Hur spelar man gamla cdskivs spel ifrån 90talet på smidigast sätt?

Permalänk
Medlem

Hur spelar man gamla cdskivs spel ifrån 90talet på smidigast sätt?

Tjenna folket!

Kollegan kom frågandes till mig och undrade hur han skulle kunna sparka igång ett gammalt Sune spel för nostalgin åt hans tjej.
Satt en hel kväll och bollade inställningar åt både höger och vänster men kunde inte på något sätt få igång det.
Han löste det genom att köpa en retro pc under tusingen.

Jag vart ju så klart själv sugen på att få igång Pettson och Findus mucklornas värld ifrån samma era.
Dels för nostalgin själv men även för att lära dottern att det finns bättre spel än roblox
Har fått tag på en iso fil (då jag inte hittar det spelet köpbart någonstans) men går inte att starta efter man installerat det.

Hur gör man för att smidigast sparka igång ett sådant spel? Virtuell maskin?
Började försöka grotta i en vm när kompisen behövde hjälp men la ganska snabbt ner det när jag insåg att jag skulle få sitta en helkväll med att lära mig hur jag gör en virtuell maskin också. Så om vm är bästa alternativet, vad är lättast och finns det någon bra guide att följa för det?

Sitter på Windows 10 med modern hårdvara och systemkraven för Pettson och Findus - mucklornas värld är:
PC:
Pentium (233 MHz rek)
Minst 32 MB ledigt RAM
cd-romspelare (4X)
ljudkort
14-tums bildskärm med minst 16-bitars färg
Windows 95, 98, NT4.0, 2000, ME

Tackar för svar!

Visa signatur

/Andzing
MSI Z87-GD65 Gaming | Intel I5-4570K OC 4.0GHz | Corsair DDR3 8GB 1600 MHz | Gigabyte GeForce 1060 3GB | WD20EFRX 2TB | Micron SSD 256GB 2.5" | Cooler Master B500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andis:

Tjenna folket!

Kollegan kom frågandes till mig och undrade hur han skulle kunna sparka igång ett gammalt Sune spel för nostalgin åt hans tjej.
Satt en hel kväll och bollade inställningar åt både höger och vänster men kunde inte på något sätt få igång det.
Han löste det genom att köpa en retro pc under tusingen.

Jag vart ju så klart själv sugen på att få igång Pettson och Findus mucklornas värld ifrån samma era.
Dels för nostalgin själv men även för att lära dottern att det finns bättre spel än roblox
Har fått tag på en iso fil (då jag inte hittar det spelet köpbart någonstans) men går inte att starta efter man installerat det.

Hur gör man för att smidigast sparka igång ett sådant spel? Virtuell maskin?
Började försöka grotta i en vm när kompisen behövde hjälp men la ganska snabbt ner det när jag insåg att jag skulle få sitta en helkväll med att lära mig hur jag gör en virtuell maskin också. Så om vm är bästa alternativet, vad är lättast och finns det någon bra guide att följa för det?

Sitter på Windows 10 med modern hårdvara och systemkraven för Pettson och Findus - mucklornas värld är:
PC:
Pentium (233 MHz rek)
Minst 32 MB ledigt RAM
cd-romspelare (4X)
ljudkort
14-tums bildskärm med minst 16-bitars färg
Windows 95, 98, NT4.0, 2000, ME

Tackar för svar!

Virtuella maskiner kan fungera till en del och med dualboot så lär du få igång andra spel. Dualboot kan däremot kräva litte jobb för att hitta drivrutiner som funkar i äldre os och så bör du nog stänga av nätverksinterfacen så att datorn inte får in ohyra.
Sedan funkar en del gamla saker bättre med Linux under Wine än de gör i nyare win versioner så det kan ocvkså vara värt att prova.
Och så kan du förstås ha en fysisk retrodator eller åtminstone en del delar som är retro och en del moderna, tex så har ju låda och nätdel inte så stor påverkan på annat än utseendet på datorn. Medans nått som en modern monitor kan bli ett problem till en retrodator tex pga fel interface eller olämplig upplösning, även usb tangentbord kan vara ett problem för många äldre moderkort har bara stöd för ps2 i bios så ps2 tangentbord kan behövas för att göra inställningar medans usb funkar i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gammal tråd men jag har en lösning. Jag portade Pettson och findus mucklornas värld till WIndows 10 någon månad sedan. Har ni några problem får ni gärna DMa mig på reddit u/Gnarmi

NEDLADDNING: https://drive.google.com/file/d/1QtjkW2inIxrAKy0bt-eiowb4LuO-...