Skrivet av MickeBoy:
Jag minns när jag lärde mig programmering i skolan och det var inte så lätt i början.
Ge inte upp så kommer det att lösa sig.
Fortsätt skriva här om du vill ha mer hjälp.
Skrivet av kwame:
Du kan ju lägga ut hela uppgiften här så kan vi hjälpa dig tolka.
Skrivet av oolsson:
Vilken skola läser du mot? Låter inte alls som någon bra upplevelse. Jag läste precis in samma kurs mot Hermods via komvux och det var klockrent med underlag till alla uppgifterna och all dokumentation man behövde fanns i deras läroplattform med exempeluppgifter och videos för att kunna lösa uppgifterna. Nu kanske inte tiden finns att börja om från början, men kan annars verkligen rekommendera Hermods.
Har själv precis börjat med behörighetsproven till de olika YH jag sökt och det är verkligen stor skillnad på nivå på de proven. Vissa skolor fokuserar på logiskt tänkande och svenska/engelska medans vissa har exempelkod där man ska kunna utläsa vad resultatet blir. Så då krävs det verkligen att man förstått grunderna i programmering 1 för att få bra meritpoäng, medans i de andra räcker det att man kan se mönster och lösa uppgifter i allmänhet. Men behöver ju fortfarande minst godkänt i programmering 1 för att bli behörig.
Hoppas att du får tag i läraren och kommer vidare i kursen.
Går på distans via kommunen, det måste ha blivit något fel från början eftersom att jag inte ens låg inne i deras system. Men när det uppdagades efter några dagar har det fortfarande varit väldigt svårt att få svar. Från att aldrig ha programmerat till att lösa detta helt på egen hand har varit tufft. Bara att installera rätt program var ju svårt, haha! Men det går framåt. Jag måste bara klara att få godkänt så att jag kommer in på utbildningen i höst, efter utbildningen kan jag ju lära mig en hel del själv över sommaren, för att det är roligt. Inte skriva om tåg =D
Ja, jag har pratat med läraren till YH- utbildningen jag vill gå, det är hon som tjatat på mig att jag ska söka. Hon tar in fler än max antal, så hon är inte stenhård. Hon sa att om hon märker att man inte fattar någonting säger hon nej, men om jag bara lär mig så kommer jag klara det. Matten har jag inga problem med, så allt hänger på programmeringen. Det är nog även därför jag känner sån press, hela min framtid hänger på att jag klarar detta, har inte tid att vänta ett år till.
Detta är uppgiften. Jag tolkade det som i min första kod i första inlägget här. Igår gick jag upp kl 06 och satt med detta i 12 timmar, servat barn in emellan, men de fick roa sig själva. Nu har jag nog tänkt rätt, men det blir inte alltid rätt. Det sista som är fel är garanterat jag som inte förstått uppgiften helt korrekt ännu, men det får han bara acceptera. Vrider och vänder på if- satser och uträkningar, men i slutändan innebär det ju att jag faktiskt har lärt mig hur man bygger upp ett program och det är i slutändan det som är meningen.
--------------------------------------------------------------------------
Beskrivning av uppgiften:
Skriv följande program:
SJ har anpassat sin trafik pga. coronaviruset. Man har ett begränsat antalet platser ombord på bokningsbara tåg för att skapa mer utrymme för att kunna hålla avstånd och resa tryggare. Ett antal platser ombord kommer inte kunna bokas, detta för att säkerställa att tåget inte blir för fullt.
SJ vill kontrollera om åtgärderna får önskat resultat. De ber sina förare att anteckna hur många passagerare som kliver på respektive av vid varje station och hur många som får vänta på nästa tåg.
Du ska skriva ett program som kontrollerar att antal passagerare på tåget uppfyller kravet enlig specifikationen. Tåget ska vara tomt vid start och avslut av resan. Inga passagerare ska vänta på perrongen vid sista stationen.
Inmatning
Den första inmatningen innehåller två heltal, tågets totala kapacitet och antal stationer tåget stannar vid.
1 ≤ kapacitet ≤ 40 // tågets kapacitet
2 ≤ antal_stationer ≤ 10 // antal stationer
Inmatningarna på övriga stationer består av tre heltal
stiger av= antal passagerare som lämnar tåget,
stiger på = antal passagerare som kommer in i tåget och
stannar = antal passagerare som blir tvungna att stanna kvar på en station.
Inmatningarna sker den ordning som tåget besöker stationerna. Alla heltal ligger mellan 0 och 40.
0 ≤ lämnar ≤ 40 // antalet passagerare som lämnar tåget
0 ≤ stiger_på ≤ 40 // antal passagerare som kommer in i tåget
0 ≤ stannar ≤ 40 // antal passagerare som stannar på stationen
Utmatning
En rad som innehåller ett ord: möjligt om inmatningar är konsekventa annars omöjligt.
Nya koden:
using System;
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Ange kapacitet (1-40): ");
int capacity;
//While- loop som gör att användaren måste fortsätta knappa in tills ett tillåtet värde
while (!int.TryParse(Console.ReadLine(), out capacity) || capacity < 0 || capacity > 40)
{
Console.WriteLine("Ogiltigt värde, försök igen!"); // Om värdet är utanför intervallet
}
Console.WriteLine("Ange antal stationer (1-10): ");
int Stations;
// Samma som ovan, ej utanför tillåtet värde accepteras
while (!int.TryParse(Console.ReadLine(), out Stations) || Stations < 0 || Stations > 10)
{
Console.WriteLine("Ogiltigt värde, försök igen!"); // Om värdet är utanför intervallet
}
// Antalet passagerare startas på 0
int Passengers = 0;
bool Possible = true; // Ifall resan är möjlig
// För att tåget ska fortsätta åka vidare till det antalet stationer som användaren knappat in.
for (int i = 1; i <= Stations; i++)
{
Console.WriteLine($"\nStation {i}:");
Console.WriteLine("-----------");
Console.WriteLine("Går av: "); // Antalet som går av
int Off = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Går på: "); // Antalet som går på
int On = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Stannar: "); // Antalet som stannar
int Stay = int.Parse(Console.ReadLine());
// if-satser för kriterier som måste uppfyllas för att ge möjligt eller omöjligt
// Jag har ändrat en miljon gånger, men jag får inte alla 4 exemplen i uppgiften att stämma.
//Måste ha missuppfattat uppgiften
if (Passengers - Off < 0)
{
Possible = false;
}
Passengers = Passengers - Off + On;
if (Passengers > capacity)
{
Possible = false;
}
Passengers += Stay;
if (Passengers > capacity)