Hur hanterar ni era bilder och videor?
Ja, hur ser flödet för era bilder och videor ut från kamera(eller mobil) till "permanent" lagring. Tänker på allt går ni igenom dom på kameran och tar bort skräp, eller för ni över dom någonstans innan ni går igenom och rensar, redigerar ni dom, backup osv.
Som exempel då kan jag börja.
Jag har 3 kameror just nu:
Mobil(android)
Canon EOS 4000D
Sony FDR-X1000V
Mobilen:
Rensar nästan aldrig, bara ibland på mobilen. Jag synkar bilderna till min OneDrive och varje år flyttar jag manuellt bilderna från mappen de automatisk hamnar i till en mapp med året t.ex. "F:\OneDrive\Bilder\2020", det inkluderar även alla videor jag spelat in under året.
Canon:
Rensar aldrig på kameran, skärmen är så liten och dålig att det nästan bara går att kolla att de inte är ur fokus eller suddiga om man zoomar in max. För över bilderna ifrån SD kortet till min Windows dator med Canons EOS Utility, de hamnar också på min onedrive i RAW(CR2) format, de läggs t.ex. i "F:\OneDrive\Bilder\EOS 4000D\2020-03-13". Ibland går jag igenom och tar bort de som inte är bra, men oftast får bilderna ligga där tills jag ska dela med mig av dom. Då använder jag Digital Photo professional 4 som följer med i EOS Utility, redigerar bilden och sparar i JPG eller PNG i en separat mapp.
Sony:
Eftersom det är en action kamera jag har på hjälmen när jag kör MC så arkiverar jag dom bara direkt med hjälp av Sony playmemories till t.ex. "F:\OwnCloud\Videos\Sony\2022-05-22", då dessa filer är ganska stora så synkas de bara till min server och inte till något moln. Dom här filerna är inte av något stort värde direkt, jag bara sparar filerna så länge jag har plats, och tittar tillbaka eller visar konstiga situationer. Har davinci resolve installerat för att klippa ut delar ibland.
Program då:
Onedrive (dator och mobil) - Synkar och backar upp till molnet
EOS Utility - Laddar över bilder från SD-kort till Onedrive bilder mapp
Digital photo professional 4 (ingår i EOS Utility) - Redigerar RAW bilder och exporterar jpg/png
Sony playmemories - Laddar över videor från SD-kort till OwnCloud video mapp
OwnCloud - Synkar en mapp på min dator och min server