Isokron karta - kollektivtrafik, hittar ingen som visar rätt

Permalänk
Medlem

Isokron karta - kollektivtrafik, hittar ingen som visar rätt

För den som inte hört om detta tidigare så är det en karta som indikerar zoner på lika långt avstånd (i tid räknat) till en plats. Iso = lika, kron = tid

Jag har hittat flera exempel på nätet, men tyvärr verkar ingen stämma. Hade Commutetimemap.com bara visat rätt så hade den varit helt enligt mina önskemål. Kanske använder de olika alternativen samma källa.

Exempel på användningsområde: låt säga att man ska börja ett jobb i Göteborg som man vill åka kollektivt till och man vill se var det är lämpligt att bo för att få en viss restid till jobbet.
Exempel på fel är att buss Landvetter Resecentrum till Göteborg C=25 min, men Landvetter kommer inte med om man inte utökar till 60 min restid på kartan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

För den som inte hört om detta tidigare så är det en karta som indikerar zoner på lika långt avstånd (i tid räknat) till en plats. Iso = lika, kron = tid

Jag har hittat flera exempel på nätet, men tyvärr verkar ingen stämma. Hade Commutetimemap.com bara visat rätt så hade den varit helt enligt mina önskemål. Kanske använder de olika alternativen samma källa.

Exempel på användningsområde: låt säga att man ska börja ett jobb i Göteborg som man vill åka kollektivt till och man vill se var det är lämpligt att bo för att få en viss restid till jobbet.
Exempel på fel är att buss Landvetter Resecentrum till Göteborg C=25 min, men Landvetter kommer inte med om man inte utökar till 60 min restid på kartan.

En sådan karta kommer att bli väldigt komplex om den ska vara exakt för radien kommer att behöva varieras beroende på tiden du vill resa och även påverkas av vilka transportmedel du accepterar.
Jag tror det är därför de visar fel, det går inte att utgå från en enda plats utan man måste utgå från båda ändarna och tidpunkterna för resorna för det kommer att påverka signifikant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: hänger inte helt med, kan du förklara med ett exempel?

Jag tycker inte det skulle vara så komplext.
Om data finns för restider med kollektivtrafik mellan olika punkter så bör kartan fylla i radien runt varje punkt med återstående tid om man går.
Såg en annan karta som skrev ut att de räknade med 5km/h promenad.
I tätbebyggt område så överlappar dessa rader varandra och längre ifrån startpunkten kan det bildas öar (som motsvarar radien runt avlägsna stationer).

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

@mrqaffe: hänger inte helt med, kan du förklara med ett exempel?

Jag tycker inte det skulle vara så komplext.
Om data finns för restider med kollektivtrafik mellan olika punkter så bör kartan fylla i radien runt varje punkt med återstående tid om man går.
Såg en annan karta som skrev ut att de räknade med 5km/h promenad.
I tätbebyggt område så överlappar dessa rader varandra och längre ifrån startpunkten kan det bildas öar (som motsvarar radien runt avlägsna stationer).

Jag bor i Västtrafiks område och tidtabellerna är ibland väldigt olika beroende på vilken riktning och tid du åker så det går ju inte att bara rita upp en radie utifrån en punkt för då blir det fel, det kanske fungerar hyfsat om du bara reser i en större tätort med stadstrafiken men det funkar definitivt inte där jag bor, tex är det avsevärt mycket sämre att resa österut på på em-kväll medans västerut går bra, restiderna skiljer också ganska mycket beroende på när, tex om jag skulle åka till Skövde vid snabbaste tid via snabbast metod (tåg) tar det kring 1 timme men normalt tar det mellan 1,5-2 timmar med buss.
Så när och i vilken riktning man åker ger stora skillnader så kartan du söker behöver ju ha mycket data om hur och när du vill åka eller så får du svaret inom ett intervall.

Dessutom så gissar jag att du ev vill resa med bara ett månadskort, jag brukar åka med ett Västrafik kort för zon C och det gör att jag inte kan passera Göteborg vilket också påverkar hur jag kan åka men hade jag haft ett ABC kort hade det varit ok att åka via Göteborg, man får inte heller åka med andra tåg än Västtågen så SJ, MTRX och NSB går bort även om de trafikerar sträckorna jag brukar åka på för de är inte med i Västtrafik utan skulle kräva att man löser andra biljetter.

Det behövs alltså väldigt mycket mer uppgifter från start om du ska få bra svar och att bara rita upp en ring runt en plats kommer inte att funka för dels är svaret inte en radie men tidsåtgången kommer framförallt att skilja sig beroende på när och i vilken riktning resan sker även om den går mellan samma punkter.

En förenklad karta där man tex bara har med stadstrafik i en enda ort går nog att få till skapligt för där kör de ju samma slingor med fasta tidsintervaller eller i vart fall tätt typ max 20 minuter mellan turerna och tätare under rusningstrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag bor i Västtrafiks område och tidtabellerna är ibland väldigt olika beroende på vilken riktning och tid du åker så det går ju inte att bara rita upp en radie utifrån en punkt för då blir det fel, det kanske fungerar hyfsat om du bara reser i en större tätort med stadstrafiken men det funkar definitivt inte där jag bor, tex är det avsevärt mycket sämre att resa österut på på em-kväll medans västerut går bra, restiderna skiljer också ganska mycket beroende på när, tex om jag skulle åka till Skövde vid snabbaste tid via snabbast metod (tåg) tar det kring 1 timme men normalt tar det mellan 1,5-2 timmar med buss.
Så när och i vilken riktning man åker ger stora skillnader så kartan du söker behöver ju ha mycket data om hur och när du vill åka eller så får du svaret inom ett intervall.

Dessutom så gissar jag att du ev vill resa med bara ett månadskort, jag brukar åka med ett Västrafik kort för zon C och det gör att jag inte kan passera Göteborg vilket också påverkar hur jag kan åka men hade jag haft ett ABC kort hade det varit ok att åka via Göteborg, man får inte heller åka med andra tåg än Västtågen så SJ, MTRX och NSB går bort även om de trafikerar sträckorna jag brukar åka på för de är inte med i Västtrafik utan skulle kräva att man löser andra biljetter.

Det behövs alltså väldigt mycket mer uppgifter från start om du ska få bra svar och att bara rita upp en ring runt en plats kommer inte att funka för dels är svaret inte en radie men tidsåtgången kommer framförallt att skilja sig beroende på när och i vilken riktning resan sker även om den går mellan samma punkter.

En förenklad karta där man tex bara har med stadstrafik i en enda ort går nog att få till skapligt för där kör de ju samma slingor med fasta tidsintervaller eller i vart fall tätt typ max 20 minuter mellan turerna och tätare under rusningstrafik.

Du lyfter fram viktiga begränsningar men det hade varit bra om du hade kollat upp vad en isokron karta är för något. Han vet att det inte kommer vara en cirkel.

@glemmy
Det måste vara något fel med deras datakällor, det lättaste kanske hade varit att kontakta dem för att kolla vad det är som går fel. Det kan vara zonerna det är fel på https://github.com/vasttrafik/open-data-gtfs här finns Västtrafiks GTFS data. https://www.geoapify.com/ är de som tillhandahåller själva APIn.

Permalänk
Medlem

Jag kan i sammanhanget notera att på ungefär samma tema så fick jag nyligen helt olika resultat av Google och SL från en plats norr om Stockholm till centrala ditot. Google ansåg att det skulle ta mycket längre tid än SL. Jag minns inte exakt, men det diffade nog en halvtimme i vart fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Du lyfter fram viktiga begränsningar men det hade varit bra om du hade kollat upp vad en isokron karta är för något. Han vet att det inte kommer vara en cirkel.

@glemmy
Det måste vara något fel med deras datakällor, det lättaste kanske hade varit att kontakta dem för att kolla vad det är som går fel. Det kan vara zonerna det är fel på https://github.com/vasttrafik/open-data-gtfs här finns Västtrafiks GTFS data. https://www.geoapify.com/ är de som tillhandahåller själva APIn.

Jo men kartan stämmer inte om man inte tar med tiden man vill resa, det är stora skillnader beroende på vilken tid och riktning man reser om man lämnar stadstrafikområdena.
TS klagar ju på att de inte visar rätt och det jag pekar på är varför de är så svåra att få att visa rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån gång sprang jag på en SL-karta med "verkliga" avstånd mellan stationerna på nätet. Hittar den inte nu.
Antar att man kan göra något liknande för Göteborg.

En sen karta innehåller ju inte köer och sånt man kan råka ut för.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En dum fråga kanske, men hittar ingen ikon för val av buss, är det inte spårvagn som åsyftas? I källkoden på sidan har ikonen attributet data-icon="subway"

I övrigt, tack för tipset. Har undrat från och till om sånt här finns av just samma anledning och lite där till.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

@mrqaffe: Ok, tack för förtydligande.
Jag förstår att det är komplext på avlägsna orter som inte har regelbunden kollektivtrafik. För att det ska ge något relevant resultat så måste det finnas regelbundna avgångar, större städer och områden runt dessa har normalt det. Exemplet jag tog med Landvetter till Göteborg C, där börjar en buss som heter Röd Express gå kl 05 och den går var 5e minut i rusningstid och var 15-30e minut resten av tiden, fram till efter midnatt.
Vilken biljett man ska åka på är inte så relevant för mig.

Lite mer info om du är intresserad
https://traveltime.com/blog/free-isochrone-map-generator

Citat:

What is an isochrone map?
An isochrone map is a map that shows all the reachable locations from a starting point within a certain amount of time. For this reason, isochrone maps are often also referred to as travel time maps.

For example, the isochrone map below shows where’s reachable within a 1-hour travel time by public transport from a starting point in Central London:

public transport isochrone map1-hour public transport isochrone map

As this is a public transport isochrone map, it shows reachable islands that surround train stations or bus stops. However, these are disconnected from the main isochrone shape because trains and buses only stop at designated stops, and so a traveller can’t get on and off at any point they choose. Holes in the large isochrone occur when an area is not accessible within the time limit, but the surrounding area is.

Skrivet av pine-orange:

@glemmy

Tack för tips, kanske lättast att försöka komma i kontakt med någon.
Har prövat flera exempel och alla tycks visa samma fel...

Skrivet av Strepto:

En dum fråga kanske, men hittar ingen ikon för val av buss, är det inte spårvagn som åsyftas? I källkoden på sidan har ikonen attributet data-icon="subway"

I övrigt, tack för tipset. Har undrat från och till om sånt här finns av just samma anledning och lite där till.

Jag tolkade detta som all form av kollektivtrafik, det verkar som att den visar både buss, tåg och spårvagn sett till resultatet.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nån gång sprang jag på en SL-karta med "verkliga" avstånd mellan stationerna på nätet. Hittar den inte nu.
Antar att man kan göra något liknande för Göteborg.

En sen karta innehåller ju inte köer och sånt man kan råka ut för.

SVT la upp en fin karta när rekommendationen var att resa högst 2h hemifrån
https://www.svt.se/datajournalistik/sa-langt-kommer-du-pa-tva...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

SVT la upp en fin karta när rekommendationen var att resa högst 2h hemifrån
https://www.svt.se/datajournalistik/sa-langt-kommer-du-pa-tva...

Den såg ju fräsig ut, men den var inte så tydlig, och underlättar inte att avstånden man kommer inte stämmer ;p
Skulle t.ex. inte komma till jobbet på 30 minuter, trots att det tar c:a 25 om man kör lagligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag tolkade detta som all form av kollektivtrafik, det verkar som att den visar både buss, tåg och spårvagn sett till resultatet.

Har mycket svårt att tro att så är fallet, jag bor ute på landet och med "spårvagnen" så kommer jag 1-2km hemifrån på 30 minuter enligt appen, trots busshållplats ett stenkast bort.

Tänker att det finns vägar för tunnelbanor och kanske viss annan kollektivtrafik i kartorna i ett dolt lager som appen använder. Kan förklara varför jag på landet kommer en kort bit hemifrån om den räknar gångväg därimellan. I vilket fall som helst verkar den onekligen vara tämligen ovetande när det kommer till resa med buss.

Då appen bygger på openstreetmap kanske det saknas data i kartan, förstår att det kanske inte är något du är sugen på att lägga tid på men man kan bidra med data och taggning vad det verkar.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:public_transport

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

@Strepto: aha kan tänkas att det saknas data helt där då.
De använder publika GTFS-källor på geoapify, som pine-orange påpekade ovan, och om det saknas så görs någon approximering.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk

Det verkar inte som kollektivtrafik utanför stadsbebyggt område finns med. Det funkade inge vidare på Uppsala i alla fall.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar på mitt mail till geoapify.
Anledningen är att de inte har officiell GTFS-data för dessa sträckor. Istället approximeras restid baserat på sträcka och snitthastighet i området.
Vet inte om denna data faktiskt fattas i källan från västtrafik, men verkar så.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag fick svar på mitt mail till geoapify.
Anledningen är att de inte har officiell GTFS-data för dessa sträckor. Istället approximeras restid baserat på sträcka och snitthastighet i området.
Vet inte om denna data faktiskt fattas i källan från västtrafik, men verkar så.

GTFS-filen som jag länkade till uppdateras dagligen av Västtrafik. Jag laddade ner filen och det ser ut som att alla linjer i Västra Götaland är med. Stopptider också. Så det är lite konstigt? Jag har inte jobbat med GTFS-data innan så man kanske ska ta min bedömning av datan med en nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

GTFS-filen som jag länkade till uppdateras dagligen av Västtrafik. Jag laddade ner filen och det ser ut som att alla linjer i Västra Götaland är med. Stopptider också. Så det är lite konstigt? Jag har inte jobbat med GTFS-data innan så man kanske ska ta min bedömning av datan med en nypa salt

Tack, jag tänkte undersökt detta själv men kom aldrig så långt.
Det är lite märkligt om det stämmer. Jag skickade med länken till github och frågade om de använder den datan, fick inte ett direkt svar men han svarar att de inte har officiella feeds for dessa rutter.
De hämtar kanske från något annat ställe.

Visa signatur

Det var High noon.