Konvertera MP4 till MKV och Sedan Lägga till Undertexter

Permalänk
Medlem

Konvertera MP4 till MKV och Sedan Lägga till Undertexter

Jag har en säsong av en viss TV-serie där alla avsnitt är i mp4-format med undertexter i en separat mapp med formatet ”.idx”.

Hur kan jag bäst konvertera avsnitten till MKV utan att förlora kvalitet och sedan lägga till varje IDX-fil till respektive avsnitt (i MKV-format) som ett undertextspår som inte är inbränt?

Är HandBrake ett bra val och i så fall hur gör jag det ovan beskrivna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Jag har en säsong av en viss TV-serie där alla avsnitt är i mp4-format med undertexter i en separat mapp med formatet ”.idx”.

Hur kan jag bäst konvertera avsnitten till MKV utan att förlora kvalitet och sedan lägga till varje IDX-fil till respektive avsnitt (i MKV-format) som ett undertextspår som inte är inbränt?

Kommer inte ihåg vilka program jag använt tidigare, får kolla när jag kommer hem.

Men det jag gjort är att jag jag lagt in undertexterna i MKV containern så att dom startar när filmen startar, kan inte heller svara på om .idx formatet funkar eller om det måste konverteras innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

https://mkvtoolnix.download/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

https://mkvtoolnix.download/

Tack, det var det jag letade efter innan.
Funkar skitbra för att packa film och undertext i MKV.

Permalänk
Medlem

Vet inte vart/hur du tittar, men om du bara tittar med VLC så räcker det med att du ändrar filnamnet på undertexterna så att dom matchar respektive video-fil så kommer undertexterna att börja visas automatiskt

Annars har jag tidigare använt MKVToolNix som nämns i kommentaren ovan för att fixa med spåren i Matroska

Permalänk
Medlem

Kan jag lägga till IDX-undertextfiler till MKV med ffmpeg? Om så; hur?

EDIT: Kanske detta är rätt?:
https://www.reddit.com/r/ffmpeg/comments/xhskrc/adding_sub_an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Varför inte bara använda MKVToolNix? Är jättelätt att använda
Öppna programmet
Droppa videofilen i Source files
Klicka på Lägg till källfiler och välj .idx-filen
Sen ser du alla video, ljud och undertextspår i rutan under och bockar/kryssar spåren du vill/inte vill ha
Tryck på Start Multiplexing
Vänta en liten stund och så är det färdigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Hur har du tänkt titta på avsnitten?

Via dator och VLC behöver du inte göra mer än att se till av video och idx fil ligger i samma mapp och har samma namn, då fixar VLC undertexterna automatiskt.

Vill du kolla via TV och använda inbyggd mediaspelare som klarar MKV så använd MKVtoolnix för att skapa en MKV container med video och undertexter som beskrivits ovan.

Konverterare som ffmpeg bränner ofta in undertexterna i filen så att du inte själv kan välja om dom skall vara på eller inte.
MKVtoolnix lägger endast video och undertexter i samma MKV container vilket gör att du via spelarens inställningar själv kan välja av/på för undertexter samt byta till annat språk om du har flera undertexter i olika språk.

Permalänk
Medlem

Och varför vill du ha mp4 istället för mkv förresten?
Om du använder MKVToolNix så konverterar den ingenting, du kommer ha samma codex på filerna men med en mkv-container istället för mp4
Den bara skapar en matroska-container och lägger in alla spåren du väljer i containern, så allt ljud och bild är bokstavligen exakt samma kvalité som i den tidigare filen.
En mindre fil tar sekunder att fixa, den 9GB filen i bilden ovan tog kanske en halv minut (edit: på mekanisk hårddisk, testade igen nu på SSD bara för att och det tog typ 10sek då). Eftersom ingenting konverteras utan den i princip bara flyttar data så som den är in i en annan container så belastas processorn i princip ingenting alls, utan det är nästan bara en filöverföring som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Och varför vill du ha mp4 istället för mkv förresten?
Om du använder MKVToolNix så konverterar den ingenting, du kommer ha samma codex på filerna men med en mkv-container istället för mp4
Den bara skapar en matroska-container och lägger in alla spåren du väljer i containern, så allt ljud och bild är bokstavligen exakt samma kvalité som i den tidigare filen.
En mindre fil tar sekunder att fixa, den 9GB filen i bilden ovan tog kanske en halv minut (edit: på mekanisk hårddisk, testade igen nu på SSD bara för att och det tog typ 10sek då). Eftersom ingenting konverteras utan den i princip bara flyttar data så som den är in i en annan container så belastas processorn i princip ingenting alls, utan det är nästan bara en filöverföring som sker.

Jag har aldrig sagt att jag vill ha MP4 istället för MKV.

Permalänk
Medlem

Hur extraherar man textfilen från en DVD/Blu-ray?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Jag har aldrig sagt att jag vill ha MP4 istället för MKV.

Menade såklart varför du vill ha mkv istället för mp4

Permalänk
Medlem

https://www.dvdfab.cn/

Löser det mesta

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Annars kan man rippa ut just den texten man vill ha ur sub/idx och spara den som .srt och bara lägga den i samma mapp som filmfilen (och se till att namet är samma), rätt enkelt med SubtitleEdit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.