Egen lagring - köpa NAS eller andra alternativ

Permalänk
Medlem

Egen lagring - köpa NAS eller andra alternativ

Hejsan.

Funderar på att hitta en enkel och prisvärd lösning för att lagra filer istället för att trycka in en massa diskar i husets datorlådor.
Har sneglat på NAS men frpgan är om det är nödvändigt. Kryptering behövs egentligen inte. Automatisk backup är inte nödvändig.
Det handlar egentligen om att ordna en lagringsplats för filer som kan komma att behövas framöver.
Några idéer och tips?

M v h

/Frippe

Visa signatur

* Intel P4 3,2Ghz * MSI 915P/G Neo2 Platinum * XFX GeForce 6800GT 256Mb * Corsair Value 1024Mb DDR2 * Seagate 160Gb *

Permalänk
Medlem

Har du någon gammal dator liggandes som kan agera server?

Jag hade moderkort + minne och psu liggandes. Blev billigare och 50x bättre prestanda än någon nas.

Annars är hade jag rekommenderat inköp av billig dator som löser detta. Tyvärr så kostar nog alla egna lösningar mer än flera års google drive, men det är en investering.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal dator i källaren som jag lägger backuppen på. Där kan man ju pula i de diskar som behövs. Datorn i källaren är avstängd utom när det behövs. Det är för att när jag får Ransomware i huset så har jag det viktigaste bevarat. Jag har även backup till USB disk för det är ju bekvämast om jag måste ta i bruk en annan dator.

Permalänk
Medlem

Jag började för många år sedan när jag var ung och inte hade pengar, med div skrotdatorer som jag tryckte in diskar i, fungerar perfekt.

Först med Windows, sen kommer man på att det finns resurssnålare system.

Nu kör jag en gammal core2quad med FreeBSD och lite diskar i, fungerar perfekt.

Vill du bara ha så du får som en extern hårddisk på nätverket så installerar du Linux eller BSD el liknande och Samba, så får du stöd för fildelning som Windows förstår.

Kan börja som ett kul projekt som man lär sig nått av också.

I stort sett vilken dator som helst har nog med prestanda för detta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag har en gammal dator i källaren som jag lägger backuppen på. Där kan man ju pula i de diskar som behövs. Datorn i källaren är avstängd utom när det behövs. Det är för att när jag får Ransomware i huset så har jag det viktigaste bevarat. Jag har även backup till USB disk för det är ju bekvämast om jag måste ta i bruk en annan dator.

Det är bra tänkt, många glömmer att ett virus eller skadlig kod, mänskliga faktorn etc sällan bryr sig om att filerna ligger sparade på en annan maskin..

Bästa är att dessutom dra ur sladden, så får du spik i elnätet så överlever datorn det också.

Jag skaffade en hotswap bay för SATA diskar till min server, så ibland när jag får tummen ur så gör jag kopior på de viktigaste sakerna på en disk som ja drar ur och lägger vid sidan om, har även någon i vapenskåpet samt på annan fysisk adress en bra bit från hemmet.

Det är inte 100% mot allt men det ska mycket till för att förlora alla samtidigt, då är det så illa jag man troligen även lämnat sitt hem och är på flykt någonstans....

Jag lagrar aldrig krypterat heller, större chans att kunna läsa tillbaka filer om jag får strul med diskar eller hårdvara osv.

Jag lagrar en del åt bekanta och då ger jag förslaget att de kan spara i en zip med lösenord om de vill ha extra säkerhet mot att någon annan kollar på det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Min NAS är en enkel dator som jag satte ihop från överblivna delar efter flera år av uppgraderingar.
Den har en sexkärnig processor med inbyggd grafik, ett budgetmoderkort med sex SATA-anslutningar, 3000-minne minne som körs i grundhastighet 2133 (minskar risken för minnesfel), ett medelstort nätagg, en liten NVMe-SSD för operativsystemet och allt i en enklare låda. I den har jag just nu fem mekaniska hårddiskar, varav två är primär och sekundär foto/video-diskar, där jag duplicerar allt från den ena till den andra manuellt, så fort jag ändrar nåt på den ena (har även en tredje, lös USB-hårddisk som extern säkerhetskopia för foto/video), och sen tre diskar med mer generell lagring. Som OS på NAS:en kör jag Windows 10 Pro med nätverksdelning så jag kan komma åt alla diskarna på alla enheter i bostaden. Har inga andra behov än att dela ut hårddiskar över nätverk, så Windows funkar finfint.

Nu byggde jag den ju från överblivna delar, men att bygga en motsvarande (exklusive lagringsdiskarna) kan man klara för ca 5000 kr (kollade snabbt på Inet - det går förstås att komma billigare undan om man letar i flera butiker eller köper begagnat).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

NAS är tillgänglighet - inte backup, du behöver en uppsättning backupdiskar och hålla dem synkade även med NAS.

Själva diskarna betalas på runt 1 år för den kapacitet man köper hos google drive mm. själva NAS:en kan dock vara rätt dyr och då tar det tid innan den också är betald med billigare kostnad totalt och break-even kanske är först efter 2-3 år i jämförelse med kostnad av molntjänstlagring. men fördelen är att du har kontroll på datan och inte risker att få sin lagring avstängd pga. 'misused' eller annan ursäkt och i praktiken helt omöjlig att bemöta - samt att data inte ligger hos annan dator och kan analyseras fritt av denna om den känner för det.

I värsta fall kan man bygga en NAS kring en RPI4 och USB-diskar - där kan man lägga i riktig fullvuxen OS som ubuntu Server men inte lika nybörjavänligt som programvarorna i de olika Köpenas med klicka-GUI. Nackdelen är driftsäkerheten och USB/SATA-bryggan i de externa USB-diskarna är en detalj som sänker driftsäkerheten markant då när en sådan extern USB-disk sluta fungera så är det nästan alltid USB/SATA-bryggan problemet ligger och inte själva disken inuti. Det andra är att diskarna är sämre kylda i USB-kabinet gentemot en NAS med fläktar och att dessa måste placeras med lite avstånd och luft mellan sig för kylningen och kan inte travas på hög.

Permalänk
Medlem

Jag kör en NAS med:
Kolink Satelite
AsRock Q1900DC
2x4GB RAM
4x3,5" HDD
2x120 mm Noctua
OpenMediaVault 6 på en USB3-ansluten 60GB SSD.
allt återanvänt överblivet skräp.
och en Pi 4 med OMV6 och 2 diskar i ett Icy Box externt kabinett.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en Synology (RS212) riktigt billigt begagnad. Satte in ett par diskar och använder primärt som extra backupserver, om du vill slippa konfiguration i oändlighet kan jag spontant rekommendera en färdig NAS. Gillar du att pilla kan du ju köra NAS-programvara på vilken plattform som helst idag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag köpte en Synology (RS212) riktigt billigt begagnad. Satte in ett par diskar och använder primärt som extra backupserver, om du vill slippa konfiguration i oändlighet kan jag spontant rekommendera en färdig NAS. Gillar du att pilla kan du ju köra NAS-programvara på vilken plattform som helst idag.

Kan man välja om man vill sätta in ett par mer traditionella HDD-diskar eller dyrare SSD-diskar? Förstår att man inte vinner mycket på SSD, men jag är ändå nyfiken om det går att stoppa in SSD-diskar?

Med vänlig hälsning,
Mattias

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mtts Bggstrm:

Kan man välja om man vill sätta in ett par mer traditionella HDD-diskar eller dyrare SSD-diskar? Förstår att man inte vinner mycket på SSD, men jag är ändå nyfiken om det går att stoppa in SSD-diskar?

Med vänlig hälsning,
Mattias

Problemet är ju att det är 3.5" hotswap-bays, men gissar att man kan skruva fast dem så att kontakten alignar med bakplanet utan problem. Just RS212 går det ju inte att uppgradera nätverket på, så känns spontant lite onödigt, men har man SSD:s liggande är det ju trevligt med snabb intern fart i alla fall Skulle jag köra SSD:s skulle jag nog åtminstone försöka köra 10 Gbit så att man får ut något av det rent praktiskt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Problemet är ju att det är 3.5" hotswap-bays, men gissar att man kan skruva fast dem så att kontakten alignar med bakplanet utan problem. Just RS212 går det ju inte att uppgradera nätverket på, så känns spontant lite onödigt, men har man SSD:s liggande är det ju trevligt med snabb intern fart i alla fall Skulle jag köra SSD:s skulle jag nog åtminstone försöka köra 10 Gbit så att man får ut något av det rent praktiskt.

Fattar!
Sen är väl SSD knäpptyyyyyysta om man är känslig för småsurrande diskar. Men NASens interna fläkt kanske ändå överröstar HDD-diskarnas ljud.

Tack för svar! 🙂