Köpa en prebuild, bygga egen utan erfarenhet? Nu eller vänta tills black friday?

Permalänk

Köpa en prebuild, bygga egen utan erfarenhet? Nu eller vänta tills black friday?

Tjena vänner!

Som rubriken lyder, är i behov av en ny dator.

Datorn jag har just nu är en Acer Gx 281:
256GB SSD
NVIDIA GeForce 1060 3gb
8GB DDR4
AMD Quad-core Ryzen 5 1400

Har ingen erfarenhet av att bygga datorer, är väldigt ny i datorvärlden. Gaming för min del har alltid varit sen tidigare på konsol.
Har bytt över till datorspelande nu istället. Lirar Valorant, Cs Go och vill väldigt gärna spela Cod Mw2 och Warzone 2 framöver. Datorn jag har just nu klarar ej av Mw2. Därav tänkte jag investera i en ny dator (budget på 10-15k). Till det behöver jag eran hjälp.

Vill kunna spela alla dem nämnda spelen framöver med bra flow. Helst 120 fps+ på Warzone 2. Kör på en 1080p skärm just nu som jag är nöjd med. Så min fråga till er är, för att få mest valuta för pengarna. Ska jag köpa en prebuilt dator och vänta tills black friday eller bygga en själv, möjligtvis använda delar från min nuvarande dator för att få ned kostnaden?

Vill helst inte bygga en själv då jag inte har gjort det tidigare, men om det blir mycket billigare att göra det får youtube tutorials vara min bästavän och vägleda mig igenom utmaningen.

All tips och ideer uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbizzle:

Tjena vänner!

Som rubriken lyder, är i behov av en ny dator.

Datorn jag har just nu är en Acer Gx 281:
256GB SSD
NVIDIA GeForce 1060 3gb
8GB DDR4
AMD Quad-core Ryzen 5 1400

Har ingen erfarenhet av att bygga datorer, är väldigt ny i datorvärlden. Gaming för min del har alltid varit sen tidigare på konsol.
Har bytt över till datorspelande nu istället. Lirar Valorant, Cs Go och vill väldigt gärna spela Cod Mw2 och Warzone 2 framöver. Datorn jag har just nu klarar ej av Mw2. Därav tänkte jag investera i en ny dator (budget på 10-15k). Till det behöver jag eran hjälp.

Vill kunna spela alla dem nämnda spelen framöver med bra flow. Helst 120 fps+ på Warzone 2. Kör på en 1080p skärm just nu som jag är nöjd med. Så min fråga till er är, för att få mest valuta för pengarna. Ska jag köpa en prebuilt dator och vänta tills black friday eller bygga en själv, möjligtvis använda delar från min nuvarande dator för att få ned kostnaden?

Vill helst inte bygga en själv då jag inte har gjort det tidigare, men om det blir mycket billigare att göra det får youtube tutorials vara min bästavän och vägleda mig igenom utmaningen.

All tips och ideer uppskattas!

Du bör kunna spela MW2 på din nuvarande dator, inte i 120 FPS, men troligen strax under 60 FPS.
I teorin bör du kunna smälla i en bättre processor som 5800X3D, men jag har ingen aning om Acer tillåter uppdatering av BIOS på det moderkortet du har.

Vad har du för budget?

Edit: Ett slag i luften...
bang/buck utan SSD, RAM & PSU då du nog kan transplantera dem:

Alla delar finns på Inet om du vill göra beställningen enkel.

tillägg
Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Bygg eget och köp nu

Använd https://komponentkoll.se/ och dela det du tänkt köpa här på forumet plus extra information om vad du ska ha datorn till.
Då får du hjälp med att hitta det mest prisvärda och väldigt bra tips på bästa bygget för pengarna.

Det jag rekommenderar är att du ska köpa allt nytt förutom GPU. Den delen kan du hitta begagnat här, på blocket eller tradera så får du "monsterbygge" och sparar minst 5-10k jämfört med prebuild (baserat på GPU och val av dator).

Tips på bra pris för CPU om du slår till nu
https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...

Får med ett spel också

Permalänk
Medlem

Skadar inte att vänta tills Black Friday-rean drar igång. INET erbjuder byggnation av datorn för 799kr om du vill plocka komponenterna själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du bör kunna spela MW2 på din nuvarande dator, inte i 120 FPS, men troligen strax under 60 FPS.
I teorin bör du kunna smälla i en bättre processor som 5800X3D, men jag har ingen aning om Acer tillåter uppdatering av BIOS på det moderkortet du har.

Vad har du för budget?

Rekommenderar starkt att du inte försöker uppgradera existerande system då det är en prebuilt. De är ibland väldigt begränsade i ganska mycket då de snålat på komponenternas kvalitet att du i slutändan måste byta ut en hel del ändå.

T.ex. du köper nytt CPU och GPU. Inser då att antingen så passar inte chassit eller att PSU är en "budget" variant som inte räcker till för de nyare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Rekommenderar starkt att du inte försöker uppgradera existerande system då det är en prebuilt. De är ibland väldigt begränsade i ganska mycket då de snålat på komponenternas kvalitet att du i slutändan måste byta ut en hel del ändå.

T.ex. du köper nytt CPU och GPU. Inser då att antingen så passar inte chassit eller att PSU är en "budget" variant som inte räcker till för de nyare osv.

Ja, prebuilt är inte roliga att uppgradera, men det går oftast bra att plocka delar från dem, SSD & RAM brukar inte vara några problem även om 8GB RAM & 256GB SSD säkert är slöa och inte är mycket att hurra för, så är det en enkel sak att köpa till senare.
Grafikkortet brukar vara ganska lätt också att återanvända, moderkort och chassi är nästan alltid skräp, medans PSU kan funka om man har tur.

Edit: HDD & optisk enhet går såklart också bra att ta med.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Om jag sparar mig all krångel med att bygga eget och försöka plocka på delar jag inte har någon aning om själv, är datorn jag länkade ett bra alternativ och kommer jag att klara mig på den några år framöver?

Permalänk

Alternativt denna dator begagnat: Pris 9500kr

-AMD Ryzen 9 3900X (12 Kärnor, 24 Trådar)

-Be Kylning med EKWB Vardar fläktar

-MSI X570 MPG Gaming Edge WiFi

-16GB Corsair Vengeance 3200Mhz DDR4

-Gigabyte Nvidia GeForce RTX 2060 OC

-1TB Samsung SSD

-Seasonic 750W Nätaggregat

-Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB

-Windows 10 (Kostnadsfri uppgradering till Windows 11)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbizzle:

Alternativt denna dator begagnat: Pris 9500kr

-AMD Ryzen 9 3900X (12 Kärnor, 24 Trådar)

-Be Kylning med EKWB Vardar fläktar

-MSI X570 MPG Gaming Edge WiFi

-16GB Corsair Vengeance 3200Mhz DDR4

-Gigabyte Nvidia GeForce RTX 2060 OC

-1TB Samsung SSD

-Seasonic 750W Nätaggregat

-Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB

-Windows 10 (Kostnadsfri uppgradering till Windows 11)

Då hade jag hellre byggt själv.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Kommer denna dator ge mig 120 fps + på warzone? Hade kunnat lägga till någon tusen lapp till för uppgradering av processor eller grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbizzle:

Kommer denna dator ge mig 120 fps + på warzone? Hade kunnat lägga till någon tusen lapp till för uppgradering av processor eller grafikkort

Det beror på vilka inställningar man kör på, så är det med alla spel. Oftast brukar man köra på lägre inställningar om du vill bli bra eller köra mer competitive då det gör att man får ut mer FPS och mindre plottrigt dvs du kommer få mer kills

Permalänk
Medlem

Vänta till black friday. Tro mig, kommer bli sjuk rea på tex Rdna2/Zen3 gen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Vänta till black friday. Tro mig, kommer bli sjuk rea på tex Rdna2/Zen3 gen.

Litar på dina ord min vän! Då blir det och handla en hel dator då isf då jag lyckades sälja min nuvarande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbizzle:

Litar på dina ord min vän! Då blir det och handla en hel dator då isf då jag lyckades sälja min nuvarande dator.

Vill du göra det enkelt för dig kan du göra såhär:
https://www.inet.se/datorbygge/b1328058/13k

Bättre än en prebuild utan en prebuilds nackdelar. Det kostar dock en del med Windows och bygghjälpen.
Bör klara 1080p 120FPS i Warzone med marginal.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk

Invänta BF! Komplett brukar ju rea ut färdiga datorer till bra pris om jag inte missminner.
Värt och vänta om du vill bygga själv också, kan tänka mig kampanjer på både Intel och AMD's förra generationers cpuer/moderkort, (12000/5000-serien).

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vill du göra det enkelt för dig kan du göra såhär:
https://www.inet.se/datorbygge/b1328058/13khttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1328058/13k
Bättre än en prebuild utan en prebuilds nackdelar. Det kostar dock en del med Windows och bygghjälpen.
Bör klara 1080p 120FPS i Warzone med marginal.

Kan ju dock beställa datorn utan windows och installera det själv.
Finns att köpa för några tior på ebay or what not. Moral kan vi diskutera någon annanstans.

Permalänk
Medlem

@Newbizzle Du kan även spana in SweClockers marknadsdel. Där brukar finnas kompletta datorer till salu för bra pris. Har du tur finns det något i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbizzle:

Litar på dina ord min vän! Då blir det och handla en hel dator då isf då jag lyckades sälja min nuvarande dator.

Har ett par vänner som jobbar inom sektorn, bara kolla Inet nu tex. Alla stora försäljare sitter och försöker bli av med lager, dem kommer dumpa ut RDNA2 på black friday för att dem nya korten visas idag

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.