Laddningsproblem Macbook air mid 2012
Hej!
Jag har fått problem med min Macbook air 13" från mitten 2012 som inte längre tar någon laddning. Med originalbatteriet kunde jag använda datorn med laddsladden i. Magsafe 2 kontakten har slutat lysa. Batteriindikatorn står på 0% och statuskommentar på batteri är "Kontrollera batteriet" samt "Batteriet laddas inte".
Jag har rengjort porten till laddsladden. Ingen synbar smuts. Jag har nu lånat en annan laddare, inte heller med denna lyser LED-dioden på Magsafekontakten eller laddar batteriet.
Jag har även gjort en reset på SMC och NVRAM.
Jag har nu testat byta batteri som jag beställde från equipit. Statussymbolen visar då fortsatt "Batteriet laddas inte". Magsafe-dioden lyser fortsatt inte med varken min laddare eller den laddare som hör till min väns dator (han har dock en laddare med högre watt som tillhör en pro - men vad jag förstått ska det inte vara några problem med högre watt). Datorn kan nu gå på både batteriet på den laddning som var från fabrik men tar ingen ytterligare laddning samt kan även gå på strömadapter. Jag har gjort reset på både SMC och NVRAM efter batteribytet.
Har läst igenom info på denna https://www.it-tech.com.au/how-to-fix-macbook-battery-not-cha.... Rör det sig om fel på I/O board cable eller DC-in board? Vad tror ni?
Tar tacksam emot förslag på vad ni tror är orsaken och om det är möjligt att fixa till en rimlig summa.
Med vänlig hälsning,
Christoffer