Permalänk
Avstängd
Skrivet av laukan82:

Kan man ska man som många andra nämner köra ex. 3st pannor, en i gjutjärn, en i kolstål och en i rostfritt så har man för alla tänkbara scenarion.

Kolstål är min nya absoluta favorit att ersätta teflon/emaljerad panna med, viktiga med dem är ju inbränning.
Misslyckades typ 5gånger innan jag fick till det, gjorde ju inget, va bara skrubba bort och göra om, men nu när jag fått till det så är det bara så sjukt bra! liten klick smör och sen steka ägg på en yta som beter sig som teflon men är helt naturlig känns ju bra gött.

Tänker att jag är ju 80-talist så min kropp är redan f**ked med alla tefloner men hoppas på kommande generationer om vi nu kan kolla på något vettigt sätt att få ur dessa kemikalier ut miljön tillsammans med alla vidriga mikroplaster osv.

Gjutjärn och kolstål har ju ungefär samma användningsområde så jag vet inte om det är så stor mening med att ha båda. Däremot tycker jag att det kan vara värt att komplettera med en riktigt non-stick för vissa saker. Pannkakor, omeletter, värma tortillas exempelvis. Jag steker gärna fisk i non-stick också för att slippa att pannan får en hint av fisksmak, framför allt fet fisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Oj vilken repons!!

Får svara mer utförligt senare men ja, jag tror också vi haft för hög värme vilket gjort att vi dödat beläggningen.

Klickade precis hem en sådan här nu, så nu hoppas jag vi blir nöjda

Satake - Lättviktsgjutjärn Stekpanna - 28 cm
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/sat...

Snyggt! Finns bra guider på reddit på /r/castiron med hur du bränner in de också Jag tog det säkra föra det säkra och brände in de innan jag började använda de jag köpt! I princip är det egentligen bara smörja in med matolja och se till så den inte är dränkt i olja, in i ugnen på 250 grader i typ en timme. Ut och låt svalna, repetera, ju fler gånger desto bättre.

Finns lite metoder med att man först ska ha i en kvart, och sedan 30 minuter och sedan öka, men den metoden jag gjort ovan fungerar utmärkt och är vrålenkel bara att det tar lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gjutjärn och kolstål har ju ungefär samma användningsområde så jag vet inte om det är så stor mening med att ha båda. Däremot tycker jag att det kan vara värt att komplettera med en riktigt non-stick för vissa saker. Pannkakor, omeletter, värma tortillas exempelvis. Jag steker gärna fisk i non-stick också för att slippa att pannan får en hint av fisksmak, framför allt fet fisk.

Absolut men kolstål går att få till att lira som en "nonstick" med bra inbränning, jag gräddar med fördel pannkakor i min idag. Trodde inte de var möjligt tills jag efter 5 misslyckanden fick till en bra yta.
Inte fått det att lira lika bra på gjutjärnet som jag förövrigt haft 1år längre än kolstålspannan. Köpte just kolstålspannan efter att fått veta att den ska kunna ersätta teflondito om man bara gör rätt. Kräver lite mer av en men man känner ju sig som en jäkla hjälte när man lyckas... bränner man in den då och då så har men en stekpanna som man fasen kan ta med sig i graven... räcker med en sån för resten av livet. Tefalpannor har man ju kanske köpt minst ett 10tal genom åren.. tills man råkade snubbla över en hemsk dokumentär som gav en lätt panikångest osv.

Försöker undvika teflon i allt men fasen va det är svårt. Hela ugnens insida är ju täkt med det, långpannorna (finns inga som passar till nya ugnen som jag hittat som inte har beläggning) mm. mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Absolut men kolstål går att få till att lira som en "nonstick" med bra inbränning, jag gräddar med fördel pannkakor i min idag. Trodde inte de var möjligt tills jag efter 5 misslyckanden fick till en bra yta.
Inte fått det att lira lika bra på gjutjärnet som jag förövrigt haft 1år längre än kolstålspannan. Köpte just kolstålspannan efter att fått veta att den ska kunna ersätta teflondito om man bara gör rätt. Kräver lite mer av en men man känner ju sig som en jäkla hjälte när man lyckas... bränner man in den då och då så har men en stekpanna som man fasen kan ta med sig i graven... räcker med en sån för resten av livet. Tefalpannor har man ju kanske köpt minst ett 10tal genom åren.. tills man råkade snubbla över en hemsk dokumentär som gav en lätt panikångest osv.

Försöker undvika teflon i allt men fasen va det är svårt. Hela ugnens insida är ju täkt med det, långpannorna (finns inga som passar till nya ugnen som jag hittat som inte har beläggning) mm. mm.

Hur gjorde du? Min gjutjärn får jag till riktigt bra, kolstålet inte lika.

Man ser enkelt på gjutjärnspannor om man "dödat" beläggningen. Går ofta att känna med fingrarna också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur gjorde du? Min gjutjärn får jag till riktigt bra, kolstålet inte lika.

Man ser enkelt på gjutjärnspannor om man "dödat" beläggningen. Går ofta att känna med fingrarna också.

Jag gjorde det på "60%" värme på induktionshällen (ska testa i ugnen när det blir lite varmare ute om man behöver vädra ut = DD )
lät först pannan stå på 30% värme någon minut för att sen höja till 60%, efter ytterligare någon minus hällde jag på ca ½tesked med vanlig rapsolja (hört att linolja ska vara ännu bättre) och smorde ut det tunt i pannan, det ryker lite lätt och pappret blir varmt satan men jag använde en kökstång.

upprepade ca 10-15gånger, lät den sen svalna sakta.

testade kort efter att steka ägg i den... bra och enkelt test.
liten klick smör bara och sen kunde den glida runt som på teflon så snart det fått en liten yta, grymt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Kan man ska man som många andra nämner köra ex. 3st pannor, en i gjutjärn, en i kolstål och en i rostfritt så har man för alla tänkbara scenarion.

Jag skulle i så fall välja en belagd non-stick-panna och en i gjutjärn eller kolstål Rostfritt har jag aldrig använt så är inte insatt i dess användningsområde jämfört med de andra typerna?

Vi använder vår belagda Scanpan CTX till allt utom att steka kött riktigt varmt, då kör jag med kolstålpannan. Jag är lite mer inne på att variera formfaktorn än formatet här hemma. Är sugen på en rejäl traktörpanna till exempel. Och en schysst wok skulle också vara trevligt. Vi lagar inte så mycket mat att vi har behov av 3-4 olika materialval på specifikt stekpannan utan det räcker med två stekpannor och sen är det just andra typer av pannor som gäller och då kan man ju variera materialet där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Oj vilken repons!!

Får svara mer utförligt senare men ja, jag tror också vi haft för hög värme vilket gjort att vi dödat beläggningen.

Vi fick den i företagsjulklapp Än så länge är vi riktigt nöjda. Bästa pannan vi haft.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fisk håller jag med om men pannkakor går ju perfekt i gjutgärn. Har ett pannkaksjärn från Skeppshult och har aldrig på typ 7 år fått en pannkaka att fastna i den

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laukan82:

Tja, jag tycker snacket om att man kan få en gjutjärn eller för den delen kolstålspanna att bli non-stick är något överdrivet. Man kan få till en bra yta som funkar till det mesta, men fortfarande ganska långt från en (fräsch) teflonpanna. Sen kan man förstås ha betänkligheter kring teflon, men det finns ju andra liknande beläggningar som funkar lika bra.

Jag har stekt mycket pannkakor och omeletter i gjutjärnspannor och det fungerar absolut, men det är ganska mycket enklare i en faktisk non-stick-panna. Jag kanske inte hade köpt en bara för det, om jag inte hade gjort väldigt mycket av de rätterna, men för exempelvis pilgrimsmusslor eller liknande är det väldigt svårt att få till det bra i gjutjärn eller kolstål.

Vill man ha lite allmänna råd kring hur man kurerar eller rengör en panna så tycker jag serious eats brukar ha mycket bra att säga, och de testar ofta saker på riktigt till skillnad från många andra liknande sidor som bara fortsätter att sprida samma "sanningar" som alla andra. Till exempel fick de mig att ändra min uppfattning om att man aldrig ska salta helt kött innan stekning.

https://www.seriouseats.com/2014/11/the-truth-about-cast-iron... Myter om gjutjärn.
https://www.seriouseats.com/2016/09/how-to-season-cast-iron-p... Hur man kurerar gjutjärn.
https://www.seriouseats.com/2019/06/how-to-season-carbon-stee... Hur man kurerar kolstål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChipZ:

Fisk håller jag med om men pannkakor går ju perfekt i gjutgärn. Har ett pannkaksjärn från Skeppshult och har aldrig på typ 7 år fått en pannkaka att fastna i den

Pannkakor går bara att steka i gjutjärn och enklast blir det med en pannkakslagg. Man vill ha den fina och krispiga ytan i lite mörkare brunt när man steker pannkaka istället för den otroligt tråkiga gula degiga färgen som blir när man kör andra pannor.

Se skillnad på dessa bilder
Teflonpanna
https://www.kungsornen.se/tips-tricks/teman-bakning/pannkaksp...

Gjutjärn (Ser så mycket trevligare ut och smakar mycket bättre)
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/ske...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Pannkakor går bara att steka i gjutjärn och enklast blir det med en pannkakslagg. Man vill ha den fina och krispiga ytan i lite mörkare brunt när man steker pannkaka istället för den otroligt tråkiga gula degiga färgen som blir när man kör andra pannor.

Teflonpanna

Nja, jag tror det mer beror på temperatur och framför allt mängden smör/fett man steker med. Jag tycker mig inte se någon skillnad i själva pannkakorna. Mer smör gör de godare och krispigare helt enkelt. Fabriksgjorda pannkakor är steka i non-stick maskiner med inget eller extremt lite fett, och ofta bara stekta på ena sidan och sen ihopvikta, men de är ju inte goda av diverse anledningar.

Crepe-pannor är ju ofta non-stick exempelvis, men inte alltid. Fransmännen är ju ganska traditionella i sin matlagning men även där verkar ändå non-stick vara det vanligaste på Creperier och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Teflonpanna

Pannkakor är väldigt bra för sin gjutgärnspanna att steka också, man steker in mycket smör

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Jag gjorde det på "60%" värme på induktionshällen (ska testa i ugnen när det blir lite varmare ute om man behöver vädra ut = DD )
lät först pannan stå på 30% värme någon minut för att sen höja till 60%, efter ytterligare någon minus hällde jag på ca ½tesked med vanlig rapsolja (hört att linolja ska vara ännu bättre) och smorde ut det tunt i pannan, det ryker lite lätt och pappret blir varmt satan men jag använde en kökstång.

upprepade ca 10-15gånger, lät den sen svalna sakta.

testade kort efter att steka ägg i den... bra och enkelt test.
liten klick smör bara och sen kunde den glida runt som på teflon så snart det fått en liten yta, grymt bra!

Du körde alltså flera applikationer under tiden utan att låta den kyla ner mellan? Indaresting.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Med en flexzon på induktionshällen så skulle jag säga att jag är otroligt nöjd med mitt stekbord från Demeyer. Hetta upp snabbt och sen sänka temperaturen. Blir ruskigt bra och bra storlek.

[img]https://static.goshopping.dk/products/2000/demeyere-teppanyak...[img]

När andan faller på för lite mer grillinspirerat, så lägger jag på grillpannan från Siemens.

[img]https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001002176077/HZ390...[img]

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk

Vi har två olika storlekar av dessa Scanpan CTX och de funkar riktigt bra.

Viktigt att man läser manualen så man vet att 260 grader är max temperatur för dessa. Har full koll med hjälp av en IR-termometer.

Sen när vi skall steka käk så värmer vi upp stekpannan sakta i flera steg, så riskerar man inte att nån panna spricker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Oj vilken repons!!

Ska köpa en sån också! Är det ytterdiametern eller "platt diametern" som är 28 cm?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Qubeista:

Snyggt! Finns bra guider på reddit på /r/castiron med hur du bränner in de också Jag tog det säkra föra det säkra och brände in de innan jag började använda de jag köpt! I princip är det egentligen bara smörja in med matolja och se till så den inte är dränkt i olja, in i ugnen på 250 grader i typ en timme. Ut och låt svalna, repetera, ju fler gånger desto bättre.

Finns lite metoder med att man först ska ha i en kvart, och sedan 30 minuter och sedan öka, men den metoden jag gjort ovan fungerar utmärkt och är vrålenkel bara att det tar lite tid

Tar en skärmdump på detta och sparar så jag har med mig det... tack !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Herr Kantarell:

Ska köpa en sån också! Är det ytterdiametern eller "platt diametern" som är 28 cm?

Jag tänker att det är själva diametern på ”hålet” i pannan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag tänker att det är själva diametern på ”hålet” i pannan.

Blev faktiskt så att jag mätte på plattorna.
21, 19 och 14 om nån undrar. Så är nog som du säger. Denna Electrolux spis har ju klarat standard stekpannor tidigare så borde vara ok. Beställde en iaf

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Jag är trött och förbannad!, nu är jag inne på andra uppsättningen stekpannor (en 28cm och en 24cm) men bara efter någon månad så ser man tydligt hur beläggningen i botten börjar fästa sig och den är nästintill omöjlig att få bort utan att förstöra emaljen i teflonet.

Jag fick tipset att testa bitsocker och en droppe vatten, och det tar bort skiten - men det märks ändå att detta inträffar och man bränner fast kyckling, falukorv och till och med grönsaker.

Jag kör med en glashäll, ej induktion och haft stekpannor från flera olika märken, IKEA och nu senast ICA. Hade också ett mer känt märke inom kökstillbehör som var lite dyrare, men efter 2-3 månader var det samma sak med även den pannan.

Vad gör jag för del eller är det bara extremt gott om skitdåliga stekpannor där ute?

Vad har ni för någon och hur länge har ni haft den?

Hjälp!

Rekommenderar Mannerström Proffs Non-Stick Stekpanna.
Tjock botten och jämn värme. Har haft en sådan i Ca 10+ år. Billiga stekpannor är inget att ha. "Buy cheap, buy twice".

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att teflonet i stekpannor försämrar spermiekvaliteten stämmer det?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag har hört att teflonet i stekpannor försämrar spermiekvaliteten stämmer det?

Kanske bäst du frågar på annat forum. Tror inte många här håller på med såna perversa lekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kanske bäst du frågar på annat forum. Tror inte många här håller på med såna perversa lekar.

Äh? Du vet att det var en forskingsundersökning om det. Jag ställer inte en trollfråga.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Äh? Du vet att det var en forskingsundersökning om det. Jag ställer inte en trollfråga.

Oh ja

Permalänk
Medlem

Använder Skeppshult gjutjärnspanna och köpte en Greenpan vilken är den bästa non-stick pannan jag provat.
Galet glatt yta.

Permalänk
Medlem

Har en gjutjärnspanna för pannkakor, men märkte att den värmer ojämnt (induktion) och insåg då att den har blivit skev. Är det bara att kassera eller går det att fixa på något sätt måntro?

Permalänk
Medlem

Fick tips om denna av en vän som är kock https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/hes...

Var beredd på att trilskas lite i början om du inte är van vid rostfritt, saker fastnar lätt (men släpper efter ett tag när det bildats yta), men absolut inte för hög värme får då fastnar det (givetvis beroende av vad det är som steks och hur mycket olja/matfett du har), tofu är inte möjligt att steka i rostfritt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Eftersom du är oförmögen att söka så länkar jag till en artikel till Kurera.

https://kurera.se/amne-i-teflonpannor-ger-mindre-kon-och-samr...

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla inlägg så ber om ursäkt om mitt inlägg är en upprepning. Scanpan CTX är nog de stekpannorna med non-stickbeläggning som hållt längst, kan varmt rekommenderas. Vidare så bör man även ha en panna i kolstål/rostfri för när man vill steka något riktigt varmt och en tjockbottnad gjutjärn bara för att det är ett måste. Är rätt sugen att prova en keramisk panna för att se hur de är.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Eftersom du är oförmögen att söka så länkar jag till en artikel till Kurera.

https://kurera.se/amne-i-teflonpannor-ger-mindre-kon-och-samr...

Nu var det väl ändå du som ställde frågan eller hur. Likaså så har du ju lyckats söka svar på din fråga.
Så man undrar ju lite varför du ens ställde frågan från första början. Lathet?

Nog om detta nu.