Ny lägenhet, hjälp mig sätta upp nätverket!

Permalänk
Medlem

Ny lägenhet, hjälp mig sätta upp nätverket!

Hallå!

Ska snart flytta till ny, större lägenhet och skulle vilja sätta upp allt ordentligt från början.

Bredbandet (Telia 700/700) ingår i avgiften. Det är indraget till vardagsrummet där det finns en switch i ett väggskåp. Alla bredbandskontakter i lägenheten är kopplade till skåpet. I den bifogade bilden har jag markerat kontakterna i grönt 1-6.

Behoven är att till TV:n/stereon i vardagsrummet samt PC/NAS i kontoret ha kablat. Sedan behöver en Wifi-högtalare ha täckning i badrummet. Vi vill givetvis ha bra täckning för Wifi till telefonerna i hela lägenheten. Utöver detta finns det en liten övervåning som vi tänkte använda till en ytterligare arbetsplats, där tänker jag att jag behöver dra nätverkskabel från skåpet i vardagsrummet via trappan upp?

Jag har en ganska gammal router + accesspunkt i nuvarande lägenhet och kan tänka mig att skippa dessa och börja från början.

Hur ska jag tänka? Ska jag ha 3 routrar (en i kontoret, en vid TV:n samt en på övervåningen), eventuellt tillsammans med en eller flera accesspunkter om det behövs?

Jag har dålig koll på produkter, mesh, wifi-versioner etc. så jag uppskattar vekligen all hjälp jag kan få!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blyg:

Hallå!

Ska snart flytta till ny, större lägenhet och skulle vilja sätta upp allt ordentligt från början.

Bredbandet (Telia 700/700) ingår i avgiften. Det är indraget till vardagsrummet där det finns en switch i ett väggskåp. Alla bredbandskontakter i lägenheten är kopplade till skåpet. I den bifogade bilden har jag markerat kontakterna i grönt 1-6.

Behoven är att till TV:n/stereon i vardagsrummet samt PC/NAS i kontoret ha kablat. Sedan behöver en Wifi-högtalare ha täckning i badrummet. Vi vill givetvis ha bra täckning för Wifi till telefonerna i hela lägenheten. Utöver detta finns det en liten övervåning som vi tänkte använda till en ytterligare arbetsplats, där tänker jag att jag behöver dra nätverkskabel från skåpet i vardagsrummet via trappan upp?

Jag har en ganska gammal router + accesspunkt i nuvarande lägenhet och kan tänka mig att skippa dessa och börja från början.

Hur ska jag tänka? Ska jag ha 3 routrar (en i kontoret, en vid TV:n samt en på övervåningen), eventuellt tillsammans med en eller flera accesspunkter om det behövs?

Jag har dålig koll på produkter, mesh, wifi-versioner etc. så jag uppskattar vekligen all hjälp jag kan få!

Tack på förhand.

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för väggar i lägenheten? -Betong eller gips?
Tänker då på wifi och sekundärt hur lätt det är att borra hål för att dra kabel.
En wifi-router tror jag räcker, om det är gipsväggar. Är det betong så kanske ett mesh-nätverk.
För wifi så i alla fall AX. (Undvik att köpa AC, eftersom du ska bygga ett helt nytt nät). Ska du dra kablage inne i väggar, så Cat6A.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blyg:

Hallå!

Tack på förhand.

<Uppladdad bildlänk>

En router i nätverksskåpet. Sedan switchar om behöver kablat + accesspunkter på platser med mer än ett uttag i väggen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du ska ha en router endast. Den ska sitta i patchpanelen som jag antar är det du har benämnt switch i din text (men om de bjussat på en switch så skadar det ju inte). Sedan kopplar du in accesspunkter i nätverksuttagen på något sätt så att det blir någorlunda snyggt gjort (efter eget tycke och smak). Förslagvis kan man köra på t.ex. Ubiquiti för detta då det blir enkelt att hantera accesspunkterna i routern när allt lirar ihop. Då kommer du få riktigt bra wifitäckning i hela lägenheten på säkert max 2-3st accesspunkter.

Alternativt kör man någon form av meshnätverk och skiter i kablarna helt och hållet, men det kan jag ingenting om så det lämnar jag åt någon annan.

Men en router hur som helst, du har aldrig behov av fler än så i en vanlig bostad.