Hur hanterar ni era bilder och videor?

Permalänk
Medlem

Hur hanterar ni era bilder och videor?

Ja, hur ser flödet för era bilder och videor ut från kamera(eller mobil) till "permanent" lagring. Tänker på allt går ni igenom dom på kameran och tar bort skräp, eller för ni över dom någonstans innan ni går igenom och rensar, redigerar ni dom, backup osv.

Som exempel då kan jag börja.

Jag har 3 kameror just nu:
Mobil(android)
Canon EOS 4000D
Sony FDR-X1000V

Mobilen:
Rensar nästan aldrig, bara ibland på mobilen. Jag synkar bilderna till min OneDrive och varje år flyttar jag manuellt bilderna från mappen de automatisk hamnar i till en mapp med året t.ex. "F:\OneDrive\Bilder\2020", det inkluderar även alla videor jag spelat in under året.

Canon:
Rensar aldrig på kameran, skärmen är så liten och dålig att det nästan bara går att kolla att de inte är ur fokus eller suddiga om man zoomar in max. För över bilderna ifrån SD kortet till min Windows dator med Canons EOS Utility, de hamnar också på min onedrive i RAW(CR2) format, de läggs t.ex. i "F:\OneDrive\Bilder\EOS 4000D\2020-03-13". Ibland går jag igenom och tar bort de som inte är bra, men oftast får bilderna ligga där tills jag ska dela med mig av dom. Då använder jag Digital Photo professional 4 som följer med i EOS Utility, redigerar bilden och sparar i JPG eller PNG i en separat mapp.

Sony:
Eftersom det är en action kamera jag har på hjälmen när jag kör MC så arkiverar jag dom bara direkt med hjälp av Sony playmemories till t.ex. "F:\OwnCloud\Videos\Sony\2022-05-22", då dessa filer är ganska stora så synkas de bara till min server och inte till något moln. Dom här filerna är inte av något stort värde direkt, jag bara sparar filerna så länge jag har plats, och tittar tillbaka eller visar konstiga situationer. Har davinci resolve installerat för att klippa ut delar ibland.

Program då:
Onedrive (dator och mobil) - Synkar och backar upp till molnet
EOS Utility - Laddar över bilder från SD-kort till Onedrive bilder mapp
Digital photo professional 4 (ingår i EOS Utility) - Redigerar RAW bilder och exporterar jpg/png
Sony playmemories - Laddar över videor från SD-kort till OwnCloud video mapp
OwnCloud - Synkar en mapp på min dator och min server

Permalänk
Medlem

iPhone: Tar massor av bilder och filmer. Har ca 100 GB synkat på iCloud. Rensar aldrig.

Stillbilder från systemkamera: Synkas in i Lightroom och redigeras där. Rensar allt skräp vid redigering. Synkas upp mot Adobes cloud för backup. Ligger runt 1 TB på backupen nu.

Video: Tankar in på SSD i datorn. Redigerar, renderar ut med hjälp av Davinci Resolve Studio (ev stabiliserar via GoPro player / Reelsteady) och slänger resten efter någon månad. Färdigt material skickas till kund eller laddas upp på YT etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag är ingen hardcore användare, men har telefon och Gopro kamera.
Telefonen:
Jag låter de mesta ligga kvar samt synkar till molnlagring så allt sköter sig själv så gott som, och rensar efterhand det börjar bli fullt.

Gopro:
Kopierar jag till datorn och går igenom där för att se om finns nåt utav värde annars rensas allt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Då jag är familjens tekniker, och mina föräldrar inte litar på molnlösningar, så har jag ordnat så att deras mobiler synkas till en synology nas. Men jag har även fått massa gamla kamerabilder(utspridda på flera laptops och SD-kort), men har även själv gamla kamera och mobil bilder som inte är så ordnade.

Det är väl lite som en e-mail, om man öppnar dom varje dag så är det inte så jobbigt att fixa, men om man byter mail och går tillbaka till den gamla för att hitta något, så har man 10000 oöppnade mail och vet inte vad man ska göra med dom.

Därav intresset av att se andras lösningar och min andra tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1665573-sortera-massa-...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Galaxy S22 Ultra är uppenbarligen min mobiltelefon och har kameran jag använder i 9.9 / 10 fall.
Nex 5-N är min "riktiga kamera" men den används knappt, principen där är densamma oavsett.

1. Kopierar över allt till datorn; media som jag skapat sedan jag sist överförde material (oftast varannan vecka)
2. Sorterar upp det i mappar efter person/djur, vad som händer, mat, olika platser etc
3. Kopierar över allt till servern mha TeraCopy och sedan in i resp. mapp: \tcntad\Media\2022\
4. Allt indexeras sedan i Plex som jag sedan kommer åt var jag än är.

Eventuellt sker enkel redigering men det är inget jag hakar upp mig på att göra.

Permalänk
Medlem

Kopierar in från min smartphone och DSLR.

Lagrar på extern USB hårddisk, bilder och videos. Har bränt ut bilder på DVD-R skivor som ytterligare backup. Använder whereisit en gång i tiden men den slutade utvecklas och gick över till wincatalog. Detta för att hålla reda på det jag har på alla mina hårddiskar. Videos ska jag bränna ut på BD-R som en form av backup, men jag behöver encoda om dom och göra lite annat med detta, därav har jag inte gjort mer backup än på hårddisk. Kvar att göra är också att skicka in för framkallning etc, bilder och skapa fotoalbum av de mest intressant fotona etc. Också en form av backup anser jag.

Jag har inget online och kan inte komma åt det annat än via min hårddisk. Jag har bara det mest aktuella i min smartphone, då brukar jag kopiera in det för att sortera, fimpa etc. Sedan kopierar jag tillbaka det till mobilen. Då har jag det med mig om jag behöver visa vilket händer ibland.

Det viktigaste är faktiskt att gå igenom, sortera och rensa i tid. Blir det för mycket eller man väntar för länga då orkar man inte. Glöm att man orkar gå igenom tusentals timmar med video i efterhand.