Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Har inte så bråttom, ville bara veta om någon annan hört något

Känns som den här grejen puttrat i 63 grader sedan black friday, men när jag får ett trackingnummet börjar jag tända butanbrännaren...

Permalänk
Medlem

Vi får väl se när de kommer.

Tips till er som köpt Anovadealen via paypal, kolla så att gatuadress och telefonnummer stämmer. La min order via PayPal och en hel del hade fallit bort. Efter en del mail med kundtjänst stämmer det nu när jag kollar ordern. Vore trist att inte få grejorna, alternativt en försening pga problem nu.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Samsung Sverige

Senaste beskedet från Anova är att de hoppas att grejerna kommer in i lager under nästa vecka. Jag väntar på två kit som beställdes under Black friday.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag beställde mig en sous vide i fredags, kommer på tisdag! Ska bli spännande att prova. Men blir så osäker på vilken temp man ska köra på. Speciellt kyckling. Finns 100 olika recept och rekommendationer.

Sen blir jag förvirrad tex här https://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksguiden-9-sous-vide-...

"maxtid"? Samt är det väldigt ovant att se kyckling och medium i samma mening.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag beställde mig en sous vide i fredags, kommer på tisdag! Ska bli spännande att prova. Men blir så osäker på vilken temp man ska köra på. Speciellt kyckling. Finns 100 olika recept och rekommendationer.

Sen blir jag förvirrad tex här https://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksguiden-9-sous-vide-...

"maxtid"? Samt är det väldigt ovant att se kyckling och medium i samma mening.

Ja, det som sker vid väldigt långa tillagningstider är att framförallt vissa typer av känsligare kött kan brytas ner och få en pastejliknande konsistens. Det gäller exempelvis viltkött och vissa väldigt möra styckningsdetaljer. Ett grovfibrigt kött med mycket bindväv klarar av att ligga längre.

Precis som det skrivs på sidan kan kyckling bli säker att äta även vid mediumtemperatur. Det hänger ihop med att avdödandet av bakterier ofta är en fråga om temperatur och tid, inte bara temperatur.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, det som sker vid väldigt långa tillagningstider är att framförallt vissa typer av känsligare kött kan brytas ner och få en pastejliknande konsistens. Det gäller exempelvis viltkött och vissa väldigt möra styckningsdetaljer. Ett grovfibrigt kött med mycket bindväv klarar av att ligga längre.

Precis som det skrivs på sidan kan kyckling bli säker att äta även vid mediumtemperatur. Det hänger ihop med att avdödandet av bakterier ofta är en fråga om temperatur och tid, inte bara temperatur.

Ah jag förstår! Gillar inte kyckling speciellt mkt. Men efter att flera kollegor berättat hur fantastisk kyckling dom gjort i sous viden så är det nästan det jag är mest sugen på att prova. Har alltid haft svårt för stekt kyckling, grillad har funkat men den blir ju så jäkla torr. En smakrik, mör kyckling vore kul att få till.

Edit: http://chiliandlove.blogspot.com/2018/02/kycklingbrost-med-sv...

Vad tror ni om det? Receptet där säger 2h och enligt föregående länk är 2h max. Men det ska la bli bra?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av K-D][Aramis:

Ah jag förstår! Gillar inte kyckling speciellt mkt. Men efter att flera kollegor berättat hur fantastisk kyckling dom gjort i sous viden så är det nästan det jag är mest sugen på att prova. Har alltid haft svårt för stekt kyckling, grillad har funkat men den blir ju så jäkla torr. En smakrik, mör kyckling vore kul att få till.

Vad tror ni om det? Receptet där säger 2h och enligt föregående länk är 2h max. Men det ska la bli bra?

Jag tycker att det låter klockrent! Några kycklingbröst är ju värda att riskera, om inte annat kan du ju alltid dra ner tiden något nästa gång du testar om du blir missnöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Blir nog bra det där! Jag brukar köra kycklingfiléer på liknande sätt med citron och timjan i påsen men utan smör och det blir riktigt bra. Kör dock 68c i 1,5 timme men lite lägre temp och längre tid lär bli minst lika bra. Kycklingen blir allt annat än torr i alla fall och texturen blir mycket trevligare än när den är sönderstekt. Risotto har jag inte testat men det där lät väldigt intressant så ska nog ta o testa också.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Blir nog bra det där! Jag brukar köra kycklingfiléer på liknande sätt med citron och timjan i påsen men utan smör och det blir riktigt bra. Kör dock 68c i 1,5 timme men lite lägre temp och längre tid lär bli minst lika bra. Kycklingen blir allt annat än torr i alla fall och texturen blir mycket trevligare än när den är sönderstekt. Risotto har jag inte testat men det där lät väldigt intressant så ska nog ta o testa också.

Hoppas det.

Jag har dock inte införskaffat någon vakuumförpackare ännu. Tror du resultatet blir ok med vanlig påse under vatten också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hoppas det.

Jag har dock inte införskaffat någon vakuumförpackare ännu. Tror du resultatet blir ok med vanlig påse under vatten också?

Zippåse som du lägger in kött/annat i. Ned i ett bad med KALLT vatten, stäng zip när luften tryckts ut ur påsen. Alternativt sugrör och sug ut luften (hygien / annat att tänka på där).
Fördelen med Vakumförpackare är att de smälter plasten för en säker försegling och zip-påse kan råka öppnas. Därmed bör du ha öppningen på en zip-påse ovanför vattenytan för att inte riskera att vatten tränger in.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

När jag har gjort kyckling eller annat kött så är min erfarenhet att torra kryddor fungerar bättre än våta när man kör sous vide. Vad menar jag med det då? Jo att istället för att köra citron, färsk vitlök, skivad lök eller liknande så kör jag citronpeppar, vitlöks-lökpulver. Undantaget är örter som fungerar lika färska som torkade.

Sen tycker jag att en smörklick i påsen inte gör något, satsa på en smörklick i stekpannan när du ger köttet yta efteråt istället. Undantaget är att ha i brynt smör när man låter potatis/grönsaker bada.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

När jag har gjort kyckling eller annat kött så är min erfarenhet att torra kryddor fungerar bättre än våta när man kör sous vide. Vad menar jag med det då? Jo att istället för att köra citron, färsk vitlök, skivad lök eller liknande så kör jag citronpeppar, vitlöks-lökpulver. Undantaget är örter som fungerar lika färska som torkade.

Sen tycker jag att en smörklick i påsen inte gör något, satsa på en smörklick i stekpannan när du ger köttet yta efteråt istället. Undantaget är att ha i brynt smör när man låter potatis/grönsaker bada.

I klippet nedan har de gjort ett litet snabbtest med/utan smör. Gå in och kolla (ger vatten på din kvarn)
Blindtest smör

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Då har man spårning på paketet, kanske dags att åka och köpa lite kyckling...

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Har inte letat innan men man kanske får logga in här mer regelbundet nu: https://shop.anovaculinary.com/order-lookup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Sitter med 3+ kilo oxfile i frysen. Ska bli gottigt! Min är processing men får ändå min sista grej för sous vide (ikeas grytlockshållare) på onsdag och sen måste jag såga till ett hål i min behållare från clas olsson (matsäker mellan -40 och +80c)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

När la du din order?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

När la du din order?

13:00 Cyber Monday

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

La min order samma kväll så hoppas man kan få den innan veckans slut!

Börjar undra om prissänkningen ändå var medveten... hade inte varit populärt att vänta på något i 1,5 månad vid den mindre rabatt de hade från början. Men nu är man ju så pass nöjd över prissättningen att man kan vänta och håller ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

La min order samma kväll så hoppas man kan få den innan veckans slut!

Börjar undra om prissänkningen ändå var medveten... hade inte varit populärt att vänta på något i 1,5 månad vid den mindre rabatt de hade från början. Men nu är man ju så pass nöjd över prissättningen att man kan vänta och håller ut.

Det stod att förväntad leverans var 8/1 när jag beställde den 30e. Så jag ser det mest som tre dagars väntan nu

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Intressant, la min order 06:30 samma dag men har ej fått det skickat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Intressant, la min order 06:30 samma dag men har ej fått det skickat

Kolla postnord appen, har inte fått någon notis, endast att paketets tracking plockats upp från mitt nummer eller email!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Placed on Nov 29, 2020, 11:02:10 PM
Shipping Method: Ground - Free Shipping (3-6 Business Days)

Har inte fått något i min PostNord än, kunde man välja olika shipping methods? Kanske det som är skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schani:

Placed on Nov 29, 2020, 11:02:10 PM
Shipping Method: Ground - Free Shipping (3-6 Business Days)

Har inte fått något i min PostNord än, kunde man välja olika shipping methods? Kanske det som är skillnaden

Har 3-6 själv, konstigt att du inte kan se något!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Har 3-6 själv, konstigt att du inte kan se något!

Inte heller fått någon notis, beställde söndagen (innan cyber Monday).

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag skickat iväg ett mail och frågat vad de håller på med. Varför de skickar iväg till sådana som har beställt senare(30/11) än den 29/11 när jag lade min order.

Lär väl bara få ett mail tillbaka om att de ber så mycket om ursäkt och sedan blir det inget mer med det.

Permalänk
Medlem

Läste på en annons på Facebook (algoritmen är skoj när man kollat in deras grejor) och det verkade vara lite lotteri med när de skickar ordrarna... Förhoppningsvis får man väl grejorna snart...

Visa signatur

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av K-D][Aramis:

Skrivet av Samsung:

Jag tycker att det låter klockrent! Några kycklingbröst är ju värda att riskera, om inte annat kan du ju alltid dra ner tiden något nästa gång du testar om du blir missnöjd.

Skrivet av wurpan:

Har kört med sous vide i ett par år nu och brukar köra kyckling på 63 grader mellan 2-3 timmar. Tiden beror på tjockleken på köttet, ha börjat använda urbenade kycklinglår på senaste tiden som blir extra bra om man bryner de i panna efteråt då de har skinnet kvar.
Citronskal och timjan är en klassisk kombo som aldrig blir fel.
Gränsen för bakterier går vid 58,5 och 30 min(i hela köttet) men konsistensen blir inte bra i mitt tycke så hittat rätt nivå vid 63 grader. Men är en smaksak så bara testa!
Fläskfilé är också fantastiskt i sous vide, samma där 63 grader fungerar bra.

Seriouseats har riktigt bra recept och tips om ni vill ha en bra källa.

Permalänk
Medlem

De e många som börjar bli kissnödiga nu 😂 Sitt ner i båten grejerna kommer förr eller senare. De sa Jan 2021 vi har inte ens kommit halvvägs i månaden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ankbröst blev fint i sous vide, mycket uppskattat, trots att de var frysta från början. Det var första gången jag försökte. Masserade in med 5 spice innan och bara ner i påsen. Körde på 58 grader i 2,5 timmar. Sen fick de vila kanske 20 min efter att ha blivit avtorkade. Till slut stekte jag med skinnsidan neråt på en riktigt het panna för att få skinnet krispigt.

Kan inte räkna alla gånger man fått torr anka på restauranger. Har slutat beställa om det nu inte är på ett fint ställe. I sous vide blev perfekt saftig skulle jag säga.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

De e många som börjar bli kissnödiga nu 😂 Sitt ner i båten grejerna kommer förr eller senare. De sa Jan 2021 vi har inte ens kommit halvvägs i månaden.

Det har jag inget problem med. Utan det är att de uppenbarligen inte levererar ut i den ordning som de fått in beställningar. Det tycker jag ett seriöst företag ska göra. Att order #4 ska få sin leverans innan order #40. Sedan har jag iofs fått information om att det var 8 januari 2021 som gällde och inte januari 2021 vilket du verkar ha fått. Men det har jag inget större problem med utan det är som sagt var att de inte skickar i den ordningen som de fått in beställningarna.