Helgsnack: Hur brygger du den perfekta koppen kaffe?

Permalänk
Medlem

Man tar det kaffet man tycker är gott. Nymalet eller färdigmalt spelar ingen roll bara man gillar det.

Tar ett mått mer än vatten (från 6 koppar och uppåt - annars är det lika många mått som vatten).

När kaffet ligger i filtret pressar man försiktigt runt kanterna och jobbar sig uppåt och bildar ett berg, lite pressat.

Man vet att man trängt ut all smak när kaffesumpet ser ut som en vulkan när kaffet bryggt färdigt. Så enkelt är det.

Skulle påstå att det mesta är hittepå och placebo annars.

Bryggare: Moccamaster

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har använt fransk press från Bodum i 25 år och ingen kan övertyga mig att något annat är bättre.

Vill jag ha något med lite mer kraft så tar jag fram min gamla klassiska moccabryggare i aluminium som jag haft i ca 30 år. Nu har jag dock induktionsspis så kan inte använda den, måste skaffa en stålplatta som jag kan lägga på för det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om det är perfekt men det blir väldigt bra och lagom mycket om man använder en Ikea Metallisk, en moccabryggare som inte har förbrukningsdelar (filter) och är enkel, snabb och lagom stor för en mugg kaffe så det är en sån jag brukar använda, Den funkar även med öppen låga (camping)
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/metallisk-espressobryggare-foer-haell-rostfritt-stal__0900253_pe680255_s5.jpg?f=xl
https://www.ikea.com/se/sv/p/metallisk-espressobryggare-foer-...

Såg att James Hoffman vart imponerad över denna i sin IKEA genomgång av kaffeprodukter ☕

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Såg att James Hoffman vart imponerad över denna i sin IKEA genomgång av kaffeprodukter ☕

Har en sån platta och en sån bryggare, men inte provat med den. Dock har jag provat med Bodum Pebo och det tog fruktansvärt lång tid... https://www.bodum.com/se/en/1208-01-pebo?gclid=CjwKCAiAx8KQBh...

Min normala och bästa kaffeprocess är:

1. Mala bönor
2. Koka vatten på induktionsplatta
3. Aeropress med pappersfilter (har koppar och annat men tycker papper är bäst)

Blir ca 35cl 2ggr om dagen. Ibland 3. Starkt och klart bästa kaffet jag någonsin druckit.

Bästa bonor är Espresso house blonde roast. 40kr för 250g på elgiganten. Mer prisvärda valet är 400g Garant eko från willys för 50kr. Ibland kan jag köpa Löfbergs lila om det är 3 påsar för 100kr.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Lite olika beroende på vad jag e sugen på.
Ibland espresso/latte med espressomaskinen.
Är det brygg så blir det oftast att mala, väga och sen brygga med V60. Ibland Chemex istället. På sommaren blir det ibland att brygga kallt.
Har även funderat på om jag inte ska skaffa en sifonbryggare också.

Är jag riktigt trött så blir det Moccamaster (tjejens) men tycker inte den gör särskilt bra kaffe.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Förr var det snabbkaffe då jag inte gillade brygg. Kokkaffe där emot som de äldre gjorde slank ned riktigt lätt.
Försökte bli kaffeconnoisseur ett tag :D. Köpte en elektrisk kvarn och en kaffepress, men tyckte det var för mycket jobb så jag lade av.
Nu för tiden gillar jag inte snabbkaffe, utan nu är det vanligt bryggkaffe som gäller. Men jag varierar det med rostningsgraden.
Kör bryggning rakt ned i muggen. Supersmidigt, men kör dock bara med det medkommande filtret, så man kan ju inte halsa den sista slatten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Har använt fransk press från Bodum i 25 år och ingen kan övertyga mig att något annat är bättre.

https://rostatkaffe.se/wp-content/uploads/bodum-chambord-stempelkande-8-kop-1928-16-15459-1.jpg

Vill jag ha något med lite mer kraft så tar jag fram min gamla klassiska moccabryggare i aluminium som jag haft i ca 30 år. Nu har jag dock induktionsspis så kan inte använda den, måste skaffa en stålplatta som jag kan lägga på för det.

https://www.kaffecompagniet.se/static/files/100323.jpg

Rekommenderar Metallisk och jag kör den vanligen på induktion så den funkar bra med det och den går också bra med gas om man campar och orkar/vill ta med sig en bryggare

Skrivet av RVX:

Ja jag är väldigt nöjd med den, körde förut med en pressbryggare jag också men denna är väldigt smidig att använda på alla sätt, få delar och enkel att diska och kaffet blir bra. Den är dessutom inte så dyr utan kostar 200kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör en billig Tassimo med kapslar. Smidigt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

"Böna" (bär!) till brunsaft medelst espressomaskin.

Zoegas Sidamo Ethiopia, oftast.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rekommenderar Metallisk och jag kör den vanligen på induktion så den funkar bra med det och den går också bra med gas om man campar och orkar/vill ta med sig en bryggare

Den är så hiskeligt ful, den kommer inte in i mitt hem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Använder ett italienskt rostfritt muskedunder till E61 espressobryggare, och börjar varje dag med en dubbel dubbel espresso, örfilen dämpad något av skummad mjölk.
Resten av dagen dricker jag normalt bara kaffe om jobbet eller sociala omständigheter kräver det.

Använder espressorostat kaffe med lagom inblandning av Robusta, föredrar nötiga/knäckiga toner framför syrliga.

Permalänk
Medlem

Nescafé LYX (pulverkaffe), tycker det är godare än allt annat kaffe. Och socker ska det vara i.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Den är så hiskeligt ful, den kommer inte in i mitt hem.

Det är en väldigt liten kaffebryggare, du kan lägga den i en liten kastrull i nått skåp när du inte har den på spisen så slipper du seden och den tar ingen extra plats

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beror på om jag är hemma eller på jobbet. Här hemma nymalet kaffe som bryggs i en Moccamaster Cup One. Väger kaffet på högprecisionsvåg, kaffemått är bland det mest opålitliga som finns. Jag är den enda i hushållet som dricker kaffe, så en stor kopp åt gången är fullt tillräckligt. Brukar för det mesta bli bönor från Johan & Nyström, Lykke eller Kersh, något mellan- eller lättrostat. Kör med handkvarn från Zassenhaus. Föredrar handvevat framför elektriskt, mest för ljudets skull. Har en V60-hållare och filter som i princip aldrig används längre, skillnaden mellan det och Moccamastern är för liten för att jag ska orka bemöda mig.

På jobbet serveras ful-kaffe i personalrummet, men jag har smugit in vad som måste vara en sötaste kaffebryggaren i universum i en vrå bredvid mitt skrivbord – en Melitta Aromaboy, ser ut som en leksak och brygger en mycket liten kanna kaffe som typ fyller en normal kaffekopp. Antagligen inte lika bra bryggegenskaper som en Moccamaster, men många gånger mer angenämt än det resten av arbetsplatsen tvingas dricka. Har även en mycket liten precisionsvåg. Kör dock inte med kaffekvarn på jobbet, tror inte att det skulle uppskattas av kollegorna i arbetsrummet. Så jag får hålla till godo med förmalet. Försöker köpa mindre förpackningar istället, 250 g tar man sig igenom ganska snabbt. Att ha en egen kaffebryggare på jobbet är nog typ det bästa beslut jag fattat i mitt yrkesliv.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Föredrar vanligt bryggkaffe. Hemma använder jag en moccamaster och brukar köra med Löfbergs lila mellanrost.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Man behöver verkligen inga större summor för bra kaffe. Jag har en Melitta Easy tror jag den heter, kostar väl 150 spänn. En bra kaffesort och rätt dosering är allt som behövs.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Bryggkaffe i en Moccamaster one-cup och det dricker jag svart.

Det är kaffe på riktigt det.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Enkelt o bra, är inte så kräsen:

https://saraspekulerar.se/wp-content/uploads/2020/11/skanerost.jpg

Och svart ska det drickas

Edit: på jobbet gör vi det dock lite mer fancy och kör på skånerost hela bönor som vi maler själva och kör genom en moccamaster, dock spenderar jag ogärna lördagmorgnarna där!

Tycker Skånerost är lite överskattat. Finns många minst lika bra mörkrost från exempelvis Arvid Nordkvist som dessutom är ekologiskt (KRAV-märkt) producerade. Exempelvis: https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/reko/

Rainforest Alliance ger jag inte så mycket för. Framförallt när kaffet produceras i Brasilien där de verkar vara extra frikostiga med att bespruta plantagen. Zoegas försöker dämpa problematiken här:

Dessutom sätter EU maxgränser för alla bekämpningsmedel som kan tänkas användas för att odla kaffe i de länder som odlar kaffe. De här gränserna är satta för att säkerställa att konsumenterna skyddas. Om rester hittas som överstiger de satta gränserna kan kaffet inte importeras och säljas inom Sverige och EU. Lagändringar i länder som Brasilien påverkar inte säkerheten för kaffet vi säljer.

https://www.zoegas.se/allt-zoegas-kaffe-fran-brasilien-ar-rai...

Tycker allt det är bättre att sikta på kaffe som producerats utan att besprutas, inte minst för alla de som arbetar på odlingarna och utsätts för kemikalierna i högre uträckning än vi som dricker kaffet.

Själv tycker jag att just bryggkaffe blir bäst i Aeropress; bästa sättet att brygga på som jag smakat hittills. Lyfter ditt kaffe till nya höjder jämfört med att brygga via exempelvis en Moccamaster (som kan bli rätt bra det med). Med nackdelen att det det blir lite meck per kopp, men det är det värt!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

använder ICA snabb kaffe har inte tid att vänta på bryggaren/kokaren ska bli klart den är förlåtande om man inte måttar rätt.
På arbetet kaffeautomat mm liknar lite som motorolja men den går att dricka och man vaknar av den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

När det finns tid blir det franskpress; och då menas att hålla på med tredjedelar, veva runt, låta kaffet blomma och dra, osv. Tycker att det på ett annat vis blir fylligt och välsmakande kaffe.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Laddar bryggaren med Zoega Blue Java, sätter på bryggaren, klart. Perfekt kopp kaffe varje gång.

Svårare är det inte, ska inte vara nått jädra fjollkaffe här inte.

Permalänk
Medlem

Svart Gevalia Brygg:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Suger i mig vad helst som finns, men föredrar någorlunda nybryggt halvmörkt med en skvätt mjölk eller grädde.
Har inget behov av att dricka kaffe varje dag så hemma blir det snarare te eller annat.

Permalänk
Medlem

Läste "hur bygger du den perfekta kroppen"...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ostbullen:

Enkelt o bra, är inte så kräsen:

https://saraspekulerar.se/wp-content/uploads/2020/11/skanerost.jpg

Och svart ska det drickas

Edit: på jobbet gör vi det dock lite mer fancy och kör på skånerost hela bönor som vi maler själva och kör genom en moccamaster, dock spenderar jag ogärna lördagmorgnarna där!

Skånerosten är kaffe för mig, allt annat är bara imitationer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gevalia E-brygg i en Mocca-master. Med en skvätt Amarula (Sydafrikansk Bailey´s ungefär) + röd riktig mjölk. En sockerbit.
Yummy!

Permalänk
Medlem

Köpte en Espressomaskin från bagaren och kocken för 2 år sedan, med mlölkskummare osv. Var någon superdeal så den var nedsatt från 2000 till 500!

Fyller en skopa med vanligt pulverkaffe & klämmer fast den!

Blir perfekt!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk

Kokar mitt kaffe old style i kaffekanna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skånerosten är kaffe för mig, allt annat är bara imitationer

Zoegas ”Mollbergs blandning” med autentiska dieseltoner. 😀

Kan sälla mig till Aeropressförespråkarna när det kommer rill gott kaffe, men det är pilligt och tidsödande. Och vem har lust med långa intelligenstest när man är helt klubbad på morgonen? Det är massor av delar som skall sättas ihop! I rätt ordning. Och kaffet skall malas. Och skiten skruvas isär igen. Och vatten kokas och hällas på. Sedan skall det röras. Och pressas. Och demonteras, rensas och diskas. Vet inte hur länge jag orkade hålla på, men oavsett om kaffet blev lite lenare var det bara inte värt det.
Dessutom kan den välta när du pressar och är lite morgonfumlig och så börjar du dagen med brännskador istället. Fast - då vaknar man i alla fall. 😉

Permalänk
Medlem

I stort sett ...

... är allt kaffe som du köper på hyllan i matbutiker gammalt. Mörkrost är inte mörkrost, det är bränt. Tyckte oxå att Zoegas va ok tills jag fick smaka på riktigt kaffe och insåg att det man drack va skit.

Så en bra kvarn (V90), kaffevåg, kettle, pour over kit, bra filter osv. Kaffe från kafferäven etc eller en ha en űber kaffenörd som kompis som rostar sitt eget för "allt annat blir sämre".

Ja, det blir dyrare. Men den blir samtidigt mycket mindre svinn. Du dricker det du bryggare och springer inte och tar nytt.

Och ja, när du väl tagit steget upp i kvalitet så går det inte att gå tillbaka till att brygga kaffe som smakar aska.