Permalänk
Medlem

Trasigt 3080-kort...?

Hej!
EFter lååååång väntat dök det äntligen ned ett 3080-kort i postlådan.. Lade en beställning Nov 2020 hos Netonnet. Då dåvarande produkt utgått fick jag istället ett MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X 10G OC. So far so good.. Överraskad att min order ens låg kvar.. Fick dessutom köpa kortet till ursprungspris det var bokat för 2020.
Med stor spänning skulle det bli intressant på huruvida 3080 presterar mot ett AMD 5700xt. Installerar kortet utan några som helst problem. Rensade rubbet innan installation på drivrutiner osv.. Väl installerat började jag med att starta Flight Simulator. I skrivandes det mesta krävande installerade spelet på min dator. Maxade grafik till ultra och WOW. Vilken skillnad sen tidigare. Flöt som en dröm. Testade även en session med maxade inställningar i senaste Forza. Samma härliga upplevelse där. Efter ett tag spelande började problemen dock.. Spelen började låsa sig. Blev utkastad till skrivbordet följt av ångestfyllda hard resets.
Var kort därefter i kontakt med Nvidias chatsupport och fick lite bra hjälp med att göra lite enklare åtgärder för felsökning i Windows. Krasherna blev mer och mer frekventa och till slut.. ingen bild alls på monitor. Kortet och övrig hårdvara spinner på men ingen bild alls. Testade även min andra PCI-plats men samma resultat. Ger därmed upp och installerar mitt AMD-kort som startar upp utan några som helst problem. Packeterar sorgset ned kortet i kartong, tar dagen efter kontakt med Netonnets support. Beger mig kort därefter till butik för att återlämna kort och väntar nu på att ett nytt kort skall anlända...
Min fundering nu.. är detta vanligt problem? Fler som fått måndagsexemplar? Kan min rigg påverka utgången? Enligt nVidias kundsupport skulle det inte påverka kortet i denna omfattning. Nedan följer nuvarande rigg kortet kördes i:
AMD Ryzen 7 3700X
ASUS PRIME B450-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX
700W Power supply
Win 11
(Nuvarande grafikkort: Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB)

Hoppas innerligen på att det nu var ett måndags-ex som anlände och att ett ersättningskort inte möter samma öde till mötes.

Tack på förhand för svar

//D

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för för PSU? Man får tänka att de äldre PSUerna inte gillar Ampereserien och kan stänga av sig när kortet boostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grinnall:

Min fundering nu.. är detta vanligt problem? Fler som fått måndagsexemplar? Kan min rigg påverka utgången?

Det finns en felprocent på alla datorkomponenter, så det är inget unikt att det förekommer defekta grafikkort. Det har ju förekommit nyheter tidigare om komponenter från andra tillverkare med hög felprocent, och hade det varit så på en såpass viktig modell som RTX 3080 så hade vi nog vetat det vid det här laget.

Om du inte har gjort något misstag i stil med att använda modulära kablar från en annan nätdel eller liknande så är det nog väldigt liten risk att din dator inducerar några fel som orsakar permanenta skador på grafikkortet åtminstone. Sen är det ju svårt att utesluta att t.ex. nätdelen inte är tillräckligt kraftfull utan att testa med en annan enhet, men det låter ju inte så på din felbeskrivning.

Hoppas det löser sig och att du får ett nytt kort snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grinnall:

Hej!
EFter lååååång väntat dök det äntligen ned ett 3080-kort i postlådan.. Lade en beställning Nov 2020 hos Netonnet. Då dåvarande produkt utgått fick jag istället ett MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X 10G OC. So far so good.. Överraskad att min order ens låg kvar.. Fick dessutom köpa kortet till ursprungspris det var bokat för 2020.
Med stor spänning skulle det bli intressant på huruvida 3080 presterar mot ett AMD 5700xt. Installerar kortet utan några som helst problem. Rensade rubbet innan installation på drivrutiner osv.. Väl installerat började jag med att starta Flight Simulator. I skrivandes det mesta krävande installerade spelet på min dator. Maxade grafik till ultra och WOW. Vilken skillnad sen tidigare. Flöt som en dröm. Testade även en session med maxade inställningar i senaste Forza. Samma härliga upplevelse där. Efter ett tag spelande började problemen dock.. Spelen började låsa sig. Blev utkastad till skrivbordet följt av ångestfyllda hard resets.
Var kort därefter i kontakt med Nvidias chatsupport och fick lite bra hjälp med att göra lite enklare åtgärder för felsökning i Windows. Krasherna blev mer och mer frekventa och till slut.. ingen bild alls på monitor. Kortet och övrig hårdvara spinner på men ingen bild alls. Testade även min andra PCI-plats men samma resultat. Ger därmed upp och installerar mitt AMD-kort som startar upp utan några som helst problem. Packeterar sorgset ned kortet i kartong, tar dagen efter kontakt med Netonnets support. Beger mig kort därefter till butik för att återlämna kort och väntar nu på att ett nytt kort skall anlända...
Min fundering nu.. är detta vanligt problem? Fler som fått måndagsexemplar? Kan min rigg påverka utgången? Enligt nVidias kundsupport skulle det inte påverka kortet i denna omfattning. Nedan följer nuvarande rigg kortet kördes i:
AMD Ryzen 7 3700X
ASUS PRIME B450-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX
700W Power supply
Win 11
(Nuvarande grafikkort: Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB)

Hoppas innerligen på att det nu var ett måndags-ex som anlände och att ett ersättningskort inte möter samma öde till mötes.

Tack på förhand för svar

//D

700w är ju lite på gränsen när det gäller 3080.
Då kortet kan få såkallade "Transient Spikes" där kortet drar mycket mer än speccat. En 340w modell kan spika uppemot 450!!!w i ett par nano/millisekunder och då triggas Overcurrent Protection eller dylikt i nätagget och datorn låser/stängs av.

Om du har möjlighet, köp hem ett stycke exempelvis RM750x eller 850x och prova. Är det samma bekymmer skicka tillbaka, slutar bekymret? Behåll eller så har du åtminstone listat ut problemet.

Permalänk

använder du 2 separata 8 pin/6+2pin kontakter från nätagget?

om du matar kortet med bägge portarna från samma 12V rail kanske inte nätagget orkar driva kortet och får det att crasha.

många agg har ju idag flera 12V rails med en begränsad mängd watt per rail för en total på X watt 12V

t.ex.

där du genomsnittligen kan ha max 28A per 12V rail eller 336W

och har för mig att 3080 kan vilja suga i sig upp till 400W (kan ev blandad ihop det med 3090) så du kommer behöva ha en kontakt på varje rail.

och du får ju räkna med att cpu, diskar, fläktar osv vill ha en bit av 12v railsen också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness

Nätdelar med större delar av effekten uppdelad på flera 12V-rails är nog ett försvinnande fenomen, även om det var väldigt vanligt för några år sedan, men det är helt klart värt att kolla upp. Nu har jag inte upplevt alla nätdelsproblem som finns, men överbelastning av nätdelen leder i alla fall jag har varit med om bara till att datorn oväntat stängs av.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar.. har förtås haft lite tankar åt just nätdelen.. Det märkliga är att det under 2 första timmarna ca gick det klockrent för att i efterhand börja ge bekymmer och sedan sluta fungera helt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grinnall:

Det märkliga är att det under 2 första timmarna ca gick det klockrent för att i efterhand börja ge bekymmer och sedan sluta fungera helt

Långsam överbelastning?

Kyl ner allt(koppla ut ur elnätet) och låt stå ett tag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@Rouge of Darkness

Nätdelar med större delar av effekten uppdelad på flera 12V-rails är nog ett försvinnande fenomen, även om det var väldigt vanligt för några år sedan, men det är helt klart värt att kolla upp. Nu har jag inte upplevt alla nätdelsproblem som finns, men överbelastning av nätdelen leder i alla fall jag har varit med om bara till att datorn oväntat stängs av.

ja jo nätagg med flera 12v rails är på väg ut ur marknaden igen nu efter att varit ganska vanligt i typ 10 år men de existerar fortfarande och iom att inget exakt specat agg har nämnts så finns iaf en möjlighet att detta kan mycket väl vara ett av dessa multi rail agg

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grinnall:

Tacksam för svar.. har förtås haft lite tankar åt just nätdelen.. Det märkliga är att det under 2 första timmarna ca gick det klockrent för att i efterhand börja ge bekymmer och sedan sluta fungera helt

Sånt händer, men jag skulle iaf byta nätdel när jag får hem det nya 3080.