C#, Programmering 1, hjälp med uppgift.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.. Jag har tolkat uppgiften helt fel, så fick börja om helt och hållet idag. Vet fortfarande inte exakt vad läraren menar och han har inte svarat på hela veckan. Förra inlämningsuppgiften har jag inte fått någon feedback på alls. Är så jädrans less på att jag valde just den skolan!

Det positiva är att jag iaf har lärt mig mycket på att fråga och fått massa bra konkreta svar, tack för det

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag lärde mig programmering i skolan och det var inte så lätt i början.
Ge inte upp så kommer det att lösa sig.

Fortsätt skriva här om du vill ha mer hjälp.

Permalänk
Medlem

Du kan ju lägga ut hela uppgiften här så kan vi hjälpa dig tolka.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddah:

En liten uppdatering.. Jag har tolkat uppgiften helt fel, så fick börja om helt och hållet idag. Vet fortfarande inte exakt vad läraren menar och han har inte svarat på hela veckan. Förra inlämningsuppgiften har jag inte fått någon feedback på alls. Är så jädrans less på att jag valde just den skolan!

Det positiva är att jag iaf har lärt mig mycket på att fråga och fått massa bra konkreta svar, tack för det

Vilken skola läser du mot? Låter inte alls som någon bra upplevelse. Jag läste precis in samma kurs mot Hermods via komvux och det var klockrent med underlag till alla uppgifterna och all dokumentation man behövde fanns i deras läroplattform med exempeluppgifter och videos för att kunna lösa uppgifterna. Nu kanske inte tiden finns att börja om från början, men kan annars verkligen rekommendera Hermods.

Har själv precis börjat med behörighetsproven till de olika YH jag sökt och det är verkligen stor skillnad på nivå på de proven. Vissa skolor fokuserar på logiskt tänkande och svenska/engelska medans vissa har exempelkod där man ska kunna utläsa vad resultatet blir. Så då krävs det verkligen att man förstått grunderna i programmering 1 för att få bra meritpoäng, medans i de andra räcker det att man kan se mönster och lösa uppgifter i allmänhet. Men behöver ju fortfarande minst godkänt i programmering 1 för att bli behörig.

Hoppas att du får tag i läraren och kommer vidare i kursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag minns när jag lärde mig programmering i skolan och det var inte så lätt i början.
Ge inte upp så kommer det att lösa sig.

Fortsätt skriva här om du vill ha mer hjälp.

Skrivet av kwame:

Du kan ju lägga ut hela uppgiften här så kan vi hjälpa dig tolka.

Skrivet av oolsson:

Vilken skola läser du mot? Låter inte alls som någon bra upplevelse. Jag läste precis in samma kurs mot Hermods via komvux och det var klockrent med underlag till alla uppgifterna och all dokumentation man behövde fanns i deras läroplattform med exempeluppgifter och videos för att kunna lösa uppgifterna. Nu kanske inte tiden finns att börja om från början, men kan annars verkligen rekommendera Hermods.

Har själv precis börjat med behörighetsproven till de olika YH jag sökt och det är verkligen stor skillnad på nivå på de proven. Vissa skolor fokuserar på logiskt tänkande och svenska/engelska medans vissa har exempelkod där man ska kunna utläsa vad resultatet blir. Så då krävs det verkligen att man förstått grunderna i programmering 1 för att få bra meritpoäng, medans i de andra räcker det att man kan se mönster och lösa uppgifter i allmänhet. Men behöver ju fortfarande minst godkänt i programmering 1 för att bli behörig.

Hoppas att du får tag i läraren och kommer vidare i kursen.

Går på distans via kommunen, det måste ha blivit något fel från början eftersom att jag inte ens låg inne i deras system. Men när det uppdagades efter några dagar har det fortfarande varit väldigt svårt att få svar. Från att aldrig ha programmerat till att lösa detta helt på egen hand har varit tufft. Bara att installera rätt program var ju svårt, haha! Men det går framåt. Jag måste bara klara att få godkänt så att jag kommer in på utbildningen i höst, efter utbildningen kan jag ju lära mig en hel del själv över sommaren, för att det är roligt. Inte skriva om tåg =D

Ja, jag har pratat med läraren till YH- utbildningen jag vill gå, det är hon som tjatat på mig att jag ska söka. Hon tar in fler än max antal, så hon är inte stenhård. Hon sa att om hon märker att man inte fattar någonting säger hon nej, men om jag bara lär mig så kommer jag klara det. Matten har jag inga problem med, så allt hänger på programmeringen. Det är nog även därför jag känner sån press, hela min framtid hänger på att jag klarar detta, har inte tid att vänta ett år till.

Detta är uppgiften. Jag tolkade det som i min första kod i första inlägget här. Igår gick jag upp kl 06 och satt med detta i 12 timmar, servat barn in emellan, men de fick roa sig själva. Nu har jag nog tänkt rätt, men det blir inte alltid rätt. Det sista som är fel är garanterat jag som inte förstått uppgiften helt korrekt ännu, men det får han bara acceptera. Vrider och vänder på if- satser och uträkningar, men i slutändan innebär det ju att jag faktiskt har lärt mig hur man bygger upp ett program och det är i slutändan det som är meningen.

--------------------------------------------------------------------------
Beskrivning av uppgiften:

Skriv följande program:

SJ har anpassat sin trafik pga. coronaviruset. Man har ett begränsat antalet platser ombord på bokningsbara tåg för att skapa mer utrymme för att kunna hålla avstånd och resa tryggare. Ett antal platser ombord kommer inte kunna bokas, detta för att säkerställa att tåget inte blir för fullt.

SJ vill kontrollera om åtgärderna får önskat resultat. De ber sina förare att anteckna hur många passagerare som kliver på respektive av vid varje station och hur många som får vänta på nästa tåg.

Du ska skriva ett program som kontrollerar att antal passagerare på tåget uppfyller kravet enlig specifikationen. Tåget ska vara tomt vid start och avslut av resan. Inga passagerare ska vänta på perrongen vid sista stationen.

Inmatning

Den första inmatningen innehåller två heltal, tågets totala kapacitet och antal stationer tåget stannar vid.

1 ≤ kapacitet ≤ 40 // tågets kapacitet
2 ≤ antal_stationer ≤ 10 // antal stationer

Inmatningarna på övriga stationer består av tre heltal

stiger av= antal passagerare som lämnar tåget,
stiger på = antal passagerare som kommer in i tåget och
stannar = antal passagerare som blir tvungna att stanna kvar på en station.

Inmatningarna sker den ordning som tåget besöker stationerna. Alla heltal ligger mellan 0 och 40.

0 ≤ lämnar ≤ 40 // antalet passagerare som lämnar tåget
0 ≤ stiger_på ≤ 40 // antal passagerare som kommer in i tåget
0 ≤ stannar ≤ 40 // antal passagerare som stannar på stationen

Utmatning

En rad som innehåller ett ord: möjligt om inmatningar är konsekventa annars omöjligt.

Nya koden:

using System; class Program { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Ange kapacitet (1-40): "); int capacity; //While- loop som gör att användaren måste fortsätta knappa in tills ett tillåtet värde while (!int.TryParse(Console.ReadLine(), out capacity) || capacity < 0 || capacity > 40) { Console.WriteLine("Ogiltigt värde, försök igen!"); // Om värdet är utanför intervallet } Console.WriteLine("Ange antal stationer (1-10): "); int Stations; // Samma som ovan, ej utanför tillåtet värde accepteras while (!int.TryParse(Console.ReadLine(), out Stations) || Stations < 0 || Stations > 10) { Console.WriteLine("Ogiltigt värde, försök igen!"); // Om värdet är utanför intervallet } // Antalet passagerare startas på 0 int Passengers = 0; bool Possible = true; // Ifall resan är möjlig // För att tåget ska fortsätta åka vidare till det antalet stationer som användaren knappat in. for (int i = 1; i <= Stations; i++) { Console.WriteLine($"\nStation {i}:"); Console.WriteLine("-----------"); Console.WriteLine("Går av: "); // Antalet som går av int Off = int.Parse(Console.ReadLine()); Console.WriteLine("Går på: "); // Antalet som går på int On = int.Parse(Console.ReadLine()); Console.WriteLine("Stannar: "); // Antalet som stannar int Stay = int.Parse(Console.ReadLine()); // if-satser för kriterier som måste uppfyllas för att ge möjligt eller omöjligt // Jag har ändrat en miljon gånger, men jag får inte alla 4 exemplen i uppgiften att stämma. //Måste ha missuppfattat uppgiften if (Passengers - Off < 0) { Possible = false; } Passengers = Passengers - Off + On; if (Passengers > capacity) { Possible = false; } Passengers += Stay; if (Passengers > capacity) { Possible = false; } } if (Passengers != 0) // Om tåget inte är tomt vid slutstationen { Possible = false; } if (Possible) { Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Green; Console.WriteLine("\nMöjligt"); Console.ResetColor(); } else { Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Red; Console.WriteLine("\nOmöjligt"); Console.ResetColor(); } Console.ReadLine(); } }

Permalänk
Medlem

Jag läser inte på Hermods, men vill heller inte skriva ut vilken skola då jag inte tycker om att 'hänga ut'. Ska skriva till någon ansvarig i morgon och fråga om det verkligen ska vara såhär.

Permalänk
Medlem

Jag hittade att man kan testa med dessa inmatningar. Den första blir fel, de andra tre blir rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddah:

Jag måste bara klara att få godkänt så att jag kommer in på utbildningen i höst, efter utbildningen kan jag ju lära mig en hel del själv över sommaren, för att det är roligt. Inte skriva om tåg =D

Ja, jag har pratat med läraren till YH- utbildningen jag vill gå, det är hon som tjatat på mig att jag ska söka. Hon tar in fler än max antal, så hon är inte stenhård. Hon sa att om hon märker att man inte fattar någonting säger hon nej, men om jag bara lär mig så kommer jag klara det. Matten har jag inga problem med, så allt hänger på programmeringen. Det är nog även därför jag känner sån press, hela min framtid hänger på att jag klarar detta, har inte tid att vänta ett år till.

Så himla tråkigt om det skulle skita sig pga lärarna/skolan du läser programmering 1 mot då. Hoppas det löser sig. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolsson:

Så himla tråkigt om det skulle skita sig pga lärarna/skolan du läser programmering 1 mot då. Hoppas det löser sig. Lycka till!

Tack! Iom att jag har sökt även andra utbildningar som kräver programmering 1 så kan man via dom gå en utbildning för att sedan göra ett prov, om man inte har behörighet. Ska gå igenom deras material i morgon och se om det är bättre

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Visual Studio 2022 istället för 2019, åtminstone i C# så känns den mycket smartare än 2019.

Permalänk

Hej, jag kollade igenom det nyaste försöket men är ganska förvirrad av vad det är du vill åstadkomma. När jag i jobbet kollar på andras kod, eller skall designa nya kod, brukar jag börja med att gömma undan de olika kodblocken/raderna i funktionsanrop med bra namn. Då kan de återanvändas till själva kodningen senare. Här blir min översättning av din kod:

SamlaInformationOmTåget()

//Loopa igenom stationerna
PassagerareGårAvOmDeVill()
PassagerareGårPåOmDeVill()
PassagerareGårPåOmDeInteVill() <- Detta ser jättekonstigt ut!

TittaAttTågetÄrTomtPåSistaStation()

SkrivUtResultat()

Det är främst kodraden

Passengers += Stay;

jag har problem med. Kan du förklara den närmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WGMelchior:

Hej, jag kollade igenom det nyaste försöket men är ganska förvirrad av vad det är du vill åstadkomma. När jag i jobbet kollar på andras kod, eller skall designa nya kod, brukar jag börja med att gömma undan de olika kodblocken/raderna i funktionsanrop med bra namn. Då kan de återanvändas till själva kodningen senare. Här blir min översättning av din kod:

SamlaInformationOmTåget()

//Loopa igenom stationerna
PassagerareGårAvOmDeVill()
PassagerareGårPåOmDeVill()
PassagerareGårPåOmDeInteVill() <- Detta ser jättekonstigt ut!

TittaAttTågetÄrTomtPåSistaStation()

SkrivUtResultat()

Det är främst kodraden

Passengers += Stay;

jag har problem med. Kan du förklara den närmare?

Det är rörigt p.g.a. att jag har provat så mycket saker timma efter timma och när det fungerar som jag vill rör jag det inte mer. Det är enda sättet jag kan förklara på. Jag har frågat läraren vad som menas med 'stannar', men inte fått svar på flera dagar och jag tror att jag har misstolkat det helt.

Tar jag bort Passengers += Stay stoppar det vid första stationen. Sätter jag tillbaka det fortsätter tåget till nästa station. Jag har ingen aning om varför? Jag förstår ju att det inte ska vara där, men tar jag bort det fungerar det inte alls. Jag hoppas på att han kan gå igenom den och ge feedback, det hade ju underlättat till nästa uppgift, tog för givet att det var så det fungerade.

Det är chauffören som antecknar hur många som gått av och gått på för att se om Corona- anpassningarna har fungerat. Ang. 'stannar' så tolkade jag det i mitt första program som jag gjorde att de förbjöds att gå på tåget när det var fullt. När jag började om med ett nytt program blev jag osäker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddah:

Jag hittade att man kan testa med dessa inmatningar. Den första blir fel, de andra tre blir rätt.
https://i.imgur.com/LSFd5sc.jpg

Kan du uttrycka i ord vad det är som avgör om det blir möjligt eller omöjligt?

Permalänk
Medlem

@Maddah: Som jag uppfattar det så ska du kontrollera tre saker vid varje station:

• Att det inte går av fler passagerare än vad som fanns i tåget när det kom till stationen.

• Att det inte går på fler passagerare än vad som därefter får plats i tåget.

• Om passagerare måste stanna på stationen så måste tåget vara fullt.

Värt att notera här är att uppgiften anger att användaren ska mata in hur många som faktiskt går på tåget, inte hur många som ville gå på. Så antalet passagerare som behöver stanna på stationen spelar ingen roll, utan det enda du behöver bry dig om är ifall någon behöver stanna och i så fall kontrollera att tåget faktiskt är fullt.

Permalänk

Jag tycker du har förstått själva uppgiften på samma sätt som jag förstår den, men att det kan vara nån detalj med hur man skall skriva koden som du missat. När du säger att det stoppar vid första stationen, vad syns i programmet då? Stänger det av sig av sig själv, eller står det nått meddelande på skärmen?

Om du kan posta din kod som inte funkar kan jag felsöka lite också.

Jag uppskattar att du är typ 95% klar med uppgiften så det är värt att kämpa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Kan du uttrycka i ord vad det är som avgör om det blir möjligt eller omöjligt?

Det blir bara luddigare och luddigare i mitt huvud, jag vet inte om jag har tolkat rätt. Men som jag tolkar det så ska programmet svara 'möjligt' om resan har uppfyllt kraven. Det ska vara tomt vid start ( = ingen kan gå av). Får inte innehålla för många passagerare (antal bestäms av användaren) och tåget måste vara tomt vid sista stationen.

"
Den första inmatningen innehåller två heltal, tågets totala kapacitet och antal stationer tåget stannar vid.

1 ≤ kapacitet ≤ 40 // tågets kapacitet
2 ≤ antal_stationer ≤ 10 // antal stationer

Inmatningarna på övriga stationer består av tre heltal

stiger av= antal passagerare som lämnar tåget,
stiger på = antal passagerare som kommer in i tåget och
stannar = antal passagerare som blir tvungna att stanna kvar på en station.

Inmatningarna sker den ordning som tåget besöker stationerna. Alla heltal ligger mellan 0 och 40.

0 ≤ lämnar ≤ 40 // antalet passagerare som lämnar tåget
0 ≤ stiger_på ≤ 40 // antal passagerare som kommer in i tåget
0 ≤ stannar ≤ 40 // antal passagerare som stannar på stationen

Utmatning

En rad som innehåller ett ord: möjligt om inmatningar är konsekventa annars omöjligt."

I mitt första program gjorde jag ju så att programmet sa ifrån "x antal passagerare får stanna på perrongen". Sedan tolkade jag det som att chauffören ska anteckna hur många som stannar. Blir bara mer förvirrad ju fler gånger jag läser detta!

Permalänk
Skrivet av Maddah:

Sedan tolkade jag det som att chauffören ska anteckna hur många som stannar.

Så tolkar jag det också.

Sen skall programmet kolla om anteckningarna är rimliga (ingen stannade om det fanns lediga platser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WGMelchior:

Jag tycker du har förstått själva uppgiften på samma sätt som jag förstår den, men att det kan vara nån detalj med hur man skall skriva koden som du missat. När du säger att det stoppar vid första stationen, vad syns i programmet då? Stänger det av sig av sig själv, eller står det nått meddelande på skärmen?

Om du kan posta din kod som inte funkar kan jag felsöka lite också.

Jag uppskattar att du är typ 95% klar med uppgiften så det är värt att kämpa på!

Det var nog jag som var klantig och skrev fel antal stationer, för nu fungerar det så jag tog bort det. Innan tyckte programmet att det var färdigt efter första stationen och skrev ut resultatet.

Det jag inte förstår är om jag ska göra som i första koden, att programmet säger ifrån. Eller om jag ska utgå ifrån att chaufförerna skriver ner det som jag matar in och sedan avgör programmet om kriterierna är uppfyllda eller inte. Jag lämnar in det jag har och ligger på läraren ordentligt om feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WGMelchior:

Så tolkar jag det också.

Sen skall programmet kolla om anteckningarna är rimliga (ingen stannade om det fanns lediga platser).

Ja precis. Fall två fallerar ju direkt iom att ingen kan kliva av vid station ett (tåget är ju tomt) och där säger det omöjligt. Det är bara det första fallet som blir fel och börjar jag peta mer i det nu kommer jag förstöra resten. Jag lämnar in det så får läraren säga vad jag gjort för fel.

Permalänk
Skrivet av Maddah:

Det var nog jag som var klantig och skrev fel antal stationer, för nu fungerar det så jag tog bort det. Innan tyckte programmet att det var färdigt efter första stationen och skrev ut resultatet.

Det jag inte förstår är om jag ska göra som i första koden, att programmet säger ifrån. Eller om jag ska utgå ifrån att chaufförerna skriver ner det som jag matar in och sedan avgör programmet om kriterierna är uppfyllda eller inte. Jag lämnar in det jag har och ligger på läraren ordentligt om feedback!

Bra att du fick ordning på den biten av koden.

Jag tolkar det som att du skall acceptera rakt av allt som skrivs in och sedan löpande kontrollera att det är vettigt. Du skall inte försöka räkna fram i efterhand vad som är rätt, bara säga ifrån om det som skrivs in är omöjligt.

Permalänk
Medlem

Har mailat alla möjliga på kursen, inget svar.

Men så mailade jag ansvarige på YH- utbildningen jag vill in på och nu ska hon ta tag i det. Önskar jag kunde göra tummen upp!

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att denna uppgift är ytterst grötig. När jag kodade upp den lite snabbt så gjorde jag ett par (i min mening bättre såklart )antaganden:
1) Man matar in hur många som står på stationen och vill gå på. Sen räknar programmet ut hur många som får plats (baserat på hur många som redan är på & går av), då får man automatiskt reda på hur många som inte kom med, och man slipper därmed en extra inmatning
2) På slutstationen gjorde jag som så att man gör antagandet att samtliga personer ska gå av. Man slipper då mata in något öht.

Jag tycker även att "testet" är dåligt, eftersom det tar ett extremfall med bara 2 stationer. Det ger ju att en station är startstation och en station är slutstation, man missar då att testa att koden fungerar som väntat på en "mellanliggande" station. (Iofs är chansen minimal, men famous last words, 99% av alla problem jag dyker på ute i verkligheten är just dessa extremfall. Stöter på kod som funkat fint i flera år, som sen smäller när någon perfect storm dykt upp som ingen tänkt på & testat av).

Permalänk
Medlem

Kvinnan som är ansvarig på den utbildning jag vill in på har tagit tag i detta, men skolan har bollat vidare till läraren (fortfarande inget svar på mailet jag skickat till kursansvarige). Men han förstår ju inte, börjar misstänka att han drogar! Han svarar med fyra ord! Mitt långa mail med hur jag känner och hur dålig jag är på detta besvarar han med "Vad har du frågat?". Han ursäktade iaf att han inte gett feedback som han borde ha gjort.

Jag är beredd att betala för att någon ska lära mig detta! Har vänner som försökt hjälpa, men de är för duktiga och blandar in saker som jag inte vill använda i det här skedet. Kommer att lära mig mer avancerade saker längre fram, men mitt mål är endast att klara av intagningsprovet till utbildningen jag vill gå.

Vill någon bli min privatlärare?

Permalänk

När `i` är lika med `Stations` så är du alltså på sista stationen och då vill du kontrollera att det inte är tomt vid slutstationen. Därför kör du "&&" som betyder att båda sakerna måste vara "sanna" för att köra koden inuti de legendariska "måsvingarna":

if (i == Stations && Passengers > 0) // Om tåget inte är tomt vid slutstationen { Possible = false; } // När resultatet i ett "varv" i for-loopen är omöjligt så kan du avsluta for-loopen med "break;" eftersom inmatningarna har blivit "ologiska" else { Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Red; Console.WriteLine("\nOmöjligt"); Console.ResetColor(); break; }

Jag kan tänka mig att du vill inkludera någon kontroll av `Stay` här också i samband med att det är slutstationen?

Skrivet av BasseBaba:

Jag håller med om att denna uppgift är ytterst grötig. När jag kodade upp den lite snabbt så gjorde jag ett par (i min mening bättre såklart )antaganden:
1) Man matar in hur många som står på stationen och vill gå på. Sen räknar programmet ut hur många som får plats (baserat på hur många som redan är på & går av), då får man automatiskt reda på hur många som inte kom med, och man slipper därmed en extra inmatning
2) På slutstationen gjorde jag som så att man gör antagandet att samtliga personer ska gå av. Man slipper då mata in något öht.

Jag tycker även att "testet" är dåligt, eftersom det tar ett extremfall med bara 2 stationer. Det ger ju att en station är startstation och en station är slutstation, man missar då att testa att koden fungerar som väntat på en "mellanliggande" station. (Iofs är chansen minimal, men famous last words, 99% av alla problem jag dyker på ute i verkligheten är just dessa extremfall. Stöter på kod som funkat fint i flera år, som sen smäller när någon perfect storm dykt upp som ingen tänkt på & testat av).

Jag tror det kan bli Fx om en inmatning utelämnas i for-loopen. I uppgiften står det att tre inmatningar ska ske för varje station så att utelämna en (även om det är bättre rent designmässigt i det stora hela) blir då att inte följa uppgiftsbeskrivningen.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

När `i` är lika med `Stations` så är du alltså på sista stationen och då vill du kontrollera att det inte är tomt vid slutstationen. Därför kör du "&&" som betyder att båda sakerna måste vara "sanna" för att köra koden inuti de legendariska "måsvingarna":

if (i == Stations && Passengers > 0) // Om tåget inte är tomt vid slutstationen { Possible = false; }

Jag kan tänka mig att du vill inkludera någon kontroll av `Stay` här också i samband med att det är slutstationen?

Om någon måste stanna vid en station så måste tåget vara fullt, och tåget måste vara tomt vid slutstationen. Båda dessa villkor kan inte vara sanna samtidigt, så det krävs ingen extra kontroll för om någon måste stanna vid den sista stationen eftersom det fallet ändå kommer trigga något av dessa villkor.

Däremot så bör kontrollen att tåget är tomt vid slutstationen inte göras inne i loopen, det är ju inget som behöver upprepas utan kan göras efter loopen istället.

Permalänk
Medlem

Fick svar nu på morgonen, tydligen har jag uppfattat uppgiften rätt och jag är godkänd. Men det blir ju fel! Hur kan han säga att jag är godkänd när exemplen de gett mig inte stämmer? Nu har jag börjat på nästa uppgift - betygssystem. Får det att fungera, men förstår inte varför. Jag vill inte bara klara uppgifterna, jag vill lära mig detta.

Permalänk
Medlem

Kan du inte fortsätta här då? Dela med dig av din kod och din fundering så kan vi hjälpa dig.

Permalänk

Ett tips för att verkligen komma igång med programmeringen är att läsa mooc fi Java.

Det är ett annat språk men logiken är i princip desamma mellan Java och c#.

Om du läser de första kapitieln i mooc så kommer du få starkare förståelse för baskoncepten i objekt-orienterad programmering.

Fördelen med mooc är att det finns tusentals som tagit den kursen så för varenda uppgift finns det förklaringsmodeller (samt att kursen är utmärkt )

Permalänk
Medlem

Att läsa en javakurs utöver den C#-kurs som trådskaparen redan påbörjat i just detta läge låter för mig inte som ett särskilt bra förslag. Nog för att det finns vissa likheter, men det finns också skillnader som jag själv inte alls skulle ha velat stöta på om jag börjat min inlärning i programmering med att läsa två olika språk samtidigt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag är tydligen godkänd. Trots att jag har gjort fel. Men målet är att bli godkänd, vill bara in på utbildningen.

Idag satte jag mig och gjorde något helt annat, och jag klarade av min påhittade uppgift. Jag har lärt mig något! Är en industritjej - processteknisk operatör, målet är att kunna programmera maskinerna i framtiden. Nu har jag resten av veckan på mig att fixa nästa uppgift, den är lättare att förstå, har kommit halvvägs Har tyvärr inte tiden att läsa flera böcker, vi har 5 dagar på oss att klara varje uppgift så jag har lärt mig nu att jag måste ägna all tid åt den nuvarande uppgiften.