Gratis alternativ till Comhems kanalutbud?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Om du verkligen har DVB-C så har du fått något om bakfoten. Det är precis som DVB-T(2) en signal som förmedlas via vanlig antennkabel, fast i ett "slutet" kabelnät. Sedan kanske det går att ta ut den via data/DOCSIS-uttaget också. Jag öppnade faktiskt en dosa för att se om man ser någon filtrering, men jag måste ta isär den mer än jag orkade då den i så fall sitter på baksidan av uttagen.

(Här finns det dessutom två uttag, men det är en annan sak.)

Hmm, det här var verkligen mystiskt …
I samband med ändringen förra året slocknade signalen i det vanliga tv-uttaget. Företaget om hanterar driften av tv och data här satte upp en instruktion om att man i stället skulle ansluta till datauttaget så jag satte en F-kontakt i ena änden av antennkabeln och anslöt den till datauttaget. Sedan funkade det fint via tv:ns mottagare. Och, eftersom allt funkade har jag inte tänkt mer på det.
Nu testade jag det vanliga tv-uttaget igen och det funkade också.
Det kan säkert vara möjligt att tv-signalen bara inte är bortfiltrerad i datauttaget. Jag vet inte vad någon har hittat på här eller varför de satte upp instruktionen, men ni har rätt ...

Jag har för mig att SVT1 och SVT2 fanns i HD-kvalitet från början, men de verkar ha tagits bort. Jag använder knappt den här lösningen eftersom jag mest tittar på SVT och TV4 och streamar det mesta via deras webbsidor.

Permalänk
Inaktiv

Om det är som @Lighthydraecia skriver – att alla som bor i Comhem-hus numera har fri tillgång till basutbudet – är ju svaret på TS (@Izak80) fråga ganska enkel:
* Börja med att ta ut en ev. CI-modul ur tv:n (om du använder en sådan i stället för en separat mottagare).
* Anslut TV:n via en antennkabel till Comhems tv-uttag och gör en kanalsökning efter digitala kabelkanaler. Om kanalerna finns där är allt som det ska och du kan skippa Comhem-abonnemanget om du är nöjd med kvaliteten. Du verkar tyvärr inte få några HD-kanaler utan att betala för det.
* Om tv:n inte hittar de fria kanalerna bör du kontrollera om tv:n kan ta emot DVB-C-signaler. Om den inte klarar det kan du köpa en separat mottagare (t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/dig... eller en nyare tv för att få tillgång till Comhems fria utbud.
* Om du vill ha HD-kanaler är det inte heller någon idé att prova marksänd tv eftersom Boxers fria kanalutbud inte innehåller några HD-kanaler. Det innehåller dessutom betydligt färre kanaler (SVT1, SVT2, SVT24, TV4, TV6, Kunskapskanalen, SVT Barn samt vissa lokala kanaler, se https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/fri-tv ) än Comhems fria utbud. En mycket stor del av innehållet på SVT finns dessutom tillgängligt i full-HD via svtplay.se.

Lade till info om fria kanaler i marksänd tv.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Om det är som @Lighthydraecia skriver – att alla som bor i Comhem-hus numera har fri tillgång till basutbudet – är ju svaret på TS (@Izak80) fråga ganska enkel:
* Börja med att ta ut en ev. CI-modul ur tv:n (om du använder en sådan i stället för en separat mottagare).
* Anslut TV:n via en antennkabel till Comhems tv-uttag och gör en kanalsökning efter digitala kabelkanaler. Om kanalerna finns där är allt som det ska och du kan skippa Comhem-abonnemanget om du är nöjd med kvaliteten. Du verkar tyvärr inte få några HD-kanaler utan att betala för det.
* Om tv:n inte hittar de fria kanalerna bör du kontrollera om tv:n kan ta emot DVB-C-signaler. Om den inte klarar det kan du köpa en separat mottagare (t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/dig... eller en nyare tv för att få tillgång till Comhems fria utbud.
* Om du vill ha HD-kanaler är det inte heller någon idé att prova marksänd tv eftersom Boxers fria kanalutbud inte innehåller några HD-kanaler. Det innehåller dessutom betydligt färre kanaler (SVT1, SVT2, SVT24, TV4, TV6, Kunskapskanalen, SVT Barn samt vissa lokala kanaler, se https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/fri-tv... än Comhems fria utbud. En mycket stor del av innehållet på SVT finns dessutom tillgängligt i full-HD via svtplay.se.

Tack för all info. Skall titta närmare på det du föreslog. Det skall bli intressant att se om Comhem släpper taget om oss efter så lång tid

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Izak80:

... Det skall bli intressant att se om Comhem släpper taget om oss efter så lång tid

Jag hade tidigare bredband från Comhem.
Varje gång bindningstiden skulle upphöra ringde jag dem, gnällde lite över att priset skulle höjas för mycket och ville säga upp mitt abonnemang. Då blev jag erbjuden nytecknanderabatten om jag stannade kvar ett år till.
Det funkade alla gånger utom en. Då ringde jag upp Comhem igen och hamnade hos en annan säljare som gav mig rabatten. Det var inte illa att spara 1 200 kronor under ett år via ett samtal som tog några minuter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag hade tidigare bredband från Comhem.
Varje gång bindningstiden skulle upphöra ringde jag dem, gnällde lite över att priset skulle höjas för mycket och ville säga upp mitt abonnemang. Då blev jag erbjuden nytecknanderabatten om jag stannade kvar ett år till.
Det funkade alla gånger utom en. Då ringde jag upp Comhem igen och hamnade hos en annan säljare som gav mig rabatten. Det var inte illa att spara 1 200 kronor under ett år via ett samtal som tog några minuter!

Vi betalar i runda slängar ca 3000kr per år för en tjänst vi knappt använder. Tänkte köra lite samma taktik imorgon och se om jag inte kan byta till deras gratisalternativ.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Izak80:

Vi betalar i runda slängar ca 3000kr per år för en tjänst vi knappt använder. Tänkte köra lite samma taktik imorgon och se om jag inte kan byta till deras gratisalternativ.

Börja med att kolla att gratisalternativet funkar. Det bör det göra och om du har en nyare tv har den nästan säkert en inbyggd DVB-C-mottagare. Annars får du köpa en separat mottagare för några hundringar.
I så fall räcker det med att säga upp abonnemanget. Gratisalternativet ska finnas tillgängligt utan att du behöver göra något.

Själv kollar jag nästan bara på SVT och TV4 och det mesta av intresse (serier och filmer) finns på deras Play-sidor; dessutom med en mycket högre kvalitet. Det går att lägga dina dryga 3 000 kronor per år på något roligare, till exempel en weekendresa.

Om du gillar film och ditt bibliotek stöder filmtjänsten Cineasterna kan du dessutom registrera dig där och varje månad se åtta filmer per lånekort via webben. Vi snackar nästan 2 000 kvalitetsfilmer att välja på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

TV4 finns inte gratis, iallafall inte om du vill se livesändningar på TV4 Play. Utan då måste du ha Premium, vilket kostar pengar fyi

TV4 finns gratis i marknätet, DVB-T (SDTV). HD-versionen kostar av oförklarliga skäl pengar. TV4as playtjänst håller inte samma klass som SVTplay, då TV4 inte har livekanaler.

Comviq/Tele2 har bundlat Comhem play gratis 12 månader med mobiltelefonabonnemanget. (Filmer och serier).
I FTA med DVB-T/T2 och inomhusantenn gömd bakom tvn i mitt fall får man TV1HD, TV2HD, TV4SDTV, TV6SDTV, Kunskapskanalen SDTV, SVT24SDTV, BarnkanalenSDTV och grannregionens SVT-SDTV. Bor ganska nära Brudaremossen här i Göteborg. FTA-utbudet är löjligt dåligt i Sverige, utomlands (UK) har dom hundratals FTA-kanaler. (TV3 och TV5 skulle sannolikt vara FTA utomlands då de är reklamfinansierade).

Observera att om man har vanligt lånekort från biblioteket kan man strömma film gratis från Cineasterna och en strömningstjänst till som jag alltid glömmer bort namnet på. FTA+Netflix+Comhemplay+SVTplay+TV4play duger för mig. Kostar bara Netflix. Mest glor jag på YT med adblock; LTT, GN, LGR, Techmoan, GN och liknande, typ 75% av skärmtiden.

Glömde bort att Samsungapparaterna har fått Rakuten-kanaler och Samsungkanaler gratis. Det är väl 25 stycken eller något sådant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Observera att om man har vanligt lånekort från biblioteket kan man strömma film gratis från Cineasterna och en strömningstjänst till som jag alltid glömmer bort namnet på.

Det finns flera strömningstjänster för film, men alla bibliotek stöder inte alla tjänster så man får kolla upp vad som gäller lokalt.
Det finns dock inget som hindrar att du skaffar ett lånekort i någon grannkommun (eller var som helst i Sverige för den delen), men det brukar behöva göras på plats.
Själv skaffade jag lånekort i Borås för att få tillgång till Cineasterna ett par år innan biblioteken här i Göteborg började stödja tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

TV4 finns gratis i marknätet, DVB-T (SDTV). HD-versionen kostar av oförklarliga skäl pengar. TV4as playtjänst håller inte samma klass som SVTplay, då TV4 inte har livekanaler.

Comviq/Tele2 har bundlat Comhem play gratis 12 månader med mobiltelefonabonnemanget. (Filmer och serier).
I FTA med DVB-T/T2 och inomhusantenn gömd bakom tvn i mitt fall får man TV1HD, TV2HD, TV4SDTV, TV6SDTV, Kunskapskanalen SDTV, SVT24SDTV, BarnkanalenSDTV och grannregionens SVT-SDTV. Bor ganska nära Brudaremossen här i Göteborg. FTA-utbudet är löjligt dåligt i Sverige, utomlands (UK) har dom hundratals FTA-kanaler. (TV3 och TV5 skulle sannolikt vara FTA utomlands då de är reklamfinansierade).

Observera att om man har vanligt lånekort från biblioteket kan man strömma film gratis från Cineasterna och en strömningstjänst till som jag alltid glömmer bort namnet på. FTA+Netflix+Comhemplay+SVTplay+TV4play duger för mig. Kostar bara Netflix. Mest glor jag på YT med adblock; LTT, GN, LGR, Techmoan, GN och liknande, typ 75% av skärmtiden.

Glömde bort att Samsungapparaterna har fått Rakuten-kanaler och Samsungkanaler gratis. Det är väl 25 stycken eller något sådant.

Nu pratade jag om att se TV4 på internet på en dator, däremot kan man visst se en del saker på TV4 Play utan premium, men inte livesändningar, så som fotboll

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det finns flera strömningstjänster för film, men alla bibliotek stöder inte alla tjänster så man får kolla upp vad som gäller lokalt.
Det finns dock inget som hindrar att du skaffar ett lånekort i någon grannkommun (eller var som helst i Sverige för den delen), men det brukar behöva göras på plats.
Själv skaffade jag lånekort i Borås för att få tillgång till Cineasterna ett par år innan biblioteken här i Göteborg började stödja tjänsten.

Bra tips att också ha lånekort i grannkommun! Vill minnas att jag hade lånekort i Lerum på den tiden man bara fick låna 5VHS/dvd per månad och låntagare. Cineasterna verkar i princip ha avtal med alla Sveriges kommuner.
https://www.cineasterna.com/sv/

En fördel är att Cineasterna/"biblioteket" även har filmer som inte finns på Netflix etc. Förutom fördelen då att det är helt gratis. (Betalas via kommunalskatten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu pratade jag om att se TV4 på internet på en dator, däremot kan man visst se en del saker på TV4 Play utan premium, men inte livesändningar, så som fotboll

Det är just livesändningarna på TV4 det skiter sig på så att säga. Men TV4 finns FTA i SDTV-version. Annars finns det TV-kort man kan stoppa in i burken, hade sådant förr när jag hade dedikerad HTPC. (Cirka 15 år sedan). Fördelen med sådant kort är att du kan utan försämrande komprimering "spela in" allt TV4 sänder direkt till HDD/SSD/NAS.
Finns i "thumbdriveutförande"/USB också om man har laptop eller saknar kortplats i den "riktiga datorn".

Exempel på internt DVB-kort: https://www.amazon.de/s?k=pcie+dvb&__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C...
Exempel på dito USB: https://www.amazon.de/Topiky-USB-TV-Tuner-2-0-DVB-T2-DVB-T-DV...

Har inte kört sådant själv på tio år eller så, men funkade bra på den tiden. (2005-2010). Ska man "spela in" krävs det dock rejält med HDD-utrymme. Förutom hårdvarukostnaden är det "gratis"!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Bra tips att också ha lånekort i grannkommun! Vill minnas att jag hade lånekort i Lerum på den tiden man bara fick låna 5VHS/dvd per månad och låntagare. Cineasterna verkar i princip ha avtal med alla Sveriges kommuner.
https://www.cineasterna.com/sv/

En fördel är att Cineasterna/"biblioteket" även har filmer som inte finns på Netflix etc. Förutom fördelen då att det är helt gratis. (Betalas via kommunalskatten).

Biblioteken i Göteborg var väldigt sena med Cineasterna, men jag har vägarna förbi Borås ibland och passade på att skaffa ett lånekort då.
Du vet ju det redan, men Cineasterna är verkligen värt att kolla in för alla er som är filmintresserade. Det är grymt bra och inriktat på kvalitetsfilm. Sist jag kollade fast det över 3 000 filmer att välja på. Man får har ett väldigt smalt filmintresse för att inte hitta något man gillar där
Man får se 2 filmer per vecka, men det gäller ju per inloggning (lånekort). Om ni är flera i hushållet kan ni ju skaffa varsin inloggning och se 2 filmer per person (även barn) varje vecka.

Skrivet av Networker:

Det är just livesändningarna på TV4 det skiter sig på så att säga. Men TV4 finns FTA i SDTV-version. Annars finns det TV-kort man kan stoppa in i burken, hade sådant förr när jag hade dedikerad HTPC. (Cirka 15 år sedan). Fördelen med sådant kort är att du kan utan försämrande komprimering "spela in" allt TV4 sänder direkt till HDD/SSD/NAS.
Finns i "thumbdriveutförande"/USB också om man har laptop eller saknar kortplats i den "riktiga datorn".

Exempel på internt DVB-kort: https://www.amazon.de/s?k=pcie+dvb&__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C...
Exempel på dito USB: https://www.amazon.de/Topiky-USB-TV-Tuner-2-0-DVB-T2-DVB-T-DV...

Har inte kört sådant själv på tio år eller så, men funkade bra på den tiden. (2005-2010). Ska man "spela in" krävs det dock rejält med HDD-utrymme. Förutom hårdvarukostnaden är det "gratis"!

Jag hade också TV-kort (från Hauppauge och Terratec) förr och de funkade utmärkt redan då.
Webbläsartillägget Privatkopiera gör det väldigt enkelt att spela in och spara de program som finns på SVT Play och TV4 Play.
Men, det spelar tyvärr inte in undertexterna på TV4 Play – inte ens när det gäller utländska program. Det är förhoppningsvis ett problem som snart är löst.

Permalänk

Med risk för att upprepa mig, men är man folkbokförd i ett ComHem hus så har man alltså tillgång till Comhem Play Grund kostnadsfritt. Kan alltså kolla på grundutbudet på datorn, eller casta från appen bara logga in med bankid.
https://www.tele2.se/tv/play-grundutbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lighthydraecia:

Med risk för att upprepa mig, men är man folkbokförd i ett ComHem hus så har man alltså tillgång till Comhem Play Grund kostnadsfritt. Kan alltså kolla på grundutbudet på datorn, eller casta från appen bara logga in med bankid.
https://www.tele2.se/tv/play-grundutbud

Tack för tipset, har kollat upp det och det verkar vara helt gratis. Dock måste jag köpa till en ”HD-mottagare” då Comhem vill ha tillbaka Tivo-boxen vi användt nu i flera år.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Izak80: enligt den sida som @Lighthydraecia länkade till ovan ingår inga HD-kanaler i grundutbudet, men kvaliteten är helt ok om man tittar via webben. Du kan även casta till en Chromecast (separat eller inbyggd i tv:n). Du kan dessutom se samtliga program upp till en vecka i efterhand, vilket är riktigt trevligt, och inom hela EU, vilket är mycket smidigt eftersom du inte behöver krångla med några VPN-tjänster om du åker på utlandssemester.

Angående de fria kanalerna via antennuttaget: det finns inget som säger att du behöver en HD-mottagare om nu inte Comhem har börjat sända allt innehåll med den nyare komprimeringstypen. Börja med att ansluta tv:n till antennuttaget och gör en kanalsökning. Om det inte funkar kan du testa den fristående kabel-tv-mottagare från Kjelle som jag tipsade om ovan ( https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/dig... ). Den kostar 400 kronor just nu och kan även ta emot sändningar i HD-kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Att köpa något för att få tillgång till basutbudet gratis är helt ok. Vet du vilken antenn man skall ha och får man även tillgång till SVT 1-2 HD då?

Jag har SVT 1+2 i HD med vanlig digitalantenn, bor ni med sämre mottagning kan det vara värt att titta på en aktiv lite bättre antenn, men i.om de större butikernas "prova gratis hemma i 2 månader" så är det ju bara att köra.

SVT1+2 i HD och olika regionala varianter (halland+västra götaland här, de är dock de "vanliga" och HD saknar den regionala biten)
TV4
TV6
Kunskapskanalen + barnkanalen fick jag även in med om jag minns rätt.

för 250:- månaden känns ju en antenn i ert fall som en väldigt bra investering.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com