Köpa induktionshäll, vad ska man tänka på?

Permalänk

...att ha tillgång till snabbsugande disktrasa när du kokar vatten och använder Power-läget. Går alltid åt hel...

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd

När vi bytte ut vår gamla "vanliga" glaskeramikhäll så tog jag vad som fanns på lager hos Netonnet här i stan. Tror den kostade strax under 4000 kr. En Electrolux.

Nöjd med den. Inga som helst problem att laga mat på den.

Hade tidigare kikat en hel del på diverse tester och var sugen på någon modell från Siemens. Nu kan jag inte säga att jag är det längre, då den enorma prisskillnaden känns omöjlig att kunna motivera.

Permalänk
Medlem

Puffar upp den här, en tavla välte ner från köksfläkten igår och lyckades på något sätt snurra in under fläkten på sin väg ner och träffa hällen som sprack.

Några konkreta tips eller "väldigt bra att ha" funktioner som inte redan täckts i tråden?
Jag vill ha flexzon, 32cm panna ska funka så bra som möjligt, timer på alla plattor, troligen får jag hålla mig till 60cm pga hörndesign men ska kontrollmäta om det kan gå att trolla in en större.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag vill ha flexzon, 32cm panna ska funka så bra som möjligt, timer på alla plattor, troligen får jag hålla mig till 60cm pga hörndesign men ska kontrollmäta om det kan gå att trolla in en större.

En panna på 32 cm lär vara ca 28 cm i botten? På rak arm kommer jag inte på någon 60-häll som har en så stor zon. En sådan här häll har en stor zon på 24 cm och klarar sig över en 60-stomme men du behöver bredda hålet i bänkskivan en del. Kanske kan det funka?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

En panna på 32 cm lär vara ca 28 cm i botten? På rak arm kommer jag inte på någon 60-häll som har en så stor zon. En sådan här häll har en stor zon på 24 cm och klarar sig över en 60-stomme men du behöver bredda hålet i bänkskivan en del. Kanske kan det funka?

Vadå, det finns väl massa hällar med olika stora flexzoner, som binder samman flera zoner till en?
Den största zonen på denna Siemens torde vara 24x40 cm, så det beror ju på vad för geometri pannan har, är den långsmal så borde det funka ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kanske, det finns plats på skivan för även 80cm, men hålet är över en 60 stomme.

Skrivet av Blomman90:

Vadå, det finns väl massa hällar med olika stora flexzoner, som binder samman flera zoner till en?
Den största zonen på denna Siemens torde vara 24x40 cm, så det beror ju på vad för geometri pannan har, är den långsmal så borde det funka ypperligt.

En 32cm panna är rund med 32cm diameter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kanske, det finns plats på skivan för även 80cm, men hålet är över en 60 stomme.

Sökte samma för ~2 år sedan. Hittade inget, slutade med att jag köpte en Siemens med en flex-zon som är 24cm på sitt bredaste ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Sökte samma för ~2 år sedan. Hittade inget, slutade med att jag köpte en Siemens med en flex-zon som är 24cm på sitt bredaste ställe.

Ja, det lutar helt klart åt en sån.
Är du nöjd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ikea ser ut att ha 26,5cm.

Någon med erfarenhet av deras häll?
https://www.ikea.com/se/sv/p/hoegklassig-induktionshaell-ikea...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En "panna" kan ha många olika former, även om den vanligaste är just rund.
Men desto större de är, desto vanligare är det med så kallade "långpannor", eftersom det är ovanligt med hällar som har allt för stora cirkulära zoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ikea ser ut att ha 26,5cm.

Någon med erfarenhet av deras häll?
https://www.ikea.com/se/sv/p/hoegklassig-induktionshaell-ikea...

Jag har en 3år gammal häll från IKEA, de verkar inte sälja den längre dock. Jag har en stor flexzon till vänster på 4 zoner som kan bli hela hällen lång eller delas i 2 i olika konfigurationer sen två andra plattor till höger.

Jag tycker den har funkat väldigt bra, köpte ett stort gjutjärns"stekbord" som fyller hela zonen på vänster vilket är gött ibland om man ska steka mycket hamburgare tex.

De minusen jag kan komma på är att plattorna tappar effekt ju mer plattor du har på och att man inte kan ha två plattor igång på 6-7an och sen köra en till platta på 9 eller P för att koka upp vatten tex. Men jag har ingen aning om detta är specifikt för IKEA's hällar eller om det bara inte är möjligt pga strömförbrukning.

edit:
en sånhär är det jag har:

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det lutar helt klart åt en sån.
Är du nöjd?

Jovars, har väl ungefär insett begränsningarna av induktionshällar av idag. De stora flexzonerna är ju typ 4st mindre coils i rad. När pannan ligger på ca. 2.5 zoner så är den 0.5 delen svalare. Om du har möjlighet att testa så ta fyll pannan med typ 1cm vatten och se hur olika det kokar till en början.

Ska bygga kök i vår och kommer sannolikt installera åtminstone en gas-brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jovars, har väl ungefär insett begränsningarna av induktionshällar av idag. De stora flexzonerna är ju typ 4st mindre coils i rad. När pannan ligger på ca. 2.5 zoner så är den 0.5 delen svalare. Om du har möjlighet att testa så ta fyll pannan med typ 1cm vatten och se hur olika det kokar till en början.

Ska bygga kök i vår och kommer sannolikt installera åtminstone en gas-brännare.

Tror jag skrev ungefär samma sak tidigare i denna tråden, där jag inte tycker att flex-zoner är så bra. Fick mothugg från folk som inte höll med kommer jag ihåg, men det är iaf den erfarenheten jag har.

Permalänk
Medlem

Jag håller också med om att flexzoner inte fungerar bra i min erfarenhet, hade en Siemens häll i förra huset, men de var tydligen fullt normalt att de vart helt olika temperaturer i kärlet och dålig performance när man använde flexzonerna enligt service, de var klart bättre köra på en zon , ( sen sålde jag huset istället för att bråka vidare ) såg även i råd och rön nyss de typ inte fungerade bra på nån spis https://www.radron.se/tester/vitvaror/induktionshallar/ (paywall tyvärr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

såg även i råd och rön nyss de typ inte fungerade bra på nån spis https://www.radron.se/tester/vitvaror/induktionshallar/ (paywall tyvärr)

Härlig prissättning, 69 för ett test eller 59 för alla tester.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Härlig prissättning, 69 för ett test eller 59 för alla tester.

ja de kostar typ 450 o prenumerera digitalt, eller som i mitt fall tidningen ingår i readly

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

ja de kostar typ 450 o prenumerera digitalt, eller som i mitt fall tidningen ingår i readly

Köpte en månad för 59, ikeas hällar ser ju vettiga ut generellt, men givetvis är inte den modellen jag länkade med.
70cm modellen som ser nästan identisk ut får ju väldigt bra på flexzonen iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köpte en månad för 59, ikeas hällar ser ju vettiga ut generellt, men givetvis är inte den modellen jag länkade med.
70cm modellen som ser nästan identisk ut får ju väldigt bra på flexzonen iaf.

Ikea är väl rätt luriga på vitvaror har jag för mig, kan byta OEM bakom helt plötsligt o så har jag förstått. Kan ha fel dock, ett besök på ikea köksplanering visade att de inte var där vi skulle köpa kök...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Ikea är väl rätt luriga på vitvaror har jag för mig, kan byta OEM bakom helt plötsligt o så har jag förstått.

De byter inte OEM-tillverkare utan att byta modell. Däremot skiftar det rätt mycket - det finns rena klipp och det finns det som absolut inte är klipp.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

En stekpanna som är 28 cm (typ rund med 32 cm i ytterdiamter ) i botten kommer ha svårt att aktivera tre zoner på den hällen. Troligen får du en aktiv yta som är 20*24 cm. Varje element i den vänstra halvan av hällen är 10*24 cm (fast inte riktigt så stort i verkligheten) och du måste täcka en viss procent av zonen för att den ska aktiveras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då min Whirlpool häll som kom med lägenheten endast verkar vilja värma en cirkel med diameter 10cm på största plattan börjar jag känna att det är dags för något bättre.

Gärna med magnetvred eller andra bra kontroller. Finns det nåt man ska tänka på?

Ska man gå för något ”good-enough” i 5000-10000 klassen eller är det värt att ”investera” ytterligare några tusenlappar för något alldeles extra.

Har kollat på denna modell från Gaggenau: https://kitchens.se/kok/spisar/gaggenau-induktion-60-cm-s200-...

Någon med erfarenhet av deras olika serier?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii