det något på måndag.
Eller i mellandagarna.

Har du Benify? Skaffa det annars. Kostar en tia och samsung har tidigare den här veckan åtminstone haft rätt bra deals på sin hemsida via Benify. Eller om du är student så kan du via mecenat få samma rabatt.