Permalänk
Medlem

Hjälp med lödning i Stockholm

Tjo!

Hoppas det är ok att skapa en sån här tråd, annars får mod plocka bort/flytta den.

Håller på med ett större projekt kring att få en server tystare och har nu fått allt tyst utom EN detalj... nätagget.
Det handlar om ett 750W alt 1200W som jag önskar få hjälp att löda om kablage till en Noctuafläkt inuti. Mot betalning givetvis!
Provade på ett av dem, men tycks ha blivit för kass på att löda när jag inte gjort det på så länge.
Och när det handlar om just nätagg så önskar jag få det ordentligt gjort så att säga.

Har instruktioner för vilka kablar som ska till vad klart och allting. ( Andra som gjort det på ett annat forum utan problem så. )

En sneak peak på övriga projektet

God fortsättning och gott nytt!

Permalänk

hade de inte varet så jäkla lång till stockholm hade jag kunnat hjälpa dig för ett parti kaffebrö.

men varför gör du de inte själv?

övning ger färdighet.

borde inte va så svårt kan man tycka.

1. klipp kontakten på nochtua fläkten och skala änden ~5mm.

2. klipp kontakten på orginalfläkten och lämna en bit kabel på kontakten att löda mot, skala änden ~5mm.

3. förtenna bägge kablarna som ska lödas ihop ordentligt.

4. dra över en krympslang på ena kabeln som ska lödas en bit från lödstället så den inte krymper av värmen.

5. lägg ihop kablarna och värm ordentligt tills bägge kabeländarna flyter ihop.

6. dra över krympslangen över lödstället och krymp den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hade de inte varet så jäkla lång till stockholm hade jag kunnat hjälpa dig för ett parti kaffebrö.

men varför gör du de inte själv?

övning ger färdighet.
https://www.digikey.se/maker-media/35f5a67a-c375-4a39-a2ed-613740878835

borde inte va så svårt kan man tycka.

1. klipp kontakten på nochtua fläkten och skala änden ~5mm.

2. klipp kontakten på orginalfläkten och lämna en bit kabel på kontakten att löda mot, skala änden ~5mm.

3. förtenna bägge kablarna som ska lödas ihop ordentligt.

4. dra över en krympslang på ena kabeln som ska lödas en bit från lödstället så den inte krymper av värmen.

5. lägg ihop kablarna och värm ordentligt tills bägge kabeländarna flyter ihop.

6. dra över krympslangen över lödstället och krymp den.

Nee, tyckte inte heller det borde vara så svårt, utan provade själv på ett av aggen.
Men det är så sjukt tunna kablar så jag fick inte till det. Och blev lite nervös när handlar just i nätagget. hehe
Men får jag inte fatt på någon så får jag försöka igen helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Cenzar:

Nee, tyckte inte heller det borde vara så svårt, utan provade själv på ett av aggen.
Men det är så sjukt tunna kablar så jag fick inte till det. Och blev lite nervös när handlar just i nätagget. hehe
Men får jag inte fatt på någon så får jag försöka igen helt enkelt.

sålänge lödningen ser blank och fin ut och du isolerat skarven ordentligt så är det good enough.

huvudsaken är isoleringen hällre dubbel isolering än ingen alls så du inte orsakar en kortslutning och ev brand/dödsfall.

ju tunnare kabel desto mindre kommer du behöva värma. generellt tillräckligt varmt för att tillföra lödtenn är om du håller i mitten på skarven när isoleringen i änden börjar se ut att smälta lite då är hela skarven varm nog att låta lödtennet flyta ordentligt.

kan variera lite hur länge det tar men med min 50W eller vad den nu är tar det på sin höjd 1-5 sekunder max att värma kablar nog för skarvning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Glöm inte flux.
Utan flux får man inte bra lödningar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Glöm inte flux.
Utan flux får man inte bra lödningar.

om man kör med tenn utan fluxkärna ja. men generellt så brukar generic lödtenn för elektronik oftast ha fluxkärna men visst finns utan.

personligen använder jag blyfritt ten med fluxkkärna och aldrig känt att extra flux behövts hittills förutom om man smälter om en gammal lödning på ett kretskort eller nått eller är en extremt stort lödöra

så skulle säga inget måste men beror lite på vilken utrustning som används och situation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sålänge lödningen ser blank och fin ut och du isolerat skarven ordentligt så är det good enough.

Vill bara tillägga att lödtenn utan bly sällan blir särskilt blank och fin, även om det är korrekt lött.

EDIT: Sen vill jag påstå att den första bilden du länkade med exemplet på bra och dåliga lödningar inte riktigt stämmer heller. Du vill ha en kon på båda sidor. <|>. Ser du ingen tenn på "baksidan" av din lödning så vet du inte hur det ser ut mellan tråd och PCB.

Permalänk
Medlem

Mjo, jag lödde ihop adaptrar för fläktarna i övrigt. Och för att lura servern att tro att det sitter originalfläktar med tillräckliga rpm så den bootar.
Men just de här var så galet små. Men ska se om jag kan få fatt på en ny skaltång och ge det ett nytt försök om inte annat.

Tack för tipsen dock.

Permalänk

Skulle de vara så att du ger upp så finns de absolut hjälp att få. Sist jag lödde riktigt mycket så var de minsta kablarna så tunna att det i princip var rakblad som gällde. Men kör på - de kanske reder sig till slut

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare