Högtalare till projektor i skolmiljö

Permalänk
Medlem

Högtalare till projektor i skolmiljö

Jag behöver någon form av högtalare att koppla till projektor i en skola där jag arbetar. Även om folk ibland tror det, så finns det inte mycket pengar. Dock så är det ganska viktigt att ljudet är OK och att de inte pajar efter en månad. Någon som har något bra förslag i budgetklassen?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Keeper of the Bamse

Budget?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Teknik? Blåtand? Sladd? Vilken sladd?
Menar bara hur ska den kopplas till vad. Enklare då för dem som kollar efter en Högtalare. Jag har ingen aning om nåt vettigt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jobbade på en skola för ett tag sen där vi hade liknande de här högtalarna i klassrummen. Ingår fästen för att hänga upp på väggen.
Kanske finns i butik nånstans så det här är bara ett exempel:

Kramer Tavor 5-O - White högtalare
https://www.tradera.com/item/170301/557199022/kramer-tavor-5-...-

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är att prata med en installatör. Är det kommunal verksamhet så finns det oftast en installatör som gör det fackmannamässigt och kan ge dig korrekta kostnader, både för installation och försäljning av hårdvara.

Liten disclaimer dock: tänk på att köpa från upphandlat avtal om det är en kommunal verksamhet. Det blir inte roligt, varken för dig eller för skolan om det visar sig att högtalaren är köpt för skolans pengar utanför upphandlat avtal.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Det är till en friskola och jag är IKT/IT-ansvarig. Budget är "så lite som möjligt om du vill kunna köpa något annat denna terminen"....

Överföring ska nog ske via sladd. Just nu har de flesta lärarna "datorhögtalare" kopplade med 3,5mm-plugg till hörlursuttaget. Dessutom kör de flesta med VGA. Samtliga har HDMI på sina datorer, och jag vill koppla högtalare direkt till projektorn. Jag är trött på att gå runt och ändra i folks ljudinställningar m.m. Vi har provat med Chromecast, men det är för besvärligt för snittanvändaren.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Handlar det om en setup till en projektor med en heller två/5,1/atmos högtalare?
Heller handlar det om många projektorer i flera klassrum/etc?
Hur stora är klassrummen? ett system för ett litet kanske inte räcker för ett stort!

Och låter bra så menar du?
Att det är bra ljud heller menar du högt? Och JA många likställer bra med högt!

Måste det köpas i nån speciell butik, heller helst i nån särskild butik?
Kan det gå att handla komponenter och bygga själv?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Handlar det om en setup till en projektor med en heller två/5,1/atmos högtalare?
Heller handlar det om många projektorer i flera klassrum/etc?
Hur stora är klassrummen? ett system för ett litet kanske inte räcker för ett stort!

Och låter bra så menar du?
Att det är bra ljud heller menar du högt? Och JA många likställer bra med högt!

Måste det köpas i nån speciell butik, heller helst i nån särskild butik?
Kan det gå att handla komponenter och bygga själv?

Normalstora klassrum för grundskola. 13-17 klassrum. En projektor per klassrum. En eller två bra högtalare känns förnuftigare än en massa små med mycket sladd.
Bra ljud är väl i detta sammanhanget att det ska kunna spelas så att alla kan höra utan att det skorrar, och att det helst inte låter burkigt. Det behöver inte vara samma ljudkvalitet som i mina AR-7x hemma....
Butik kan kvitta så länge den finns inom EU och är pålitlig.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Rekordmedlem

En aktiv högtalare av nån typ, hur stor beror på hur stor lokal och ljudtryckskrav men tex https://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor... Sedan kan du behöva stativ av nån typ om du vill montera dem på en vägg eller så finns det kanske nått passande hyllsystem/andra möbler som ni redan har som det går att placera högtalare på.
Det är också antagligen väldigt vettigt att ha en fysisk volymkontroll typ https://www.thomann.de/se/the_t.mix_volume_1.htm och en grendosa som slår på både projektor och högtalare med en gemensam knapp.
Och så blir det lite kablage på det som väljs efter mått och behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi körde https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=2188246 i runt 30 klassrum för 30 elever i varje på en kommunal skola.
Gick att spela tillräckligt högt för att alla skulle höra utan att det lät illa.
I en del körde vi https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840 när tillgången på de ovan tröt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ok så med andra ord behövs det inte nåt liknande detta bygge

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kanske. Blir säkert väldigt billigt. 😀

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Det finns massor av alternativ. Sök på amazon efter PA-högtalare och kolla bara de med många recensioner och över fyra i snittbetyg, det finns ett gäng för runt 3000. Behöver ni inte så kraftiga grejer så finns det massor av aktiva högtalare för runt en tusenlapp, samma där med att söka och bara kolla de med bra och många recensioner. Så länge ni inte väljer helt fel så lär det bli mycket bättre än billiga datorhögtalare.

Permalänk

Skulle ställa mig några frågor först:
1. Ska de bara vara kopplade till en projektor?
2. Om bara projektorn - har den en analog ljudutgång?
3. Är det bara för videoklipp/filmer av typ youtube osv, dvs inte för film och musik?
4. Vill ni få någon slags estetisk tilltalande look?

Om svaret på ovan frågor är "ja" skulle jag köpt en enkel vägghängd högtalare. En användare listade en snarlik typ ovan, men jag misstänker att en fördel är att det finns att köpa fler om så skulle behövas. Netonnet har ju en rimligt billig historia. På papperet ser den OK ut till ett lågt pris, och har de funktioner som kanske behövs. Jag hade dock gärna lyssnat in mig lite på den innan köp av flera. Ofta kan de låta lite burkigt, men justerar man ner basen en aning får man många gånger en skaplig frekvensgång även i en billig högtalare. Modellen heter Andersson ORS 3.3, kolla här: https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/bluetooth-hogtalar...

Den har en anslutning för analog 3.5mm. Auto off efter 30 minuter som det verkar. Går att parkoppla bluetooth, och den har fjärrkontroll för volym, bas/diskant osv.. Vad viktigare är finns riktigt väggfäste så man kan göra en installation som inte ser alltför tattig ut till en låg peng. Det finns längre apparatkablar att köpa så det löser sig det med.

Om man däremot behöver fler anslutningar (t.ex. mikrofon osv) hade jag kikat på en förstärkare med inbyggd mixer och utgång för en högtalare till. Finns många sådana på marknaden - de är dock dyrare såklart, vi kan sålla lite i dem ifall behovet finns, men jag tolkar din fråga som att det är onödigt i det här fallet. Om behovet ändå finns kan en lösning i så fall vara att ha en portabel högtalare att flytta runt efter behov.

Visa signatur

.:bjorn