Trådlös övervakningskamera + belysning

Permalänk
Medlem

Trådlös övervakningskamera + belysning

Hej!

Jag undrar om det går koppla ihop en wifi kamera och belysning för att kunna styra det via nätverket, om man kan starta en lampa via telefonen om man ser någon på kameran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mdo87:

Hej!

Jag undrar om det går koppla ihop en wifi kamera och belysning för att kunna styra det via nätverket, om man kan starta en lampa via telefonen om man ser någon på kameran?

Vad är det du vill åstadkomma med lampan?
Dom flesta övervakningskamerorna har ju inbyggd ir belysning numera.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Vad är det du vill åstadkomma med lampan?
Dom flesta övervakningskamerorna har ju inbyggd ir belysning numera.

Skulle vilja ha möjligheten att kunna sätta igång någon lampa/strålkastare manuellt och slippa ha en lampa som tänds via sensorer.

Vill veta om det är möjligt dels för skojs skull men också för att experimentera möjligheter.

Permalänk
Medlem

Visst är det möjligt!

Generellt skulle jag säga att du är intresserad av en s.k. "flood light". Philips Hue har en [LÄNK] men det finns andra tillverkare också.

Finns även övervakningskameror med inbyggd flood light.

Men du kan ju också skaffa någon "smart plug" och sedan koppla in vilken lampa som helst i den.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@Mdo87 då är det nog enklare att montera en lampa med vanlig belysning som triggas av en egen sensor, antar du kommer köra 230v till den. Då funkar den oberoende av kameran och när något rör sig så triggas den.

Det är dock att föredra någon form av mer permanent belysning även om den är svag för annars kommer inte kameran triggas att spela in. Alternativt monterar du upp belysning som man inte ser men kameran kan dra nytta av, vet inte vart man köper det eller hur det skulle fungera. Det finns övervakningskameror som har detta inbyggt också men det beror på hur stort område du ska täcka eller hur du har tänkt att din övervakning ska fungera. Tror dom kallar det för infraröd belysning men jag är osäker.

Jag använder en TP-Link c200 för att övervaka trädgård, har vanlig belysning där ute och har fångat rådjur, katter, räv och lite annat. Det är mest för att prova och se hur bra det fungerar och det funkar OK. Kameran fungerar betydligt bättre att fånga objekt på vägen där det finns gatubelysning dock men den ytan är ordentligt upplyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mdo87:

Skulle vilja ha möjligheten att kunna sätta igång någon lampa/strålkastare manuellt och slippa ha en lampa som tänds via sensorer.

Vill veta om det är möjligt dels för skojs skull men också för att experimentera möjligheter.

Om du vill experimentera så är kan du alltid gå all in: https://www.home-assistant.io/
Med Home Assistant kan du i princip göra allt.
Nästan alla former av smarta kameror, lampor och sensor går att övervaka, styra och automatisera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W